Politikk, religion og samfunn Nok et genialt trekk av de blåblå!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.448
    Antall liker
    7.783
    Torget vurderinger
    0
    Vil endre reglene for 200.000 arbeidstakere – NRK Norge – Oversikt over nyheter fra ulike deler av landet

    Uffda, Isaksen har funnet noen arbeidere som har en gunstig pensjonsordning. Den lille, arrogante tassen bør kanskje reflektere over hvorfor en røykdykker bør være relativt ung og sprek? Eller hva med ambulansearbeideren som skal drive HLR i noen timer?
    Det er ett av problemene som følger av at de som sitter på Tinget ikke har yrkeserfaring! De hverken kan eller vet noen ting og er totalt forblindet av egne feilsluttninger!
    Ja jeg vet det er slemt, men jeg håper at flere av disse politikerne blir syke og må bæres ned ei bratt trapp av to 70 år gaml ambulansearbeidere med den følge at de mister båra med politikeren langt oppe i trappa!
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.843
    Antall liker
    19.662
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Det er ett av problemene som følger av at de som sitter på Tinget ikke har yrkeserfaring! De hverken kan eller vet noen ting og er totalt forblindet av egne feilsluttninger!
    Ja jeg vet det er slemt, men jeg håper at flere av disse politikerne blir syke og må bæres ned ei bratt trapp av to 70 år gaml ambulansearbeidere med den følge at de mister båra med politikeren langt oppe i trappa!
    Det er alt for lite slemhet i vårt samfunn, så jeg deler håpet ditt fullt ut.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.560
    Antall liker
    13.018
    Er ikke forslaget at man kan gå av, men må ikke? Hva er egentlig problemet?
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.448
    Antall liker
    7.783
    Torget vurderinger
    0
    Er ikke forslaget at man kan gå av, men må ikke? Hva er egentlig problemet?
    Problemet er at de ikke får full pensjon før de har jobbet til de er 72 år? ( Litt usikker på nøyaktig alder for å få full pensjon ) Men de får i alefall ikke full pensjon før godt etter det som er dagens særaldersgrense.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.560
    Antall liker
    13.018
    Problemet er at de ikke får full pensjon før de har jobbet til de er 72 år? ( Litt usikker på nøyaktig alder for å få full pensjon ) Men de får i alefall ikke full pensjon før godt etter det som er dagens særaldersgrense.
    Ok, jeg las at man får det samme som i dag om man går av ved opprinnelig alder men mer om man står lengre i arbeid. Er det en løgn?

    For øvrig heier jeg på forslaget om å heve minstepensjon i Norge da jeg regner med å bli minstepensjonist i Folketeygden. Man skal jobbe sjokkerende lenge for å bli noe annet.
     
    Sist redigert:

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    Regjeringen åpnet for arbeidsinnvandrrere i september og nå ønsker Erna på nytt å gjøre den samme idiotiske feilen i neste uke.


    Man kan få forakt for norske helsemyndigheter av vesentlig mindre.




    Ved ethvert veikryss så er det hennes venner i NHO som skal prioriteres. Du og jeg? Vi får tåle litt ekstra lockdown.
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.522
    Antall liker
    10.054
    Det er ett av problemene som følger av at de som sitter på Tinget ikke har yrkeserfaring! De hverken kan eller vet noen ting og er totalt forblindet av egne feilsluttninger!
    Ikke vet jeg hvor mange ganger den ovenstående feilslutningen er tilbakevist, men enkelte er bare helt forblindet av egne feilslutninger, som allerede påpekt.

    De som sitter på Stortinget har yrkeserfaring, og siden det ustanselig bes om DaCapo på dette glansnummeret, følger det herved:

     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.028
    Antall liker
    9.307
    Ikke vet jeg hvor mange ganger den ovenstående feilslutningen er tilbakevist, men enkelte er bare helt forblindet av egne feilslutninger, som allerede påpekt.

    De som sitter på Stortinget har yrkeserfaring, og siden det ustanselig bes om DaCapo på dette glansnummeret, følger det herved:

    Tja...
    5 års arbeidserfaring i snitt | FriFagbevegelse
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.560
    Antall liker
    13.018
    Artikkelen tar for seg regjeringsmedlemmene. Skulle det liksom motbevise fakta om stortingsrepresentantene, som var tema i innlegget du svarte på?
    Man kan også diskutere den implisitte antalgelsen at det å være politiker på Stortinget eller i regjeringen er en såpass grei jobb at enhver person kan utføre den uansett bakgrunn. Jo mindre politisk erfaring jo bedre, kan det se ut som.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    10.994
    Antall liker
    8.165
    Torget vurderinger
    1
    En viktig del av være politiker i demokratisk samfunn er å forstå virkeligheten folk flest lever i. Da er det viktig å ha vært del av den......
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    10.994
    Antall liker
    8.165
    Torget vurderinger
    1
    Er det de med minst arbeidserfaring som blir ministere?

    Tipper at det er en korrelasjon her ja......
    Er nok større sjanse å nå toppen dersom du er et produkt av politiske broilerfabrikker, enn om du har brukt mesteparten av din tid i arbeidslivet....
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.276
    Antall liker
    34.811
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Er det de med minst arbeidserfaring som blir ministere?
    Man skal ikke undervurdere det politiske håndverket som et fag. Se forskjellen mellom Trump og Biden i USA, for eksempel. Den ene var "businessman" med mengder av "yrkeserfaring" (de fleste av dem endte i konkurs), den andre karrierepolitiker som har vært på Capitol Hill siden tidlig 1970-tall. Er det opplagt at Trump er bedre kvalifisert, gjorde en bedre jobb for folk flest, og hadde bedre evne til å få ting gjennomført enn Biden?
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.792
    Antall liker
    11.188
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Det ene utelukker for så vidt ikke det andre, men at vi har en stadig økende andel karrierepolitikere som framstår som rimelig virklighetsfjerne for folk flest, tror jeg er hevet over tvil...
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.276
    Antall liker
    34.811
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det ene utelukker for så vidt ikke det andre, men at vi har en stadig økende andel karrierepolitikere som framstår som rimelig virklighetsfjerne for folk flest, tror jeg er hevet over tvil...
    Det er jo ikke sant, selv om du mener det. Sjekk gjerne Stortingets statistikk selv og se hvordan representantenes yrkesbakgrunn har endret seg over tid. Det har vel knapt noensinne vært så høy andel av representanter med yrkeserfaring fra privat næringsliv som nå.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.560
    Antall liker
    13.018
    Det ene utelukker for så vidt ikke det andre, men at vi har en stadig økende andel karrierepolitikere som framstår som rimelig virklighetsfjerne for folk flest, tror jeg er hevet over tvil...
    Jeg tror også folk flest fremstår som rimelig virkelighetsfjerne for karrierepolitikere eller byråkrater for den saks skyld. I følge folk flest finnes det enkle og opplagte løsninger på ethvert problem, men politikere er bare for dumme eller mangler erfaring til å se de.

    En kompis av meg jobber i et departement og de får en del "velmente" innspill fra folk flest. De er ikke spesielt imponerte av hva "folk flest" har å komme med, for å si det forsiktig.
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.522
    Antall liker
    10.054
    Man skal ikke undervurdere det politiske håndverket som et fag. Se forskjellen mellom Trump og Biden i USA, for eksempel. Den ene var "businessman" med mengder av "yrkeserfaring" (de fleste av dem endte i konkurs), den andre karrierepolitiker som har vært på Capitol Hill siden tidlig 1970-tall. Er det opplagt at Trump er bedre kvalifisert, gjorde en bedre jobb for folk flest, og hadde bedre evne til å få ting gjennomført enn Biden?
    Veldig viktig poeng; i en stadig mer kompleks verden, er faget politikk stadig viktigere. Prinsipielt ligner det på faget ledelse, hvilket betyr at noen har mer av det i seg fra naturens side, men uansett er erfaring og nettverk en stor og viktig del av det.
    Jeg blir rett og slett litt deppa av all den politikerforakt som popper opp som paddehatter over alt.
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.522
    Antall liker
    10.054
    Jeg tror også folk flest fremstår som rimelig virkelighetsfjerne for karrierepolitikere eller byråkrater for den saks skyld. I følge folk flest finnes det enkle og opplagte løsninger på ethvert problem, men politikere er bare for dumme eller mangler erfaring til å se de.

    En kompis av meg jobber i et departement og de får en del "velmente" innspill fra folk flest. De er ikke spesielt imponerte av hva "folk flest" har å komme med, for å si det forsiktig.
    Det er jo jævla merkelig, da, at departementsrådgiverne ikke bare ringer rundt til de gode, gamle taxi-sjåførene, så de får litt orden i sakene litt brennkvikt. Herregud, det burde jo være en nobrainer. :rolleyes:
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    10.994
    Antall liker
    8.165
    Torget vurderinger
    1
    Man skal ikke undervurdere det politiske håndverket som et fag. Se forskjellen mellom Trump og Biden i USA, for eksempel. Den ene var "businessman" med mengder av "yrkeserfaring" (de fleste av dem endte i konkurs), den andre karrierepolitiker som har vært på Capitol Hill siden tidlig 1970-tall. Er det opplagt at Trump er bedre kvalifisert, gjorde en bedre jobb for folk flest, og hadde bedre evne til å få ting gjennomført enn Biden?

    Du glemmer vel at det viktigste her. Trump er et kjøtthue med alvorlige personlighetsforstyrrelser.....
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.276
    Antall liker
    34.811
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Helt klart. Men han er ikke en politisk broiler, og det var nettopp det argumentet som fikk de andre kjøtthuene til å stemme på ham.

    Drain the Swamp!!

    Crooked Hillary! Lock her Up!!!

    Joda, yrkeserfaring hadde han, og han greide å fremstille det som om politisk erfaring var diskvalifiserende for å inneha en politisk topprolle. Og da får man noen som ikke aner hva de holder på med i stedet.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    10.994
    Antall liker
    8.165
    Torget vurderinger
    1
    Jeg tror også folk flest fremstår som rimelig virkelighetsfjerne for karrierepolitikere eller byråkrater for den saks skyld. I følge folk flest finnes det enkle og opplagte løsninger på ethvert problem, men politikere er bare for dumme eller mangler erfaring til å se de.

    En kompis av meg jobber i et departement og de får en del "velmente" innspill fra folk flest. De er ikke spesielt imponerte av hva "folk flest" har å komme med, for å si det forsiktig.

    Status quo er alltid fordelaktig for de med makt fordi det er situasjonen man befinner seg i som bragt dem til makten. Ofte er løsningene ganske enkle, men viljen er der sjeldent....
    De som sitter godt i det vil alltid hevde at ting ikke kan forandres eller at forandring er vanskelig.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    10.994
    Antall liker
    8.165
    Torget vurderinger
    1
    Helt klart. Men han er ikke en politisk broiler, og det var nettopp det argumentet som fikk de andre kjøtthuene til å stemme på ham.
    I et demokrati er kjøtthuenes valg like mye verdt som andres. Ser vi bort fra Trump, er det i tillegg uenighet om hvem som er kjøtthuene. Det er også en feil analyse å insinuere at det (bare) er kjøtthuer som stemte på Trump. Denne politikerforrakten som gjør at tilsynelatende oppegående mennesker stemme på en fyr som Trump, har en begrunnelse.

    Det går forøvrig godt an å ha politisk erfaring uten å være broiler uten virkelighetserfaring.
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.522
    Antall liker
    10.054
    Du glemmer vel at det viktigste her. Trump er et kjøtthue med alvorlige personlighetsforstyrrelser.....
    Er slett ikke sikker på at det er det viktigste akkurat her; vi har en egen tråd for det temaet.
    Det viktigste akkurat her, er derimot at det å være politiker ikke er så latterlig enkelt som folk flest ser ut til å tro. Dersom elektrikerne i samfunnet hadde blitt overvåket 24/7 hadde vi nok opplevd ganske mye elektrikerforakt også. Rett nok styrer politikerne samfunnet, og må derfor underkastes en klar oppfølging, men når også den fjerde statsmakt, journalistene, ender på samme mistro-lista, da bereder vi, dvs. folk flest, grunnen for kaos og demokratiets ødeleggelse.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.560
    Antall liker
    13.018
    Ofte er løsningene ganske enkle, men viljen er der sjeldent....
    Da er det sikkert fryktelig mange som vil høre fra deg hva som bør gjøres på en rekke områder her i landet og sikkert i utlandet også om du skulle ønske å ekspanere rådgivningen internasjonalt.

    Et moderne samfunn er et svært komplekst maskineri med masser av aktører med ofte lite forutsigbar oppførsel, et lass av motstridende hensyn og mange som vil ha mest mulig av en begrenset mengde ressurser. Om man gjør noe ett sted så tyter det stort sett ut masse effekter en hel del andre steder. Denne realiteten må de som skal bestemme ting faktisk ta hensyn til - noe man slipper i kommentarfeltet på VG.no, her p HFS eller andre steder.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    10.994
    Antall liker
    8.165
    Torget vurderinger
    1
    Er slett ikke sikker på at det er det viktigste akkurat her; vi har en egen tråd for det temaet.
    Det viktigste akkurat her, er derimot at det å være politiker ikke er så latterlig enkelt som folk flest ser ut til å tro.
    Det er viktig her fordi Trump var et svært dårlig eksempel. Ingen taler for at man bør rekruttere kjøtthuer til politikken uansett bakgrunn.
    En stråmann. Ingen hevder at politikk er latterlig enkelt. Bare at politikere bør ha erfaring fra det vanlige liv. I et demokrati bør de også være fra samme "klasse" som folk flest. Elitisme fører til politikerforrakt.
    Forøvrig er det en grunn for mistroen; båder ovenfor politikere og media.
     
    Sist redigert:

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.522
    Antall liker
    10.054
    Det er viktig her fordi Trump var et svært dårlig eksempel. Ingen taler for at man bør rekruttere kjøtthuer til politikken uansett bakgrunn.
    En stråmann. Ingen hevder at politikk er latterlig enkelt. Bare at politikere bør ha erfaring fra det vanlige liv. I et demokrati bør de også være fra samme "klasse" som folk flest. Elitisme fører til politikerforrakt.
    Så å si en hver politiker i vårt samfunn har selvsagt erfaring fra det vanlige liv. Jeg forstår ikke denne merkelige tesen om at disse omtrent 160 menneskene vokser opp i en isolert verden, fra vugge til grav, at de ikke har søsken, barn og foreldre, at de er både rike og fattige, at de gifter seg og skiller seg, at de er homser og heteroer, at de er sterke og svake, dumme og smarte, drikker og er avholds, kristne og ateister.... Kanskje har de vokst opp på en gård, kanskje i familien til en utenriksminister og kanskje hadde de til og med en narkoman søster, eller så vokste de opp med en enslig mor, var fattige, og broren ble rørlegger...

    I det hele tatt.... ideen om at en norsk politiker ikke vet hva livet dreier seg om for folk flest, er så hinsides at det knapt kan beskrives.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.276
    Antall liker
    34.811
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det er viktig her fordi Trump var et svært dårlig eksempel. Ingen taler for at man bør rekruttere kjøtthuer til politikken uansett bakgrunn.
    En stråmann. Ingen hevder at politikk er latterlig enkelt. Bare at politikere bør ha erfaring fra det vanlige liv. I et demokrati bør de også være fra samme "klasse" som folk flest. Elitisme fører til politikerforrakt.
    Vel, poenget her var å få deg til å se deg i speilet og stille et lite spørsmålstegn ved hvor din egen argumentasjon fører oss hen. En viss skepsis til autoriteter er sunt, men generell politikerforakt slår fort over i demagogi og ropet om "den sterke mann". Vi har nettopp sett lærebokseksempler på dette, så jeg synes kanskje det argumentet ikke skal overdrives. Det blir ikke noe bedre om man roper på en "bedre sterk mann" enn Trump. Bolsonaro, da. Eller Orban. Eller Carl Ivar Hagen, som har raljert med "poilitikere og byråkrater" like lenge som han selv har vært politiker. Det samme argumentet fungerte i 1978 også.
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    Veldig viktig poeng; i en stadig mer kompleks verden, er faget politikk stadig viktigere. Prinsipielt ligner det på faget ledelse, hvilket betyr at noen har mer av det i seg fra naturens side, men uansett er erfaring og nettverk en stor og viktig del av det.
    Jeg blir rett og slett litt deppa av all den politikerforakt som popper opp som paddehatter over alt.
    Politikerforakten popper særlig opp når handlinger og maktmisbruk ikke får konsekvenser.

    som eksempel:
    Finansministeren blir avslørt der hun tar imot personlige bestikkelser (ala Norge) fra milliardærer. Hun får lov til å fortsette i sin jobb, fordi stasministeren er mest opptatt av at hun er stasminister.

    Man har statssekretærer som får fortsette i sin jobb til tross for at vedkommende lyver grovt om sine handlinger som var å plassere drittpakker.

    For ikke å nevne alle de sakene hvor det er viktigst å beskytte personer i maktposisjon fremfor ofre for overgrep nedover i organisasjonen. Hvem har gått av i Høyre etter at de beskyttet Tonning Riise? Hvorfor fikk Siv Jensen fortsette som leder i partiet etter at hun bevisst overså (og løy om) varsler etter varsler om seksuelle overgrep.

    Politikere er avhengige av tillit og respekt, og da må de også være dette bevisst. Handlinger må få konsekvenser.

    Jeg lenger tilbake til tiden hvor det å skrive piano på statens regning var nok til å bli avsatt som statsråd.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.560
    Antall liker
    13.018
    Jeg har også lurt litt på hva som kreves for å være inkludert i "folk flest". Er det en tittel som kan mistes? Altså om man for eksempel får en viss type jobb eller tjener over en viss mengde penger så flyttes man ut av kategorien "folk flest". Antas man i så fall å ha glemt alt man lærte seg og opplevde mens man var en av "folk flest" ? Er det krav å jobbe i privat sektor eller kan man være "folk flest" for eksempel i det statlige byråkratiet også. Er man egentlig "folk flest" om man ikke har barn? Kan man bo i villa i Oslo og like vel være en av "folk flest" ? Går inkludering eller ekskludering i kategorien "folk flest" i arv, dvs at dersom foreldrene dine ikke var folk flest så er avkommet dømt til et helt liv utenfor "folk flest" ?
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.522
    Antall liker
    10.054
    Politikerforakten popper særlig opp når handlinger og maktmisbruk ikke får konsekvenser.

    som eksempel:
    Finansministeren blir avslørt der hun tar imot personlige bestikkelser (ala Norge) fra milliardærer. Hun får lov til å fortsette i sin jobb, fordi stasministeren er mest opptatt av at hun er stasminister.

    Man har statssekretærer som får fortsette i sin jobb til tross for at vedkommende lyver grovt om sine handlinger som var å plassere drittpakker.

    For ikke å nevne alle de sakene hvor det er viktigst å beskytte personer i maktposisjon fremfor ofre for overgrep nedover i organisasjonen. Hvem har gått av i Høyre etter at de beskyttet Tonning Riise? Hvorfor fikk Siv Jensen fortsette som leder i partiet etter at hun bevisst overså (og løy om) varsler etter varsler om seksuelle overgrep.

    Politikere er avhengige av tillit og respekt, og da må de også være dette bevisst. Handlinger må få konsekvenser.

    Jeg lenger tilbake til tiden hvor det å skrive piano på statens regning var nok til å bli avsatt som statsråd.
    Dette er vi 100% enige om, Larson, men veldig ofte når jeg leser dine tolkninger av saker som er gjennomgått og avsluttet etter en eller annen prosess, så vil du sikkert som banken hevde at så lenge vedkommende "synder" befinner seg på høyresiden, så er det noe galt om de ikke straffes. I dagens VG så jeg en del kommentarer under artikkelen om Solbergs bot (som faktisk er ganske diskutabel), som med styrke hevdet at en sånn straff ville ALDRI bli gitt til en Ap-politiker, og det er ganske likt dine kommentarer (med motsatt fortegn) til tider.
    Mange ganger kan ting se rart ut fra utsiden, men det er ikke alltid at verden er sånn som den ser ut, eller sånn som hver og en av oss velger å tolke den.
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    Når det kommer til Solberg og hennes sak, så har jeg kommentert at jeg synes politiet er høye på hasj der de forskjellsbehandler Solberg og ektemannen.

    Jeg har den oppfatning av at vi må kvitte oss med politikere som utnytter sin maktposisjon for egen vinning. Gjør vi ikke det, så vil vårt styresett bli enormt skadelidende, for grensene vil hele tiden bli tøyd.

    Jeg mener derfor at en statsråd som smører seg selv med å reise på smørekonferanse og som brukte 100.000 kr på å businessflybilletter må avsettes. Han har latt seg smøre på et arrangement, hvordan kan vi ha tillit til en slik statsråd? Hva er det neste han lar seg smøre med? Så det at Lysbakken ble avsatt var bare bra, ikke at han selv fikk noen personlig vinning. Men med tanke på hva som har passert siden den tid så var det idiotisk. Han burde ha blånektet og blitt sittende, for hver gang han nå åpner kjeften om smøring så får han korrupsjonsanklager tilbake.

    Det er mye verre for Norge at en finansminister som direkte påvirker vårt skattesystem mottar hyttegave fra en milliardær enn at en partileder gir noen 100.000 kr i selvforsvarspenger til noen unge kvinner.


    Når det kommer til likhet for loven så ser jeg med "glede" på at AP nå får ryddet opp i juks i reiseregninger. Måtte hun sitte flere måneder i buret! Jeg lever ikke under noen illusjon at folk på den ene siden gjør alt rett, mens folk på den andre siden gjør alt galt. Dog, enkelte mennesketyper søker seg til visse miljøer. Nan får overvekt enkelte steder. Det er ikke uten grunn at FrP har hatt flest personer som har trøbbel med loven.

    Og rydder man ikke opp når noe oppdages så sendes det ut et massivt signal om at det er ikke så farlig. Så det at Isaksen fortsatt sitter som statsråd. Massivt signal. Det er okay å smøre seg selv på seminarer.

    Det største forfallet i norsk politikk er at åpenbar korrupsjon ikke får konsekvenser. Det skaper politikerforakt uten like.
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.522
    Antall liker
    10.054
    Når det kommer til Solberg og hennes sak, så har jeg kommentert at jeg synes politiet er høye på hasj der de forskjellsbehandler Solberg og ektemannen.

    Jeg har den oppfatning av at vi må kvitte oss med politikere som utnytter sin maktposisjon for egen vinning. Gjør vi ikke det, så vil vårt styresett bli enormt skadelidende, for grensene vil hele tiden bli tøyd.

    Jeg mener derfor at en statsråd som smører seg selv med å reise på smørekonferanse og som brukte 100.000 kr på å businessflybilletter må avsettes. Han har latt seg smøre på et arrangement, hvordan kan vi ha tillit til en slik statsråd? Hva er det neste han lar seg smøre med? Så det at Lysbakken ble avsatt var bare bra, ikke at han selv fikk noen personlig vinning. Men med tanke på hva som har passert siden den tid så var det idiotisk. Han burde ha blånektet og blitt sittende, for hver gang han nå åpner kjeften om smøring så får han korrupsjonsanklager tilbake.

    Det er mye verre for Norge at en finansminister som direkte påvirker vårt skattesystem mottar hyttegave fra en milliardær enn at en partileder gir noen 100.000 kr i selvforsvarspenger til noen unge kvinner.


    Når det kommer til likhet for loven så ser jeg med "glede" på at AP nå får ryddet opp i juks i reiseregninger. Måtte hun sitte flere måneder i buret! Jeg lever ikke under noen illusjon at folk på den ene siden gjør alt rett, mens folk på den andre siden gjør alt galt. Dog, enkelte mennesketyper søker seg til visse miljøer. Nan får overvekt enkelte steder. Det er ikke uten grunn at FrP har hatt flest personer som har trøbbel med loven.

    Og rydder man ikke opp når noe oppdages så sendes det ut et massivt signal om at det er ikke så farlig. Så det at Isaksen fortsatt sitter som statsråd. Massivt signal. Det er okay å smøre seg selv på seminarer.

    Det største forfallet i norsk politikk er at åpenbar korrupsjon ikke får konsekvenser. Det skaper politikerforakt uten like.
    Poenget er at dersom noen mener det har skjedd noe straffbart, har vi et system for å håndtere det.

    Har det ikke skjedd noe straffbart, blir det i så fall en moralsk / etisk behandling av saken, og da er det ikke lengre noen klokkeklare svar, og da ser vi veldig tydelig at mange er av den oppfatning at det er MYE verre dersom det kommer fra ens politiske motstandere.

    Jeg tror ikke på noen måte at vi har et forfall i norsk politikk, tvert i mot, ser vi tilbake på etterkrigstidens Ap, så ser vi en stat i staten, infiltrering, maktarroganse, vennetjenester og maktkamper av en annen verden. Antikorrupsjonsarbeidet har tatt syvmilssteg vekk fra den forferdelige praksis vi så i Norge den gangen, alt kommer mye tydeligere fram i lyset i dag, og dermed blir det lett å tro at verden har blitt verre. Men i virkeligheten er det motsatt.
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    Nåvel. Vi har et klokkeklart eksempel på klassejuss.

    Hvor mange bøter har ikke blitt skrevet ut til ungdom? Men når fiffen bryter lovene, så er plutselig lovverket uttydelig. Når Erna bryter loven så setter hun straks helsedepartementet til å fortelle politiet at intensjonen med forskriften aldri var slik at Erna skulle tas. HOD holdt kjeft da ungdom og been fikk bøter. SMK har også blandet seg inn i politietterforskningen og hemmeligholder uregelmessig deretter sine papirer og postjournal.

    Du må gjerne ha tro på lovverket. En ting er å ha rett, noe annet er å få rett. Og når det kommer til å få rett så gjelder det å ha de rette ressursene tilgjengelig.

    Er også så mektig lei av folk som sier at det en person gjorde er ikke ulovlig så da kan det umulig være galt. (Nei, jeg skrev ikke at du hadde sagt det). Hun ble ikke straffeforfulgt for det, så da er det greit. Den holdningen finner du oftere i enkelte miljøer enn andre.


    Du mp gjerne si at det var verre med AP, men jeg så ikke AP gi statsforvalterjobb til sittende statsråd, for ikke å nevne den fiskerijobben til forsvarsministere der alle gode ansettelsesprosesser er brutt. Dette er uhørt. Jeg husker også en viss bondevik som takket ja til utenlandske ordner og lot seg slik smøre. Sier jeg at AP er engler? Alldeles ikke. De hadde en fiskeriminister med enorme egeninteresser. Jeg ser at Høyre tar det til nye høyder.

    En finansminister som åpenlyst lar seg smøre av milliardær og det får ingen konsekvenser. Hallo! En annen statsråd som lar seg smøre av annen milliardær. Alt er lov.

    Det Høyre som sparket en statsråd for å ha skrevet piano på statens regning eksisterer ikke lenger. Makt lyser ut av øynene deres. Høyre ser ut til å være inspirert av republikanerne i USA.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    10.994
    Antall liker
    8.165
    Torget vurderinger
    1
    Jeg tror ikke på noen måte at vi har et forfall i norsk politikk, tvert i mot, ser vi tilbake på etterkrigstidens Ap, så ser vi en stat i staten, infiltrering, maktarroganse, vennetjenester og maktkamper av en annen verden.
    Ja, for sånt har vi jo ikke i dag.... :unsure:
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.276
    Antall liker
    34.811
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det er mer redelig om du siterer resten av avsnittet også. Det er ingen som sier at slikt ikke finnes i deg, men de av oss som har vært med en stund vet litt om hva folk kunne slippe unna med i stillhet ca 1980 vs hva som blir førstesideoppslag i dag. Jeg har ingen grunn til å tro at ting var spesielt mye ryddigere i 1970 eller 1960.
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    20.948
    Antall liker
    6.127
    Så klassejuss er altså å straffe statsministere og menigdamer likt for samme forseelse?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn