Nordmenn oppfører seg som bavianer i utlandet.

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.004
Torget vurderinger
0
http://www.vg.no/reise/artikkel.php?artid=520047

Nordmenn på ferie i De Forente Arabiske Emirater drikker og misbruker narkotika. Det gir ambassaden masse ekstra arbeid.

Som en av de som mener at utlendinger som kommer hit pent kan ta skikkene her og heller tilpasse seg oss enn at vi skal tilpasse oss dem, vil jeg si at de nordmenn som er så dumme at de drikker alkohol i et land der dette er forbudt får ta konsekvensen og straffen som følger. Hvis de påfører ambassaden eksraarbeid får de pent betale det det koster. Det synes nå jeg da.

I det hele tatt å dra på fylleferie til et muslimsk land er så dumt at de nesten kunne fått lov til å bli der nede permanent. Men Emiratene har vel ikke fortjent å bli oppsamlingsplass for Harry-Nordmenn på langtur, så vi må vel i anstendighetens navn ta imot dem når de kommer hjem?

S

Slubbert

Gjest
Når burhøns slippes ut har de en tendens til å kamme over.

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Skjønner de ikke at det er en del av vår kultur?? ::)

Hvor ble det av kulturrelativismen?? ;D

A

Ari Gold

Gjest
når "de" kommer til oss og lager helvete er det vi som skal vende det andre kinnet til.
når vi er der nede og herjer får pipa en annen låt, eller egentlig ikke, den låter akkurat som før. POW! sier det fra AK'n og du ligger kald...

A

Atle Kristiansen

Gjest
Komponenten skrev:

Nå var du litt morsom. De skjønner at det er vår kultur, hadde en landsmann blitt tatt med narkotika så hadde straffen straks blitt mer reell. Men det er selvfølgelig også en politisk beslutning. Å plage vestlige for mye byr fort på problemer.

Uansett, jeg smeil av innleggett ditt. Det skal du ha for.

Mvh

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.004
Torget vurderinger
0
Komponenten skrev:
Den tror jeg er begrenset til vår vestliige del av verden. Og det tror jeg er bra for da er det kanskje håp om at vi finner tilbake til oss selv, kanskje?

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Ante Krist skrev:
Komponenten skrev:

Nå var du litt morsom. De skjønner at det er vår kultur, hadde en landsmann blitt tatt med narkotika så hadde straffen straks blitt mer reell. Men det er selvfølgelig også en politisk beslutning. Å plage vestlige for mye byr fort på problemer.

Uansett, jeg smeil av innleggett ditt. Det skal du ha for.

Mvh
Hyggelig det, det skjer vel ikke så ofte... ;) ;D

Dubai satser stort på turisme, de må vel fire litt på kravene om de skal kunne konkurrere med andre alternativer.

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.278
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Nordmenn treng sosial kontroll i form av naboar, familie og kjentfolk. Når vi hamnar i eit miljø med lause relasjonar til slike, får vi ikkje dei tilbakemeldingane vi treng for å vere nokolunde skikkelege. Og då bikkar det over.
Dette gjeld ikkje berre oss, men dei fleste nasjonalitetar. Sjå berre bergenserane når dei er på tur...

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Audiophile-Arve skrev:
Nordmenn treng sosial kontroll i form av naboar, familie og kjentfolk. Når vi hamnar i eit miljø med lause relasjonar til slike, får vi ikkje dei tilbakemeldingane vi treng for å vere nokolunde skikkelege. Og då bikkar det over.
Dette gjeld ikkje berre oss, men dei fleste nasjonalitetar. Sjå berre bergenserane når dei er på tur...
Høh??

Frekke fyren, snakk for deg sjøl...

Vi klarer no i hvert fall å løsne fortøyningene vi, uansett korti det e på døgnet... ::)

Ikkje skriver vi snøvlete på HFS heller... ::)

G

Gjestemedlem

Gjest
Audiophile-Arve skrev:
Problemet er vel heller motsatt. Når nordmenn treffer naboer, familie og kjentsfolk så rotter de seg sammen og drikker mye mer enn de han håndtere. Nordmenn alene på tur er stort sett ganske fredelige. Men fyllikker finnes jo overalt.

På den annen side så kan an jo spørre seg om det er verdt å velge slike steder som reisemål hvis man har en alt for sterk trang til å drikke på tur. Emiratene er best egnet for pilgrimer og bisnissgubber på bissnisstur.

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.278
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Gjestemedlem skrev:
Audiophile-Arve skrev:
Problemet er vel heller motsatt. Når nordmenn treffer naboer, familie og kjentsfolk så rotter de seg sammen og drikker mye mer enn de han håndtere. Nordmenn alene på tur er stort sett ganske fredelige. Men fyllikker finnes jo overalt.

På den annen side så kan an jo spørre seg om det er verdt å velge slike steder som reisemål hvis man har en alt for sterk trang til å drikke på tur. Emiratene er best egnet for pilgrimer og bisnissgubber på bissnisstur.
Det kjem kanskje an på kva omgangstone ein har?
Iallfall er fallhøgda tydelegvis lågare når ein er på sydentur enn heime. Dette skuldast ikkje berre alkoholprisane.
Sjølv tykkjer eg det er pinleg å vere norsk på ein restaurant i utlandet, dersom det kjem ein gjeng norske fylleturistar innom...

G

Gjestemedlem

Gjest
Audiophile-Arve skrev:
Det kjem kanskje an på kva omgangstone ein har?
Iallfall er fallhøgda tydelegvis lågare når ein er på sydentur enn heime. Dette skuldast ikkje berre alkoholprisane.
Sjølv tykkjer eg det er pinleg å vere norsk på ein restaurant i utlandet, dersom det kjem ein gjeng norske fylleturistar innom...

Ja nordmenn på pakketur er en sørgelig gjeng med fyllikker. Et vanlig fenomen er jo at de er bedugget før de en gang kommer inn på flyet og er et sant slit å havne ved siden av. Jeh undrer meg av og til hva de skal der, siden mange aldri kommer lenger enn hotellbaren uansett.

Det er helt ucharmerende med folk som drikker mer enn de er i stand til å assimilere uten å miste fatning og stil, iallefall i offentlige sammenhenger. Regner med de er på plass når jeg reiser ned igjen til Tyrkia om noen uker. :p

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.820
Bavianer er da ålræite dyr.

Eivind E

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.10.2007
Antall liker
3
Dette er jo bare nok et eksempel på at folk flest ikke vet sitt eget beste.
"Folk flest" stemmer FRP, og drar på charter-tur.
De drikker uhemmet og oppfører seg som Charter-Svein.

Likevel klager de over at man må ha lover og regler her i landet for å (forhåpentligvis) legge til rette for at flest mulig av disse nekene holdes i live og hindres fra å ta seg selv av dage på idiotiske måter.

audiomur

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.01.2005
Antall liker
6
Nordmenn oppfører seg eksemplarisk i forhold til engelskmenn på tur.

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Audiophile-Arve skrev:
audiomur skrev:
Nordmenn oppfører seg eksemplarisk i forhold til engelskmenn på tur.
Det hjelp lite, all den tid vi no eingong oppfører oss som bavianar. At engelskmennene oppførerer seg verre, altså.
Eg vil tru at der er fleire engelskmenn enn bavianar på vestlandet. Mad Dogs and Englishmen veit du.

Eivind E

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.10.2007
Antall liker
3
Når skal folk forstå at hva engelskmenn gjør på ferie ikke legitimerer hva nordmenn gjør?

Jeg gir blanke i hva engelskmenn gjør på ferie, vi er NORDMENN - derfor bryr vi oss om hva NORDMENN gjør, siden enhver nordmanns rykte i utlandet påvirker folk i utlandets forventninger og holdninger til MEG som person når JEG er i utlandet.
Hva en engelskmann gjør i utlandet påvirker meg null, siden jeg ikke er engelsk.

Neste gang noen sier "Tre afrikanere gruppevoldtok en jente på Grünerløkka i går og kastet henne ut av en bil i fart" så skal jeg komme med følgende replikk: "Ja, men en bergenser voldtok jo kona si i fjor så da har det ingenting å si!"

Til vedkommende som kom med engelskmann-kommentaren: det var irrelevant og hadde ingenting med saken å gjøre, gå i skammekroken med deg!

G

Gjestemedlem

Gjest
Eivind E skrev:
Til vedkommende som kom med engelskmann-kommentaren: det var irrelevant og hadde ingenting med saken å gjøre, gå i skammekroken med deg!
Enig. Det er jo russerne og tyskerne som er de mest uspiselige gruppeturistene. :(

audiomur

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.01.2005
Antall liker
6
Er det av egen erfaring eller gjennom tabloidpressen dere har fått inntrykk av at nordmenn er værstingene på tur?

Til vedkommende som kom med engelskmann-kommentar-kritikken: har du sett "Gretne gamle gubber"? En film jeg tror du kunne kjent deg godt igjen i.(det, er irrelevant for saken)

Honkey-Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.02.2007
Antall liker
388
Eivind E skrev:
Når skal folk forstå at hva engelskmenn gjør på ferie ikke legitimerer hva nordmenn gjør?

Jeg gir blanke i hva engelskmenn gjør på ferie, vi er NORDMENN - derfor bryr vi oss om hva NORDMENN gjør, siden enhver nordmanns rykte i utlandet påvirker folk i utlandets forventninger og holdninger til MEG som person når JEG er i utlandet.
Hva en engelskmann gjør i utlandet påvirker meg null, siden jeg ikke er engelsk.

Neste gang noen sier "Tre afrikanere gruppevoldtok en jente på Grünerløkka i går og kastet henne ut av en bil i fart" så skal jeg komme med følgende replikk: "Ja, men en bergenser voldtok jo kona si i fjor så da har det ingenting å si!"

Bare at jeg ikke ser hva du og jeg har med andre nordmenns oppførsel på tur (eller hjemme), heller altså... Jeg har ansvaret for hvordan jeg selv oppfører meg, så får de andre voksne ta ansvaret for hvordan de selv oppfører seg. Hvorvidt de er østlendinger, bergensere, svensker, europeere eller asiater endrer ikke noe på hvor mye eller lite jeg har med deres oppførsel å bestille.
Gruppetenking er for bavianer.

Honkey

S

Slubbert

Gjest
Eivind E skrev:
enhver nordmanns rykte i utlandet påvirker folk i utlandets forventninger og holdninger til MEG som person når JEG er i utlandet.
Annonserer du nasjonaliteten din? Folk ser kanskje at du ikke er fra Senegal, men hvis du ikke gjør et nummer ut av hvor du kommer fra er det lite trolig at andre vil bry seg.

JENO

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2003
Antall liker
1.381
Sted
Saksvik - Trøndelag
Jeg må innrømme at jeg har vært flau nordmann på chartertur mer enn en gang. Fulle voksne folk som trenger reiseledere som barnepassere og ikke hadde klart å ta seg fram en meter uten hjelp.

En gang måtte vi sitte å vente litt på flyplassen i bussen til hotellet, da det var noen medpassasjerer som måtte vente litt på bagasjen sin. Både barn og ca halvparten av de voksne tok dette med knusende ro, selv om dette var kl 12 på natta. Resten var en gjeng med ufordraglige halvfulle og delvis aggresive voksne som skjelte ut den stakkars reiselederen gang, etter gang. Jeg hadde lyst til å si fra, men giddet ikke å begi meg ut på en krangel med folk jeg kanskje skulle dele hotell med, og nøyet meg istedet meg å gi reiselederen en klapp på skuldra og noen oppmuntrende ord...

På backpackertur fortoner ting seg annerledes, etter hva jeg har erfart. Her oppfører folk seg stort sett mer sivilisert. Mulig det har noe med reisemåte eller dannelsesnivå hos de reisende, ikke vet jeg, men i den settingen var det iallefall lettere å være stolt av det norske passet.

To grupper skilte seg likevel ut: Hvis vi møtte en gjeng som var mer lettkledd enn hva det aktuelle lands skikk skulle tilsi, så var de nesten garantert skandinaver. Den andre gruppen som skilte seg ut var israelske ungdommer som gjerne legger ut på backpackertur etter endt (lang) militærtjeneste. Det var mange av dem, de fant hverandre overalt, og samlet seg og spilte trancemusikk hele natta til både innfødtes og andre reisendes store fortvilelse...

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.004
Torget vurderinger
0
Hvis overhodet mulig så unngår jeg å reise med charterfly, og det har jeg klart med tre unntak. Språkreise til UK for "søttogførti" år siden. Det gikk greit, bare ungdommer og derav følgende alkoholforbud. Og en gang med RNoAF C130 Hercules, det gikk også greit. Ikke mye alkohol der heller. ;D

Når man reiser med fly er det med rutefly. ;) Eller aller helst med meg selv bak spakene. ;D ;D

En "artig" observasjon jeg har gjort er at oppførselen til folk ikke nødvendigvis bedrer seg med stigende bilettpris. Det finnes idioter både på Business Class og på First Class. Problemet er at "dessene" er noe mer tilbakeholdne med å snakke hårdt til folk på First Class. Men det skjer:

En sur grinete inder på First Class med BA til Dehli, som var misfornøyd fordi han ikke fikk drinker og mat før alle andre, sa til flyvertinnen:
" In my country you are just a servant! "
Hvortil den unge damen repliserte:
" In my country Sir, you would only be a taxidriver! "

Skulle gitt ganske mye for å fått oppleve den. ;D ;D ;D

bber

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.02.2005
Antall liker
20
Spiralis skrev:
http://www.vg.no/reise/artikkel.php?artid=520047

Nordmenn på ferie i De Forente Arabiske Emirater drikker og misbruker narkotika. Det gir ambassaden masse ekstra arbeid.

Som en av de som mener at utlendinger som kommer hit pent kan ta skikkene her og heller tilpasse seg oss enn at vi skal tilpasse oss dem, vil jeg si at de nordmenn som er så dumme at de drikker alkohol i et land der dette er forbudt får ta konsekvensen og straffen som følger. Hvis de påfører ambassaden eksraarbeid får de pent betale det det koster. Det synes nå jeg da.

I det hele tatt å dra på fylleferie til et muslimsk land er så dumt at de nesten kunne fått lov til å bli der nede permanent. Men Emiratene har vel ikke fortjent å bli oppsamlingsplass for Harry-Nordmenn på langtur, så vi må vel i anstendighetens navn ta imot dem når de kommer hjem?
Et påregnelig resultat av vårt såkalte "sosialdemokrati" hvor arbeiderklassen hvert år i juli forflytter seg tilCosta Blanca og lignende steder med svensktalende kelnere.

novgarod

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.09.2006
Antall liker
59
Honkey-Chateau skrev:
Eivind E skrev:

Bare at jeg ikke ser hva du og jeg har med andre nordmenns oppførsel på tur (eller hjemme), heller altså... Jeg har ansvaret for hvordan jeg selv oppfører meg, så får de andre voksne ta ansvaret for hvordan de selv oppfører seg. Hvorvidt de er østlendinger, bergensere, svensker, europeere eller asiater endrer ikke noe på hvor mye eller lite jeg har med deres oppførsel å bestille.
Gruppetenking er for bavianer.

Honkey
Enig med du!
Hva i all verden er det som legetimerer denne formen for generalisering i tilfellet "fulle nordmen på tur", mer en: typisk muslimer, typisk jøder, typisk "svartinger", typisk hommser, alenemødre, FRPere, sosialister osv.

Når man på død og liv skal smykke seg med politisk korekthet, må man gjerne holde tunga rett i munnen og av og til ta et steg tilbake i det man betrakter og vurderer omverden... Hvis ikke blir gjerne påtattheten pinlig tydelig.

G

Gjestemedlem

Gjest
Det begredelig er å se hvordan endel menesker ter seg når de er på sydentur. Hvilken gruppetilhørighet de har er av mye mindre interesse. Jeg føler intet ansvar for rølpete fylliker på tur selv om de kommer fra samme land, by eller bygd som meg.

Men som kulturelt trekk er det forsåvidt interessant å se hvordan folk håndterer alkohol og ter seg når de er hjemmefra en uke, og også gjerne se det i relasjon til andre faktorer som f.eks. hvor de kommer fra og hva som ellers rører seg i hodene deres.

Den norske russefeiringen f.eks. er jo på mange måter ikke helt ulik et reisefølge på sydentur.

Det er forsåvidt greit å vise til at alle er individer og at deres gjerninger må ses på isolert sett og at de kun er ansvarlig for seg selv. Men flokkmentaliteten blant nordmenn på tur er jo såpass sterk hos endel at det går an å peke på hvordan de ter seg når de er mange på en plass også, og når flokkmentaliteten blir fremtredende, gjerne i kombinasjon med sterk drikke, så er det flere mekanismer å ta hensyn til enn hvert enkelt individ isolert sett.

Rølpefylla er, om ikke et særnorsk fenomen, mye mer utbdred her enn i mange andre samfunn, og man ser så altfor tydelig disse kontrastene når man er ute og reiser.

wilbur-x

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.07.2006
Antall liker
1
Rølpefyll, klapping på flyet, grisefester og fri bar på bisnizturer er veeldig 70-talls.

Har en kjettersk mistanke at vi muligens kan greie oss uten tante pose og kåre kommune.

Den potensielle lovbryter jeg er, kan jeg uten antydning til rødming tilstå at jeg har drukket en flaske øl i friluft, og det til en pose reker, i selve Harstad.
Og bot blei det jaggu.

Er det rart vi av og til søker asyl i København, kjøper et glass øl i kiosken, lytter på gatemusikkanter fra Peru, legger tomgodset i søppelkassa og rusler videre i en by hvor det ikke ligger strødd med sprøytenarkomane, horer bak hvert koffertlokk og politi som lurer som gjedda i sivet etter arme syndarar.

Honkey-Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.02.2007
Antall liker
388
wilbur-x skrev:
Rølpefyll, klapping på flyet, grisefester og fri bar på bisnizturer er veeldig 70-talls.

Har en kjettersk mistanke at vi muligens kan greie oss uten tante pose og kåre kommune.

Den potensielle lovbryter jeg er, kan jeg uten antydning til rødming tilstå at jeg har drukket en flaske øl i friluft, og det til en pose reker, i selve Harstad.
Og bot blei det jaggu.

Er det rart vi av og til søker asyl i København, kjøper et glass øl i kiosken, lytter på gatemusikkanter fra Peru, legger tomgodset i søppelkassa og rusler videre i en by hvor det ikke ligger strødd med sprøytenarkomane, horer bak hvert koffertlokk og politi som lurer som gjedda i sivet etter arme syndarar.
Fint du ikke spytta på han som skrev ut bota. Kan være heftige straffer for sånt. http://www.dagbladet.no/nyheter/2008/05/15/535325.html

Honkey

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Antall liker
3.918
Sted
Oslo
Den var vel litt drøy! ::)
Så du insinuerer at wilbur-x har HIV? ;)

Raven8

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.09.2004
Antall liker
4
At det er en del nordmenn med ekstrem oppførsel i utlandet har jeg bemerket meg så når jeg er i asia prøver jeg så godt jeg kan å holde meg unna utesteder hvor det er nordmenn. Hvordan de oppfører seg får gå på deres egen kappe men jeg har ikke lyst til å bli sett ned på fordi at jeg tilfeldigvis er fra samme land.

Honkey-Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.02.2007
Antall liker
388
Raven8 skrev:
At det er en del nordmenn med ekstrem oppførsel i utlandet har jeg bemerket meg så når jeg er i asia prøver jeg så godt jeg kan å holde meg unna utesteder hvor det er nordmenn. Hvordan de oppfører seg får gå på deres egen kappe men jeg har ikke lyst til å bli sett ned på fordi at jeg tilfeldigvis er fra samme land.
Du vet.. kanskje er det sunt også for nordmenn å oppleve hvordan generalisering og gruppemessig stigmatisering funker i praksis...? ;)

Honkey

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.004
Torget vurderinger
0
Honkey-Chateau skrev:
Du vet.. kanskje er det sunt også for nordmenn å oppleve hvordan generalisering og gruppemessig stigmatisering funker i praksis...? ;)

Honkey
Det største problemet er vel at generaliseringen har sørgelig rot i virkeligheten! :-\

G

Gjestemedlem

Gjest
En innføring av et nytt skolefag "Skikk og bruk med sosial trening og praktiske øvelser i rusmiddelhåndtering" alt fra 8. klasse og ut hele gymnaset vil kanskje virke dannende på alle, og spesielt dem av slett hærkomst.

Emner kan være.

Høvisk framferd bland framandfolk
Hvordan dekke et salongbord
Regler for flyplassalkohol
Hvordan ringe abmasaden fra mobiltelefon etter 23 Jegermeister
Hvordan legge noen i stabilt samleie
Hotellbaren, hvor går veien videre?
Spanske kelnere for viderekomne
Vomitus ananlyse, nye muligheter for selskapsleker

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
849
Skolen skal ha ansvaret altså - som om ikke skolen har annet å gjøre?

Hvor er foreldrene?

Tror det holder med et kurs i alminnelig empati. Da kommer etikken, normene og verdiene av seg selv - om et slikt kurs er vellykket da...

Det er jo noen som alt preller av på...

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Man legger kanskje mest merke til hva ens egne landsmenn bedriver.
Den av mine kolleger som drakk mest og mistet styringen først sist vi hadde et arrangement med jobben var en franskmann…

Topp Bunn