Sport, sykkel og trening Norsk fotball 2020

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    20.948
    Antall liker
    6.128
    Joda. Daglig leder. Men Koteng fronter det styret bestemmer og får kjeften for det styret bestemmer. Men det er styret som bestemmer, ikke Koteng.
    I Ingebrigtsensaken besluttet styret å si opp trenerne. Skal man rive plasteret av raskt eller dra det langsomt av? De valgte å rive det av raskt.
    Jeg mener det var riktig å si opp Ingebrigtsen. Trenden var tydelig fallende, og spillet ble dårligere og dårligere uten at trenerne greide å ta tak i det. Jeg var på mange av kampene det siste året med Ingebrigtsen, og det var traurige greier de klarte å prestere. Til tross for at året med Horneland ikke var noe å rope så veldig hurra for (selv om de tok bronse i serien og kom seg ut i Europa) var det likevel langt bedre enn det laget drev på med under Ingebrigtsens siste år som trener.
    Hva har blitt bedre?
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.613
    Antall liker
    9.170
    Sted
    Trondheim
    Jeg er faktisk ikke så veldig opptatt av fotball, men går på kamp en gang i blant. Akkurat hva som er blitt bedre skal jeg ikke si så mye om, men det var mye mer underholdende (i mine øyne) på Lerkendal i 2019 enn det var i 2018. I 2019 prøvde de i hvertfall, det gjorde de ikke i 2018.
     

    Hedde

    Førr evig!
    Ble medlem
    20.04.2009
    Innlegg
    6.588
    Antall liker
    3.282
    Det var mye sirkus med enkeltspillere i Ingebrigtsenæraen. Ikke bra.
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    20.948
    Antall liker
    6.128
    Jeg er faktisk ikke så veldig opptatt av fotball, men går på kamp en gang i blant. Akkurat hva som er blitt bedre skal jeg ikke si så mye om, men det var mye mer underholdende (i mine øyne) på Lerkendal i 2019 enn det var i 2018. I 2019 prøvde de i hvertfall, det gjorde de ikke i 2018.
    Jeg skjønner ikke helt argumentet med at de prøvde nå men ikke da. Faktum er at de klarte det ikke nå, men de klarte det da. Nå er ikke nivået i Tippeligaen skremmende høyt, men man vinner ikke uten å prøve. Hvis man synes det er underholdende at det ryr inn baklengsmål så skjønner jeg det. I 2019 slapp de inn 41 mål, mot 18 i de siste 30 kampene med Ingebrigtsen. De scoret like mange i de to periodene. For de fleste trøndere er det mer underholdende å vinne det double enn å se Molde vinne serien mens man kjemper om 3. plassen, og i tillegg ryke i cupen mot et Oboslag.

    Det største problemet til Ingebrigtsen var at de ikke evnet å erstatte trioen Midtsjø, Svensson og Selnæs hverken når det gjelder løpskapasitet eller kreativitet, samtidig som motivasjonen til Bendtner sank som en stein da VM-plassen røyk.
     

    Hedde

    Førr evig!
    Ble medlem
    20.04.2009
    Innlegg
    6.588
    Antall liker
    3.282
    Jeg tror Rosenborg må legge av seg drømmen om Europa og satse på Norge og god underholdene fotball. Det andre får bli bonus. Tror det sitter langt inne å innrømme for de som styrer.

    Vist jeg var Rosenborgtilskuer, så var det det jeg ville ønske meg å se.

    Sier jeg som skal se europaspill på Aspmyra i år :)
     
    Sist redigert:

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.613
    Antall liker
    9.170
    Sted
    Trondheim
    Det ble jo publisert noe i Adressa omkring analyseverktøyet Wyscout som brukes de aller fleste steder. Sitat derfra:

    "Alle kamper er analysert ut fra en rekke parametere, hvor ett av parameterne er «forventet antall mål». Dette måles ut fra prestasjoner, blant annet gjennom spill, skudd og målsjanser.

    Her viser Wyscout at RBK i 2019 skapte mer foran motstanderens mål enn både i 2018 og i 2017. Men at klubben fikk dårligere betalt

    * I fjor ble det bronse, etter 53 mål på 30 kamper. Det gir et snitt på 1,75 mål per kamp.

    Wyscout mener imidlertid at RBK underpresterte: Ut fra spill og sjanser «skulle» Hornelands menn ha scoret 1,8 mål i snitt

    * I 2018 ble det gull, etter 51 mål på 30 kamper. Et snitt på 1,7 mål per kamp."

    Så ifølge dette verktøyet var RBK bedre i 2019 enn i 2018. De skapte flere sjanser, men var ikke like effektive foran mål. I tillegg var ikke Hansen like god i 2019 som i 2018, så de slapp inn flere mål. Det er tydeligvis 2 ting som må forbedres - forsvaret og effektiviteten foran mål. Jeg tror det er mange som glemmer Hansens superform i mål i 2017 og 2018. Han var ikke like skarp i 2019.
     

    Hedde

    Førr evig!
    Ble medlem
    20.04.2009
    Innlegg
    6.588
    Antall liker
    3.282
    Andre' Hansen var åttende beste målvakt i 2019 målt i sine 90 Fantasy poeng. I 2018 oppnådde han hele 135 poeng og var seriens beste. Sandberg i Stabæk var best i 2019 med 146 poeng. Klart det har betydning.
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Det ble jo publisert noe i Adressa omkring analyseverktøyet Wyscout som brukes de aller fleste steder. Sitat derfra:

    "Alle kamper er analysert ut fra en rekke parametere, hvor ett av parameterne er «forventet antall mål». Dette måles ut fra prestasjoner, blant annet gjennom spill, skudd og målsjanser.

    Her viser Wyscout at RBK i 2019 skapte mer foran motstanderens mål enn både i 2018 og i 2017. Men at klubben fikk dårligere betalt

    * I fjor ble det bronse, etter 53 mål på 30 kamper. Det gir et snitt på 1,75 mål per kamp.

    Wyscout mener imidlertid at RBK underpresterte: Ut fra spill og sjanser «skulle» Hornelands menn ha scoret 1,8 mål i snitt

    * I 2018 ble det gull, etter 51 mål på 30 kamper. Et snitt på 1,7 mål per kamp."

    Så ifølge dette verktøyet var RBK bedre i 2019 enn i 2018. De skapte flere sjanser, men var ikke like effektive foran mål. I tillegg var ikke Hansen like god i 2019 som i 2018, så de slapp inn flere mål. Det er tydeligvis 2 ting som må forbedres - forsvaret og effektiviteten foran mål. Jeg tror det er mange som glemmer Hansens superform i mål i 2017 og 2018. Han var ikke like skarp i 2019.
    Gøy kommentar til den der i avisa igår.

    https://www.adressa.no/meninger/ordetfritt/2020/02/05/Var-tapene-slett-ikke-fortjent-20998473.ece

    Det er åpenbart at noe må gjøres når publikum forsvinner. Er merkbart færre RBK flagg på balkongene på kampdag i nabolaget her.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.613
    Antall liker
    9.170
    Sted
    Trondheim
    Ja, her i Trondheim er man ikke fornøyd før RBK scorer minst 5 mål i hver hjemmekamp. Man er for godt vant. Det var bare 3 lag som scoret mer enn RBK i fjor, og det var spennende om de skulle klare en medalje helt til siste kamp.

    Jeg skulle gjerne også sett at spillet var bedre, men det tar tid å bygge opp et lag som andre har revet ned!
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    20.948
    Antall liker
    6.128
    Ja, her i Trondheim er man ikke fornøyd før RBK scorer minst 5 mål i hver hjemmekamp. Man er for godt vant. Det var bare 3 lag som scoret mer enn RBK i fjor, og det var spennende om de skulle klare en medalje helt til siste kamp.

    Jeg skulle gjerne også sett at spillet var bedre, men det tar tid å bygge opp et lag som andre har revet ned!
    Litt rart å påsta at laget var revet ned da de tok seriegullet med god margin og nettop hadde hentet hjem kongepokalen.
     

    Hedde

    Førr evig!
    Ble medlem
    20.04.2009
    Innlegg
    6.588
    Antall liker
    3.282
    Jeg tror kanskje at man kan sammenligne litt med det tyske landslaget noen få år tilbake for å prøve å forstå hvordan noen i RBK tenkte. Tyskerne hadde store navn på laget sitt men de var begynt å merke at noe var feil. Om det var innsatsen, formen, større navn enn prestasjon eller hva som gjorde det så var det noe de fleste merket. Poengtapene kom da også i de store mesterskapene når det gjaldt som mest. Den tyske landslagstreneren så dette og tok grep. Upopulære grep der og da, men i ettertid ser nok de fleste at det var det som måtte til. En ny generasjon måtte komme.

    Mulig noe i denne gata kan forklare hva noen på brakka tenkte når de sparket Ingebrigtsen og startet dette rotet. Uansett må de nå fullføre det som er startet og komme seg tilbake til godfoten eller hva nå de kaller det når publikum koser seg og kommer på kamp.
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    20.948
    Antall liker
    6.128
    Det ble jo publisert noe i Adressa omkring analyseverktøyet Wyscout som brukes de aller fleste steder. Sitat derfra:

    "Alle kamper er analysert ut fra en rekke parametere, hvor ett av parameterne er «forventet antall mål». Dette måles ut fra prestasjoner, blant annet gjennom spill, skudd og målsjanser.

    Her viser Wyscout at RBK i 2019 skapte mer foran motstanderens mål enn både i 2018 og i 2017. Men at klubben fikk dårligere betalt

    * I fjor ble det bronse, etter 53 mål på 30 kamper. Det gir et snitt på 1,75 mål per kamp.

    Wyscout mener imidlertid at RBK underpresterte: Ut fra spill og sjanser «skulle» Hornelands menn ha scoret 1,8 mål i snitt

    * I 2018 ble det gull, etter 51 mål på 30 kamper. Et snitt på 1,7 mål per kamp."

    Så ifølge dette verktøyet var RBK bedre i 2019 enn i 2018. De skapte flere sjanser, men var ikke like effektive foran mål. I tillegg var ikke Hansen like god i 2019 som i 2018, så de slapp inn flere mål. Det er tydeligvis 2 ting som må forbedres - forsvaret og effektiviteten foran mål. Jeg tror det er mange som glemmer Hansens superform i mål i 2017 og 2018. Han var ikke like skarp i 2019.
    I såfall er jeg lite imponert over analytikerne. Ingen kan komme å påstå at laget er bedre når antall baklengsmål er doblet. Hvor godt målvakten spiller har veldig sterk sammenheng med hvor godt resten av laget fungerer defensivt. Jeg sammenligner for øvrig med de siste 30 kampene før Kåre fikk sparken. Han kan nødig lastes for hva som skjedde mens Coolen var trener. At de ut i fra sjanser burde scoret 1,8 mål per kamp i stedet for 1,75 har svært liten betydning. Det utgjør bare 1,5 mål i løpet av en sesong.
     

    Hedde

    Førr evig!
    Ble medlem
    20.04.2009
    Innlegg
    6.588
    Antall liker
    3.282
    I've always won, and I'm going to continue to win. And that's the way it is.
    Donald Trump
     

    Hedde

    Førr evig!
    Ble medlem
    20.04.2009
    Innlegg
    6.588
    Antall liker
    3.282
    Dette er en ikke-sak. Koteng vil bare at det skal se ut som om han vinner slaget når lederen i valgkomiteen må gå av. I realiteten har Westerhus sittet sin periode ut og regelverket tillater ikke mere enn fire år i valgkomiteen. En ikke-sak altså.
     

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.630
    Antall liker
    5.276
    Sted
    Holmestrand
    Tror mye av problemet i fotballen er at ambisjoner og evner ikke henger i hop.

    Man gjør et styrevedtak på at man skal vinne serien og alt annet.
    Når det ikke skjer så agerer man ut i fra det, viser seg som sterke ledere og gjør grep som skal rette opp alt som var feil fram til og med det øyeblikk "grepet" ble tatt.
    Så er alle overrasket over at det ikke fungerte...
     

    Hedde

    Førr evig!
    Ble medlem
    20.04.2009
    Innlegg
    6.588
    Antall liker
    3.282
    Eller at fotball, som all annen idrett, er et maktspill for de store gutta.

    I likhet med hifi, drives moderne idrett frem av objektive målinger. De beste er målemonstre. Når Bodø/Glimt gjør en bra 2018 sesong og en hinsides bra 2019 sesong, så forklares dette i stor grad av en trenerstab som bruker moderne virkemidler i form at verktøy for intensitet, periodisering og belastningsstyring. Glimt hadde spillere som kunne løpe mest, fortest, flest intense sprinter i løpet av en kamp, og det uten mye skader.

    Så skulle man da tro at RBK er på vei dit. Neppe. Ikke etter å ha lest at Rosenborg har sluttet å måle. Den nye treneren er vist ikke en objektivist likevel slik styreformannen ville ha oss til å tro. Han påsto jo at intensiteten hadde sunket 30% med Ingebrigtsen, basert på analyseverktøyet ZXY. Rosenborg har ikke lengre et verktøy for målinger. PCe' til Horneland står ubrukt selv om styreformann hevder han representerer «moderne fotball». Subjektivistene styrer skuta og «klarer se om de løper nok».

    Historien som Koteng gir oss, om at Rosenborg nå har en moderne trener og at de trener bedre, er feil. Den er nok laget for å beholde makta på brakka (tror jeg).
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    20.948
    Antall liker
    6.128
    Kanskje ikke, men en av Norges beste. Bare Eggen har vunnet flere titder i Norge. Men han fikk holde på mye lenger.

    Tipper spillerne han har signert har til salt i sårene.
     

    Hedde

    Førr evig!
    Ble medlem
    20.04.2009
    Innlegg
    6.588
    Antall liker
    3.282
    Det er nok en kypriotisk Koteng som har trykket på panikknappen. Kåre er ingen dårlig trener og kommer helt sikkert tilbake denne gangen også. Trivelig fyr.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.471
    Antall liker
    9.605
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Han er en meget middelmådig trener som var heldig nok til å utløse energien i en god og understimulert spillertropp i 2015.
     

    Hedde

    Førr evig!
    Ble medlem
    20.04.2009
    Innlegg
    6.588
    Antall liker
    3.282
    Det er strengt vurdert. Jeg mener han holder et greit eliteserienivå, men har vist ingenting i utlandet å gjøre.

    a.jpg
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.471
    Antall liker
    9.605
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Middelmådig i Bodø, middelmådig i Viking og middelmådig i 2 sesonger i RBB straks flere av klassespillere var solgt og han bestemte seg for å følge egne ideer og ikke lytte på Eggen. Men en grei eliteserietrener er vel det samme som middelmådig?
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    20.948
    Antall liker
    6.128
    Han er en meget middelmådig trener som var heldig nok til å utløse energien i en god og understimulert spillertropp i 2015.
    Kall han hva du vil, men det er uansett bedre med en middelmådig trener som klarer å hente inn 4 seriegull og 3 cupgull enn en middelmådig trener som ikke klarer å kjempe om gull.

    At han ikke lyktes like godt i de andre klubbene plager ikke meg. Eggen brukte også lang tid før han begynte å lykkes. Jeg husker også godt alle årene han skulle gjøre det bra i Europa med RBK, men kom hjem med store bortetap i kvaliken. Hadde dagens styre vær der den gangen ville han aldri fått holde på lenge nok til å lykkes.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.471
    Antall liker
    9.605
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Han er en meget middelmådig trener som var heldig nok til å utløse energien i en god og understimulert spillertropp i 2015.
    Kall han hva du vil, men det er uansett bedre med en middelmådig trener som klarer å hente inn 4 seriegull og 3 cupgull enn en middelmådig trener som ikke klarer å kjempe om gull.

    At han ikke lyktes like godt i de andre klubbene plager ikke meg. Eggen brukte også lang tid før han begynte å lykkes. Jeg husker også godt alle årene han skulle gjøre det bra i Europa med RBK, men kom hjem med store bortetap i kvaliken. Hadde dagens styre vær der den gangen ville han aldri fått holde på lenge nok til å lykkes.
    Hvis du gidder å se på spillet så hadde Kåre en sterkt fallende kurve i 4 år, særlig de to siste. Det utløste sparkingen. Eggen hadde en stigende kurve. Og poenget om at man trenger tid (som Kåre fikk mye av i RBK) gjelder i stor grad Horneland også. Men det går nok an å hevde at dersom styret ikke klarer å hente inn en bedre trener enn Kåre, så var sparkingen av Kåre feil- selv om den etter min mening var riktig ut fra kvaliteten i spillet og utviklingen av det.
     

    Hedde

    Førr evig!
    Ble medlem
    20.04.2009
    Innlegg
    6.588
    Antall liker
    3.282
    Det blir interessant i morgen på årsmøtet til RBK. Vil verdens beste trener få fortsette eller vil det bli ny kurs og nye koster til å koste opp etter Koteng. Uansett er ikke Ingebrigtsen aktuell for noe feiing på Lerkendal. Alle Rosenborgs konkurrenter ønsker dem selvsagt alt godt og at de skal få ha verdens beste trener for seg selv. Da er jo alt dette en formdupp på veien til noe stort.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.471
    Antall liker
    9.605
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Det ligger vel an til flere oppmøtte på årsmøte enn på kampene.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.495
    Antall liker
    9.226
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Ronny Deilas kamerater forsvinner:
    Lunov ble hentet til Vålerenga for to år siden som assistent for daværende hovedtrener Ronny Deila. Onsdag forhandler 37-åringen med Oslo-klubben for å avslutte arbeidsforholdet. (VG)

    Og Fagermos disipler kommer inn:
    Tidligere Odd-spiller Fredrik Oldrup Jensen (26) vil gjenforenes med Dag-Eilev Fagermo i Vålerenga. Belgiske Zulte Waregem og VIF er «svært nær» en avtale, sier kilder til Dagsavisen.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.471
    Antall liker
    9.605
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    20.948
    Antall liker
    6.128
    Det må da gå an å få inn en som er litt folkelig.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.613
    Antall liker
    9.170
    Sted
    Trondheim
    Strømøy er ikke valgbar (har ikke vært medlem i klubben over 30 dager).
    Hva legger du i folkelig? Koteng er vel nettopp det. Uformell. Selvlært. Ingen ovenfra-og-ned person. Er det ikke akkurat det man forbinder med folkelig da?
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    20.948
    Antall liker
    6.128
    Ironi, otarerato, ironi...
    :cool:
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    20.948
    Antall liker
    6.128
    Skulle nesten til å si symetri...
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn