Norman Finkelstein vs. Adam Holm på dansk tv, israel-palestina-konflikten.

A

AK27

Gjest
Tenkte dette klippet kunne være en grei ramme for en saklig debatt rundt emnet.

Vennligst hold digresjoner og ad hominem (personangrep) på et minimum.

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Vanskelig å unngå når det gjelder Finkelstein. Rabiat ignorant. ;D

Haavard

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
2.185
Sted
Lena
Torget vurderinger
1
Trodde Odd-Bjørn Fure var en oppegående historiker. For alt jeg vet er han det også, men det er med litt undring jeg leser at han nektet å møte Norman Finkelstein til debatt da han var i Norge. Les forøvring Wikipedia, norsk side om Norman Finkelstein.

Håvard

A

AK27

Gjest
La oss nå ikke diskutere Norman Finkelstein, om enn wikipedia-artikkelen var relativt informativ. Finkelstein er uten tvil en av de ledende politiske forskere på emnet og hans behandling av Israels forhold til folkeretten er uten tvil verdifull.

Poenget med å linke til dette korte intervjuet var at Adam Holm (pro sionist og innbitt forsvarer av israels rett til "selvforsvar") og Normann Finkelstein (israelkritiker og forsvarer av folkeretten og en løsning etter 242/det internasjonale konsensus (stemt over hvert år i FN under tittelen peaceful settlement of the palestine question)) langt på vei også representerer motpolene her på sentralen. Likevel var rammene for intervjuet langt mer produktive enn hva rammene for tidligere debatter her på sentralen har vært. Debatter som alltid har endt i sentimentalt føleri og drittkasting.

Grunnen til at få til ingen israelvenner ønsker å møte Finkelstein til debatt bør være innlysende for de som har fulgt Finkelsteins akademiske karriere og har et minimum av kjenneskap til konflikten slik jeg ser det. Finkelstein vs. Dershowitz fungerer som et godt bilde. Han er rett og slett for skarp. En finner debbatten på video.google.com, virkelig severdig for de som liker polemisk artisteri og intellektuell briljans. At israel-lobbyen og andre israelvenner ønsker å avskrive ham er med andre ord ikke uten videre overraskende. Ei heller er det relevant all den tid det hverken er hans personlige meninger eller hans person vi ønsker å diskutere.

Om dere ikke klarer å se et 9-minutters klipp før dere ytrer dere om et emne så vil jeg om jeg får tid skissere de sentrale punktene i ordvekslingen som jeg føler at det kan være nyttig å diskutere.

Haavard

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
2.185
Sted
Lena
Torget vurderinger
1
Sorry for off topic.
Jeg såg hele intervjuet, det jeg ikke var klar over var hvem Adam Holm var. Jeg trodde han i utgangspunktet var en vanlig intervjuer, men skjlnte vel etter hvert at han gikk noe langt i sin rolle. Uansett synes jeg han overhode ikke greide å sette Finkelstein i "knipe". Det jeg lot meg blende over var Finkelsteins argumentasjon. Jeg skjønner at noen ikke vil møte han i debatt.

HÅVARD

noruego

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2003
Antall liker
7.895
Har selv hatt gleden av å møte og diskutere med Finkelstein for noen år tilbake. For å si det slik; man skal stå tidlig opp for å henge med i Finkelsteins retoriske svinger under en debatt! Fort gjort å bli blendet av hans selvsikre og karismatiske person, men titter man litt nøyere etter i kortene så er det ikke vanskelig å finne både logiske brister og tautologier. Har stor respekt for mannen og hans meninger, selv om jeg vel plasserer ham et sted mellom Michael Moore og Noam Chomsky hva gjelder akademisk etterrettelighet.

Haavard

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
2.185
Sted
Lena
Torget vurderinger
1
noruego skrev:
Har selv hatt gleden av å møte og diskutere med Finkelstein for noen år tilbake. For å si det slik; man skal stå tidlig opp for å henge med i Finkelsteins retoriske svinger under en debatt! Fort gjort å bli blendet av hans selvsikre og karismatiske person, men titter man litt nøyere etter i kortene så er det ikke vanskelig å finne både logiske brister og tautologier. Har stor respekt for mannen og hans meninger, selv om jeg vel plasserer ham et sted mellom Michael Moore og Noam Chomsky hva gjelder akademisk etterrettelighet.
Nå er jo Finkelstein kjent for å ta for seg andre i forhold til akademisk etterettellighet.
Kan du si noe mer om hvorfor du plasserer han der du gjør. Ja jeg er blendet og jeg synes han er overbevisende.

Håvard

Topp Bunn