Jeg har ofte stusset på følgende: Hvorfor skal mange av dem som har flyktet fra et land de ikke vil bo i insistere på å ta med seg og opprettholde kulturen fra dette landet til sitt presumptivt nye hjemland? De kommer vel til oss fordi de anser vårt samfunnssystem som mer velegnet enn det de forlater, eller?Hva med alle de som vil vandre inn hit til landet? Vet ikke de om overformynderiet her?
Ett eksempel på formyndermentalitet: Fartsbokser som ilegger oss en bot på 1600 kr. for å ha kjørt 7 km for fort kl. 3 om natten uten en bil eller et menneske i mils omkrets ---
Kun et bevis på at Norge IKKE er en formynderstat, faktisk. Rådmannen kan sikkert ha sine sterke oppfatninger om kvinneundertrykkelse, sex-salg etc... men har ikke reell makt til å omsette sine meninger i praktisk handling. Det tilhører nemlig ikke rollen en rådmann har. Meningsytring er IKKE formynderi, det er demokrati.Også et eksempel på formyndermentalitet - selv om hun ikke lyktes i dette tilfellet:
http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article1302241.ece
Hele skattesystemet vårt tufter på overformynderi. Relativt lav inntektsskatt, men ekstremt høye forbruk- og atferdssregulerende avgifter.Jeg har lett og lett etter overformynderiet, men hvor finner jeg det?
Nei, det er heldigvis ikke alltid overformynderne lykkes selv om de prøver så godt de kan! Hvorvidt Norge er en formynderstat avhenger selvsagt av hvordan en definerer begrepet, noe som kan diskuteres i det uendelige.Kun et bevis på at Norge IKKE er en formynderstat, faktisk.
Dette beviser vel strengt tatt bare at KrF sliter.
Det er sant, men ingen sier noe om hvorvidt DU eller JEG har "generell rettsoppfatning". Ergo vil lovgiver ved å legge seg på et gjennomsnitt irritere sine borgere enormt fordi loven passer ikke helt til den enkeltes ego.Alle lover og regler i et samfunn må begrunnes i den generelle rettsoppfatning hos dets innbyggere, ellers vil det oppleves som overformynderi.
den store svakheten med røykeloven er at man kan jo risikere å sjekke dame på byen, og så viser det seg at hun er astmatiker!Sikkert mye man kan si om Krf, men alt dette sytet om røykeloven er i alle fall gjort til skamme. Selv røykerne er stort sett mer fornøyde nå, og det er utrolig deilig å kunne gå ut uten denne røyken rundt seg alle steder.
De som er lei av overformynderiet stemmer vel Frp, det må vel glede en som er lei av overformynderiet at Frp ser ut til å bli landets største parti da??![]()
Røykeloven har ingen svakheter! Endelig kan min dame (= kone) og jeg gå ut på byen uten å få røde øyne og åndenød.den store svakheten med røykeloven er at man kan jo risikere å sjekke dame på byen, og så viser det seg at hun er astmatiker!
Hele skattesystemet vårt tufter på overformynderi. Relativt lav inntektsskatt, men ekstremt høye forbruk- og atferdssregulerende avgifter.
Det er også en god del moralistisk overformynderi å finne ift. feks. gambling, prostitusjon, rusmidler og annen syndig oppførsel. Tror du det ikke, ta en kveld i Amsterdam.
Den nyeste slagmarken til moralistene er genforskning, se feks på den famøse Mehmet-saken. Hvorfor legge noen som helst bremser på forskning som har slikt potensial?
Det er ganske åpenbart. Faktainformasjon er objektiv, en holdningskampanje har den hensikt å forme allmennhetens oppfatning i én bestemt forhåndsdefinert retning. Faktainformasjon er i utgangspunktet nøytral, selv om den kan tas til inntekt for et standpunkt, en holdningskampanje belyser en sak fra én bestemt vinkel fordi det "riktige" standpunktet er forhåndsdefinert.Hva er forskjell på "holdningskampanje" og "faktainformasjon"?
Problemet er at det som oftest er mottageren som avgjør om det oppfattes som "fakta" eller "påvirkning". Det ser vi også av debattene her; enkelte av oss vil ikke akseptere fakta dersom de er servert av en vi er uenig med. (Alkohol-debatten, tilhengerne av friere marked tror ikke på Fekjær, f.eks. Dette var et tilfeldik eksempel, vi er alle nokså påholdne i vår egen retning)Det er ganske åpenbart. Faktainformasjon er objektiv, en holdningskampanje har den hensikt å forme allmennhetens oppfatning i én bestemt forhåndsdefinert retning. Faktainformasjon er i utgangspunktet nøytral, selv om den kan tas til inntekt for et standpunkt, en holdningskampanje belyser en sak fra én bestemt vinkel fordi det "riktige" standpunktet er forhåndsdefinert.
Ikke enig i det hele tatt. Markedet finnes der, det har det alltid gjort. Prostitusjon er verdens eldste yrke etter bonde og jeger. Pragmatisk sett har man da i realiteten to innfallsvinkler: Man kan kanalisere omsetningen gjennom lovlige former, i tilfellet prositusjon via bordeller med samme krav til arbeidsforhold, lønn, ansatterettigheter osv. som hvilken som helst annen næringsvirksomhet. Eller man kan drive den under jorden. Sistnevnte vil trolig redusere omfanget noe, men kan neppe sies å bedre det humane aspektet. Hva er verst; å sitte i et utstillingsvindu eller å bli grisebanket av en torpedo fra den russiske mafiaen fordi dagens avlat ikke er nedbetalt?Plutselig ble jeg veldig for overformynderiet...
Jeg har vært i Amsterdam og ble rett og slett kvalm av å se disse damene sitte på utstilling i det ene vinduet etter det andre. Lover om gambling og rusmidler ser jeg heller ingen grunn til å forandre på. Kjøp av prostituerte burde vært straffbart som i Sverige...
De angriper det helt feil. Man skulle bygget opp et lovlig omsetningsnettverk. Da hadde det ulovlige simpelt hen blitt utkonkurrert. Hvis du får kjøpt noe i butikken så bruker du ikke en langer.For øvrig ser det ut itl å bli et spennende eksperiment her:
http://www.dagbladet.no/nyheter/2006/05/03/465154.html
Håper forskerne står klare, dette kan bli tidenes mulighet til å undersøke hva slik liberalisering gjør med et folk og en nasjon.
Honkey
http://www.economist.com/opinion/displaystory.cfm?story_id=6772346For interesserte anbefales The Economist sin leder + ganske store sak om "Soft paternalism" fra 6. April.
Når en kampanje har en uttalt holdningsendrings-hensikt er ikke overstående en relevant problemstilling i det hele tatt. Ikke når intensjonen med kampanjen er å forme folks sinn. Eksempelvis er ikke bildene av tjærefylte lunger på sigarettpakkene nøktern og objektiv faktainformasjon, det er ren, uforbeholden propaganda for ett bestemt synspunkt. Det står allerede på pakken akkurat hvor mye tjære den inneholder. I rent informasjonsøyemend er derfor bildene overflødige. Og du vet like godt som meg hva intensjonen er.Problemet er at det som oftest er mottageren som avgjør om det oppfattes som "fakta" eller "påvirkning". Det ser vi også av debattene her; enkelte av oss vil ikke akseptere fakta dersom de er servert av en vi er uenig med.
Tja. Dette er faktisk et spørsmål om virkemidler for at folk skal få fakta inn i hodet. Om det står på en pakke at sigaretten inneholder 0,3 g tjære (eller hvor mye det er, jeg aner ikke), så forteller det meg faktisk INTET om hva det skal bety for meg. For å få litt faktainfo om dette trenger jeg å få det visualisert på et eller annnet vis. Enten via muntlig forklaring fra en som kan noe om det, film, animasjon, se lunger fra en røyker og en ikkerøyker etc... Skal man gi en befolkning fakta, så må man også samtidig informere folket om hva disse fakta betyr, ellers er de verdiløse.Når en kampanje har en uttalt holdningsendrings-hensikt er ikke overstående en relevant problemstilling i det hele tatt. Ikke når intensjonen med kampanjen er å forme folks sinn. Eksempelvis er ikke bildene av tjærefylte lunger på sigarettpakkene nøktern og objektiv faktainformasjon, det er ren, uforbeholden propaganda for ett bestemt synspunkt. Det står allerede på pakken akkurat hvor mye tjære den inneholder. I rent informasjonsøyemend er derfor bildene overflødige. Og du vet like godt som meg hva intensjonen er.
I stor grad enig, men noen finner debatter ørkesløse og formålsløse, andre vil finne dem spennende, utfordrende og utviklende. Og ingen overformynder tvinger oss til å delta!I og med at en tydeligvis ikke har noe overordnet verdigrunnlag (eller at det ev. ikke finnes), blir alle argumenter likeverdige, det kommer uansett an på hvilket utgangspunkt hver enkelt har. Dine meninger er altså like gode som mine og vice versa, ingenting kan sies å være riktigere enn annet hvis man ikke definerer et ståsted. Hvis man ikke kan enes om en absolutt sannhet blir alt relativisme og det vil være ørkesløst å føre debatter som f.eks. denne..
