Mat, drikke og røyk Norges beste juleribbe!

Larson

Æresmedlem
Ble medlem
25.01.2014
Innlegg
11.476
Antall liker
4.215
Du er så gira på at dette blir bra, så jeg er meget i tvil om jeg skal fortelle om min erfaring med slik ribbe i fjor. Jeg ble skuffet, men kan kanskje skylde på kokken. Min opplevelse er på ingen måte fasit og din blir sannsynligvis bedre.

Hvis jeg får valget mellom en veggismiddag og den ribben, så ville jeg forsøke veggismiddagen i håp om å bli positivt overrasket. For all del, ikke understek den! Vær forberedt på mye fett.
 

WayAhead

Æresmedlem
Ble medlem
27.12.2017
Innlegg
14.625
Antall liker
3.439
Sted
Sky No Limit....
Torget vurderinger
0
Denne metoden funker også bra, ikke ulik min egen måte å gjøre det på. Hvis en utelater det asiatiske krydret blir den klassisk helnorsk og formodentlig gjør den stor suxess :)

 

Dr Dong

Æresmedlem
Ble medlem
23.01.2011
Innlegg
14.505
Antall liker
14.003
Sted
landskapet uten motstand
Torget vurderinger
1
Du er så gira på at dette blir bra, så jeg er meget i tvil om jeg skal fortelle om min erfaring med slik ribbe i fjor. Jeg ble skuffet, men kan kanskje skylde på kokken. Min opplevelse er på ingen måte fasit og din blir sannsynligvis bedre.

Hvis jeg får valget mellom en veggismiddag og den ribben, så ville jeg forsøke veggismiddagen i håp om å bli positivt overrasket. For all del, ikke understek den! Vær forberedt på mye fett.
Jeg har hatt fjellgrisribbe de siste fire åra (minst), så jeg vet hva jeg har av råvare!
 

skranglefant

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.11.2015
Innlegg
2.668
Antall liker
4.356
Sted
Bartistan
C

cruiser

Gjest
Du er så gira på at dette blir bra, så jeg er meget i tvil om jeg skal fortelle om min erfaring med slik ribbe i fjor. Jeg ble skuffet, men kan kanskje skylde på kokken. Min opplevelse er på ingen måte fasit og din blir sannsynligvis bedre.

Hvis jeg får valget mellom en veggismiddag og den ribben, så ville jeg forsøke veggismiddagen i håp om å bli positivt overrasket. For all del, ikke understek den! Vær forberedt på mye fett.
Kjøp en annen stykningsdel om man vil ha magert kjøtt, ei ribbe SKAL være feit, det er derfor den tradisjonelt har vært festmat. Kos deg med veggismiddagen.
 

Larson

Æresmedlem
Ble medlem
25.01.2014
Innlegg
11.476
Antall liker
4.215
Du er så gira på at dette blir bra, så jeg er meget i tvil om jeg skal fortelle om min erfaring med slik ribbe i fjor. Jeg ble skuffet, men kan kanskje skylde på kokken. Min opplevelse er på ingen måte fasit og din blir sannsynligvis bedre.

Hvis jeg får valget mellom en veggismiddag og den ribben, så ville jeg forsøke veggismiddagen i håp om å bli positivt overrasket. For all del, ikke understek den! Vær forberedt på mye fett.
Jeg har hatt fjellgrisribbe de siste fire åra (minst), så jeg vet hva jeg har av råvare!
Så bra! Da er julen reddet :)
 

Larson

Æresmedlem
Ble medlem
25.01.2014
Innlegg
11.476
Antall liker
4.215
Du er så gira på at dette blir bra, så jeg er meget i tvil om jeg skal fortelle om min erfaring med slik ribbe i fjor. Jeg ble skuffet, men kan kanskje skylde på kokken. Min opplevelse er på ingen måte fasit og din blir sannsynligvis bedre.

Hvis jeg får valget mellom en veggismiddag og den ribben, så ville jeg forsøke veggismiddagen i håp om å bli positivt overrasket. For all del, ikke understek den! Vær forberedt på mye fett.
Kjøp en annen stykningsdel om man vil ha magert kjøtt, ei ribbe SKAL være feit, det er derfor den tradisjonelt har vært festmat. Kos deg med veggismiddagen.
Jeg kan ikke helt se festmåltidet i noe som drypper av fett. At noe er tradisjon betyr ikke at det er best. Nå skal jeg ikke forstyrre tråden til Dr Dong mer enn hva jeg har gjort og hans valg av festmiddag blir helt sikkert tipp-topp. Han vet hva han får.
 
