Nordic Tone

kaap

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2004
Innlegg
3.454
Antall liker
2.681
Sted
Mo i Rana
Torget vurderinger
5
Hmm.. lurer på om ELECTROCOMPANIET blir trykt inn med store bokstaver i disse høyttalerne, slik som det er blitt gjort med DP :p
 

kaap

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2004
Innlegg
3.454
Antall liker
2.681
Sted
Mo i Rana
Torget vurderinger
5
[off topic]
hehe.. joda.. dem har sin fulle rett.. MEN siden jeg skal gifte meg til sommern håper jeg da endelig at jeg ikke(!)får tatovert GURO i panna etter vigelsen. Selv om noen ville si det ville ligge logikk i det, SER et ikke noe pent ut. (ref et bilde jeg ikke finner akkurat nå, av en DP A1b med EC logo'n trykt på over "hele" frontplata. Lovlig; ja - styggere en faden selv; JA.)
[/off topic]

[on topic]
Håper denne integreringen inn i EC gagner/styrker norsk hifi fremover :)
[/on topic]

mvh Kai
 

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.223
Antall liker
126
Jeg tror nok man skal få til å plassere en logo på ett egnet sted på denne høyttaleren.
Neimen om jeg vet hvor dette kan passe.
Innsvingingen i sidevangen mellom topp og bunn ser jo ut som EC's E om man legger godviljen til. :p
Hehe. Nåja.

mvh
 
B

brand-x

Gjest
De (EC-Tau) drar i hvertfall godt nytte av Per Abrahamsen... han har i tillegg til Ec (som er 99% hans eget)bidratt mye på Nordic Tone også..

De burde kanskje snart legge navnet hans i produkt-porteføljen sin...

mvh
 

Peter

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.10.2002
Innlegg
993
Antall liker
521
Sted
Bergen
Torget vurderinger
5
Det står/har stått et par på Musikkmagasinet i Bergen.

Har ikke hørt på den selv, bare sett. Og den er mindre i virkeligheten enn det jeg forestillte meg.

Nydelig HT.
 
B

brand-x

Gjest
Har hørt både toppmodellen og den "nedskalerte" folkemodellen på abrahamsen sitt "nye" utstyr.. dog minimalt på toppmodellen..

Folkemodellen låt i allefall meget bra. 2 1/2 veis den sistnevnte..
Vet ikke om den siste kommer i produksjon men begge skulle uansett produseres i østen for å få ned kostnadene.. Og hvis jeg ikke husker feil var diskanten årsaken til problemene med tuningen av delefilteret..(toppmodellen).. Folkemodellen var i eloksert alukabinett buet sådan og en slank høyreist sak... Foruten Per selv var minst ett sett gullører til med på tuningen av begge høytalerne... Så tau gjengen drar nytte av å "overta" ferdige produkter pga. manglende økonomiske ressurser av grunderne.. nok engang...

mvh
 

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Innlegg
6.388
Antall liker
390
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Snickers-is skrev:
Hvor mange er det som faktisk har hørt dem?
Både du og jeg kjenner (minst) en som har det ::)
Mvh.KW
 

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.512
Antall liker
11.482
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Jeg har hørt dem. Spilte ikke abrahamsen på dem under Horten messa?
 

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Innlegg
12.522
Antall liker
2.979
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Har hørt dem.
Og det inntrykket jeg fikk da, var preget av en stramhet i lydbildet jeg skjelden hadde hørt før (dengang)
 
N

nb

Gjest
Snickers-is skrev:
Hvor mange er det som faktisk har hørt dem?
Jeg har! Var på en av lanseringsdemoene på Stereofil i Oslo. Kan ikke si jeg var dødelig imponert, men grunnene til det kan jo selvsagt være så mangt. Kan ikke helt sette fingeren på hva det var, men jeg ble bare ikke så veldig engasjert av de. Det var også litt ubehagelig når jeg spillte temmelig høyt (skjærende diskant) men det kan selvsagt være romrelatert.

Husker ikke hvilket utstyr de demonstrerte med, men siden det var på Stereofil var det sikkert DAC fra LFD og forsterker fra ASR.
 

toriamos

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2005
Innlegg
2.255
Antall liker
25
Torget vurderinger
5
Også hørt de... Synes det var svært tørre og stramme i lyden.
 
R

RL69

Gjest
Hørte på et par Nordic Tone høytalere som sto utstillt hos Musikkmagasinet i Bergen. Det må ha vert sent på høsten 2006 tror jeg. Var der to ganger. Første gangen ble det brukt effekt fra Midgard og en forforsterker fra Electrocompaniet.
Satt der en times tid og hørte på div musikk før jeg ble lei og dro hjem. Syns det hørtes litt flatt og uengasjerende ut. Mellomtonen "manglet" liksom.
Den andre gangen jeg var der ble de koblet opp med en Abrahamsen forsterker. Mye bedre, men litt skuffet denne gangen også. De hadde nok gjort seg bedre i et større rom enn det som ble brukt hos Musikkmagasinet.

Under spilling (relativt høyt volum) la jeg hånda på dem, og jeg må si at dette alu-kabinettet vibrerte ganske kraftig.

MVH
KOL69
 

AKA

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
25.02.2007
Innlegg
212
Antall liker
107
Torget vurderinger
6
Har akkurat fått i hus (liten leilighet :)) et par innspilte model 1. kan prøve å gi et førsteinntrykk basert på få timer med lytting og ikke optimal plassering. De er utrolig tighte, ganske nøktern i bassen til å være en høyttaler med 2 åttere. En fantastisk holografi og gode dynamiske egenskaper. Opplever i motsetning til forrige innlegg mellomtonen som ganske langt fremme i lydbildet. Skal prøve å komme tilbake med flere inntrykk når jeg har fått noen timer foran anlegget samt fått testet litt ulikt utstyr koblet opp.

Ellers blir det spennende å se hvilke endringer EC gjør med høyttaleren før produksjon...

mvh
 

Valentino

J. Brünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
30.284
Antall liker
24.887
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Er det noen som har sett målinger på disse? Hadde vært utrolig artig å se hvordan de er stemt opp.
Valg hva gjelder bestykning, deleflter og kabinett er det intet å si på iallefall.
 

AKA

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
25.02.2007
Innlegg
212
Antall liker
107
Torget vurderinger
6
Ec har model 1 med på messen i München. Delefilteret er forbedret, men ut fra bilder ser det også ut som diskanten er byttet ut fra den tidligere modellen…
 

frans

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.12.2003
Innlegg
1.457
Antall liker
2
EC har kjøpt en gjeldstynget selskap med tapt egenkapital. Håper det kommer til å gå bra. De må i alle fall ha stor tro på "nordic tone" som produkt.
 

Samleren

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.12.2004
Innlegg
630
Antall liker
26
Sted
Bergen
Har hørt dem ved flere anledninger. Veldig stram og tight i lyden. Har hørt dem på brokoblete Abrahamsen forsterkere. Flotte elementer, men med spesiell lyd.

Samleren
 

mikal

Bransjeaktør
Ble medlem
23.08.2005
Innlegg
44
Antall liker
0
Hei
Litt info fra EC.

Diskanten er byttet fra tidligere modeller. Dette var imidlertid allerede utført før vi overtak selskapet.
Vi har konsentrert oss om delefilteret og har sammen med Roar Moen utviklet en ny løsning som gjør denne høyttaleren mer i tråd med lyden vi ønsker å formidle. Responsen fra messen var da også veldig positiv med stor interesse fra internasjonale magasiner. Det ble til og med "snakket" i gangene om lyden på vårt rom, noe som førte til at flere og flere kom for å høre kombinasjonen :

EMP-1
EC4.8
2xAW400
Nordic tone

Dere får nok lese flere tester fremover. Tester i mange nasjonale og internasjonale blader er allerede booket. Så nå er det bare å krysse fingrene og håpe på stor internasjonal suksess !! Grunnlaget er iallefall lagt og tester i viktige magasiner i USA og England vil komme etter hvert.

Vi vet også at det er solgt noen få sett av første serie i Norge. Som en service til de som har disse høyttalere vil alle som har disse få en veldig gunstig avtale på oppgradering.


Håper dette var avklarende og her er også en link til en av mange kommentarer fra messen:

http://www.soundstage2.com/avtour2008/he_stand_electrocompaniet.htm


og her er en liten smakebit fra vår rapport ( den er under oppbygging så det vil komme litt mer etter hvert )

http://www.electrocompaniet.no/munich-show-2008.html

Vennlig hilsen

Pama
 

Valentino

J. Brünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
30.284
Antall liker
24.887
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Om Moen har stemt dem opp litt ala Pathos Symphonic AMT må de vel låte så noenlunde?
 

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.223
Antall liker
126
Hm... PM Audio sine Black Magic nevnes også der ser jeg på den linken.
Duverden, her fikk man virkelig jobba for norsk hifi, det får man si.
Bra jobba EC! Absolutt imponerende dette!
Det å få en standout demo av soundstage er rimelig bra saker, det er det.

Spilte dere "Black Magic Woman" eller, på demoen ;D Hadde jo passa det..

Litt vrient å se, men det ser ut som man gikk for en SS D2904/710001 i toppen, den nye Revelatoren da altså.. hetern ikke det tro?



mvh
 
O

omholt

Gjest
Har hørt litt på de noen ganger hos MusikkMagazinet. Tørr og grei bass gjengivelse, men ellers har de ikke beveget meg på noen som helst måte. Rommet hos MusikkMagazinet er veldig vanskelig og alle høyttalerne jeg har hørt i det rommet bortsett fra Nordic Tone har hatt masse resonanser. Så det tyder på en god konstruksjon på flere områder, men de låt uengasjerende når jeg lyttet til de. Hørte en gang B&W 802D samme dag og vil si det er en mye bedre høyttaler. Spesielt mellomtonen.

Har sett MusikkMagazinet prøve å selge et demopar til 60k, tror jeg det var. Har intrykk av at de har slitt med å selge Nordic Tone. Jeg forventer i hvert fall mye mer fra høyttalere som koster 120k.
 

mikal

Bransjeaktør
Ble medlem
23.08.2005
Innlegg
44
Antall liker
0
Hei

Representantar fra nettopp Musikkmagazinet var på messen og bekreftet til oss at lyden er betydelig endret til det positive. Refererer ellers til tildligere informasjon hvor vi beskriver hva vi har endret på denne høytaleren.

mvh

Pama
 
O

omholt

Gjest
Pana skrev:
Hei

Representantar fra nettopp Musikkmagazinet var på messen og bekreftet til oss at lyden er betydelig endret til det positive. Refererer ellers til tildligere informasjon hvor vi beskriver hva vi har endret på denne høytaleren.

mvh

Pama
Med på den. Vil også si at min opplevelse ikke trenger å være spesielt representativt for hvordan denne høyttaleren egentlig kan låte. Det er mange faktorer som kan spille inn. Det er beste å få lyttet selv og eventuelt låne med seg høyttalerne hjem. Alikevel tror jeg man danner seg et visst inntrykk også i litt dårlig butikk oppsett. Men har ikke hørt de etter de ble oppgradert.
 

Peter

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.10.2002
Innlegg
993
Antall liker
521
Sted
Bergen
Torget vurderinger
5
Det er nesten umulig å bedømme en høyttaler hos Musikkmagasinet i Bergen, dårligere rom skal du lete lenge etter!

Men du vet i alle fall at sjansen for at høyttaleren låter bedre hjemme enn hos MM er stor....
 
Topp Bunn