Politikk, religion og samfunn Nok et genialt trekk av de blåblå!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    Hvor lang tid tar den turen for sjåføren fra du stiger inn i bilen til han er tilbake på "basen"?
    Når hovedsysselen til drosjen er å stå stille og vente så blir det jo svindyrt på de turene han får.

    Høire forstår ikke dette i sin blinde ideologi om at jo flere løyver, jo bedre.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.562
    Antall liker
    13.028
    Hvor lang tid tar den turen for sjåføren fra du stiger inn i bilen til han er tilbake på "basen"?
    Jeg kjører kun Oslo taxi av prinsipp. De har ganske bra apparat så de klarer ofte å få en passasjer tilbake (basert på hva de selv sier). Har inntrykk av at andre selskaper ikke er så glade i slike turer grunnet manglende returpassasjer.

    ellers står taxier stort sett stille så tidsbruken er kanskje ikke allverdens forskjell på.På den lokale holdeplassen står stort sett biler fra Oslo taxi i alle fall basert på anekdotisk observasjon.

    nå er mine taxiturer få og spredt godt utover i tid, men er litt fascinert av hvor dysfunksjonelt det er i Oslo så det er stort sett samtaletema på turen. Det er ganske mange som har klødd seg i hodet over dette og det er skrevet lange rapporter om det.
     
    Sist redigert:

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.562
    Antall liker
    13.028
    ^Men fler taxier vil vel ikke løse dette?
    Det er jo en av nøttene her. Flere biler har ført til høyere priser, mye fordi det blir færre turer visstnok og så går den spiralen. Det er også pekt på at konkurransen egentlig ikke fungere fordi prisbildet er ganske uoversiktlig og enhver bil er et lokalt monopol. De fleste tar første bil på holdeplassen (jeg gjør ikke det, tar første Oslo Taxi) og så videre. Skal ikke påstå å ha noen løsning på dette selv men fungerer gjør det i alle fall ikke - ikke for passasjerene og ikke for de som skal prøve å leve av dette. Ser jo greit på hvem som kjører at dette ikke er særlig lukrativt akkurat.

    det er også et ganske stort marked for bestillingskjøring ifm helsevesen, sosial, skole osv, hvordan det funker eller ikke funker vet jeg ingen ting om.
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.032
    Antall liker
    9.311
    Ikke lett det der. Jeg vil tro at det er ulike topper i løpet av et døgn, og et annerledes mønster i helgene. I helgene er trykket størst ved utestedenes stengetid, skal man ha folk på jobb 01:00 til 05:00 natt til søndag blir det dyrt. Bestillingskjøring er ganske forutsigbart og dermed lett å planlegge.
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.032
    Antall liker
    9.311
    Skal si Høyre har ødelagt jernbanen.


    Min tillit til NSB var skyhøy. Min tillit til disse nye forskjellige jernbaneselskapene er ikke-eksisterende.
    Nå tuller du fælt, jernbanen har blitt så bra, atte. Mange selskap som konkurrerer, OG IKKE SAMARBEIDER!!! Jeg skulle ta tog Porsgrunn-Stavanger for en stund siden. NSB trafikkerer Porsgrunn-Nordagutu, GoAhead har Sørlandsbanen. De greier ikke å ha korresponderende tider på Nordagutu, hvor det er togbytte. GoAheads forslag var Porsgrunn-Drammen-Stavanger. Altså 4-5 timer ekstra reisetid.
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.032
    Antall liker
    7.635
    Sted
    Oslo
    Spania, Italia, Frankrike, Tyskland bla klarer seg fint med én statlig jernbane.
    Vi med EØS må seff gjennomføre alle dårlige Brussel tiltak før EU medlemmene selv
    Hva med å splitte opp Ruter slik at om du må ha overgang for å komme på jobb, så må du ha flere månedskort?
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.290
    Antall liker
    34.835
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Spania, Italia, Frankrike, Tyskland bla klarer seg fint med én statlig jernbane.
    Gjør de?
    Hva med å splitte opp Ruter slik at om du må ha overgang for å komme på jobb, så må du ha flere månedskort?
    Du er selvsagt klar over at Ruter ikke kjører en eneste buss eller T-banevogn?

    1627316234871.png

    Takstsystemet i Oslo-området er et samarbeid mellom Ruter og Vy. Behøver man flere månedskort om man må ha en overgang mellom en av Ruters outsourcede busser og et av Vys tog for å komme på jobb?
     
    Sist redigert:

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.056
    Antall liker
    2.521
    Italia har også 6 operatører, i tillegg til østeriske og sveitsiske selskaper som kjører et stykke ned.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.311
    Antall liker
    16.930
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    ^ Ja, og i langt flere «leire» enn de Larson (selvfølgelig) skulle prøve å vri det til. Det er forunderlig hvordan mange har klart å få til trygde-og støtteordninger uten at det feiler de annet enn vondt i arbeidsviljen.
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    ^ Ja, og i langt flere «leire» enn de Larson (selvfølgelig) skulle prøve å vri det til. Det er forunderlig hvordan mange har klart å få til trygde-og støtteordninger uten at det feiler de annet enn vondt i arbeidsviljen.
    Ja, det er forunderlig hvordan disse står det lange løpet og havner på ufør altså. De lurer alle leger, spesialister og alle utprøvingssteder for luksusen av å få utbetalt kanskje 20k i måneden. De kan virkelig leve livet!
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    10.994
    Antall liker
    8.165
    Torget vurderinger
    1
    Usikker på om taxi i Oslo kan bli mer herpa enn hva det var men vi får se. I så fall er det en prestasjon i seg selv. Tar omtrent aldri taxi, altfor dyrt. De rundt syv km fra sentrum til meg koster over 400 kroner i helga. Da er trikk (35?) eller gå (0) mer fristende.

    Det var herpa fra før fordi politikerne, særlig Høyre, hadde peisa på med altfor mange løyver slik at det i praksis var innføring av sosial dumping. Det er derfor du knapt ser etniske nordmenn lengre bak rattet i en taxi.....
     
    Sist redigert:

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.562
    Antall liker
    13.028
    Italia har også 6 operatører, i tillegg til østeriske og sveitsiske selskaper som kjører et stykke ned.
    Nå er det lenge siden jeg bodde i Sveits, men eneste selskap som jeg kan huske som kjører til Italia er Sveitsiske statsbane (Geneve-Milano en av de store linjene). Man kan sikkert finne en oversikt over flere togselskaper i Sveits men om man reiser med tog i landet så er det en ting som gjelder - SBB - Sveitsiske Statsbaner. Det er noen små selskaper som driver ruter opp i alpene og denslags men tognettet er i alle hovedsak statlig. Ditto i Østerrike, for øvrig. ÖBB kjører også i Svetis, på strekningen Zurich - Wien.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    10.994
    Antall liker
    8.165
    Torget vurderinger
    1
    Det er jo en av nøttene her. Flere biler har ført til høyere priser, mye fordi det blir færre turer visstnok og så går den spiralen. Det er også pekt på at konkurransen egentlig ikke fungere fordi prisbildet er ganske uoversiktlig og enhver bil er et lokalt monopol. De fleste tar første bil på holdeplassen (jeg gjør ikke det, tar første Oslo Taxi) og så videre. Skal ikke påstå å ha noen løsning på dette selv men fungerer gjør det i alle fall ikke - ikke for passasjerene og ikke for de som skal prøve å leve av dette. Ser jo greit på hvem som kjører at dette ikke er særlig lukrativt akkurat.

    det er også et ganske stort marked for bestillingskjøring ifm helsevesen, sosial, skole osv, hvordan det funker eller ikke funker vet jeg ingen ting om.

    Det fungerte fint helt til Høyre fant ut at de skulle øke antall løver voldsomt og deretter slippe prisene fri (i Oslo). Det skulle jo bli billigere. I stedet ble det selvfølgelig dyrere for folk må jo ha penger å lever av. Faktisk er dette nesten en form for slaveri - bilene hadde kjøreplikt uavhengig om det var noe å gjøre. I praksis ble eiere/sjåfører tvunget på jobb med nesten null i lønn.
    I resten av landet var antall løyver bestemt av myndighetene (stor sett altfor høyt antall) og prisene bestemt av konkurransetilsynet. Bilene hadde kjøreplikt - det betyr at du kunne ringe etter bil kl 04 natt til mandag for å komme deg til legevakta så fort som mulig, eller at legen på utrykning kan komme seg til akuttmottaket til alle døgnets tider på kort varsel. Dette kaller Høyre (og Venstre) for et monopol.....
    Det hører med til historien at Høyre innførte moms på drosjetjenester, samtidig som at de bedyret at at drosjer skulle bli billigere. De hadde forsåvidt sine ord i behold: drosjene fikk ikke lov til å gi momsregninga til kundene. I stedet måtte momsen betales av lønna. Det er helt utrolig, men viser hvilket lavmåls parti Høyre er for alle som ikke tilhører de eleverte, høylønnte klasser.....
     
    Sist redigert:

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.562
    Antall liker
    13.028
    Det var herpa fra før fordi politikerne, særlig høyre, hadde peisa på med altfor mange løyver slik at det i praksis var inføring av sosial dumping. Det er derfor du knapt ser nordmenn lengre bak rattet i an taxi.....
    Som sagt skal jeg ikke mene voldsomt mye om hva som gikk galt eller hva som er løsningen, men fullstendig dysfunksjonelt er det i alle fall. Og som nevnt er det så dyrt at for meg er Taxi siste utvei for å komme meg fra A til B i Oslo. og benyttes kun i unntakstilfeller. Selv når jeg kan ta Taxi hjem betalt av jobben velger jeg nesten alltid andre alternativer fordi det bare er for dumt hva det koster og jeg liker spaserturen hjem selv om jeg skjønner at den fascinasjonen neppe er allmenn.

    Men det er et spesielt marked der ettersprørselen varierer vilt gjennom uken og døgnet. En gang jeg skulle hjem fra nyttårsfest praiet jeg en taxi på Bislet eller hvor det var, da sa sjåføren at nå hadde du jævlig flaks, han var en av syv taxier ledig i hele Oslo akkurat da, dette er så lenge siden at det sikkert omtrent var kun Oslo Taxi som kjørte. Det virker som det er ganske mange aktører som er inne for å skumme helgemarkedet i sentrum. Her ute jeg bor er det stort sett kun Oslo Taxi normalt.

    Jeg velger som sagt alltid Oslo Taxi når jeg tar. Når det er dekket av jobben er det oppfordret til det pga en rabattavtale vi har med de, ellers er det fordi jeg har et, dog muligens galt, inntrykk av at de er de som driver mest anstendig i Oslo og sjåførene er gjennomgående hyggelige og også kjent i Oslo. Jeg forventer ikke at alle vet eksakt hvor min adresse er siden det er en tilfeldig gate i Oslo, men om man kjører taxi i Oslo så burde man vite hvor Sæterkrysset er i alle fall og ha en ide om hva som er mest hensiktsmessige vei dit fra et sted i sentrum. Oslo Taxi har også et fungerende system for bestillinger og når jeg har bestillt til en litt tvetydig plass - f.eks Nordstrand Skole - så har sjåføren typisk ringt for å spørre eksakt hvor jeg står, altså er vedkommende noenlunde lokalkjent og skjønner at det er flere potensielle steder jeg kan stå for å vente på vedkommende.
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.522
    Antall liker
    10.054

    Snakker om å sutre for sin syke mor. Når man har bygget opp milliardformuer, og setter i gang med sutring over hvor forferdelig det er å betale skatt, da er ikke ordet sympati det første som slår meg...
    Er ikke penger som driver ham, men ønsket om å bygge opp noe, sier han. Ja vel. Bygg da. Han har utvilsomt klart å bygge opp en milliardformue, i det minste, som han til og med har overført deler av til sønnen for å begrense beskatning. Ingen som nekter ham å bygge noe som helst, og det at han har fått lov til å forsøple norske fjorder helt gratis i alle år, det teller vel ikke, det da.
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    Formueskatten gjør at han ikke kan skape flere jobber. :ROFLMAO::ROFLMAO::ROFLMAO:
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.032
    Antall liker
    7.635
    Sted
    Oslo
    Husker en riking med et litt mer sosialt sinnelag sa om å betale formuesskatt :
    "Alternativet hadde vært værre". Mao, bedre å være rik og betale formuesskatt, enn å være fattig og slippe
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.032
    Antall liker
    9.311
    Hvor høy er satsen på formueskatt, 1%? Man har vel stilt seg dårlig hvis formuen ikke gir mer avkastning enn det.
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.032
    Antall liker
    7.635
    Sted
    Oslo
    Hvor høy er satsen på formueskatt, 1%? Man har vel stilt seg dårlig hvis formuen ikke gir mer avkastning enn det.
    Bunnfradrag 1,5 mill, aksjer og eiendom har lav skatteverdi i forhold til reell verdi
    Og satsen er 0,85%
    De rike har det fælt, og de har neppe fast track for å få utlevert mat fra Fattighuset
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.056
    Antall liker
    2.521
    Nå er det vel ikke det det er snakk om her, selvsagt har de råd til å betale, men det gir et skjevt konkuranseforhold med utenlandske eiere. Det er ingen poeng i øke noe på formueskatten. Høy arveavgift er en bedre løsning.
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.032
    Antall liker
    7.635
    Sted
    Oslo
    Og norske drankere har et skjevt konkurranse forhold sammenlignet med utenlandske drankere
    Norge har visstnok flere dollar milliardærer, i forhold til folketallet, enn USA,
    Så helt umulig kan det da ikke være å hverken bli eller være rik her på berget
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.056
    Antall liker
    2.521
    Selvsagt er det ikke umulig, men hvis man er relativt alene som norsk eier i en bransje dominert av utlendinger så er det nok ingen fordel å hente en snau prosent av egenkapitalen hvert år om man tjener penger eller ikke.
     
    • Liker
    Reaksjoner: ptb

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.522
    Antall liker
    10.054
    Nå er det vel ikke det det er snakk om her, selvsagt har de råd til å betale, men det gir et skjevt konkuranseforhold med utenlandske eiere. Det er ingen poeng i øke noe på formueskatten. Høy arveavgift er en bedre løsning.
    Men da sier de samtidig at dersom ikke eierne kan tjene like mye som eierne i et annet land, da flytter de til et annet land. Samtidig sier de altså at det ikke er penger som driver dem. Her skurrer det.
    Folk blir beviselig rike som troll, og det tjener ikke samfunnet på noen hensiktsmessig måte å la en enda større andel av verdens formuer tilflyte en stadig mindre andel av folket. Så det evinnelige maset om at vi blir konkurrert ut har ikke akkurat vært veldig treffsikkert hittil. Det er mange gode sider ved å bo, arbeide og starte bedrift i Norge, og det er fullt mulig å bli så rik som faen.
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.056
    Antall liker
    2.521
    Tror du bommer stort hvis du tror det handler om at norske eiere vil tjene det samme som utenlandske eiere. Tror de er oppriktig opptatt av bedriften, egenkapitalen og mulighetene det gir.
     
    • Liker
    Reaksjoner: ptb

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.290
    Antall liker
    34.835
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2

    Snakker om å sutre for sin syke mor. Når man har bygget opp milliardformuer, og setter i gang med sutring over hvor forferdelig det er å betale skatt, da er ikke ordet sympati det første som slår meg...
    Er ikke penger som driver ham, men ønsket om å bygge opp noe, sier han. Ja vel. Bygg da. Han har utvilsomt klart å bygge opp en milliardformue, i det minste, som han til og med har overført deler av til sønnen for å begrense beskatning. Ingen som nekter ham å bygge noe som helst, og det at han har fått lov til å forsøple norske fjorder helt gratis i alle år, det teller vel ikke, det da.
    Slik jeg ser det utgjør far og sønn Witzøe et sammenhengende argument for både grunnrentebeskatning i oppdrettsnæringen og en saftig arveavgift. Det var likevel ikke mye politisk vilje til det, hverken fra regjering eller opposisjon.
     
    Sist redigert:

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.522
    Antall liker
    10.054
    Tror du bommer stort hvis du tror det handler om at norske eiere vil tjene det samme som utenlandske eiere. Tror de er oppriktig opptatt av bedriften, egenkapitalen og mulighetene det gir.
    Det håper og tror jeg også i de fleste tilfeller.
    Men dersom vi bare skal gjøre som de engasjerte eierne sier til en hver tid, da ender vi med en akselererende ferd mot mindre og mindre forpliktelser til eiere og arbeidskjøpere, og mer og mer forpliktelser til arbeidsselgere.
    Det er tross alt ikke gravitasjonskrefter vi prater om her, selv om det kan virke sånn i blant.
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.032
    Antall liker
    7.635
    Sted
    Oslo
    Har aldri hørt Trond Mohn uttale seg negativt om skattesystemet, I tillegg gir han gladelig bort omlag 1/2 milliard hvert år. Men det er vel viktigere å slå opp hva nyrike glade lakser, som har svingt seg opp ved å utnytte samfunnsressurser, har å melde.
    Leste forresten nettopp at Witzøe jr. nettopp har kjøpt seg en av verdens mest velholdte Aston Martin DB6.
    Folk må få bruke penger på hva de vil, men det tyder på at de både har penger til skatt og nogo attåt.
    De penga skulle visst ikke brukes på å utvikle bedriften nei
     
    Sist redigert:

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.056
    Antall liker
    2.521
    Det håper og tror jeg også i de fleste tilfeller.
    Men dersom vi bare skal gjøre som de engasjerte eierne sier til en hver tid, da ender vi med en akselererende ferd mot mindre og mindre forpliktelser til eiere og arbeidskjøpere, og mer og mer forpliktelser til arbeidsselgere.
    Det er tross alt ikke gravitasjonskrefter vi prater om her, selv om det kan virke sånn i blant.
    Ellers så er det vel ingen av oss som er imot rikingskatt, spørsmålet er jo bare hvordan den skal innrettes. F.eks så skattlegges jo en eiendomsbaron mye mildere enn en oppdrettskonge. Formueskatt er ikke spesielt treffsikkert, å hente ut penger av en bedrift som ikke tjener penger for å betale formueskatt oppleves nok ikke som veldig produktivt.
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.032
    Antall liker
    7.635
    Sted
    Oslo
    Jeg har ment at vi kan avskaffe både formuesskatt og arveavgift, mot at man løpende skatter formuesøkning.
    Det gjøres jo på bankrente, hvorfor Ikke også på aktiva som eiendom og aksjer etc
    Har du et bilverksted til 20mill som faktisk synker i verdi, betaler du ikke.
    Og om et Røkke selskap stiger 3 milliarder, da skal han skatte av det.
    Finans blekkene bruker konsekvent ordet han har tjent....
    Når jeg tjener er futen der med en gang, men ikke hos ham.
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.056
    Antall liker
    2.521
    Men om Røkkes selskap stiger med 3 milliarder, så er jo dette bare en urealiserte verdi. Han har jo ikke nødvendigvis ei krone mer på konto.
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.032
    Antall liker
    7.635
    Sted
    Oslo
    Men om Røkkes selskap stiger med 3 milliarder, så er jo dette bare en urealiserte verdi. Han har jo ikke nødvendigvis ei krone mer på konto.
    Og lar jeg penga stå i banken, er de heller ikke realisert.
    Enten har han penger til å betale, eller så får han selge noen aksjer for å betale skatten på verdiøkningen
    Feks 3milliarder i verdiøkning, 20% skatt, da sitter han igjen med 2.4 milliarder i økning.
    Han må nok ikke stramme beltet veldig pga det
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.522
    Antall liker
    10.054
    Og lar jeg penga stå i banken, er de heller ikke realisert.
    Enten har han penger til å betale, eller så får han selge noen aksjer for å betale skatten på verdiøkningen
    Jo, penger i banken er da vitterlig realiserte, og verdien er ikke særlig varierende. Vi kan ta dem ut akkurat når vi vil, helt uten kostnad. For oss vanlig dødelige, så er det også forsikret gjennom bankgarantifondet.
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.522
    Antall liker
    10.054
    Ellers så er det vel ingen av oss som er imot rikingskatt, spørsmålet er jo bare hvordan den skal innrettes. F.eks så skattlegges jo en eiendomsbaron mye mildere enn en oppdrettskonge. Formueskatt er ikke spesielt treffsikkert, å hente ut penger av en bedrift som ikke tjener penger for å betale formueskatt oppleves nok ikke som veldig produktivt.
    Det er en del mennesker som er i mot beskatning, jo. Har også lest her på OT at beskatning er å sammenligne med tyveri, så vi finner sånt her også.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn