Politikk, religion og samfunn Nok et genialt trekk av de rødgrønne

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.455
    Antall liker
    7.793
    Torget vurderinger
    0
    Hareide....?.....??

    Beklager at du ikke lærte å lese på skolen min venn!;)

    Jeg spesifiserte "MANN" og jeg spesifiserte "STERK" ! Synes du virkelig at denne "mannslingen" Hareide passer beskrivelsen?

    Før vi ryker ut i en ørkesløs diskusjon om betydning av ord så benytter jeg "Synonymordboka: " Mannsling=pusling!
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    20.948
    Antall liker
    6.128
    En sterk mann? Sånn som de har i Kina, Nor-Korea, USA, Russland, Hviterussland, Tyrkia, osv.?
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.522
    Antall liker
    10.054
    Kritikken mot stortingsrepresentantene er tøvete. I en stadig mer kompleks verden, har politikk blitt mer og mer et komplisert fag, som krever mange års erfaring for å takle på fornuftig vis. Det er ikke gitt at rørleggere, lærere, sykepleiere og politimenn vil utøve faget bedre enn de som har vokst opp i en politisk organisasjon. Kritikken kan i prinsipp rettes mot en hver leder av en hver bedrift; "du har bare en utdannelse og aner ikke hvordan det er å jobbe på gølvet...!" Det stemmer. Og derfor er organiseringen av lederskapet såpass viktig, slik at vi slipper outrerte ideer om at folket kan spise kake, dersom de ikke har brød.
    Det er bare å ta en titt over til USA, så ser du hvor galt det kan gå, når en uten politisk peiling entrer maktens tinder.

    Jeg vil 1000 ganger heller ha det norske stortinget, med folk fra hele landet, mye og lite utdannelse, mye og lite praksis, men ivaretatt av et velfungerende system.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    10.994
    Antall liker
    8.165
    Torget vurderinger
    1
    Kritikken mot stortingsrepresentantene er tøvete. I en stadig mer kompleks verden, har politikk blitt mer og mer et komplisert fag, som krever mange års erfaring for å takle på fornuftig vis. Det er ikke gitt at rørleggere, lærere, sykepleiere og politimenn vil utøve faget bedre enn de som har vokst opp i en politisk organisasjon. Kritikken kan i prinsipp rettes mot en hver leder av en hver bedrift; "du har bare en utdannelse og aner ikke hvordan det er å jobbe på gølvet...!" Det stemmer. Og derfor er organiseringen av lederskapet såpass viktig, slik at vi slipper outrerte ideer om at folket kan spise kake, dersom de ikke har brød.
    Det er bare å ta en titt over til USA, så ser du hvor galt det kan gå, når en uten politisk peiling entrer maktens tinder.

    Jeg vil 1000 ganger heller ha det norske stortinget, med folk fra hele landet, mye og lite utdannelse, mye og lite praksis, men ivaretatt av et velfungerende system.

    Nei. Vi har et representativt demokrati. Politikerne er ombud for deg og meg. Det er ikke ment å være en vei til millionlønn og personlig karriere. Det sistnevnte har vi byråkrater for. Giskesaken har vist at dette dreier seg om personlig makt og karriere og ikke landets og befokningens vel og vè.
    En politisk elite som har stadig mindre til felles med befolkningen er en vei til sosial uro....
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    20.948
    Antall liker
    6.128
    Nå kan vi i det minste være trygg på at ingen av politikerne vi har igjen noen sinne har tatt en dame på låret.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.285
    Antall liker
    34.821
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Nei. Vi har et representativt demokrati. Politikerne er ombud for deg og meg. Det er ikke ment å være en vei til millionlønn og personlig karriere. Det sistnevnte har vi byråkrater for. Giskesaken har vist at dette dreier seg om personlig makt og karriere og ikke landets og befokningens vel og vè.
    En politisk elite som har stadig mindre til felles med befolkningen er en vei til sosial uro....
    Ja, men å stadig gjenta grunnløse påstander om at «de fleste politikere mangler yrkeserfaring» og lignende skaper mistillit på manglende grunnlag. Slike påstander blir ikke riktigere om de gjentas mange nok ganger. Sjekk Stortingets og Regjeringens sider med CV’er og statistikk over yrkesbakgrunn.

    Min personlige observasjon er at det er mye løsningsorientert folkevett på Stortinget. Det som overrasket meg mest den gangen jeg vanket i korridorene der var nettopp det, og den vennlig kollegiale omgangsformen mellom folk i ulike partier. Det kommer ikke noe godt utav å fremstille dette som om det skulle vært Trumps USA eller Johnsons UK. Det er enorm forskjell, og det skal vi være sjeleglade for.

    Trond «Iznogood» Giske som så inderlig gjerne vil bli kalif i stedet for kalifen er unntaket, ikke regelen. Det er også derfor han nærmest utløser allergiske reaksjoner rundt seg. En slik figur passer ikke inn i det norske politiske systemet.
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.522
    Antall liker
    10.054
    Nei. Vi har et representativt demokrati. Politikerne er ombud for deg og meg. Det er ikke ment å være en vei til millionlønn og personlig karriere. Det sistnevnte har vi byråkrater for. Giskesaken har vist at dette dreier seg om personlig makt og karriere og ikke landets og befokningens vel og vè.
    En politisk elite som har stadig mindre til felles med befolkningen er en vei til sosial uro....
    Der makt finnes, vil det også finnes spyttslikkere og maktkåte selvforherligere. Men det vil ikke være majoriteten. Dessuten er det ekstremt viktig å ha et apparat som virker dempende, kontrollerende og eventuelt sanksjonerende, og på de feltene er den skandinaviske modellen forbilledlig.

    Det er meget farlig å fronte ideen om at vi ikke kan stole på vårt maktapparat; i de land der de ikke stoler på makten, går det veldig galt. Vi må fortsette jobbe politisk for det vi tror på, i stedet for upolitisk for det vi ikke tror på. Det er fullstendig feil fokus, og ødeleggende for demokratiet.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.455
    Antall liker
    7.793
    Torget vurderinger
    0
    La meg bare få berolige med at min #7.159 var forsøk på sarkasme!
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    20.948
    Antall liker
    6.128
    og jeg som var klar for litt håndbak nå....
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    10.994
    Antall liker
    8.165
    Torget vurderinger
    1
    Ikke så rart. Arbeiderklassen har forstått at AP driter i dem. Høyre har overtatt som styringspartiet.....
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Hvor stor del vil du anse den klassiske arbeiderklassen i norge til å være i Norge i 2020?
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    10.994
    Antall liker
    8.165
    Torget vurderinger
    1
    Arbeiderklassen ikke industriarbeidere. Alle med vanlige jobber med vanlige lønninger eller lavere. Er nok fremdeles i majoritet.
    Hadde kanskje vært lurt av AP å øke arbeiderprofilen og retorikken nå når så mange står utenfor arbeidsmarkedet - hele folket i arbeid f.eks.
    Utrolig hvordan dette partiet har skuslet bort sin velgermasse. De burde vært i en perfekt situasjon for å gjøre rent bor ved valg. I stedet er de blitt en garantist for sosial dumping og globalisering - det har vi jo Høyre til.
    Som interesseparti for høylønnte offentlig ansatte konkurrerer de med SV......
     
    Sist redigert:

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.496
    Antall liker
    9.228
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Arbeiderpartiet har jo nesten ingenting å komme med, de prater bare dritt om andres politikk. Og APs egne politikk er en slags kvasipolitikk med en dasj Høyrepolitikk og en dasj med KrF politikk. Tror folk er lei av både Støre og Hadjik.
     
    Sist redigert:

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    10.994
    Antall liker
    8.165
    Torget vurderinger
    1
    " Arbeiderpartiet står ved et veiskille i nord der flere sjikt trekker partiet i ulike retninger. Den akademiske og identitetspolitiske varianten har blitt mye sterkere. Det er en versjon av Ap uten appell i en landsdel som tradisjonelt har sluttet opp om økonomisk interessepolitikk. Fremveksten av nye konfliktlinjer, vekst mot vern, sentrum mot periferi, globalisme versus det patriotiske og nasjonale, er i ferd med å sprenge partiet i stykker. Og ingen steder er det mer spisset enn i nord. "


     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.795
    Antall liker
    11.191
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    AP har mistet fotfestet totalt. Det er nå et parti for sine egne partitopper og øverste tillitsvalgte. Gamle velgere og deres meninger og synspunkter har ingen betydning lenger, uansett hva Støre prøver å lire av seg. Det gjelder i stor grad også saker hvor "partiet" har tatt et standpunkt som ingen utenforstående forstår, men man nekter også å forklare hvorfor.....
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.849
    Antall liker
    19.679
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Slik blir det, når man slutter å rendyrke sin profil. Da de begynte å mene at Frp- velgere var viktige å få til å stemme Ap.
     
    6

    65finger

    Gjest
    Frp konkurerer med AP om de samme velgere. Ser for meg AP, SP og Frp som et regjeringsalternativ. Fra asken til ilden om det blir vår neste regjering. Høyre, Krf og Venstre som et alternativ og Rødt, SV og MDG som det tredje
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.849
    Antall liker
    19.679
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Og det er nettopp feilen Ap har gjort. Ved å legge seg etter Frp-velgere, har de sendt mange av sine tradisjonelle velgere over til SV og Rødt. Og sofaen.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    10.994
    Antall liker
    8.165
    Torget vurderinger
    1
    Og det er nettopp feilen Ap har gjort. Ved å legge seg etter Frp-velgere, har de sendt mange av sine tradisjonelle velgere over til SV og Rødt. Og sofaen.

    Tror at det heller at slik at enkelte har oppdaget at AP driter i dem (i likhet med de fleste andre politiske partier) Da er kanskje tanken at man like gjerne kan stemme FRP for da for man i det minste kanskje billigere sprit....
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.849
    Antall liker
    19.679
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Tror at det heller at slik at enkelte har oppdaget at AP driter i dem (i likhet med de fleste andre politiske partier) Da er kanskje tanken at man like gjerne kan stemme FRP for da for man i det minste kanskje billigere sprit....
    Er nok ganske sikkert også en av årsakene, ja.
     

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.151
    Antall liker
    6.731
    Torget vurderinger
    4
    36,9%

    Trettisekskommani
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    det er som om de har blitt et parti uten å representere politiske interesser. bare gud og støre vet hvem/hva de representerer.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    10.994
    Antall liker
    8.165
    Torget vurderinger
    1
    det er som om de har blitt et parti uten å representere politiske interesser. bare gud og støre vet hvem/hva de representerer.

    De representerer seg selv og sine venner....
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.023
    De representerer seg selv og sine venner....
    Det er ikke så lett å prøve å stå i spagat mellom grupper som knappest har noe til felles. Siden dette er Norge er det heller ikke så lett å danne en unison front mot en felles "fiende", altså parti(er) som befinner seg litt til høyre for midten istedenfor noen som befinner seg litt til venstre for midten. Ser man stort på det er omtrent all norsk politiskk samlet i et ganske stort område med ikke allverdens forskjeller mellom de to fløyene selv om det gjøres iherdige forsøk på å late som om det finnes en avgrunn mellom de, hvilket det ikke gjør.

    Jeg aner ikke hva som er APs kjernesak(er) eller om de i det hele har noen. SP stikker i stadig større grad av med periferien, og i gruppen unge, urbane akademikere er det etter hvert ganske mange mellom beinet så det tynnes godt ut i velgergrunnlaget den veien også.

    På en annen side har de store, statsbærende sosialdemokratiske partiene i stor grad blitt redusert til en skygge av fordums storhet rundtomkring i Eruopa, så at det skjer her også er kanskje ikke så merkelig sånn sett.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    10.994
    Antall liker
    8.165
    Torget vurderinger
    1
    På en annen side har de store, statsbærende sosialdemokratiske partiene i stor grad blitt redusert til en skygge av fordums storhet rundtomkring i Eruopa, så at det skjer her også er kanskje ikke så merkelig sånn sett.

    Ikke så rart. Det disse partiene alle har til felles er at de har forådt arbeiderklassen, eller rettere sagt vanlige folk.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.849
    Antall liker
    19.679
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    De har alle gått i den samme fellen; troen på at man demmer opp for ytre høyre ved å bevege seg mot deres standpunkter. Merkelig at de ikke ser det selv.
     

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.151
    Antall liker
    6.731
    Torget vurderinger
    4
    Jøss, ja !

    Senterpartiet med sine grønne Felleskjøp-capser er som kjent et kjært syn når de demonstrerer mot ulv i Groruddalen.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.795
    Antall liker
    11.191
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Kanskje ikke så rart... les hans egen begrunnelse, - interne intriger, usynlig politikk, etc etc... AP vaser rundt som hodeløse høns og tør ikke mene noenting konkret om noenting som helst..... tåketale i tunger er tidens melodi, hvor man i frykt for å holdes til ansvar for noe, heller fungerer som Høires støttehjul...
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.522
    Antall liker
    10.054
    Men SP, da, av alle ting?? Forstedenes mann, de svake gruppers forkjemper, hvor kommer bondeblodet til uttrykk i den gubben, i grunn?? Dette eksperimentet ser for meg noe merkelig ut. Og så rett inn på førsteplass, da gitt. Jeg liker ikke å tenke konspiratorisk, dessuten tror jeg på det gode i menneskene, men er det teoretisk mulig at vi ser en som sikrer pensjonen sin her, samt får drømmejobben samtidig?

    Bøhler, fortell meg at jeg tar fryktelig feil her!! Jeg mener jo at du er hel ved, vet du vel.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    10.994
    Antall liker
    8.165
    Torget vurderinger
    1
    Men SP, da, av alle ting?? Forstedenes mann, de svake gruppers forkjemper, hvor kommer bondeblodet til uttrykk i den gubben, i grunn??
    Å anse SP som et rent bondeparti er vel usaklig? SP er et naturlig valg for AP-folk av den tradisjonelle typen dersom man er mot EU - noe mange AP folk er. Det eneste problematiske er vel rovdyrpolitikken....
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn