Sport, sykkel og trening Norsk fotball 2020

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.612
    Antall liker
    9.169
    Sted
    Trondheim
    SÅ du vil gjerne ha inn en som kan styre et større firma m.a.o.? Da passer jo Koteng godt inn :D
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    20.948
    Antall liker
    6.127
    Jeg ønsker meg en styreleder som er mer samlende enn splittende.
    Kanskje Benum burde ledet styret i stedet for valgkomiteen.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.494
    Antall liker
    9.221
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Merkelig at den nye lederkandidaten Ståle Gjersvold er kontroversiell fordi han er sjef i Trønderenergi, som er engasjert i den omdiskuterte utbyggingen av vindkraft med vindmøller på Frøya.Skal slike irrelevante forhold virkelig være avgjørende for ledervalg i en fotballklubb som sier seg å være profesjonell?
    Skulle jo tro at RBK består av en gjeng hentet rett i fra kommentarfeltene rundt om....
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    20.948
    Antall liker
    6.127
    Det er nettop sånn de fremstår, i alle fall.
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    20.948
    Antall liker
    6.127
    Merkelig at den nye lederkandidaten Ståle Gjersvold er kontroversiell fordi han er sjef i Trønderenergi, som er engasjert i den omdiskuterte utbyggingen av vindkraft med vindmøller på Frøya.Skal slike irrelevante forhold virkelig være avgjørende for ledervalg i en fotballklubb som sier seg å være profesjonell?
    Skulle jo tro at RBK består av en gjeng hentet rett i fra kommentarfeltene rundt om....
    Ja, for det gjør at han også framstår som en person som spiltter folk, framfor å samle.
     

    Hedde

    Førr evig!
    Ble medlem
    20.04.2009
    Innlegg
    6.588
    Antall liker
    3.280
    Imens murres det fra kommentatorplass i Nordlys om at tida er ute for Simo Valakari selv om han har en relativt ny signert kontrakt. Det er jo greit nok all den tid han styrte TIL-skuta ned i OBOS tenker jeg, men Nordlys tenker litt annerledes:

    Da stortalentet Marcus Holmgren Pedersen denne uken signerte for Molde, satte han ord på den sportslige nedturen. Han signaliserer at han drar fordi han mener det er bedre muligheter for å utvikle seg som spiller i annen klubb. Uttalelser som «når vi selger en ung spiller til det beste laget i Norge – viser det at vi gjør noe riktig», er i praksis en avskilting av Tromsø som toppklubb på øverste nivå i Norge. Tromsø kan godt være en utviklingsklubb, gjerne for store lag i Europa. Men det er en fallitt dersom man ønsker å være det for lag i norske småbyer som Molde og Bodø.Nordlys mener med dette at Valakari bør løses fra sin kontrakt.

    Vissvass. Om ikke en OBOS klubb skulle kunne bidra til at gode unge fotballspillere får sjanser i langt bedre klubber opp ett nivå, så gjør de ikke jobben sin for fotballen eller for klubben på lang sikt. Hva skal de nye talentene tenke når de ønsker å utvikle seg i Tromsø om de ikke har en slags garanti for at de ikke blir fastlåst langt nord i GOKK for evig om de blir gode nok og viktige nok for klubben. I prinsippet må alle klubber være selgende klubber for å lykkes på lang sikt. Det burde Nord-Norges største avis forstå. Ta pengene og æren, og bruk begge fornuftig.

    https://nordnorskdebatt.no/article/...YWavY4CSQVdEV6BPWd_2GBsKlZDR986lV1SesMpZx8oGc
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    20.948
    Antall liker
    6.127
    Det er vel tegn på en viss avstand mellom sportslig nivå og ambisjonsnivå. Dette skjer i de fleste idrettslag som ønsker å drive med toppidrett...
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    20.948
    Antall liker
    6.127
    Blir interessant å se hvordan Ciljan takler overgangen fra Bondeligaen til Eliteserien. Den kan bli tøff...
     

    Hedde

    Førr evig!
    Ble medlem
    20.04.2009
    Innlegg
    6.588
    Antall liker
    3.280
    Vedr Ciljan. Han har lenge sagt at han ønsker å avslutte i sin karriere i Rosenborg. Et godt valg skulle jeg tro, da vil han få bygget ned sin fysiske form gradvis og tilpasse seg det sivile liv. Det lønner seg alltid :cool:
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.494
    Antall liker
    9.221
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Kenneth Dokken har i dag skrevet avtale med Vålerenga som assistenttrener. Vi ønsker den tidligere midtbanekjemperen velkommen til Vålerenga!

    Dag-Eilev Fagermo tok kontakt med Dokken for kort tid siden, og da var ikke vår nye assistentrener i tvil om hva han skulle gjøre.

    Ny assistenttrener: Kenneth Dokken / Vålerenga
     

    Hedde

    Førr evig!
    Ble medlem
    20.04.2009
    Innlegg
    6.588
    Antall liker
    3.280
    Jeg spår VIF en fin tid fremover. RBK er jeg mere skeptisk til, men det er jo dagen i dag da....
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.494
    Antall liker
    9.221
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Ivar Koteng vant kampen etter at Nils Arne Eggen brukte sin posisjon i miljøet. Med utsagn som dette så er det ikke så lett å stå opp å gå imot trenerlegenden: – Ståle får sin tid. Men akkurat nå skal «n’Ivar» fortsette, sa Eggen.

    For oss som ikke ønsker et Rosenborg som har råd til å kjøpe seg de beste spillerne fra de andre klubbene i Norge og som dominerer Eliteserien fullstendig så er dette gode nyheter tror jeg. Eggen har vært en fantatstisk trener og er litt av en personlighet, men jeg tror han har gått ut på dato og hans råd og nærmest krav om at Koteng skal fortsette kan være en tabbe for Rosenborg.

    https://www.vg.no/sport/fotball/i/e847ky/koteng-vant-maktkampen-i-rbk-etter-eggen-stoette
     

    Hedde

    Førr evig!
    Ble medlem
    20.04.2009
    Innlegg
    6.588
    Antall liker
    3.280
    For oss som ikke ønsker et Rosenborg som har råd til å kjøpe seg de beste spillerne fra de andre klubbene i Norge og som dominerer Eliteserien fullstendig så er dette gode nyheter tror jeg.
    Det er helt greit at Rosenborg fortsetter sin seniorinnkjøpspolitikk. Det er få andre lag som burde ha interesser i å konkurrere med dem på nettopp dette. Molde gjorde ett storkjøp her om dagen, en 19 åring fra Tromsø. Der er ikke Rosenborg, de foretrekker en 30 åring som kommer tilbake. Det må være litt demoraliserende å være del av ungdomssatsningen SalMar når man vet at ungdommen ikke får sjanser nokk. Jeg tror for øvrig at god ungdomssatsning og ett godt trener apparat med fokus på fysisk kapasitet og moderne presspill i alle kampens faser er veien å gå. Da vil ikke noen rutinerte pasningssikre veteraner klare å stå i mot. Rosenborg tar stor risiko om de velger i gå all inn på at de kommer til Europa hvert år kun på rutine. Et år uten å klare det vil merkes på regnskapet.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.612
    Antall liker
    9.169
    Sted
    Trondheim
    Tja. Tagseth (19), Tørset Johnsen (20), Ceide (19), Faye-Lund (21), Botheim (20), Jolse (21)
    RBK har da en bra gjeng ungdommer i stallen (27% av førstelaget er 21 år eller yngre). Og bare 3 som ikke har norsk pass. Riktignok kommer 3 av dem fra utlander (FCK, Ajax og Liverpool) og ikke fra egne rekker, men er man god nok på RBK 2 som jo rekrutterer fra SalMar er det jo ingen ting som tryder på at man ikke har muligheten til å komme til førstelaget (men ofte etter et utlån til en annen klubb først).
    At Ciljan kommer hjem til RBK har jo ligget i kortene lenge. Spørsmålet var jo bare om det skjedde i år eller neste år.

    https://www.rbk.no/lag

    Og RBK 2 (18- og 19-åringer) i 2. divisjon.
     
    Sist redigert:

    Hedde

    Førr evig!
    Ble medlem
    20.04.2009
    Innlegg
    6.588
    Antall liker
    3.280
    Og likevel kommer Ciljan sannsynligvis rett inn på laget og en av unggutta rett på benken. Hvem er neste inn når resultatene uteblir. Nokk ett seniorkjøp og ny tjueåring på benken?

    Patrick Berg var på vei bort fra Glimt i 2018. Det som stoppet han fra å gjøre det var at en av seniorene ikke fikk forlenget kontrakt. Da viste Patrick at han ble satset på. Trenerne må motivere og ikke provosere de unge spillerne for å omskrive Arild Berg bare litte granne.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.612
    Antall liker
    9.169
    Sted
    Trondheim
    Det får man jo se i august (Ciljan kan jo ikke spille kamper før etter ⅛). Det er jo sterk konkurranse på midtbanen i RBK. Det blir jo 8 spillere som konkurrerer om 3 plasser. Vi får se. Det kan jo bli skader og noen kan bli solgt. Verken Tagseth eller Tørset Johnsen har gjort seg bort i de 2 første treningskampene. Det er vel så enkelt som at de som gjør det best på treningene også er de som skal spille kamper, så får man se hvem det er.

    Hvordan er forresten aldersfordelingen i andre tippeligaklubber? Er det mange lag som har mer enn 27% av stallen på 21 år eller yngre? Det bør det jo være siden dere anklager RBK for å ikke satse på ungdommen.
     

    Hedde

    Førr evig!
    Ble medlem
    20.04.2009
    Innlegg
    6.588
    Antall liker
    3.280
    Glimt møter Godset til treningskamp litt senere i dag. Knutsen stiller store krav og overrasker med laguttaket, " -Du må prestere hver eneste dag på trening for å komme inn på laget". Det har ingenting å si om vi er i oppkjøring eller midt i en sesong. Unge Isak Helstad Amundsen og Endre Kupen starter. Bergan, Hauga og Boniface benkes blant andre.

    Det er jo ingen annen måte å skaffe seg erfaring på enn å gi ham (Isak) sjansen. Også han har gjort seg fortjent til det gjennom treningene. Så får vi se hvordan han løser oppgavene, sier Knutsen.
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    20.948
    Antall liker
    6.127
    For oss som ikke ønsker et Rosenborg som har råd til å kjøpe seg de beste spillerne fra de andre klubbene i Norge og som dominerer Eliteserien fullstendig så er dette gode nyheter tror jeg.
    Det er helt greit at Rosenborg fortsetter sin seniorinnkjøpspolitikk. Det er få andre lag som burde ha interesser i å konkurrere med dem på nettopp dette. Molde gjorde ett storkjøp her om dagen, en 19 åring fra Tromsø. Der er ikke Rosenborg, de foretrekker en 30 åring som kommer tilbake. Det må være litt demoraliserende å være del av ungdomssatsningen SalMar når man vet at ungdommen ikke får sjanser nokk. Jeg tror for øvrig at god ungdomssatsning og ett godt trener apparat med fokus på fysisk kapasitet og moderne presspill i alle kampens faser er veien å gå. Da vil ikke noen rutinerte pasningssikre veteraner klare å stå i mot. Rosenborg tar stor risiko om de velger i gå all inn på at de kommer til Europa hvert år kun på rutine. Et år uten å klare det vil merkes på regnskapet.


    Jeg er generelt sett enig.

    Men når det kommer til Skjelbred og fysisk kapasitet så er jeg veldig lite bekymret.
     

    Hedde

    Førr evig!
    Ble medlem
    20.04.2009
    Innlegg
    6.588
    Antall liker
    3.280
    Hvordan er forresten aldersfordelingen i andre tippeligaklubber? Er det mange lag som har mer enn 27% av stallen på 21 år eller yngre? Det bør det jo være siden dere anklager RBK for å ikke satse på ungdommen.
    Glimt har 8 av 24 spillere under 21 på A-laget per nu. Unge Isak er ikke medregnet. Vi får se om han spiller seg inn :)
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.612
    Antall liker
    9.169
    Sted
    Trondheim
    RBK spiller treningskamp mot KBK kl 17 i dag. Kampen streames på Adresseavisen for de som har digitalt abonnement.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.612
    Antall liker
    9.169
    Sted
    Trondheim
    Hvordan er forresten aldersfordelingen i andre tippeligaklubber? Er det mange lag som har mer enn 27% av stallen på 21 år eller yngre? Det bør det jo være siden dere anklager RBK for å ikke satse på ungdommen.
    Glimt har 8 av 24 spillere under 21 på A-laget per nu. Unge Isak er ikke medregnet. Vi får se om han spiller seg inn :)
    Omtrent som RBK (6 av 22) med andre ord. Likevel satser B/G på ungdommen, mens RBK kritiseres for å ikke satse. på ungdommen.
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    20.948
    Antall liker
    6.127
    Jeg for min del er ikke like imponert over ungdomssatsinga til RBK. Det er en ting å være i troppen, noe helt annet å være på banen.

    Det irriterer meg fortsatt at de de aldri ryddet plass til Sørloth.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.612
    Antall liker
    9.169
    Sted
    Trondheim
    Jeg for min del er ikke like imponert over ungdomssatsinga til RBK. Det er en ting å være i troppen, noe helt annet å være på banen.

    Det irriterer meg fortsatt at de de aldri ryddet plass til Sørloth.
    Jeg mener ikke at ungdomssatsingen i RBK er fantastisk, men jeg synes de får ufortjent mye kritikk, og at de faktisk ikke er så ille som mange vil ha det til.
    Molde har f.eks. 5 spillere som er 21 år eller yngre av en stall på 27 (altså 18%), men ingen kritiserer dem for manglende satsning på ungdommen.
    Odds (som ofte er nevnt som et lag som satser ungdommelig) har 3 av 19 (altså 16%)
     

    Hedde

    Førr evig!
    Ble medlem
    20.04.2009
    Innlegg
    6.588
    Antall liker
    3.280
    Jeg mener ikke at ungdomssatsingen i RBK er fantastisk, men jeg synes de får ufortjent mye kritikk, og at de faktisk ikke er så ille som mange vil ha det til.
    Molde har f.eks. 5 spillere som er 21 år eller yngre av en stall på 27 (altså 18%), men ingen kritiserer dem for manglende satsning på ungdommen.
    Odds (som ofte er nevnt som et lag som satser ungdommelig) har 3 av 19 (altså 16%)
    SalMar akademiet er godt. De har rykket opp og får bra matching og sies å ha ett bra rykte i regionen. Men på målinger utført av Norsk Toppfotball scorer Rosenborg ikke godt på ungdomssatsing likevel. Liten tilflyt av egenproduserte spillere i A-stallen, langt mindre startelleveren gir dårlig produktivitet hos dem. På nøkkelområdet «produktivitet», altså spilletid for klubbutviklede spillere på landslag, i egen klubb og etter overgang til andre klubber, er RBK rangert helt nede på en 15. plass. Historisk har RBK vært best på dette området. – De har en fallende kurve og klubben har ikke klart å få opp nye generasjoner bak Jonas Svensson, Fredrik Midtsjø og Ole Selnæs.

    Bak Vålerenga følger Viking, Bodø/Glimt, Stabæk, Odd, Tromsø og Molde med fire stjerner. Rosenborg er blant klubbene med tre stjerner, mens Sarpsborg 08, Kristiansund og Mjøndalen er i «hostel-klassen» med to stjerner.

    2019-overraskelsen Bodø/Glimt er tredje best i rapporten. Espen Olafsen så allerede for noen år siden at Glimt ville få til noe stort. Klubben gjorde det bra på «alt», bortsett fra sluttproduktet: Produktivitet. – Vi så at Glimt fikk mange skader på spillere i overgangen fra juniornivå til A-laget, noe som forringet utviklingen. Klubben investerte i fysisk trener, fysioterapeut og satte et helt nytt regime for å bli bedre på belastningsstyring.

    https://www.vg.no/sport/fotball/i/G...nga-best-rbk-henger-etter-paa-talentutvikling
     

    Hedde

    Førr evig!
    Ble medlem
    20.04.2009
    Innlegg
    6.588
    Antall liker
    3.280
    Horneland sitt regime for belastingsstyring hvor han «klarer se om de løper nok» blir ikke seriøst i denne sammenhengen. Dette kommer ikke til å bli noe bedre.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.470
    Antall liker
    9.605
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Det er nok enklere å satse på ungdommen når man har alt å vinne på det (og lite å tape), enn når man har mye å forsvare. Når det er sagt synes jeg nok at RBK burde matchet en del av ungdommen bedre for eksempel gjennom innhopp.
     

    Hedde

    Førr evig!
    Ble medlem
    20.04.2009
    Innlegg
    6.588
    Antall liker
    3.280
    Det er nok enklere å satse på ungdommen når man har alt å vinne på det (og lite å tape), enn når man har mye å forsvare. Når det er sagt synes jeg nok at RBK burde matchet en del av ungdommen bedre for eksempel gjennom innhopp.
    Ja det tror jeg er det beste Tagseth, Tørset Johnsen, Ceide, Faye-Lund, Botheim og Jolse kan håpe på. Ikke at de får starte, slik som på andre lag, dersom de er best på trening.

    Denne typen avkortet tillit og spilletid slett på Patrick Berg. Han slo rett og slett ikke ordentlig til, eller fikk anledning til å slå til, selv fire år etter A-lagsdebuten mot Odd i 2014.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.470
    Antall liker
    9.605
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Tror nok dette kommer til å endre seg i år. Stallen er slanket og må fornyes, mitt inntrykk er at det er en erkjennelse langt opp i organisasjonen. Og klubben er igjen i angrepsposisjon, som jeg skrev over. Lite igjen å forsvare etter fjoråret nå.
     

    Hedde

    Førr evig!
    Ble medlem
    20.04.2009
    Innlegg
    6.588
    Antall liker
    3.280
    Ja det blir interessant å følge med på det som har vært Norges desiderte lokomotiv i toppfotball i mange år. Hver ny treningskamp, hver seriekamp, hver ny ansettelse eller spiller som kommer eller går, hver nyhet vil vise oss hvor dette går. Foreløpig er det ingen nyheter som tyder på at noe kommer til å endre seg.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.470
    Antall liker
    9.605
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Time will show. Men de unge har blitt et år eldre, noen av de eldste (og noen til) har forsvunnet og noen er nok mentalt satt på transfer. Og man har fått noe arbeidsro og trolig også sett behovet for et noe annet spillemønster som krever noe andre spillertyper enn det eksisterende spillermaterialet fra i fjor. det som bekymrer meg mest er manglende fornyelse og generelle tempoproblemer blant midtstopperne. Men som sagt, tiden vil vise.
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    20.948
    Antall liker
    6.127
    Horneland sitt regime for belastingsstyring hvor han «klarer se om de løper nok» blir ikke seriøst i denne sammenhengen. Dette kommer ikke til å bli noe bedre.
    Jeg har engelig aldri skjønt det der med at spillerne skal bli målt på hvor mye de løper. Et godt lag tvinger motstanderne til å løpe mye, og de har overskudd til å sette inn en spurt når det trengs, og de har mer energi i laget enn motstanderne i avgjørende situasjoner og mot slutten av kampene.
     

    Hedde

    Førr evig!
    Ble medlem
    20.04.2009
    Innlegg
    6.588
    Antall liker
    3.280
    Horneland sitt regime for belastingsstyring hvor han «klarer se om de løper nok» blir ikke seriøst i denne sammenhengen. Dette kommer ikke til å bli noe bedre.
    Jeg har engelig aldri skjønt det der med at spillerne skal bli målt på hvor mye de løper. Et godt lag tvinger motstanderne til å løpe mye, og de har overskudd til å sette inn en spurt når det trengs, og de har mer energi i laget enn motstanderne i avgjørende situasjoner og mot slutten av kampene.
    Opp mot hva jeg skrev om at Glimt tidligere fikk mange skader på spillere i overgangen fra juniornivå til A-laget, noe som forringet utviklingen. Glimt investerte i fysisk trener, fysioterapeut og satte et helt nytt regime for å bli bedre på belastningsstyring. Dette i tillegg til evnen til presspill i alle kampens faser.
     

    Handsoer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.03.2007
    Innlegg
    3.875
    Antall liker
    1.897
    Sted
    Sortland
    Slik jeg husker en del kamper fra i fjor så løp Glimt-spillerne så mye at det ofte så ut som om de hadde en mann mer på banen. 🤗
    Så løpskapasitet kan nok være viktig i fotball 😄👍🏾
     

    Hedde

    Førr evig!
    Ble medlem
    20.04.2009
    Innlegg
    6.588
    Antall liker
    3.280
    Uansett hvem Glimt satte innpå så dominerte de. Godset har nok en del å jobbe med. Glimt går for gull :)

    Mål: 0-1 Philip Zinckernagel (39), 0-2 Morten Ågnes Konradsen (41), 0-3 Kupen (56), 0-4 Ulrik Saltnes (80), Jens Petter Hauge (89).
     

    Hedde

    Førr evig!
    Ble medlem
    20.04.2009
    Innlegg
    6.588
    Antall liker
    3.280
    Jeg hører rykter om at gullet går til Bergen i år.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn