Politikk, religion og samfunn Nok et genialt trekk av de blåblå!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    Evne til selvengasjering er en egenskap som med årene har blitt "borte". Om det ikke er organisert, så finnes det liksom ikke.
    Sånn har det vel alltid vært. Mennesket er et sosial vesen, så ikke alle motiveres av å gå tur alene på fjellet. De vil heller spille fotball med vennene sine, noe som var strengt forbudt i fjor.
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.056
    Antall liker
    2.521
    Det virker hvertfall som foreldrenes ansvar for ungenes helse stopper ved å kjøre dem på fotballtrening.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.281
    Antall liker
    34.816
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    blir nok bra når firerbanden overtar statsrådpostene Larson. lurer på hvilke poster FRP får
    Jeg tipper fortsatt at Støre sikler etter jobben som helseminister i regjeringen Vedum. Siv og Sylvi vil nok også gjerne ha tilbake sine gamle jobber.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.849
    Antall liker
    19.678
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0

    Kanskje vi kan be partier som FrP holde kjeft heretter?
    Det burde vi gjøre til en daglig øvelse. Anne Holt ba Carl Ivar om det, i beste sendetid på Dagsrevyen- da hun var justisminister
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214

    Trusler fra Høyres pressesjef.

    Nydelige politikere altså. Hvor vanskelig er det å ta den telefonen og stå opp for dine handlinger? Klin umulig om du tilhører partiet Høyre.

    Høyrelederen må vite at hun ikke er den eneste som har god grunn til spesialbehandling.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.849
    Antall liker
    19.678
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0

    Trusler fra Høyres pressesjef.

    Nydelige politikere altså. Hvor vanskelig er det å ta den telefonen og stå opp for dine handlinger? Klin umulig om du tilhører partiet Høyre.

    Høyrelederen må vite at hun ikke er den eneste som har god grunn til spesialbehandling.
    Høyre og dets politikere har aldri gjort feil, opptrer aldri som arrogante drittsekker, føler seg aldri høyt hevet over andre, kverulerer aldri.

    Møkkaparti.

    Det var nok en gang lavmål.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.455
    Antall liker
    7.792
    Torget vurderinger
    0
    Det burde vi gjøre til en daglig øvelse. Anne Holt ba Carl Ivar om det, i beste sendetid på Dagsrevyen- da hun var justisminister
    Ja det er selvsagt veldig behagelig å kunne stoppe kjeften på dem som er uenige med oss!

    Men er det veldig demokratisk?

    Vitner det om et demokratisk sinnelag?
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.455
    Antall liker
    7.792
    Torget vurderinger
    0
    Høyrelederen må vite at hun ikke er den eneste som har god grunn til spesialbehandling.
    Å du min venn, du skal vite det at det er få mennesker som fortjener spesiell spesialbehandling mere enn Erna!

    Jeg kunne forsåvidt tenkt meg å administrere det selv, men da det ville være meget "udemokratisk" må jeg så gjerne jeg enn ville, desverre avstå!

    Men lysten, jo den er der!
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.794
    Antall liker
    11.191
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    lars_erik skrev:


    Det burde vi gjøre til en daglig øvelse. Anne Holt ba Carl Ivar om det, i beste sendetid på Dagsrevyen- da hun var justisminister
    "Ja det er selvsagt veldig behagelig å kunne stoppe kjeften på dem som er uenige med oss!

    Men er det veldig demokratisk?

    Vitner det om et demokratisk sinnelag?"

    Nå var vel dette i en periode hvor Carl Ivar stort sett opptrådte som ei kraftig kvise på alles rumper...
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.849
    Antall liker
    19.678
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Carl Ivar trengte at noen sa det rett ut til ham, så det var sannelig på høy tid 🤘
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.455
    Antall liker
    7.792
    Torget vurderinger
    0
    Problemet er at vi faktisk må akseptere og tillate at også den som oppfattes som "kviser på alles rumper" skal ha rett til å uttrykke sine meninger.
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    20.948
    Antall liker
    6.128
    Jeg for min del mener man bør klare seg med å ta ballen, ikke mannen. Men har skjønt at mange her ikke synes det er nok.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.849
    Antall liker
    19.678
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Jeg for min del mener man bør klare seg med å ta ballen, ikke mannen. Men har skjønt at mange her ikke synes det er nok.
    Han pratet i munnen på henne, i et intervju foran Stortinget. Om innvandring. Og fikk beskjed om å holde kjeft.

    Helt på sin plass.
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    Tro ikke at dette er "uheldige" virkninger. Dette er designet slik av en grunn.


    Kan vel si at det ville vært mye bedre å gi alle arbeidsledige feriepenger. Da kunne de reist rundt i landet og smurt næringslivet som ligger med brukket rygg. I stedet får de som ikke trenger midler midlene.
     
