Nordost Red Dawn eller Baldur

breiva

Medlem
Ble medlem
05.05.2005
Innlegg
15
Antall liker
4
Jeg oppgraderte akkurat høyttalere fra System Audio til Audiovector R3. På System Audio brukte jeg Nordost Baldur BiWire kabler. Disse fungerte tilsynelatende nydelig også på Audiovector men jeg vurderte å oppgradere kabler til Red Dawn og jumpers. Har noen noe erfaring med dette? Jeg har 0 peiling.
 

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Innlegg
10.317
Antall liker
9.558
Torget vurderinger
2
Glem alt du hører om kabler fra selgere… Kjøp noe som er 2.5mm2 så kan du glemme hele
«problemet».
 

skinnyboy

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.06.2003
Innlegg
838
Antall liker
420
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Om du har pengene, og «gullører», så er det bare å deponere på et sett med sistnevnte, så du kan returnere de om det ikke tilfredsstiller forventningene.

Mine Baldur biwire ligger i boden ubrukt, siden jeg oppgraderte til andre høyttalere uten biwiring.
Synes lyden fra kablene var god, men siden da har hørselen blitt dårligere og med annet utstyr, så de kommer kanskje aldri i bruk igjen.
 

MFA

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.09.2007
Innlegg
638
Antall liker
1.962
Torget vurderinger
1
Et lite tips fra sidelinjen siden du likevel leker litt med kabler. Red dawn er av mange betraktet som de mest analytisk lydende kablene fra nordost og kan være litt vond om resten av systemet bikker i den retning. Blue heaven skal være rimeligere, god og ha litt mer allround egenskaper.

Kommentarer om at kablene ikke betyr noe er delvis riktig, sett i et stort perspektiv. Ikke la dette ta lysten fra deg til å prøve litt forskjellig, så kan du gjøre opp en mening selv. Meninger forandrer seg etter erfaringer gjort!

Ha en fortsatt fin helg

Mvh Atle
 

breiva

Medlem
Ble medlem
05.05.2005
Innlegg
15
Antall liker
4
Jeg tenkte jeg skulle bidra med en ny opplysning. Jeg sendte en e-post til Nordost i USA, og spurte om endring fra Baldur til Red Dawn var fornuftig. Det kom et klart svar tilbake - det er det ikke. Man sier at Baldur var et Norse produkt som er rangert over Red Dawn og Baldur er en mer høyverdig kabel enn Red Dawn. Så vet jeg det.
 

skinnyboy

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.06.2003
Innlegg
838
Antall liker
420
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Jeg tenkte jeg skulle bidra med en ny opplysning. Jeg sendte en e-post til Nordost i USA, og spurte om endring fra Baldur til Red Dawn var fornuftig. Det kom et klart svar tilbake - det er det ikke. Man sier at Baldur var et Norse produkt som er rangert over Red Dawn og Baldur er en mer høyverdig kabel enn Red Dawn. Så vet jeg det.
Må si at dette faktisk var overrraskende, på flere måter…
1. De gir et ærlig svar og anbefaler ikke ny kabel, selv om Red Dawn er nyere generasjon.
2. At en kabel til ca 15 000kr nå er dårligere enn en kabel som kostet rundt 5000-6000kr for 15 år siden,
om jeg ikke husker feil.

Positivt for deg ihvertfall, som kan bruke penger på musikk.
Uansett, kjøp aldri kabler uten å ha hørt de i eget anlegg, matching er essensielt!

For 25 år siden skulle jeg «frakte» et utvalg av RCA-kabler for en person, og prøvde de da også selv i mitt eget anlegg.
Mener det var Black Magic, Transparent og Renaissance Audio, og Transparent var dyr.
Koblet de etter tur opp i mitt anlegg, og den mest nøytrale var umiddelbart Renaissance Audio, selv om de ikke var dyrest.
Har etter den gangen prøvd forskjellige, men endte opp med å bruke Renaissance Audio til signal, og brukte en stund altså Nordost Baldur høyttalerkabler.
 
Topp Bunn