C

cruiser

Gjest
Ribbe er fortsatt det feteste stykke på grisen uavhengig av hva du liker, at du fortsatt klarer å kjøpe dette når du heller vil ha noe annet kan ikke fjellgris i Valdres klandres for.
 

TT.

The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
Ble medlem
15.11.2007
Innlegg
40.766
Antall liker
85.661
Sted
Knapstad
Torget vurderinger
97
Du får følge med på NRK1 kvelden før kvelden, søndag fra kl19:45, så får du nok alle tipsene for sprø svor der, selv om Ingrid Espelid Hovig og Vidar Lønn Arnesen uteblir i år også, men kanskje neste år....Lykke til!
 

WayAhead

Æresmedlem
Ble medlem
27.12.2017
Innlegg
14.625
Antall liker
3.439
Sted
Sky No Limit....
Torget vurderinger
0
Er det konsensus om at langtidssteking er det beste, slik at mest mulig fett trekker inn i kjøttet?
Fettet trekker neppe inn i kjøttet, det forsvinner i noen grad under steking men av egen erfaring - om ribben skal stekes over lang/lengre tid bør den ha godt med fett ellers kan den bli litt tørr, aka 24h som eksempel.

My Twin Disks...
 

Sluket

Sivilaudiofil og Master Baiter
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
55.702
Antall liker
103.530
Torget vurderinger
23
Var det noen som sa at det forekom fett på ribbe? :) Her er den jeg kjøpte rimelig av min lokale bonde i fjor. Ribba ble omgjort til lard.
Dette er fra Mangalitsasvin.

En solid skive av den der, kald, på godt grovt brød, kun litt salt & pepper....

drooling_homer.jpg.gif
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Minner om min bestefar og hans forhold til fett, kalorier i det store og hele. Jepp, smør rett fra kjøleskapet, med ostehøvel, på skiva. Fettet fra kjelen etter at vi hadde kokt torskelever over i et melkeglass med et par spiseskjeer sukker. Tynn som en strek, tror man brenner av noen kalorier som sjarkfisker.
 

Hardingfele

Æresmedlem
Ble medlem
25.10.2014
Innlegg
22.731
Antall liker
15.881
Torget vurderinger
2
Rart at man kan spørre om oppskrift på god tilberedning av ribbe, for så å bli fortalt at man har en skuffelse i vente og heller bør satse på et veggismåltid.

Denne oppskriften gjorde Elisabeth glad. Mysteriet var løst.
VERDENS BESTE RIBBE – Heia Mat
 

Larson

Æresmedlem
Ble medlem
25.01.2014
Innlegg
11.476
Antall liker
4.215
woooosh! Noe passerte over hodet ditt, fela.

Fjellgris er en ribbe for seg selv. Den passer ikke for alle da det er næmest et enten-eller produkt. Liker du god feit ribbe så er den midt i blinken. Gjør du ikke det, vurder sterkt et alternativ, til og med veggismåltid.

Dr Dong visste hva han bestilte så han blir lykkelig på juleaften.
 

Sluket

Sivilaudiofil og Master Baiter
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
55.702
Antall liker
103.530
Torget vurderinger
23
Satser på ribbestrikkede strømper til jul - noe griseri men ganske coole saker! I mellomtiden er svor'n i rute(r) og hjortene er takket :D
 

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
21.058
Antall liker
6.358
Husker første gangen jeg fikk i oppdrag å lage ribbe. Hadde ikke anelse om hvordan det skulle gjøres, men jeg fant et hefte med oppskrifter på nærbutikken. Må ha vært lenge siden, for det står Rimi på heftet. Fulgte oppskriften og serverte storfamilien på julaften. Det ble helt stille rundt bordet en god stund, så kom det en forundret kommentar fra en gammel tante, som har jobbet med matlaging hele livet: -Dette er jo den beste ribba jeg har smakt i hele mitt liv. Siden har jeg hatt dette oppdraget, og Rimiheftet plukkes fram hver jul.
 
Topp Bunn