Det finnes så mange slags markeder, skal vi tillate barneprostitusjon av samme grunn?Ikke enig i det hele tatt. Markedet finnes der, det har det alltid gjort. Prostitusjon er verdens eldste yrke etter bonde og jeger. Pragmatisk sett har man da i realiteten to innfallsvinkler: Man kan kanalisere omsetningen gjennom lovlige former, i tilfellet prositusjon via bordeller med samme krav til arbeidsforhold, lønn, ansatterettigheter osv. som hvilken som helst annen næringsvirksomhet. Eller man kan drive den under jorden. Sistnevnte vil trolig redusere omfanget noe, men kan neppe sies å bedre det humane aspektet. Hva er verst; å sitte i et utstillingsvindu eller å bli grisebanket av en torpedo fra den russiske mafiaen fordi dagens avlat ikke er nedbetalt?
Det samme gjelder for narkotika. Et kontrollert marked må være mye bedre enn et ukontrollert. Nå skal det bemerkes at grenser må trekkes, og jeg er for et forbud mot omsetning av stoffer som er akutt farlig å ha i seg, men eksempelvis cannabis har ingen påviste virkninger som er farligere enn alkoholens. Hvorfor skal den forbys og alkohol tillates?
Så sant så sant, det er underholdende å debattere når man er klar over at det er blott til lyst og ikke endrer noe som helst på de faktiske forhold! Så å si alle diskusjoner under Off Topic er relativistiske i sin karakter. Debatter med utgangspunkt i ohm, impedans osv. blir en annen sak.I stor grad enig, men noen finner debatter ørkesløse og formålsløse, andre vil finne dem spennende, utfordrende og utviklende. Og ingen overformynder tvinger oss til å delta! :
Hvis dette er nødvendig i rent informasjonsøyemed, så burde det vel ikke bare vært et tall som viste fettinnholdet på smørpakken heller, men bilder av blokkerte blodårer eller en oppsaget brystkasse under bypassoperasjon? Et sjokoladepapir hadde nærmest blitt en billedbok av grusomme lidelser, for ikke å snakke om bruksanvisningen til en motorsag eller en vinkelsliper.Tja. Dette er faktisk et spørsmål om virkemidler for at folk skal få fakta inn i hodet. Om det står på en pakke at sigaretten inneholder 0,3 g tjære (eller hvor mye det er, jeg aner ikke), så forteller det meg faktisk INTET om hva det skal bety for meg. For å få litt faktainfo om dette trenger jeg å få det visualisert på et eller annnet vis. Enten via muntlig forklaring fra en som kan noe om det, film, animasjon, se lunger fra en røyker og en ikkerøyker etc... Skal man gi en befolkning fakta, så må man også samtidig informere folket om hva disse fakta betyr, ellers er de verdiløse.
Helt enig!Det finnes så mange slags markeder, skal vi tillate barneprostitusjon av samme grunn?
Dette er og blir misbruk og utnyttelse av andre og ofte svake eller hjelpeløse mennesker, og er overhodet ikke akseptabelt.
Det er holdningene som må forandres, og da hjelper det i alle fall ikke å legalisere. Ingen mann jeg kjenner synes det er greit at DERES kone/kjæreste/mor/søster eller datter skulle "livnære" seg som prostituerte. Det sier vel i grunn det meste om den saken.
Det var en søkt parallell. Barnearbeid er forbudt, skal vi derfor også forby voksenarbeid?Det finnes så mange slags markeder, skal vi tillate barneprostitusjon av samme grunn?
Menneskehandel er åpenbart misbruk av andre mennesker. En lovlig drevet bordell regulert av arbeidsmiljøloven og andre regelverk for næringsvirksomhet kan jeg ikke se faller inn under samme kategori overhodet.Dette er og blir misbruk og utnyttelse av andre og ofte svake eller hjelpeløse mennesker, og er overhodet ikke akseptabelt.
På hvilket grunnlag mener du dette? Hvem har definisjonsretten på "riktige" holdninger? Alle mener at de har den; kristenkonservative, muslimer, ateister, kommunister, nazister, humanister, liberalister; alle er av den oppfatning at deres egne holdninger er de riktige og at andres holdninger må forandres. Hvem har rett? Har noen rett?Det er holdningene som må forandres...
Selvsagt ikke. Lange kulturelle og religiøse tradisjoner forbinder det med skam. I organisert religion og politikk har man alltid spilt på skam og synd for å få gjennomslag for sine oppfatninger og derav øke sin makt. Spørsmålet er om skam egentlig er en del av, eller en fornektelse av, vårt naturlige vesen. Og om det fører noe godt med seg.Ingen mann jeg kjenner synes det er greit at DERES kone/kjæreste/mor/søster eller datter skulle "livnære" seg som prostituerte.
Den seksuelle lavalder i Norge er 16 år. Det er kanskje en grei lov (?) - selv om de fleste ungdommer i vår tid debuterer før.Det finnes så mange slags markeder, skal vi tillate barneprostitusjon av samme grunn?