Nord-Korea

bber

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.02.2005
Antall liker
20
Hva bør verden gjøre i forhold til Nord-Korea? Business as usual (dvs snu det andre kinnet til)? Boikott? Blokkade? Krig?

Viking

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
435
Torget vurderinger
4
La dem være, kanskje de rydder opp litt i all møkka i verden ;)

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.881
Får si som ei markant Trondhjemsdame sa under krigen:
-Han der Hitler burde vært tesnakka... (bokmål:tilsnakket)

Fush

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.01.2006
Antall liker
1
Jeg synes vi klarer oss bra i forhold til Nord-Korea, jeg... ;)

RJEL

Servicemann
Ble medlem
30.04.2004
Antall liker
1.620
Torget vurderinger
4
Prøv nu å forstå dem ;D
Og husk, ikke alle i Nord Korea er slemme ;D

O

om.s

Gjest
Hva bør verden gjøre i forhold til Nord-Korea?  Business as usual (dvs snu det andre kinnet til)?  Boikott?  Blokkade?  Krig?
Kanskje dette fredssenteret det her snakkes om kan være til noen hjelp? ;) ......

mvh

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
10.787
Prøv nu å forstå dem  ;D
Og husk, ikke alle i Nord Korea er slemme  ;D
Alle vi har sett fra Nord-Korea er onde, maktsyke mennesker. Vi kan derfor trekke den slutningen at slik er alle i Nord-Korea. Derfor bør dette diktaturet bombes til demokrati før de finner på mer tull.
Forresten, først må det sjekkes ut om det er noe av verdi der. Hvis ikke kan de seile sin egen sjø.

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.881
Når et land har både atomvåpen og statsledere som kan være gale nok til å bruke dem, da er det et problem som angår alle.

toref

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.04.2006
Antall liker
39
Sted
Trondheim
Får håpe den nye FN-sjefen er litt flinkere til å bruke kjeft og styre dialogen mot en fredelig løsning enn den avtroppende. Og så håper jeg at ingen forhaster seg med å trekke våpen i denne temmelig anspente situasjoner. Men det er kanskje like naivt som å tro på julenissen..

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Alle vi har sett fra Nord-Korea er onde, maktsyke mennesker. Vi kan derfor trekke den slutningen at slik er alle i Nord-Korea. Derfor bør dette diktaturet bombes til demokrati før de finner på mer tull.
Forresten, først må det sjekkes ut om det er noe av verdi der. Hvis ikke kan de seile sin egen sjø.
Problemet er om vi skal lage parkeringsplass, eller innendørs langrennsløyper. Men det kan vi vel ta etterhvert.

Spøk til side, jeg kjenner faktisk en person som helt oppriktig mener at Nord Korea er paradis på jord, og det endelig bevis på¨at kommunismen er perfekt bare den får utvikle seg uten påvirkning fra det dekadente Vesten.

At de er avhengige av enorme matleveranser for ikke å sulte i hjel, betrakter han som ondsinnet propaganda.
;D

http://www.korea-dpr.com/defend.htm

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Vanskelig å si. Jeg kan ikke se at dette landet er noen stor fare for andre enn sine egne innbyggere, de har vel ikke så mange samarbeidspartnere, men befolkningen lider jo veldig, de sulter ihjel. En boikott vil vel bare gjøre situasjonen verre for befolkningen, skal noe hjelpe er det blant lederne det må svi, men hva skal det i så fall være? Ikke vet jeg..

K

knutinh

Gjest
En målrettet militær operasjon kan være fornuftig hvis:
1. Man greier å renske ut alle atomvåpen og utskytingsramper
2. Man setter produksjonen av nye atomvåpen vesentlig tilbake i tid
3. Man greier å gjøre dette med liten risiko for vesentlige tap av sivilie liv og militære tap på egen side

Jeg har ikke noe forhold til om ovenstående er realistisk. Men en FN-sanksjonert aksjon (gjerne med USA i spissen og Kina som ydmyket men samarbeidsvillig støttespiller) vil få støtte i store deler av verden.

Vil konsekvensen bli at Kin Jung Il innser at verden ikke lar ham få ha atomvåpen, eller vil bare han og likesinnede bli mer innbitte på å bygge opp atomvåpen i det skjulte?

Det er forstemmende at en diktator kan få seg til å prioritere atomvåpen når hele landet sulter...

-k

kake

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.09.2006
Antall liker
0
blir kvalm av å høre fra folk om alle busemennen rundt (selfølgelig bare utenfor usa) som er så fæle at de tester en atombombe. de over 200 atombombetestene russland og usa har foretatt, med rakettteknologi til å nå hvor som helst og flere tusen av dem på lager under styring av den mest sadistiske lederen på kloden...neida, det er bare fint det.
at flere får atombomber er bare bra slik usa utvikler seg. værste militærnasjonen på kloden.
viste dere forresten at japerene overgå seg i over 4uker før de nuket hiroshima og nagasaki? usa ville slippe bombene uansett, for å skremme russerene blandt annet og se bombene sine i full prakt...
nei selfølgelig vet dere ikke det... historien dere kan er utviklet på grunnlag av patetisk tv propaganda.

L

Lydtekniker

Gjest
viste dere forresten at japerene overgå seg i over 4uker før de nuket hiroshima og nagasaki? usa ville slippe bombene uansett, for å skremme russerene blandt annet og se bombene sine i full prakt...
nei selfølgelig vet dere ikke det... historien dere kan er utviklet på grunnlag av patetisk tv propaganda.
Interessant, kake. Har du en kildehenvisning på dette?

K

knutinh

Gjest
Jeg har også hørt at ting tydet på at USA var ganske ivrige på å nuke under ww2. Det vi fikk høre i historietimene var at USA var tvunget til å gjøre det for å unngå enorme egne tap ved en evt landgang.

Historien skrives uansett av seierherrene og vi får vel neppe noen sinne totalt overblikk over hva som skjedde, hva som ble sagt og hva som ble tenkt bak kulissene.

At Japan var motivert til å kjempe til siste mann virker ganske opplagt.

Uansett hva jeg måtte mene om Bush og Putin, så foretrekker jeg langt en verden med de to som militære motpoler i en 50 år gammel stillingskring foran at enhver halv-gal og helgal diktator skal få muligheten til å utslette land etter eget forgodtbefinnende.

At Kimmern er en fare for sine egne og de rundt seg er det vel ganske stor enighet om.

Jeg er helt enig i at det strider mot relativt allmengyldige etiske prinsipper om "krev av andre det du krever av deg selv", "reciprocitet" etc, men veid opp mot pragmatisk selvoppholdelsesdrift så velger jeg altså å nekte (i den grad jeg er i stand til det) gale diktatorer den samme rett til å være i stand til å utslette meg som stormakter mer eller mindre har tatt seg retten til.

-k

realist

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
295
Problemet er om vi skal lage parkeringsplass, eller innendørs langrennsløyper. Men det kan vi vel ta etterhvert.

Spøk til side, jeg kjenner faktisk en person som helt oppriktig mener at Nord Korea er paradis på jord, og det endelig bevis på¨at kommunismen er perfekt bare den får utvikle seg uten påvirkning fra det dekadente Vesten.

At de er avhengige av enorme matleveranser for ikke å sulte i hjel, betrakter han som ondsinnet propaganda.
;D

http://www.korea-dpr.com/defend.htm
Nord-Korea sløser ikke med strømmen (har noen sett satelittfoto "by night" over NK?, og jeg tror heller ikke at NK sitt bidrag til global oppvarming, co2, etc. er signifikant ;), så hvem er den store stygge ulven??

K

kiwi

Gjest
trur ikke selv den gale mennen i nord korea tør og gjøre noe som helst, trur dette er bare truing for og bli tatt in i varmen igjen i en del land ;)

realist

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
295
blir kvalm av å høre fra folk om alle busemennen rundt (selfølgelig bare utenfor usa) som er så fæle at de tester en atombombe. de over 200 atombombetestene russland og usa har foretatt, med rakettteknologi til å nå hvor som helst og flere tusen av dem på lager under styring av den mest sadistiske lederen på kloden...neida, det er bare fint det.
at flere får atombomber er bare bra slik usa utvikler seg. værste militærnasjonen på kloden.
Uten disse "nukene", så hadde vel det forsatt pågått geriljakrig i de Japanske fjellene....Se på Japan nå, disse "nukene" kan meget vel ha vært et lykketreff!?!

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
397
Interessant, kake. Har du en kildehenvisning på dette?
I så fall vil jeg svært gjerne lese om dette, det ville vel være en opplysning som alle verdens historikere og analytikere ville være svært interesert i også.

Syns allerede jeg ser oppslagene i verdenspressen ;D ;D ;D

realist

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
295
I så fall vil jeg svært gjerne lese om dette, det ville vel være en opplysning som alle verdens historikere og analytikere ville være svært interesert i også.

Syns allerede jeg ser oppslagene i verdenspressen ;D ;D ;D
En ny konspirasjonsteori?

toref

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.04.2006
Antall liker
39
Sted
Trondheim
USAs leder sadistisk? Krever ikke sadisme intelligens da? Georg er bare en nyttig løpegutt han. Men fordelen med USAs (og delvis Russlands) ledere er at de blir noenlunde demoktratisk valgt for relativt korte perioder i slengen.

Det største problemet er at verdens ledere er smågale alle sammen (man må vel være minst litt gal for å vinne en valgkamp). Dermed er det en stor risiko for at endringer i landskapet utløser ufornuftige reaksjoner.

toref

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.04.2006
Antall liker
39
Sted
Trondheim
trur ikke selv den gale mennen i nord korea tør og gjøre noe som helst, trur dette er bare truing for og bli tatt in i varmen igjen i en del land ;)
Han har vel strengt tatt ikke så mange gode venner igjen stakkar. Basert på det bildet vi får presentert av naboenes reaksjoner (Kina, Japan, Russland, USA m.fl.) er det mye som taler for at han har overvurdert sin evne til å bli kompis med noen som helst på denne måten.

Men som noen var inne på før i tråden er det meget trist at de begrensede ressursene landet råder over blir brukt på denne måten mens folk flest roper om bedre og mer innbringende relasjoner med naboene.

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.175
Torget vurderinger
0
Er redd ikke Nord Kora er den største trusselen "per se" men at "Kimmern" kan fine på å selge/låne bort bomber til terrororganisasjoner.

Tror de færreste har fantasi til å forestille seg reaksjonene hvis Tsjetsenere blåser opp en "nuke" i Moskva, eller hvis Bin Laden gjør det samme i Washington. Vi har sett hva George gjorde etter to fly i et par hus for fem år siden. :mad: :eek: :-/

bber

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.02.2005
Antall liker
20
Full boikott av Nord-Korea må være minimum. Absolutt full handelsisolasjon.

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
9.363
Torget vurderinger
1
By the way, her er et eksempel på forsøk på utpressing. Ikke helt ulikt det som var vanlig tidligere under Sovjet, men handlet det mer om å prøve å "snike" seg frem for sovjeterne i stedet for å velge åpen konfrontasjon. http://www.aftenposten.no/nyheter/uriks/article1491160.ece

Uansett handler det om et regime som prøver å presse seg frem til fordeler. Dersom det internsjonale samfunn gir etter for dette, vil Nord-Koreanske myndigheter fortsette å bruke dette som pressmiddel.

Dog er det kanskje en mus som brøler...

Topp Bunn