    Sist redigert:

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.030
    Antall liker
    9.310

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.455
    Antall liker
    7.792
    Torget vurderinger
    0
    Hurtigruten burde faktisk ikke få Coronapenger i det store og hele for de lever jo på statlige subsidier og billig billig utenlandsk arbeidskraft!

    En bekjent driver en turistbedrift her nord og har betalt drøy en mill i firmaskatt ( Edit: pr år ) de siste årene. Hans firma fikk 56.000,- i Coronastøtte! Det er ikke et "spøtt i havet" som han sier.
     
    Sist redigert:

    duc916

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    2.235
    Antall liker
    2.415
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    3
    Joda, men han skaper så mange arbeidsplasser. Rederen, altså.

    Føler litt kvalme nå.

    Fem selskaper deler nesten halvparten av koronastøtten – NRK Norge – Oversikt over nyheter fra ulike deler av landet

    Sanner måtte svare på krisestøtte – NRK Norge – Oversikt over nyheter fra ulike deler av landet
    Godt at Sanner anmoder om at støtten ikke brukes til å utbetale utbytte.
    Ehhh, det er vel selskapene hans som får disse midlene, og ikke Sunde som personlig skatteyter ?
    Dvs. pengene går feks til drift av colorline sine ferger osv slik at når dette engang er over, så finnes det fortsatt ferger som du og jeg kan ta på ferie til Danmark.
    Det som vel kunne være mer interessant å se på er hvor mye overskudd disse selskapene har hatt de siste årene, og hvor mye av det som er med i beregningen av driftstøtten. Uten at jeg har satt meg inn i beregningen av driftstøtten, så ville jeg synes det er naturlig at selskapene bruker (noe) av overskuddet fra tidligere år på å dekke opp for tapt inntekt og løpende kostnader.

    Når det gjelder feriepenger, så tenker jeg 2 varianter. Eks. enten så er en arbeidsøkende 52 uker i året, og får stønad for 52 uker. Eller så er en feks arbeidssøkende i 48 uker, og får stønad for 48 uker. Da må en ha annen type inntekt for de siste 4 ukene, og det naturlige ville være feriepenger. Om beregnignen av på feriepengene skal være den samme som for de som er i arbeid, det kan vel muligens diskuteres (?) Det er også slik at er en arbeidssøkende, så er en pr. definisjon kontinuerlig til disposisjon for NAV. Hvis en derimot avvikler ferie, så bør det være slik at da kan ikke NAV feks kalle deg inn til et eller annet kompetansekurs i ferieperioden. Det vil være omlag samme ordning som for arbeidslivet forøvrig.

    Just my 0.02 osv.
     
    • Liker
    Reaksjoner: cox

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    20.948
    Antall liker
    6.128
    Ehhh, det er vel selskapene hans som får disse midlene, og ikke Sunde som personlig skatteyter ?
    Dvs. pengene går feks til drift av colorline sine ferger osv slik at når dette engang er over, så finnes det fortsatt ferger som du og jeg kan ta på ferie til Danmark.
    Det som vel kunne være mer interessant å se på er hvor mye overskudd disse selskapene har hatt de siste årene, og hvor mye av det som er med i beregningen av driftstøtten. Uten at jeg har satt meg inn i beregningen av driftstøtten, så ville jeg synes det er naturlig at selskapene bruker (noe) av overskuddet fra tidligere år på å dekke opp for tapt inntekt og løpende kostnader.

    Når det gjelder feriepenger, så tenker jeg 2 varianter. Eks. enten så er en arbeidsøkende 52 uker i året, og får stønad for 52 uker. Eller så er en feks arbeidssøkende i 48 uker, og får stønad for 48 uker. Da må en ha annen type inntekt for de siste 4 ukene, og det naturlige ville være feriepenger. Om beregnignen av på feriepengene skal være den samme som for de som er i arbeid, det kan vel muligens diskuteres (?) Det er også slik at er en arbeidssøkende, så er en pr. definisjon kontinuerlig til disposisjon for NAV. Hvis en derimot avvikler ferie, så bør det være slik at da kan ikke NAV feks kalle deg inn til et eller annet kompetansekurs i ferieperioden. Det vil være omlag samme ordning som for arbeidslivet forøvrig.

    Just my 0.02 osv.
    Nå må du ikke ødelegge folks kvalme med fakta.
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    20.948
    Antall liker
    6.128
    Viss optikaren din meiner at du er medisinsk kvalifisert, kan du søkje om individuelt beløp.
     

    Kingsington

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.09.2020
    Innlegg
    1.253
    Antall liker
    1.482
    Sted
    Mo i Rana
    Kapitalen vil helst at grensene for progressive skatt skall være i milionklassen. Alle vil til himlen og ingen vil lide. Good luck
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214

    Noen som stusser litt på Høyres tallsminking.

    Anslagene varierer, men stortingsrepresentant Mari Holm Lønseth hevder i Trønderdebatt 26. januar at selskapet har gitt samfunnet innsparinger på hele 59 milliarder kroner. På samme tid står det på Nye Veier AS sine nettsider at de så langt har åpnet ca 80 km vei. Smak på tallet; 59 milliarder – 59 tusen millioner – i innsparing på 8 mil vei, bare fordi byggherren er en annen!
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.022
    Noen som stusser litt på Høyres tallsminking.
    Det står relativt klart i uttalelsen fra departementet at av de estimerte besparelsene på 59 mrd er 25 mrd reduserte kostnader og de resterende 34 økt nytteverdi, hovedsaklig som følge av høyere tillatt fartsgrense grunnet endrede trasevalg. Det virker mest som han kommentatoren ikke har tatt seg bryet med å finne ut hva som faktisk hevdes. Om det er korrekt eller ikke er en annen sak.


    Siden Nye Veier ble etablert har selskapet arbeidet målrettet med å utvikle sin prioriterings- og styringsmodell for å få mer effektiv ressursbruk i veisektoren. I selskapets leveranse på NTP oppdrag 1 ble gjeldende beregning av netto nytteverdi på utbyggingsporteføljen presentert. Nye Veiers beregninger viste at netto nytte har økt med 59 mrd. kr fra oppstart til våren 2019. Kostnadsreduksjon utgjør nærmere 20 prosent, tilsvarende 25 mrd. kr. I tillegg til kostnadsreduksjonen er det beregnet en økt nytte på vel 34 mrd. Dette er altså en økning på 59 milliarder kroner fra -55 milliarder kroner i Estimat 0. Besparelsene og nytteøkningene i oppstartsporteføljen er i hovedsak hentet gjennom forbedrede trasévalg, som legger til rette for høyere hastighet, kostnadsreduksjoner og Nye Veiers gjennomførings- og kontraktsmodeller.
     

    kasol

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.03.2005
    Innlegg
    4.287
    Antall liker
    3.439
    Torget vurderinger
    4
    Nytterverdien blir vel uansett den samme hvem som bygger :)
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.022
    Slike regne stykker kaller vi her oppe for å regne med ræva og romertall....
    Man kan si mangt og meget om beregninger av samfunnsøkonomisk lønnsomhet, men det er nå en gang en sentral faktor for utbygginger av mellom annet vei her i landet. Det er altså ikke, som fyreni linken til Larson prøver å innbille leserene, at det påstås at man har spart mer enn alle penger man har brukt, men delvis innsparinger på byggekostnaden og så en endring i beregningen av samfunnsøkonomisk lønnsomhet som ligger bak endringen på 59 milliarder. Hva svaret faktisk er vet rimelig nok ingen.

    Men prisen på bygging av store veiprosjekter påstås å ha fallt ganske mye i Norge som følge av endringer i hvor og hvordan det bygges. Det er ting som endring av standard / fleksibilitet i forhold til krav, mer gjenbruk av eksisterende vei, valg av trase, større prosjekter fremfor et lappeteppe av små og så videre. Om det er fordi vi har fått Nye Veier A/S eller ikke er sikkert en annen diskusjon.
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    20.948
    Antall liker
    6.128
    interessant at man bare ser på de 8 milene ny veg som er helt ferdig, og ikke alle strekningene som er under arbeid og delvis ferdig. Men slikt vil vel bare ødelegge det politiske budskapet.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.455
    Antall liker
    7.792
    Torget vurderinger
    0
    Kapitalen vil helst at grensene for progressive skatt skall være i milionklassen. Alle vil til himlen og ingen vil lide. Good luck
    Hvis jeg var multimillionær ville jeg klart foretrekke at progressiv skatt foregikk på den måten at alle med inntekt over 600K fikk en påplussing og ikke at man hadde hadde stadige økinger av skatten pr mill over 1 mill. Da det er mange flere som ligger mellom 600K og 1 mill blir den summe fort stor slik at man tar inn mange milliarder på en ganske liten prosentvis øking i stedtet for å hoppe opp i prosent for hver mill over 1 mill. Det er såvidt få som har inntekt over 1 mill at hver må bidra mere for at politikerne skal få inn sine ( tenk på et tall ) 10-15-20 mrd!
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.455
    Antall liker
    7.792
    Torget vurderinger
    0
    Er ikke kapitalskatten paddeflat da?
    Problemet er at mange inkludert politikere ikke makter å skille mellom privatperson og firma og heller ikke mellom inntektsskatt, utbytteskatt ( skatt på arbeidende kapital som det også kalles ) og formueskatt.
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    Hva er det med de blåblå og deres tulleposter for ministere?

    Beredskapsministeren klarte mesterstykket i å ignorere den største faren, nemlig pandemi.

    Nå er det tulleministerposten digitaliseringsministeren som tøyser det til for seg.



    Husker da fiskeriminister tok med seg ministertelefonen til Iran. Dette er like inkompentent.

    Hva skal distriktsministeren finne på for å overgå dette?
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    20.948
    Antall liker
    6.128
    Kildekritikken er på topp, som valnlig.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn