Nordost Frey1 XLR eller Frey2

Loui

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
05.08.2007
Antall liker
113
Sted
Skudeneshavn
Torget vurderinger
13
Er det noen av dere kabelfolkene som kan si meg forskjellen mellom disse kablene?

Nordost Frey1 XLR og Nordost Frey2 XLR

Når du snakker med de som selger slike kabler så er forskjelden kjempestor og Frey2 er vert prisen.
Er det noen som har testa dette ut ?

Loui

forsell

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2012
Antall liker
596
Har ikke sammenlignet de to, men hadde Frey1 som jeg solgte fort da resultatet ikke ble som ønsket. Og jeg er enig med Auditor att det er andre merker som gir bedre valuta for pengene.

2112

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
30.04.2011
Antall liker
44
Torget vurderinger
7
Frey 2 er knallbra kabler etter min mening. Såvidt jeg har skjønt, og tildels erfart selv, er Frey 2 på nivå med tidligere med Valhalla 1.

Nå har ikke testet akkurat Frey 1, men min erfaring er at Norse 2 serien er i en helt annen liga enn Norse 1. Har blant annet hatt Tyr 1 og Valkyrja av de tidligere modellene. Samtidig handler det om matching. For å få utbytte av Frey 2 signalkabler, bør du også ha strømkabler av tilsvarende kvalitet. Hvis ikke du er villig til å gå "all in", kan du kanskje like gjerne kjøpe noe rimeligere. Ville i såfall ikke ha kjøpt Frey 1.

2112

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
30.04.2011
Antall liker
44
Torget vurderinger
7
Det som kan sies om Nordost er at, 1) Budsjettkablene (dvs. under Norse 2) er kjipe, og 2) For å få glede av Norse 2 og opp, må man følge Nordost sin filosofi i forhold til rekkefølge, dvs. strøm-signal-høyttalerkabler. Nordost har selv uttalt at oppløsning settes foran musikalitet på budsjettmodellene. Hvis man går høyere opp får man både oppløsning og musikalitet, men det forutsetter som sagt at man følger Nordost sin filosofi. Jeg tror at at mange av dem som misliker Nordost, enten har kjøpt en rimelig modell, eller kjøpt en dyr modell uten å følge Nordost sin rekkefølge. :)

Fra egen erfaring, var den første "dyre" kabelen jeg kjøpte en Tyr 2 xlr kabel mellom cd-spiller og forsterker. Dette fungerte ikke i det hele tatt, og første innfall var å skylde på Tyr 2. Når jeg derimot fikk kablet forsterker og cd-spiller med Frey 2 strøm, ble det et gigaløft.

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Antall liker
4.356
Torget vurderinger
1
Loui: Kommer an på hva slags utstyr du har idag..så fortell, du..

Loui

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
05.08.2007
Antall liker
113
Sted
Skudeneshavn
Torget vurderinger
13
Her er mitt anlegg

Michell Gyro SE, (Gyro Pedersen Oppgrdering)
SME V / Lyra Skala / Koetsu Black Goldline
HR POWERSUPPLY
EAR864P
Ayon Typhon I
Martin Logan Summit
Clou Cable Silver Voice

Så det som jeg trenger kabler til er mellom EAR864P og Ayon Typhon I

T

TT.

Gjest
Klarer du å høre forskjell på Frey 1 og Frey 2, så skal du få en Japp av meg, gratis!

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Antall liker
4.356
Torget vurderinger
1
Loui :DDersom du vil ha en virkelig god, men rimelig XLR, prøv van den Hul D102Mk3:cool: Fortsatt latterlig billig i forhold til hva den leverer for betalte penger. Ellers ligger det jo en og annen The Rock XLR ute..

POM: Med Bladelius funker både Kimber og VDH..Jeg har fire VDH-sett i bruk..sammen med Tara Labs..

forsell

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2012
Antall liker
596
Jeg synes Van Den Hul er god til prisen har testet de fleste. Audioquest og kimber har mange bra og ikke minst Chord.

R.E.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.05.2006
Antall liker
6.394
Torget vurderinger
34
Da skal du gå til proffmarkedet og Procom.no. De tar inn Vovox-kabler. Bestill to stk. av Sonorus Direct, så er du i mål og vel så det. Pris 1700-1800 kroner for ett par. Husk at de selges enkeltvis.

Roy

Topp Bunn