Politikk, religion og samfunn Nok et genialt trekk av de blåblå!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    10.994
    Antall liker
    8.165
    Torget vurderinger
    1
    Rart hvordan SP har gått fra å være traust til "populistisk" de siste åra uten å forandret sin politikk en tøddel...
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    Kommunene skal ha myndighet for å gi unntak... Vi vet jo hva det betyr over hele fjøla. Unntak. Unntak. Og unntak.

    Bare se hvordan strandsonen bygges ned. Unntak.

    Er det noen som er i lomma på utbyggerne så er det kommuneledelsen rundt omkring.
     
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    Rart hvordan SP har gått fra å være traust til "populistisk" de siste åra uten å forandret sin politikk en tøddel...
    Ikke så rart.

    Den gang de hadde noen få bygdetullinger som stemmekveg var de trauste nok.

    Nå skal penger brukes på langt flere bygdefolk enn bønder. Penger de ikke har.

    I tillegg skal de melde seg ut av EØS, og dermed redusere verdiskapningen med 3-4%, og på samme tid ha penger til tjenester i hver lille krok i hele landet.

    Så skal grenser stenges, og globalister skal røykes ut. Ulv skal for øvrig skytes.

    Hvis det ikke er populistisk, der løfter og pengebruk overhodet ikke henger sammen, så er ingenting populistisk. Da er alt kun politikk, eller bare traust - eller luftslott som i SP sitt tilfelle.

    Bakrusen etter SP kan bli lite hyggelig, Speiselt hvis Per fra Resett og Belinda fra Kløfta ikke kommer seg hjem etter nachspielet.
     
    Sist redigert av en moderator:

    defacto

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Innlegg
    5.186
    Antall liker
    2.611
    Sted
    Liten by
    Litt usikker på hvor dette skal legges, men....hvorfor i alle dager har vi noe med disse folka å gjøre i det hele tatt? Hvorfor får de lov til å komme inn i landet overhodet?
    Vi selger til og med teknologi som kan brukes i krig til SA! Hvorfor? Jeg fatter ikke hva regjeringen (også de før disse) tenker på og med.
     
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    Litt usikker på hvor dette skal legges, men....hvorfor i alle dager har vi noe med disse folka å gjøre i det hele tatt? Hvorfor får de lov til å komme inn i landet overhodet?
    Vi selger til og med teknologi som kan brukes i krig til SA! Hvorfor? Jeg fatter ikke hva regjeringen (også de før disse) tenker på og med.
    Money talks? USA er alliert med dem grunnet deres makt mht. Olje. Det er også vi. Vi har lite vi skulle ha sagt opp i dette. Det samme gjelder Kina - der vi ikke står opp mot deres forbrytelser. Konsekvensene for et lite land som Norge er for alvorlige. Vi er hyklere.

    Bare se på MDG. De unnlater konsekvent å kommentere på Kinas brutale CO2 utslipp, blant annet grunnet en delvis felles ideologi. Solheim stiller på TV og skryter uhemmet av Kina i beste sendetid osv. Det er så hyklerisk og ekkelt at jeg blir fysisk kvalm. Mange liker ikke Lan, men ta da heller en titt på Solheim og Hermstad (Blodstrupmoen). Lan prøver i det aller minste å gjøre det hun tror på i Oslo.

    Regjeringen er heller ikke bedre. De lar seg diktere av Kina mht hvem de møter på norsk jord. Den eneste som har stått opp mot Kina er Trump - som akkurat her må få litt kudos tross alt.

    Dessuten snakker vi svært lite om våpeneksporten vår. Den er betydelig, og kan og bør virkelig diskuteres.
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    20.948
    Antall liker
    6.128
    Det å kutte diplomati med land som fører en politikk vi ikke liker er en ganske innfløkt problemstilling.

    Hvor skal vi sette grensen i så fall?
     
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    Det å kutte diplomati med land som fører en politikk vi ikke liker er en ganske innfløkt problemstilling.

    Hvor skal vi sette grensen i så fall?
    For å begynne et sted så er det forskjell på "politikk vi ikke liker" og kriminell adferd. Å støtte opp om kriminel adferd, type Solheim, er etter mitt syn fullstendig uakseptabelt. At MDG tillater dette som et norsk politisk parti er ubegripelig. Men, så er det tross alt småbarnsmoren med Dieselbil som er deres fiende, ikke Kina.
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    Jeg har ikke fått med meg at mdg er ukritisk til CO2 (og kull) i kina. Ei heller at de har felles ideologi. Kan du utdype?

    At Solheim har utviklet seg til å bli en kødd som er høy på seg selv, ble jo klart for rundt 10 år siden. Både SV og AP pustet et lettelsens sukk da han meldte seg ut av deres parti i sin partivandring
     
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    Jeg har ikke fått med meg at mdg er ukritisk til CO2 (og kull) i kina. Ei heller at de har felles ideologi. Kan du utdype?

    At Solheim har utviklet seg til å bli en kødd som er høy på seg selv, ble jo klart for rundt 10 år siden. Både SV og AP pustet et lettelsens sukk da han meldte seg ut av deres parti i sin partivandring
    Vi er enige om at Solheim er en kødd. Kanskje det er julens understatement.

    MDG og Kina deler en totalitær ideologi med hensyn til å styre enkeltmennesket for å endre adferd etter deres eget godtbefinnende. Dette er årsaken til at MDG er tilnærmet helt fraværende i sin kritikk av Kina, som er et stort paradoks ettersom Kina er den største driveren til CO2-utslipp, ikke bare i mengde men også hele sitt tankegods. Det samme kan sies om flere selverklærte klimaforkjempere, som angriper norske famililer, Trump og EU - men der vi ser liten eller ingen kritkk av Kina.
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    Jeg ser ikke hvordan mdg mener at befolkningen skal overvåkes og rettigheter bli fratatt dem hvis de ikke følger statens retningslinjer, hvor det er ansiktsgjenkjenning til og med på fotovergang.

    Jeg ser et mdg som på lokalpolitikk ønsker å fjerne bilens privilegier, noe de gjorde med stort hell i amsterdam for 50 år siden. Jeg ser et naivt mdg når det kommer til energi-politikk, som tror at verden vil fjerne seg fra fossil energi hvis Norge stanser oljeproduksjon.

    Jeg skjønner ikke hvorfor det er mdg's oppgave å stå på barrikadene overfor kina.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.310
    Antall liker
    16.930
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Jeg ser et mdg som på lokalpolitikk ønsker å fjerne bilens privilegier, noe de gjorde med stort hell i amsterdam for 50 år siden. Jeg ser et naivt mdg når det kommer til energi-politikk, som tror at verden vil fjerne seg fra fossil energi hvis Norge stanser oljeproduksjon.
    Og ikke minst - de virker ikke spes opptatt av det globale miljøaspektet- og det totale miljøregnskapet, så lenge det er rent på egen tram.
     
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    Jeg ser ikke hvordan mdg mener at befolkningen skal overvåkes og rettigheter bli fratatt dem hvis de ikke følger statens retningslinjer, hvor det er ansiktsgjenkjenning til og med på fotovergang.

    Jeg ser et mdg som på lokalpolitikk ønsker å fjerne bilens privilegier, noe de gjorde med stort hell i amsterdam for 50 år siden. Jeg ser et naivt mdg når det kommer til energi-politikk, som tror at verden vil fjerne seg fra fossil energi hvis Norge stanser oljeproduksjon.

    Jeg skjønner ikke hvorfor det er mdg's oppgave å stå på barrikadene overfor kina.
    De taler for pisk og en tvungen politikk / kontroll ovenfor individet for å sikre en adferd for å kutte karbonavtrykket.

    Mens f eks AP og Høyre ønsker å stimulere oljebransjen til omstilling taler MDG for politisk trykk for å stenge oljekranene.

    Mens øvrige partier taler om å bruke skatter og avgifter til adferdsendringer taler MDG for bøter, tang som minner om en pepperkakeform som alle skal tilpasse seg etter. De minner litt om marie Antoinette når de ønsker at småbarnsmoren med Diesel skal bytte fra Diesel til en dyr Tesla.

    Greenpeace hadde litt samme tilnærming / holding selv på 80- Og 90-tallet der de nesten ukritisk aldri demonstrerte mot Kina - mye grunnet en politisk dreining i den retningen.

    Problemet med å blande politikk med en bærekraftig utvikling er at man får slike merkelige utslag der verstingen i klassen får fripass, og nevnes knapt ikke av landets selverklærte fremste miljøparti.
     

    triodelab

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    02.01.2018
    Innlegg
    109
    Antall liker
    49
    Ikke så rart.

    Den gang de hadde noen få bygdetullinger som stemmekveg var de trauste nok.

    Nå skal penger brukes på langt flere bygdefolk enn bønder. Penger de ikke har.

    I tillegg skal de melde seg ut av EØS, og dermed redusere verdiskapningen med 3-4%, og på samme tid ha penger til tjenester i hver lille krok i hele landet.

    Så skal grenser stenges, og globalister skal røykes ut. Ulv skal for øvrig skytes.

    Hvis det ikke er populistisk, der løfter og pengebruk overhodet ikke henger sammen, så er ingenting populistisk. Da er alt kun politikk, eller bare traust - eller luftslott som i SP sitt tilfelle.

    Bakrusen etter SP kan bli lite hyggelig, Speiselt hvis Per fra Resett og Belinda fra Kløfta ikke kommer seg hjem etter nachspielet.
    Hva lever folk i Oslo av? En utkant innerst i en fjord. Ingen kraftverk, fiskeindustri , olje, ingenting. Men de er heldige i den forstand at store selskap har sitt hovedkontor der, og det betyr store skatteinntekter, og et rykte om at de holder liv i alle bygdetullingene rundt omkring i Norges land. Snart er alle arbeidsplassene i staten også der, men da er det liksom helt ålreit.....
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.023
    Hva lever folk i Oslo av? En utkant innerst i en fjord. Ingen kraftverk, fiskeindustri , olje, ingenting. Men de er heldige i den forstand at store selskap har sitt hovedkontor der, og det betyr store skatteinntekter, og et rykte om at de holder liv i alle bygdetullingene rundt omkring i Norges land. Snart er alle arbeidsplassene i staten også der, men da er det liksom helt ålreit.....
    Av ren nysgjerrighet, hva tror du de lever av i Silicon Valley i USA? De har ikke krafterk, fiskeindustri eller olje. Rett og slett ingen ting. Bare noen tilfeldige hovedkontor slengt i en praktisk klynge i området.

    Eller vi kan ta et annet land, la oss kalle det Sveits. De har riktig nok kraftverk, men de har ikke fiskeindustri eller olje. Like fullt ser de ut til å ha klart seg helt ok i hundrevis av år.
     
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    Hva lever folk i Oslo av? En utkant innerst i en fjord. Ingen kraftverk, fiskeindustri , olje, ingenting. Men de er heldige i den forstand at store selskap har sitt hovedkontor der, og det betyr store skatteinntekter, og et rykte om at de holder liv i alle bygdetullingene rundt omkring i Norges land. Snart er alle arbeidsplassene i staten også der, men da er det liksom helt ålreit.....
    Det er mye verdiskapning i distriktene og mye byråkrati i byene. Det er ikke helt poenget her. Men å opprettholde tjenester i bygder som fraflyttes og som ikke har tilstrekkelig kompetanse er ikke bærekraftig i lengen mht kost og kompetanse.,
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    hvorfor er det ikke bærekraftig? Hvorfor må alt samles i Oslo?

    Med dagens zoom-muligheter så er det lite som tilsier at man må samle alle fagmiljøer i Oslo? Tror du virkelig at folk ønsker å bo i et bøttekott til 3 mill under trappa til noen? 3 mill gir deg glatt 100-150 kvadrat ute i distriktene.

    Må IT-utvikleren virkelig sitte på et dyrt kontor i Oslo? Hvorfor kan ikke Mattilsynet ha sin administrasjon på Hamar, Lillestrøm, Skien eller Hønefoss? Hvorfor skal fagmiljø på Tynset legges ned, mens de i Oslo opprettholdes?

    Kostnadene er da virkelig lavere i bygdene og småbyene. Få som klager over boligmangel og dyre tomter der. Kompetanse er det en smal sak å ordne. Første bud er å droppe nedleggelse i distriktene bare for å samle det i Oslo. Folk flest ønsker ikke å bo i Oslo. Du får ekstremt lite for pengene og distansene er lange. Du får ikke rare greiene for 5 mill en gang. Som sykepleier kan du drømme om noen gang kjøpe noe slikt.

    Hvorfor skal Equinor og de fleste energiselskaper ha hovedkvarter i Oslo? I Stavanger så er de mye nærmere sin kjernevirksomhet.
     
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    hvorfor er det ikke bærekraftig? Hvorfor må alt samles i Oslo?

    Med dagens zoom-muligheter så er det lite som tilsier at man må samle alle fagmiljøer i Oslo? Tror du virkelig at folk ønsker å bo i et bøttekott til 3 mill under trappa til noen? 3 mill gir deg glatt 100-150 kvadrat ute i distriktene.

    Må IT-utvikleren virkelig sitte på et dyrt kontor i Oslo? Hvorfor kan ikke Mattilsynet ha sin administrasjon på Hamar, Lillestrøm, Skien eller Hønefoss? Hvorfor skal fagmiljø på Tynset legges ned, mens de i Oslo opprettholdes?

    Kostnadene er da virkelig lavere i bygdene og småbyene. Få som klager over boligmangel og dyre tomter der. Kompetanse er det en smal sak å ordne. Første bud er å droppe nedleggelse i distriktene bare for å samle det i Oslo. Folk flest ønsker ikke å bo i Oslo. Du får ekstremt lite for pengene og distansene er lange. Du får ikke rare greiene for 5 mill en gang. Som sykepleier kan du drømme om noen gang kjøpe noe slikt.

    Hvorfor skal Equinor og de fleste energiselskaper ha hovedkvarter i Oslo? I Stavanger så er de mye nærmere sin kjernevirksomhet.
    alt må ikke samles i Oslo. Men vår distriktspolitikk per i dag er dyrt. Et tettsted må kunne dekke mye av sine kostnader i framtiden selv. Med mer spesialiserte tjenester så må de til en viss grad samles - selv om ikke alt må/bør ligge i byene. Så finnes det flere eksempler på lønnsomme næringer langt utenfor Oslo. Men mye av politikken til SP går ut på å bruke mye oljepenger på å opprettholde ulønnsomme bygder, som ikke vil fungere på sikt.

    vi får håpe at teams / zoom / teknologi reduserer presset på byene framover - men det er gjerne slik at mange selskaper legger kontorene sine der kompetansen er. Og folk tiltrekkes dit hvor jobbene er. Dette er en global trend. Det øker både lønninger og prispresset - og det hjelper da ikke at det ikke utvikles nok boliger / tomter samt at politikere elsker fortetning i byene.

    mange ønsker jo å bo i byene grunnet tilgjengelige kulturopplevelser, restauranter , sosialt liv etc men jeg er enig i at vi bør legge mer til rette for å kunne bo utenfor. Per i dag sliter vi litt for mye med infrastrukturen og lange avstander, med en spredt / liten befolkning.

    Jeg synes selv at vi bruker for mye ressurser på administrasjon og pengeflytting i Norge og tenker at vi bør ha mer verdiskapning i distriktene / håndtverk / nyskapende bedrifter. Klarer vi å stimulere til dette så kanskje vi kan redusere presset på byene framover og bli mer bærekraftig. Med jobber i distriktene følger resten etter.

    Av denne årsaken så er jeg for en politikk som stimulerer mer til å starte bedrifter å kunne ta mer risiko vs å ta en godt betalt og trygg admin jobb i byene. Dagens avgifts- og skattepolitikk på små og mellomstore bedrifter er derimot ikke helt rigget for dette per i dag. Vi har en hollandsyke på gang som er vanskelig å snu.
     
    Sist redigert av en moderator:

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    Hvorfor er det så ulønnsomt i distriktene? Det er et premiss jeg ikke helt kjøper.

    Folk flytter til hovedstaden fordi jobbene legges dit. Hva med å legge jobbene et annet sted? Å legge jobbene til Oslo er direkte fordyrende. Folk krever høyere lønn grunnet høyere kostnader, og huseierne krever mer leie for lokalene.

    Stavanger, Bergen, Trondheim, Tønsberg, Hamar, Voss, Ålesund, Molde, Bodø, Tromsø, Kristiansand osv har da kulturtilbud, kino, restauranter og sosialt liv. Kulturtilbud i små bygder er også ganske så bra her og der. I oslo får man jo litt mer i form av bedre gallerier, museum, teater og opera og ballett. sportsfolk har litt mer tilbud da, hvis man ønsker landskamper.

    Jeg fatter ikke hvorfor staten skal dytte alt til Oslo. Det er ikke uten grunn at den Stortingsgarasjen ble kostendes 2 milliarder. Det er svindyrt å bygge der, for alt berører alt.

    Hvorfor energiselskapene har sitt hovedkontor på f.eks. Fornebu er for meg en gåte. De er milevis unna sin kjernevirksomhet. Det går fly til Oslo fra Stavanger og Bergen. Ville vært mye mer naturlig å ha hovedkontor i et av disse regionsenterne.
     
    Sist redigert:
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    Hvorfor er det så ulønnsomt i distriktene? Det er et premiss jeg ikke helt kjøper.

    Folk flytter til hovedstaden fordi jobbene legges dit. Hva med å legge jobbene et annet sted? Å legge jobbene til Oslo er direkte fordyrende. Folk krever høyere lønn grunnet høyere kostnader, og huseierne krever mer leie for lokalene.

    Stavanger, Bergen, Trondheim, Tønsberg, Hamar, Voss, Ålesund, Molde, Bodø, Tromsø, Kristiansand osv har da kulturtilbud, kino, restauranter og sosialt liv. Kulturtilbud i små bygder er også ganske så bra her og der. I oslo får man jo litt mer i form av bedre gallerier, museum, teater og opera og ballett. sportsfolk har litt mer tilbud da, hvis man ønsker landskamper.

    Jeg fatter ikke hvorfor staten skal dytte alt til Oslo. Det er ikke uten grunn at den Stortingsgarasjen ble kostendes 2 milliarder. Det er svindyrt å bygge der, for alt berører alt.

    Hvorfor energiselskapene har sitt hovedkontor på f.eks. Fornebu er for meg en gåte. De er milevis unna sin kjernevirksomhet. Det går fly til Oslo fra Stavanger og Bergen. Ville vært mye mer naturlig å ha hovedkontor i et av disse regionsenterne.
    Det er mange steder som har god verdiskapning på distriktene - f.eks verft og oppdretssteder. De er lønnsomme i den forstand de gir arbeidsplasser, og etterfølgende service tjenester, og ikke minst et skattegrunnlagfor den lokale kommunen for å tilby offentlige tjenester.

    problemet med mange kommuner i dag er at de lever på direkte eller indirekte statlig støtte = oljepenger (subsidier, NAV, offentlig virksomhet som har sine kontorer der etc). Sett i lys av økonomisk bærekraftighet post olje er det begrenset hvor mye vi kan bruke penger på dette. SP øker oljebruken for å holde liv i en død hest, framfor å investere i framtidens arbeidsplasser (på distrikter eller i byer)

    Vedrørende ansamling av kompetanse / arbeidskapasitet i byene så er det nok forbundet med at man lettere kan bytte jobber tilpasset karriere og ønsket utvikling - Og være en del av et større miljø. Vi ser jo det i California og andre steder i stor grad.

    Det handler heller ikke kun om å plassere statlige jobber ut i distriktene men å legge til rette for at folk skaper sine egne arbeidsplasser. For å si det brutalt - å få seg en godt betalt jobb i Oslo er langt lettere enn å ta på seg risiko, arbeidsgiveravgift, skatt på arbeidende kapital og risiko for personlig konkurs ved å starte noe eget. Det er nettopp dette hele venstresiden ikke forstår når de snakker om «skatt for de rike». Det handler om å legge til rette for aktivitet og verdiskapning utenfor offentlig sektor.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.795
    Antall liker
    11.191
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    I følge SSB var det i 2018 i overkant av 160.000 statlige arbeidsplasser i landet,- litt over 28% av disse i Oslo, - dvs ca 45.000. I tillegg er det vel omtrent 60.000 kommunale stillinger, så det betyr at Oslo har godt over 100.000 offentlige arbeidsplasser. Av ca 400.000 arbeidsplaser totalt bor og skatter godt over en tredjedel utenfor Oslo kommune.... I forholdstall er vel dette omternt på linje med en mellomstor distriktskommune....
    Så kan man også fundere over hvor mange jobber som består av latte-sjapper, frisører, snodigforretninger etc, som indirekte lever av inntekten til de andre....
     

    Calmati

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.08.2016
    Innlegg
    429
    Antall liker
    555
    Sted
    Bærum

    Man må undres, hva har Norge lovd til disse røverstatene?
    Hva er det Norge nå skylder dem?

    Jeg ønsker å vite.
    Jeg tror dette enklest forklares av prinsipal-agent teori, eller på godt norsk at man meler sin egen kake. For den ansatte i UD er det særdeles lukerativt å sitte til bords med makta i verden, og man svelger gjerne kameler for å få til dette, feks ved å love 'røverstater' støtte til deres hjertesaker, penger fra den norske stat osv.
    Å sitte sammen med makta gjør deg til 'en' der du alternativt er 'ingen'. Og er du 'en' så bor du godt, du reiser godt, du tas imot som en fyrste, osv osv. Dessuten skaper man et nettverk som kanskje kan gi deg en godt betalt FN jobb eller lignende, med kun symbolsk skatt.
    Dette er vel derfor ingen yrkespolitikere tar tak i 'kameratflokken i UD'. Det er jo de folkene som enten selv eller gjennom sine relasjoner kan hjelpe deg eller motarbeide deg til slike flotte jobber når du synes stortings-/regjeringslønn med skatteplikt til Norge ikke helt holder.
    Prinsipal agent relasjoner forklares godt av prof Hagen: https://www.uio.no/studier/emner/sv/oekonomi/ECON1220/h13/prinsipal_agent.pdf
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.455
    Antall liker
    7.793
    Torget vurderinger
    0
    Jeg tror dette enklest forklares av prinsipal-agent teori, eller på godt norsk at man meler sin egen kake. For den ansatte i UD er det særdeles lukerativt å sitte til bords med makta i verden, og man svelger gjerne kameler for å få til dette, feks ved å love 'røverstater' støtte til deres hjertesaker, penger fra den norske stat osv.
    Å sitte sammen med makta gjør deg til 'en' der du alternativt er 'ingen'. Og er du 'en' så bor du godt, du reiser godt, du tas imot som en fyrste, osv osv. Dessuten skaper man et nettverk som kanskje kan gi deg en godt betalt FN jobb eller lignende, med kun symbolsk skatt.
    Dette er vel derfor ingen yrkespolitikere tar tak i 'kameratflokken i UD'. Det er jo de folkene som enten selv eller gjennom sine relasjoner kan hjelpe deg eller motarbeide deg til slike flotte jobber når du synes stortings-/regjeringslønn med skatteplikt til Norge ikke helt holder.
    Prinsipal agent relasjoner forklares godt av prof Hagen: https://www.uio.no/studier/emner/sv/oekonomi/ECON1220/h13/prinsipal_agent.pdf
    Det var mange ord for å beskrive hva som i kortversjonen kan omtales som korrupsjon!
    Ikke ment til forkleinelse for Calmati for det var virkelig "spikeren på hodet"!
     

    I_L

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.03.2003
    Innlegg
    3.156
    Antall liker
    5.085
    Hvorfor energiselskapene har sitt hovedkontor på f.eks. Fornebu er for meg en gåte. De er milevis unna sin kjernevirksomhet. Det går fly til Oslo fra Stavanger og Bergen. Ville vært mye mer naturlig å ha hovedkontor i et av disse regionsenterne.
    Mitt firma har hovedkontor i Trondheim og en avdeling i Oslo. Presset på Osloavdelingen er så stort at det med jevne mellomrom må innføres flyttenekt for ansatte mens avdelingen utvider kontorlokalene. Spesielt for de unge og nyutdannede norske søkerne er hovedstadspreferansen sterk, mens for de utenlandske søkere er det mer hipp som happ. I kampen om de norske arbeidstakerne er det et stort fortrinn å ha Oslokontor.

    En viktig faktor som ikke er nevnt her i den sammenhengen, er vær og klima. Det var hovedgrunnen til at jeg selv flyttet.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.795
    Antall liker
    11.191
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    - og så går det vel normalt en 70-80 flyavganger fra OSL til SVG,BRG og TRD - daglig....... men det hefter visst ikke de store selskapene som jo som kjent alle er "veldig miljøbevisste"...
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    20.948
    Antall liker
    6.128
    Mitt firma har hovedkontor i Trondheim og en avdeling i Oslo. Presset på Osloavdelingen er så stort at det med jevne mellomrom må innføres flyttenekt for ansatte mens avdelingen utvider kontorlokalene. Spesielt for de unge og nyutdannede norske søkerne er hovedstadspreferansen sterk, mens for de utenlandske søkere er det mer hipp som happ. I kampen om de norske arbeidstakerne er det et stort fortrinn å ha Oslokontor.

    En viktig faktor som ikke er nevnt her i den sammenhengen, er vær og klima. Det var hovedgrunnen til at jeg selv flyttet.
    Dette regnestykket er enkelt. Det er kostbart å leve i hovedstaden, så for å finansiere det trenger folket mye penger. Energiselskapene har vanvittig mye penger.
     

    I_L

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.03.2003
    Innlegg
    3.156
    Antall liker
    5.085
    Dette regnestykket er enkelt. Det er kostbart å leve i hovedstaden, så for å finansiere det trenger folket mye penger. Energiselskapene har vanvittig mye penger.
    Tja, boligprisene er helt klart høyere her, men det meste andre er billigere enn andre steder jeg har bodd. Har nok å gjøre med at det er mer konkurranse.

    Men man skal ha litt spesielle briller på for å mene at boligprisene ikke reflekterer hvor folk faktisk ønsker å bo.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    10.994
    Antall liker
    8.165
    Torget vurderinger
    1
    Men man skal ha litt spesielle briller på for å mene at boligprisene ikke reflekterer hvor folk faktisk ønsker å bo.
    Du mener vel hvor folk er nødt til å bo for å få jobb?
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.795
    Antall liker
    11.191
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Det henger vel ikke p ågreip, gitt at enkelte selskaper sliter med å få folk til "grisgrendte" lokasjoner som Trondheim...
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214


    Arrogante Erna slår til igjen. Det er bare å finne deg en ny jobb. Stortinget måtte dra Erna kraftig i øret i mars. Siden den tid har Erna godsnakket med FrP, så nå får arbeidstakere seile sine egen sjø igjen. Vi får se hvor imponert FrP blir av Erna.

    Let them eat cake, er mantraet til vårt styrende parti.
     
    Sist redigert:

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.474
    Antall liker
    6.793
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    I svært mange av tilfellene hvor folk er Corona-permittert, så vil det være en reell fare for at arbeidsgiver går dukken. Da vil det være lurere å se seg om etter en ny jobb, enn å sitte stille i båten.

    Johan-Kr
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.023
    Det henger vel ikke p ågreip, gitt at enkelte selskaper sliter med å få folk til "grisgrendte" lokasjoner som Trondheim...
    Jeg stuerte der, fristet ikke veldig å bosette seg der. De jeg kjenner som "ble igjen" er mye folk som var fra området i utgangspunktet.
     

    I_L

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.03.2003
    Innlegg
    3.156
    Antall liker
    5.085
    Bodde her mine siste fem år i Trondheim, ser du hvor det er?

    ob37.png
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.030
    Antall liker
    9.310
    I svært mange av tilfellene hvor folk er Corona-permittert, så vil det være en reell fare for at arbeidsgiver går dukken. Da vil det være lurere å se seg om etter en ny jobb, enn å sitte stille i båten.

    Johan-Kr
    Lett å si, men når man er utdannet innen serviceyrket og jobberfaringen er 20 år i restaurant er det ikke fullt så enkelt.
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    Lett å si, men når man er utdannet innen serviceyrket og jobberfaringen er 20 år i restaurant er det ikke fullt så enkelt.
    Ja,
    For ikke å nevne at man flyr inn 25.000 litauere og polakker også.

    Det første brorparten av de som blir permittert gjør er å se seg etter ny jobb. Nå skal de ikke ha penger til mat på bordet, hilsen Erna. Sier du selv opp, så har arbeidsgiver plikt til å betale lønn ut oppsigelsestiden, men etter den så har du ikke rett på dagpenger.

    Erna sier igjen "let them eat cake!"


    PS!
    For å få sosialstønad må du ha solgt alt av verdi, inkludert bilen din som du kanskje trenger for å søke jobb. Let them eat cake!
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn