Politikk, religion og samfunn Nok et genialt trekk av de rødgrønne

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    10.994
    Antall liker
    8.165
    Torget vurderinger
    1
    Ja, særlig når man tenker på at bilkjøperne har betalt dobbelt for bil og drivstoff i avgifter siden 1960, nettopp fordi bruker skal betale.
     
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    VG har vært på tur i SPs nye, og APs gamle bastion - Nord-Norge.

    Jeg er imponert over Vedum og SP - og det er overraskende hvordan et såpass bakstrebersk parti klarer å framstå som et friskt pust i norsk politikk.

    Men - deres politikk og tilnærming har en del fellesnevnere med det vi har sett i USA. Mennesker i "ruststater" som føler seg nedprioritert og glemt, der politikken går ut på økt produksjon av fosilt og proteksjonisme. Det er ikke noe galt i at mennesker kjemper for sin egen tilværelse - så det er ingen kritikk fra min side - men jeg vil mene at vi ser en trend og en reaksjon på globaliseringen som har flyttet mye av verdiskapningen til Asia.

    Spørsmålet er hvor bærekraftig denne politikken er og hvordan den kan finaniseres i lengden. Når man vil bygge installasjoner i Finmark som er åpenbare tapsprosjekter så blir jeg bekymret for det økte politiske presset - der vi går i motsatt vei enn ønskelig mht. oljeavhengighet.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.451
    Antall liker
    7.783
    Torget vurderinger
    0
    Spørsmålet er hvor bærekraftig denne politikken er og hvordan den kan finaniseres i lengden. Når man vil bygge installasjoner i Finmark som er åpenbare tapsprosjekter så blir jeg bekymret for det økte politiske presset - der vi går i motsatt vei enn ønskelig mht. oljeavhengighet.
    Er selvsagt enig i at man ikke skal hive penger ut av vinduet, men er det kun i Nord Norge man skal se på lønnsomhet? Ikke like viktig på det sentrale Østlandet?
     
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    Er selvsagt enig i at man ikke skal hive penger ut av vinduet, men er det kun i Nord Norge man skal se på lønnsomhet? Ikke like viktig på det sentrale Østlandet?
    Det er helt klart minst like viktig på østlandet.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.794
    Antall liker
    11.191
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Lurer litt på lønnsomheten rundt Operaen, Munchmuseet, E18... kan vel egentlig fortsette nokså lenge med den lista...
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    10.994
    Antall liker
    8.165
    Torget vurderinger
    1
    Jeg er imponert over Vedum og SP - og det er overraskende hvordan et såpass bakstrebersk parti klarer å framstå som et friskt pust i norsk politikk.

    Men - deres politikk og tilnærming har en del fellesnevnere med det vi har sett i USA. Mennesker i "ruststater" som føler seg nedprioritert og glemt, der politikken går ut på økt produksjon av fosilt og proteksjonisme. Det er ikke noe galt i at mennesker kjemper for sin egen tilværelse - så det er ingen kritikk fra min side - men jeg vil mene at vi ser en trend og en reaksjon på globaliseringen som har flyttet mye av verdiskapningen til Asia.

    Spørsmålet er hvor bærekraftig denne politikken er og hvordan den kan finaniseres i lengden. Når man vil bygge installasjoner i Finmark som er åpenbare tapsprosjekter så blir jeg bekymret for det økte politiske presset - der vi går i motsatt vei enn ønskelig mht. oljeavhengighet.

    Bakstrebersk? Det som ikke bærekraftig er å sende alle arbeidsplassene til diktaturstater i Aisa. Kapitalens flukt til laveste tilbyder er ikke bærekraftig. Vi har bare sett begynnelsen på følgene av globaliseringen og fri flyt av sosial dumping.
     
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    Bakstrebersk? Det som ikke bærekraftig er å sende alle arbeidsplassene til diktaturstater i Aisa. Kapitalens flukt til laveste tilbyder er ikke bærekraftig. Vi har bare sett begynnelsen på følgene av globaliseringen og fri flyt av sosial dumping.
    SP er i sin framtoning historisk sett bakstreberske - og det er lett å se på deres oppslutning i urbane strøk som eks.

    Deres fokus på sosial dumping og outsourcing er derimot i vinden som f eks i USA. Vedum har virkelig klart å finne «bølgen» her - så de har blitt mye mer enn et bondeparti.

    Nei, det er ikke bærekraftig å sette ut all produksjon til Asia, men det betyr ikke nødvendigvis at SP totalt sett har en bærekraftig politikk. Vi bruker mye oljepenger på distriktet i dag - og spørsmålet er om vi har råd til det i framtiden med mindre olje. Det er bare å ta en titt på Sverige som i likhet med oss også er sosialdemokratiske og jeg tviler på at de med overlegg har hatt en fientlig politikk mot distriktet.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    10.994
    Antall liker
    8.165
    Torget vurderinger
    1
    SP er i sin framtoning historisk sett bakstreberske - og det er lett å se på deres oppslutning i urbane strøk som eks.
    Hallo! Så det er bakstrebersk å ikke være fra urbane strøk! Snakk om fordommer.

    Forresten, hvor urbant må man bo for å regnes som urban nok?
     
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    Hallo! Så det er bakstrebersk å ikke være fra urbane strøk! Snakk om fordommer.

    Forresten, hvor urbant må man bo for å regnes som urban nok?
    Det er forskjell på å være bakstreberske vs å faktisk være det. SP har fortsatt lav oppslutning i de største byene men de ligger overraskende høyt. Jeg prøver bare å si at Vedum og co har klart å gjøre en god jobb. De peker også på noe viktig - samtidig som at jeg stiller spørsmål til om politikken deres henger sammen.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.022
    Forresten, hvor urbant må man bo for å regnes som urban nok?
    Utenfor Oslo er det snakk om "utenfor Ring 3" eller "nord for Sinsenkrysset" som begreper på bakevja, men alle sanne urbanister ved at det egentlig er innenfor Ring 2 som gjelder med et par gentrifiserte unntak som Sagene/Torshov for eksempel. Innenfor Ring 1 bor det nesten ingen i Oslo, for øvrig. Selv bor jeg ute på landet ikke fryktelig langt unna samme vei som Ring 3, men på mine kanter har den nok sluttet å bli sett på som en ringvei siden den går raka vegen til svenskegrensa. Dessuten bor jeg utenfor bomringen,noe jeg også gjorde før den eksponerte for et år eller så siden.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    10.994
    Antall liker
    8.165
    Torget vurderinger
    1
    Det er forskjell på å være bakstreberske vs å faktisk være det. SP har fortsatt lav oppslutning i de største byene men de ligger overraskende høyt. Jeg prøver bare å si at Vedum og co har klart å gjøre en god jobb. De peker også på noe viktig - samtidig som at jeg stiller spørsmål til om politikken deres henger sammen.

    Vel, du sier at den lave oppslutningen i urbane strøk er bevis på deres bakstreberskhet, dermed insinuere at de som lever innenfor ring 3 er opplyste og de som er utenfor er bakstreberske.
    Det du faktisk gjør med dette er å gi legitimitet til fordommene(?) om at mange ikke forstår verden forbi sinsenkrysset....
    Dette understreker vel også snobberiet: mange vil ikke identifiseres med "bønder" (SP) fordi de anser dem som dumme og under deres urbane verdighet....
     
    Sist redigert:
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    Vel, du sier at den lave oppslutningen i urbane strøk er bevis på deres bakstreberskhet, dermed insinuere at de som lever innenfor ring 3 er opplyste og de som er utenfor er bakstreberske.
    Det du faktisk gjør med dette er å gi legitimitet til fordommene(?) om at mange ikke forstår verden forbi sinsenkrysset....
    Dette understreker vel også snobberiet: mange vil ikke identifiseres med "bønder" (SP) fordi de anser dem som dumme og under deres urbane verdighet....
    For å sitere Takvam i NRK så oppfattes de som en klokke som står stille og som har rett to ganger i døgnet. Det er oppsummerende på hvordan de oppfattes av en stor del av befolkning. I tillegg har vi kvantitative data på meningsmålinger og valg.
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Utenfor Oslo er det snakk om "utenfor Ring 3" eller "nord for Sinsenkrysset" som begreper på bakevja, men alle sanne urbanister ved at det egentlig er innenfor Ring 2 som gjelder med et par gentrifiserte unntak som Sagene/Torshov for eksempel. Innenfor Ring 1 bor det nesten ingen i Oslo, for øvrig. Selv bor jeg ute på landet ikke fryktelig langt unna samme vei som Ring 3, men på mine kanter har den nok sluttet å bli sett på som en ringvei siden den går raka vegen til svenskegrensa. Dessuten bor jeg utenfor bomringen,noe jeg også gjorde før den eksponerte for et år eller så siden.
    helst være rentenist på st. hanshaugen. da kan en bedrive sin frie tid med meningsfulle kulturaktiviteter sponset av barbarene utenfor ring 2/3 sin svette.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.451
    Antall liker
    7.783
    Torget vurderinger
    0
    helst være rentenist på st. hanshaugen. da kan en bedrive sin frie tid med meningsfulle kulturaktiviteter sponset av barbarene utenfor ring 2/3 sin svette.
    Alt som er sponset av andres svette må da være meget bedre enn det man må sponse med egen svette.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.022
    Alt som er sponset av andres svette må da være meget bedre enn det man må sponse med egen svette.
    Det finnes unntak. Jeg foretrekker for eksempel undertøy med min egen svette fremfor tilsvarende med noen andres svette.
     

    Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    3.785
    Antall liker
    2.768
    Torget vurderinger
    1

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    20.948
    Antall liker
    6.128

    Er kreativ statiskk APs nye våpen i kampen om velgerne? Hvis dette stemmer er det en dyp ripe i SSB-lakken.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.022
    Uansett hva konklusjonen på noe måtte være er det et relativt stort problem at økonomi- og sammunsforskning presenteres og leses som om det var veletablert realfagsinnsikt som presenteres. I sistnevnte kan man som kjent bevise ting ved hjelp av matematikk eller det kan gjennomføres eksperimenter som styrker (eller falsifiserer) teoriene. Noe av det fine med økonomi er at man kan få nesten den konklusjonen man vil uten at det er åpenbart at den er feil.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.277
    Antall liker
    34.813
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Er kreativ statiskk APs nye våpen i kampen om velgerne? Hvis dette stemmer er det en dyp ripe i SSB-lakken.
    Den rapporten fikk meg også til å fundere på hva SSB holder på med, som tidligere diskutert i tråden. Problemet er ikke konklusjonen, men at de ikke ser ut til å ha undersøkt det de påstår å ha undersøkt. Jeg ser ingen fornuftig grunn til å utelukke verdistigning i fast eiendom fra statistikken og bare inkludere verdistigning i aksjeformue. Da utelukker de en veldig stor andel av formueoppbyggingen. Det ville vært interessant å se hvordan denne fordeles også. Når de bare tar med en bestemt aktivaklasse og påstår at verdistigning på denne er "inntekt" har de rett og slett ikke dekning for å si at de gir et mer fullstendig bilde av inntektene i landet. De har bevisst valgt å ta med noe og utelate noe annet. Det de kommer frem til er ikke engang sammenlignbart med Pikettys analyse. Det ville vært interessant og nyttig med en oppdatering på den, nå 7-8 år senere.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.022
    I 2018 hadde norske husholdninger som eier aksjer og aksjefond en aksjeformue på ca 1600 milliarder kroner.
    I 2018 hadde norske husholdninger ca 1200 milliarder kroner i bankinnskudd.
    I 2018 hadde norske husholdninger som eier bolig en beregnet boligformue på i overkant av 6000 milliarder kroner. I tillegg utgjør sekundærboliger ca 700 milliarder.

    Til fratrekk av sistnevnte kommer ca 3200 milliarder i boliggjeld.


    (tallet mitt for boliggjeld er tatt ved å ta totalgjeld, trekke fra studiegjeld og så anta at forbruksgjeld utgjør 150 milliarder)
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.022
    Tji-hi


    I reklamefilmen sier Tajik at det er et stort gap mellom de aller rikeste og «alle oss andre». Noe som blir stående ubesvart er hvorfor Tajik ikke regner på samme måte når det gjelder sin egen stortingspensjon.

    Hvorfor faller hun inn i gruppen «alle oss andre» og ikke i kategorien av folk som blir tilordnet hypotetisk inntekt?

    Jeg vet svaret, og det vet Tajik også: Fordi hun ikke har fått utbetalt pensjon, er den ikke hennes inntekt ennå. Men i motsetning til aksjonærer som ikke vet om selskapene i fremtiden vil være i stand til å dele ut utbytte, så er hun garantert uttak av pensjon fra hun er 62 år. Og hun slipper formuesbeskatning av pensjonsformuen.

    Alle er like, men noen er likere enn andre
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.022
    Om man som nestleder i AP og Stortingsrepresentant regner seg som en av «oss andre» så er man i det minste utstyrt med frekkhetens nådegave.

    (har ikke sett reklamefilmen så med forbehold om at sitatet er korrekt)
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.794
    Antall liker
    11.191
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Grei oppsummering... i tillegg til at det faktisk er AP som i stor grad er ansvarlig for innføringen av NPM, som av de fleste, i alle fall i distriktene, sees på som det glade vanvidd.... hvilket det etter min mening i stor grad også er.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    10.994
    Antall liker
    8.165
    Torget vurderinger
    1
    Det rare er at de ikke ser det selv. Og hvordan havnet de der?
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    10.994
    Antall liker
    8.165
    Torget vurderinger
    1
    Fornøyelig dette. Hvorfor noen er forbauset er....eh....forbausende. AP er jo hovedarkitekten bak fri flyt av varer og tjenester.....
    Man kan vel like gjerne stemme høyre?

     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.470
    Antall liker
    9.605
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Jeg tipper det der er noe forlaget har full styringsrett over og forfatterne kan påvirke i liten grad.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    10.994
    Antall liker
    8.165
    Torget vurderinger
    1
    Joda, men det er likefullt helt i tråd med god og moderne AP politikk i en tid der opptil 40% av de i arbeidsfør alder står utenfor arbeidsmarkedet.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.470
    Antall liker
    9.605
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Tja, synes du virkelig Ap er verre enn alle til Høyre for SV?

    Kanskje med unntak av Sp da som vil at vi skal lage alt selv, særlig av landbruksprodukter, koste hva det koste vil.

    Selv om jeg vet at det er symbolpolitkk, har jeg begynt å sjekke der det er mulighet til det, om det står Made in China noe sted når jeg handler.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.451
    Antall liker
    7.783
    Torget vurderinger
    0
    Tja, synes du virkelig Ap er verre enn alle til Høyre for SV?
    Det som gjør at de taper velgere er nok at folk gjennomskuer hulheten i argumentasjonen. "Gjør som jeg sier ikke som jeg gjør"!

    Jonas sin bruk av svart arbeidskraft og "billige" utlendinger. Nå Hajik som får trykket boken i utlandet. Og jo hun kunne brukt hodet og gitt beskjed om at den skulle trykkes i Norge. Det å være "moralsk fyrtårn" og ha retten til å kritisere andre krever at man har tunga rett i munnen, i alle fall i rett munn!
    Hun sparer nok noe penger på dette, men tapet i politisk kapital er myye større. Og hvis hun ikke har fått med seg at utrolig mange i AP og LO er meget sterkt i mot EØS avtalen så fortjener hun all den tyn hun kan få! Men vi vet alle at dette vet hun meget godt, så hun gir fan og forventer at folk skal stemme på AP likevel, eventuellt av gammel vane. Men folk reagerer på arrogansen hun viser. Det er en ren gavepakke til Moxnes som framstår som mye mer oppriktig!
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.022
    Jeg tror ikke hun i sin villeste fantasti en gang hadde tenkt tanken på hvor boka ble trykket skulle bli et tema. Ei heller at det har vært noen diskusjon med henne om hvor den faktisk skal trykkes.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.470
    Antall liker
    9.605
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Det som gjør at de taper velgere er nok at folk gjennomskuer hulheten i argumentasjonen. "Gjør som jeg sier ikke som jeg gjør"!
    Det der er pinadø et tvetydig argument!

    Rekk opp hånden her alle de som har valgt, og vanligvis gjør det, et dyrere produkt eller tjeneste bare fordi den er produsert i Norge?

    Vi bør jaggu ikke kritisere outsourcing når de fleste av oss kun er opptatt av prisen på det vi kjøper! Det er jo det som er fordelen, og problemet, med internasjonal handel. Vi sparer penger og flytter arbeidsplasser. Og det peker direkte tilbake på hver enkelt av oss, ikke bare på politikerne.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    10.994
    Antall liker
    8.165
    Torget vurderinger
    1
    Intet av mitt Hi-fi utstyr er produsert i lavkostland.....
    Billig er det heller ikke.-
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.470
    Antall liker
    9.605
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Det er nok ikke HiFi utstyr som utgjør ubalansen i internasjonal handel. Skjønt du bør regne med at mesteparten av komponentene er produsert i lavkostland.

    En gang i tida produserte vi komponenter i Norge. Hvorfor er det ikke lenger slik tror du? Kan det muligens være fordi vi nordmenn har det så j...,g godt at vi ikke lenger er konkurransedyktige?

    Det er bare å godta lavere lønn og dårligere velferdsordninger det, så skal dere se at jobbene kommer strømmende tilbake til Norge fordi norske forbrukere ser at norske varer blir konkurransedyktige. Problemet er selvsagt at da har vi mindre penger å handle for.

    Dette er det dilemmaet politikken står overfor hver eneste dag. Det betyr selvsagt ikke at jeg synes at alle partiene løser dette like godt. Men for de av dere som tror at en uttreden av feks EØS avtalen vil føre til en oppblomstring av norske jobber, tror jeg dere blir skuffet. Vi kan ikke leve av å barbere oss selv.
     
    Sist redigert:

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    10.994
    Antall liker
    8.165
    Torget vurderinger
    1
    En gang i tida produserte vi komponenter i Norge. Hvorfor er det ikke lenger slik tror du? Kan det muligens være fordi vi nordmenn har det så j...,g godt at vi ikke lenger er konkurransedyktige?

    Vi er fullt ut konkurransedyktige med land vi like å sammenligne oss med. Dvs land med lønninger det går an å leve av, med fagforeninger og arbeiderrettigheter og et velferdssamfunn. Vi kan ikke konkurrere med land der de driter i arbeiderne, der de ikke har rettightere eller endog slaveri. Fri flyt er kapitalens flukt til billigste anbyder. Dette er ikke bærekraftig. Vi vil ende opp med økende arbeidsledighet og økt fattigdom og kan glemme velferdsstaten på sikt. USA er der vi vil være gitt endel tiår til.....
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn