https://www.nettavisen.no/okonomi/s...tene-vil-ikke-vaere-store-nok/3423857943.htmlEr det helt utenkelig å hente ut noen milliarder hvert år fra oljefondet? Eller er tanken at oljefondet også blir borte den dagen norsk olje- og gassproduksjon er avsluttet? Jeg bare spør
Det der er særdeles kreativ matematikk. For det første betales det skatt av pensjoner og varer og tjenester konsumert genererer mva osv, så en ikke ubetydelig del av pensjoner finner veien tilbake til statskassen. For det andre er det ikke slik at det forfaller en engangsregning på 10.000 milliarder en gang i fremtiden. Og oljefondet genererer avkastning som kan brukes til å i alle fall delvis innfri disse løpende forpliktelsene.https://www.nettavisen.no/okonomi/s...tene-vil-ikke-vaere-store-nok/3423857943.htmlEr det helt utenkelig å hente ut noen milliarder hvert år fra oljefondet? Eller er tanken at oljefondet også blir borte den dagen norsk olje- og gassproduksjon er avsluttet? Jeg bare spør
Norge har en ubetalt gjeld på 10.000 milliarder kroner - varsler store endringer.
Nederst i en tabell på side 50 i Nasjonalbudsjettet, slapp regjeringen mandag en liten bombe: I løpet av ett år har Folketrygden økt sine forpliktelser til alderspensjon med 366 milliarder kroner.
Det betyr at staten hver eneste dag får økt sine pensjonsforpliktelser med over én milliard kroner. Dette kommer i tillegg til den kraftige økningen i uføretrygd.
Samleside: Les alt om statsbudsjettet her
Mer enn hele oljefondet
Folketrygdens totale forpliktelser til alderspensjon vil ved nyttår være 9088 milliarder kroner.
- I tillegg har staten forpliktelser til uføre- og etterlattepensjoner i folketrygden og til opptjente rettigheter i Statens pensjonskasse. Ved utgangen av august 2019 utgjorde forpliktelsene i Statens pensjonskasse samlet sett om lag 910 mrd. kroner, skriver Regjeringen.
Statens totale forpliktelser utgjør nå ganske nøyaktig 10.000 milliarder kroner.
Dette er vel egentlig en av mine største innvendinger mot "tilbake i jobb" - tankegangen og hvorfor den neppe vil funke i praksis. Det er to ulike ting å ønske seg en jobb, å få den og beholde den noe ganske annet. Spesielt om det er av en slik art at en arbeidstager på kort varsel må være borte over lengre tid pga noe knyttet til sykdom eller lignende. Om jeg var arbeidsgiver i en liten virksomhet er ikke dette noe jeg i utgangspunktet ville være spesielt keen på trur eg. I større virksomheter med mer slack er det sikkert enklere å få til.En ting er syke som vil ha jobb, men er det noen som vil ha syke mennesker i jobb? Sier du i et jobb intervju at du har en diagnose så hører man ikke mer fra denne arbeidsgiveren.
Hvis vi har en dramatisk negativ handelsbalanse og lapper på den ved å pumpe inn penger fra oljefondet så er det en oppskrift på å skape inflasjon. Det blir omtrent som bare å trykke mer penger.Er det helt utenkelig å hente ut noen milliarder hvert år fra oljefondet? Eller er tanken at oljefondet også blir borte den dagen norsk olje- og gassproduksjon er avsluttet? Jeg bare spør
Staten betaler ikke fem øre; dette er noe en privat må betale og er en del av reiselivsæringen! (I det minste i min tid på disse stedene)Jeg tror at et land som sender studenter på Ex.Phil. i Brasil og på Bali har en del å gå på, dersom man ønsker å lete etter innsparingsmuligheter. Spesielt etter at en del av disse har brukt tre år på videregående til russebilplanlegging.
Jeg syns det er et strålende eksempel på at sikkerhetsnettet er blitt en hengekøye. I tillegg er det mange som har studielån mens de er i gang med sin "reiselivslæring". Videre er det ikke uvanlig at ungdommer bruker ulike stønadsformer for å finansiere ytterligere oppdagelsesvirksomhet, i et omfang som er ukjent i andre land.Staten betaler ikke fem øre; dette er noe en privat må betale og er en del av reiselivsæringen! (I det minste i min tid på disse stedene)Jeg tror at et land som sender studenter på Ex.Phil. i Brasil og på Bali har en del å gå på, dersom man ønsker å lete etter innsparingsmuligheter. Spesielt etter at en del av disse har brukt tre år på videregående til russebilplanlegging.
du forteller her at du ville ikke vært i stand til å opprettholde din nåværende livsstil. Så hvorfor skriver du da om at staten ikke skal opprettholde andres livsstil? Andre heller ikke så heldige at de kan leve av utbytte på aksjer for å dekke mellomlegget mellom AAP og utgifter.Beklager å skuffe deg, men det ville gått relativt greit så vidt jeg kan se. Jeg ville fått i underkant av 400k i året hvorav noe går bort i skatt. Det representerer en ganske betydelig reduksjon i inntekt, men jeg lever relativt langt under evne så er ikke avhengig av veldig høy inntekt for å få det til å gå rundt i hverdagen - en ganske bevisst handling mellom annet for ikke å havne i en slik situasjon som du beskriver, for øvrig. Husholdningens inntekt ville uansett totalt sett vært relativt bra så vi ville ikke lidd noen nød. I tillegg har jeg noe passiv inntekt og oppsparte midler som ville dekket gapet mellom AAP og mitt daglige forbruk. Noen justeringer hadde det nok blitt. Byttet ut bilen med noe rimeligere, subsidiært ingen bil i det hele er den mest opplagte kandidaten, utover det ikke så mye. Bruker lite penger, kjøper omtrent ingen ting og hobbyene mine er stort sett gratis - sist jeg sjekket var det fortsatt ikke innført inngangspenger til Østmarka.Hvordan ville det gå med din livsstil om du startet på AAP i morgen, sa du? Ville du vært i stand til å opprettholde den, slik som du sa at staten gjør for folk som går på AAP?
Uten utsikter til jobb i fremtiden ville neste opplagte skritt påsikt være å selge boligen og flytte til noe rimeligere - både for å frigjøre egenkapital og men også for å redusere de langsiktige løpende utgiftene.
Mitt case er neppe spesielt typisk, men du fikk i det minste svar på spørsmålet ditt, men kanskje ikke helt det du hadde forestilt deg?
Jo, jeg ville vært i stand til det (den er som nevnt ikke særlig ekstravagant) - men det ville ikke vært spesielt smart over tid, derav noen justeringer. Og som sagt så ville boligen være up for sale om det ble nødvendig - det var vel det som var temaet ang livsstil? Å prioritere mye bolig og eventuell nedbetaling av denne er et valg man tar, som for de aller, aller fleste vil gå på bekostning av andre ting - som å bygge likviditetsbuffer i tilfelle uforutsette hendelser. Det samme er å legge seg til dyre vaner som er vanskelig å justere senere eller ymse forpliktelser. Jeg synest det er helt ok at offentlige støtteordninger ikke opptjenes over 6G - det er ikke det offentliges problem om folk legger seg til kostbare vaner eller lar være å skaffe seg økonomisk buffer når de vitterlig har vært i en posisjon til å gjøre det (som man burde være om man tjener over 6G). Det er mange med høy lønn som bruker opp hele lønna si (og vel så det). Det synest jeg skal være deres eget problem om inntekten reduseres dramatisk av en eller annen grunn.du forteller her at du ville ikke vært i stand til å opprettholde din nåværende livsstil. Så hvorfor skriver du da om at staten ikke skal opprettholde andres livsstil? Andre heller ikke så heldige at de kan leve av utbytte på aksjer for å dekke mellomlegget mellom AAP og utgifter.
Det blir jo hevdet at "nesten alle har en viss grad av arbeidsevne." Sikkert riktig, men det er også noen tusen/titusen som ikke er i stand til å brette en serviett engang. Jeg tenker på mange av de med PU i varierende grad og også menge multifunksjonshandikappede. Det er litt pinlig når avisen en gang hvert jubelår trykker gladhistorien om den edle butikkeieren som ansetter Ole med Downs for å rydde i hyllene. For en edel karakter denne butikkeieren er.Dette er vel egentlig en av mine største innvendinger mot "tilbake i jobb" - tankegangen og hvorfor den neppe vil funke i praksis. Det er to ulike ting å ønske seg en jobb, å få den og beholde den noe ganske annet. Spesielt om det er av en slik art at en arbeidstager på kort varsel må være borte over lengre tid pga noe knyttet til sykdom eller lignende. Om jeg var arbeidsgiver i en liten virksomhet er ikke dette noe jeg i utgangspunktet ville være spesielt keen på trur eg. I større virksomheter med mer slack er det sikkert enklere å få til.En ting er syke som vil ha jobb, men er det noen som vil ha syke mennesker i jobb? Sier du i et jobb intervju at du har en diagnose så hører man ikke mer fra denne arbeidsgiveren.
Selv om NAV eller andre dekker lønna eller deler av den eller noe i den retning er det neppe uproblematisk. I alle fall så lenge man har noen andre aktuelle kandidater å velge blant. Og med det relativt høye lønnsnivået i Norge bør man fortrinnsvis også være relativt produktiv for å fungere i arbeidslivet.
Dette fenomenet blir nok fort spesielt tydelig i jobber i nedre del av lønnshierarkiet med små krav til formelle kvalifikasjoner og en ganske stor mengde folk som konkurrerer om jobbene. Det blir som kjent stadig færre jobber her i landet som kan utføres uten spesielle kvalifikasjoner. Norge har sannsynligvis et av verdens mest avanserte og automatiserte arbeidsliv - igjen grunnet høye lønnskostnader og store incentiver for automatisering, selvbetjening og dets like.
Det blir fort sånn når det er partipropaganda man driver med i stedet for å diskutere.Så da kritiserer man Regjeringen både for at satsene er for lave, og at de ikke vil ha lave satser for å smøre sine private venner.
Jeg kan forstå hva du mener vedrørende gjennomføringen, men deres ambisjoner har ikke vært helt feil. Det er klokt å tenkte hvordan vi kan gi tjenester ut i hele landen på en kostnadseffektiv måte, samtidig som at kompetansebhovet og kravene øker.Nå kom det tydelig fram i dagsnyttsendingene i morges at det slett ikke har vært noen kontakt mellom dep. og "bransjen" for å komme fram til "fornuftige priser". Det synes om et utvalg afra NAV og dep. har gjettet seg fram til noe de påstår er riktig pris. Ministeren fossrodde og skyldte på NAV...
Denne regjeringen og dens ministre har stort sett vært absurd teater fra dag en, - og som i andre stykker med absurd teater er det ingen egentlig begynnelse eller slutt,- det er en neverending story...
Den kostnadseffektive måten å bygge veier på har kostet mye penger. Et uttall små og mellomstore entreprenører har gått konkurs og det florerer av utenlandske underentreprenører. Aldri har det vært så mye jobb i bransjen og aldri har det vært så dårlig fortjeneste som nå..........….Deres politikk på å bygge veier mer kostnadseffektiv og satse mer på samferdsel har også vært en klok tanke. Vi trenger en bedre infrastruktur for folk flest og næringslivet samt økt transport på jernbane og veiene framfor fly.
...
Jo, dette er bra.Dette skjønte jeg ikke. Er ikke SSB's funn i praksis en suksesshistorie?
Når 58% av de som har vokst opp i et hjem hvor begge foreldrene er utenfor arbeidslivet og derfor har lav inntekt, klarer å komme seg ut av mønsteret deres etter bare en generasjon, er ikke det imponerende?
Og der hvor begge foreldrene jobbet, men hvor de allikevel hadde lav inntekt, så er det 83% av barna deres som ikke følger i deres fotspor, siden det bare er 17% av dem som nå har lav inntekt.
Er ikke dette kjempebra?
Det er klart, skal du ha 2-3 utenlandsturer årlig og jevnlig cafe latte, så blir det noen kroner.Det er eit problem at studentar nesten aldri fullfører studia sine på normert tid, fordi dei må tene pengar ved sida av studiet.
En enpersons husholdning skal i følge SIFO-budsjettet bruke 9510 kroner i måneden. I et midlertidig studenttilvære er det fint mulig å klare seg på betydelig mindre enn dette. Mellom annet ligger det 3500 kroner i måneden til "lek og mediebruk" + "mediebruk og fritid" - det er - vel - ganske mye. En nyansatt hos oss sa hun brukte 1500 kroner i måneden på mat i studietiden, for eksempel - ca halvparten av hva SIFO legger opp til.Det er klart, skal du ha 2-3 utenlandsturer årlig og jevnlig cafe latte, så blir det noen kroner.
Og, ikke minst, alltid siste versjon av eple-dingzer............Det er klart, skal du ha 2-3 utenlandsturer årlig og jevnlig cafe latte, så blir det noen kroner.Det er eit problem at studentar nesten aldri fullfører studia sine på normert tid, fordi dei må tene pengar ved sida av studiet.