Sport, sykkel og trening Norsk fotball 2020

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Hedde

    Førr evig!
    Ble medlem
    20.04.2009
    Innlegg
    6.591
    Antall liker
    3.282
    Røkke betaler 11 nye Moldespillere. Da kan de stille med trippel dekning neste år - og altså enda bredere stall.
     

    Hedde

    Førr evig!
    Ble medlem
    20.04.2009
    Innlegg
    6.591
    Antall liker
    3.282

    Hedde

    Førr evig!
    Ble medlem
    20.04.2009
    Innlegg
    6.591
    Antall liker
    3.282
    Erling Moe fikk sannelig satt skapet på plass - som han sa etter kampen.

    tabell.jpg
     

    Handsoer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.03.2007
    Innlegg
    3.875
    Antall liker
    1.897
    Sted
    Sortland
    Vel, tapet måtte komme.
    Kan vel ikke si at Molde vant en overbevisende seier :cautious:

    Jeg håper egentlig at Molde blir nr 2 i år - de har et bedre lag enn de andre, for Europa neste år.
    Ta igjen 16 poeng på 11 kamper?
    nei. :ROFLMAO:
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.496
    Antall liker
    9.228
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Og så gikk B/G på en smell i rosenes by, og jaggu meg gikk Brann på et skummelt tap når de tok seg en tur over fjellet. Nå er det vel like før Ingebrigtsen får sparken igjen :eek: . Greier Sandefjord poeng hjemme mot VIF i dag og Haugesund vinner hjemme mot Sarpsborg så er Brann nede på 13 plass og da begynner nedrykks 👻 å spøke i korridorene på Brann stadion.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.472
    Antall liker
    9.606
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Morsomt å se at Kåre har håndtert Hauge på omtrent samme måte som Koteng behandlet ham. Rent bortsett fra at Kåre fikk en rekke beskjeder om å ta grep før han ble avskjediget. Innkalt til en prat på SMS osv. Skal bli morsomt å se hvor mange millioner Hauge kan få ut av Brann dersom han følger Kåres eksempel.

    Eurosport har forstått det:
    '
    https://www.eurosport.no/fotball/el...ngen-med-egen-rbk-exit_vid1371069/video.shtml

    Som "noen" skrev på et forum: Så vi sitter her to år etterpå og konklusjonen til Kåre synes å være at Koteng håndterte det bra, og det er en framgangsmåte som er verdt å kopiere.

    Men nå har han idet minste ansatt sin egen erstatter. Det kommer ikke til å gå særlig bra det heller.
     
    Sist redigert:

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.472
    Antall liker
    9.606
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Brann bør like godt først som sist forstå at Kåre ikke er noen spesielt god trener. Når han i tillegg ikke har en spesielt god stall, bygd og trent for å spille en annen type fotball enn han har erfaring med, kommer ikke dette til å ende spesielt bra.

    Ingen skal underslå de første par årene hans i RBK der han med en stall med stort uforløst potensiale, grei økonomi og med mange talenter utviklet i et akademi før hans tid utløste masse positiv energi med sitt humør, så lenge alt gikk bra. Når det gikk tråere, de største profilene forsvant og en talentløs spillerlogistikk (utløst av en klubb som ikke visste hvordan den ville spille og med dårlig sportslig administrasjon (Hoftun/Bjørnebye/Bratseth)) gjorde at det gikk tråere, kom den ekte Kåre frem. Og det var ikke spesielt lystelig, verken humørmessig eller sportslig. Omslaget kom gradvis i løpet av 2017 og var ganske synlig, selv om titlene fortsatt rant inn.

    Han er god i medgang, det skal han ha. Da er dagens Brann feil klubb. Han burde ha kommet inn i 2007........
     
    Sist redigert:

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.472
    Antall liker
    9.606
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    For øvrig ikke spesielt skremt over at Molde i en spillemessig svak kamp trengte to keepertabber for å slå et B minus preget Glimt.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.849
    Antall liker
    19.680
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Det var vel det samme samme som skjedde da han var trener i Bodø Glimt også. Han surnet voldsomt, da ting kladdet. I Rosenborg gikk det bra fram til sommeren 2016, delvis pga spillerstallen og, ikke minst fordi han brukte Nils Arne Eggen som mentor. Da han begynte å føle seg mer kompetent enn ham, gikk det nedover. Med svært omstendelig spill og at de la seg bakpå hver gang de tok ledelsen.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.472
    Antall liker
    9.606
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Nettopp. Jeg har fulgt RBK siden 1964 og sett det meste av kampene de senere år (stort sett på TV siden jeg er utflyttet), og jeg synes det var tydelig i hvert fall ganske tidlig i 2017 at ting var i ferd med å gå i ball spillemessig. Fortsatt var stallen og mentaliteten i klubben så sterk at man surfet videre og vant titler.

    Er det noe jeg klandrer styret for er det at han ikke ble skiftet tidligere, på en ryddigere måte og etter en prosess hvor de hadde en kompetent erstatter klar. Selvsagt med nødvendige oppgraderinger i øvrig sportslig ledelse. Jeg elsket Hoftun som spiller, men jeg har sjeldent sett noen ta seg så mye vann over hodet i en jobb som Hoftun i rollen som sportsdirektør.

    Da hadde klubben vært et helt annet sted i dag.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.849
    Antall liker
    19.680
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Spenningen nå, er om Glimt går på en kollaps. Rosenborg har en kamp til gode, og har begynt å vinne igjen....
     

    Hedde

    Førr evig!
    Ble medlem
    20.04.2009
    Innlegg
    6.591
    Antall liker
    3.282
    Glimt er nå så sliten at de ikke orket å gå på bedringens vei. ... skapet på plass va nu artigst.
     

    Hedde

    Førr evig!
    Ble medlem
    20.04.2009
    Innlegg
    6.591
    Antall liker
    3.282
    Nå er det forresten snart mørketid her Nord.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.472
    Antall liker
    9.606
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Hvis RBK vinner i dag, som kan bli krevende nok, så er det 15 p ledelse med 27 p igjen å spille om, 12 p om de vinner internoppgjøret på Aspmyra. I tillegg skal de bort mot VIF og Molde, så den sannsynligheten er ekstrem liten. Da må Glimt kollapse som Lyn i sin tid, og Glimt har ikke byttet trener........

    Om Glimt taper sin neste hjemmekamp mot Mjøndalen, og RBK vinner mot KFK og S08, så får vi heller snakkes neste søndag kveld......
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.849
    Antall liker
    19.680
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Det var svært lurt av Lyn å bytte trener på sommeren/tidlig høsten 2002. De ledet tross alt bare med 10 poeng på Rosenborg da. Og endte poeng 9 etter, bak Molde. Syns Glimt også burde prøve det 😎
     

    Hedde

    Førr evig!
    Ble medlem
    20.04.2009
    Innlegg
    6.591
    Antall liker
    3.282
    Dæsken, man ska hør på ka folk si.

    .
     

    Hedde

    Førr evig!
    Ble medlem
    20.04.2009
    Innlegg
    6.591
    Antall liker
    3.282
    Landslaget trenes av en Svenske. SK Brann har en trønder som hovedtrener. Rosenborg skaffet seg stolt en trener fra Molde. Underlige konstellasjoner er regelen i Norsk fotball og vil brukes umiddelbart når det skyer over.
     

    Hedde

    Førr evig!
    Ble medlem
    20.04.2009
    Innlegg
    6.591
    Antall liker
    3.282
    ..men tøft av Kåre å gå for Horneland som assistent. Ser ikke bort fra at de kan gjøre hverandre gode, og vi andre som ser dette utafra kan jo også vente i spenning på neste kapittel i soga om Sportsklubben Brann.

    Vi ha'kkje vunne nåkke siden 1982.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.614
    Antall liker
    9.171
    Sted
    Trondheim
    Jeg se at det var Bjørnebye som ordnet kontakten mellom Ingebrigtsen og Horneland.
     

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.508
    Antall liker
    2.690
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    I grunnen litt rart at det har lett for å bli veldig ensidig fokus på gode/dårlige trenere, når man i grunnen burde fokusere mer på de som sitter i styre og stell i klubbene rundt omkring.
    Hvordan var det for noen år siden i Viking, når Østenstad "regjerte"? Hvordan har det vært de senere år i RBK? Hvordan var det i Glimt i en periode for noen år tilbake, da vi fikk en reell maktkamp om hvem som skulle styre skuten videre?
    Hvordan var det i Vålerenga? Hva er det vi ser resultatet av i dag, i Brann. Jo, INKOMPENTENTE ledere!
    Da blir det tatt MANGE merksnodige beslutninger, og da spiller trenerkvalifikasjonene mindre rolle.
    Rart at ikke flere i styre og stell har blitt nødt til å ta sin hatt og gå. Men de har gjerne for gode og kostbare fallskjermer.
    At Bruttern bare er en medioker kapasitet som trener, må så være. Men forutsetningene hans blir jo ikke supergunstige, når Soltvedt & co gjør det vanskeligere enn det bør være.
    Mitt tips er at Brann havner i nedrykksstrid, Kåre må gå, og så henter de inn Tom Nordlie for å berge stumpene.....

    mvh
    Proffen
     

    Hedde

    Førr evig!
    Ble medlem
    20.04.2009
    Innlegg
    6.591
    Antall liker
    3.282
    Det er ikke rart at det er fokus på laget og treneren. Det er jo fotballen det dreier seg om tros alt. En gang i året , når årsmøtet nærmer seg, kan man vurdere styre og stell i klubben. Har de kontroll på økonomien, styrer de skuta godt, gjør de det bra i nærområdet sitt, skal vi velge dem på nytt? Stort sett går det rolig for seg.

    Sportslig derimot, der koker det hele tida - hver serierunde.

    -Har RBK sluttet å score mål?
    -Vil de klare å tette luka neste år?
    -Er Molde lei Erling og vil de ha trippel dekning på alle plasser?
    -Helland og Hallan i Bergen - neppe en stumfilm.
    -Kommer LSK og Tromsø opp?
    -Klarer Glimt å holde stilen ut denne og inn i neste sesong.
    -Hvem er den nye vinen?
    -Når går Lagerbeck?

    Ahhh! Her er mye å følge med på.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.472
    Antall liker
    9.606
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Jeg er for øvrig helt enig; det pekes alt for sjeldent på den sportslige ledelse utenfor treneren når ting går galt. Men så er jo også trenerens rolle ganske forskjellig i ulike klubber. Enkelte steder er vedkommende mer av en manager, andre steder utelukkende en trener som må jobbe med de kortene vedkommende får inngitt. Men å bygge suksess krever en strategi og en spillerlogistikk som er ganske langsiktig.
     
    Sist redigert:

    Hedde

    Førr evig!
    Ble medlem
    20.04.2009
    Innlegg
    6.591
    Antall liker
    3.282
    Jo. Ingen steder ser vi det så godt som de siste årene i Trondheim (det er jo det siste man husker).

    Byggverker Rosenborg har/hadde ikke noe godt fundament. Lite å bygge videre på når neste, og neste og neste trener kom inn. Langsiktigheten var ikke der den burde og de var nå avhengig av en meget sterk trener som kunne kompensere for lang tids mangler.

    Men hvem er nå egentlig rustet for dette i norsk fotball? Tror man at Glimt vil valse videre om KK går til en annen klubb selv om man har brei tropp i støtteapparatet? Vil VIF fortsette sitt offensive og spennende løp dersom Fagermo slutter? Hva med Molde når Erling får fyken?

    Men jeg tror at Glimt sin "team" måte å drive klubb på nå fortiden kan være ett greit forbilde for flere klubber her i Norge. Det krever etter min forståelse dyktighet helt opp til ledelse og styre og DET er Glimt sin egentlige suksessfaktor.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.472
    Antall liker
    9.606
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Belte og bukseseler det der.....;)

    Tror jeg oppdaterer innlegget litt!
     

    Hedde

    Førr evig!
    Ble medlem
    20.04.2009
    Innlegg
    6.591
    Antall liker
    3.282
    Når noen snakker om å sette skapet på plass. Er ikke dette bare å skape seg?

    Man kan jo også bli litt engstelige for de som har hjerte i halsen eller mister ansikt. Stakkars folk.
     

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.508
    Antall liker
    2.690
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Det er ikke rart at det er fokus på laget og treneren. Det er jo fotballen det dreier seg om tros alt. En gang i året , når årsmøtet nærmer seg, kan man vurdere styre og stell i klubben. Har de kontroll på økonomien, styrer de skuta godt, gjør de det bra i nærområdet sitt, skal vi velge dem på nytt? Stort sett går det rolig for seg.

    Sportslig derimot, der koker det hele tida - hver serierunde.

    -Har RBK sluttet å score mål?
    -Vil de klare å tette luka neste år?
    -Er Molde lei Erling og vil de ha trippel dekning på alle plasser?
    -Helland og Hallan i Bergen - neppe en stumfilm.
    -Kommer LSK og Tromsø opp?
    -Klarer Glimt å holde stilen ut denne og inn i neste sesong.
    -Hvem er den nye vinen?
    -Når går Lagerbeck?

    Ahhh! Her er mye å følge med på.
    Nuvel, det er nok litt mer nyansert enn som så.
    Jeg vet at det var rimelig mye intriger i Glimt, både ifht leder- og trenerverv i flere omganger. Og vet folk hva som foregikk da først Bent Inge Johnsen og Bruttern måtte gå, eller hva som foregikk i kulissene da Åsmund Bjørkan kom inn?
    Og på et årsmøte i SK Brann for noen år siden, var det jo bortimot lynsjestemning - der supporterklubben slo i bordet og bortimot satte ultimatum.....
    Hva foregikk da Ivar Morten Normark forsvant ut, hva foregikk da Rune Skarsfjord fikk fyken, eller da Steinar Nilsen måtte gå? Bestod ledelsen i klubben av rett folk?
    Det var også mye intriger i RBK en periode, både i styre og mht hvem som ble ansatt som trenere.
    I Vålerenga stormet det godt i en periode, ikke minst i perioden da Siem gikk fra å være klubbdirektør til å få mer lyst på en jobb i dress-klubben i internasjonal fotball......
    Så så vi at det ble litt kaos i Viking.
    Og i Start, da penge-Karlsen kom inn, der først Steinar Pedersen forsvant, og deretter da Reka ble satt på dør.
    Og da de begynte å tulle seg bort i styret i Tromsø, raknet det rimelig godt der og....
    Nå ser vi også at Ålesund har kollapset. Kommer det da som en overraskelse at det skjer i etterkant at det har stormet litt rundt Rise-brødrene og deres skjebner i klubben? Var det trenerens verk, eller var det styret? Eller begge deler?

    Finnes det så ingen "stabile" klubber?
    Joda, det finnes unntak.
    Sarpsborg virker å ha relativt stabile forhold, det samme gjelder Mjøndalen og Godset. Det har vel heller ikke stomet så mye i verken Haugesund, Kristiansund eller Molde.
    Men den klubben som så langt har virket mest stødig, tror jeg må være Odd.

    Fellesnevner for disse nogenlunde stabile klubbene, må gjerne beskrives som ok kompetanse i styrene, samt god kjemi med de fungerende trenerne, noe som gjenspeiler seg i at man får mye ut av spillermateriellet til rådighet.....

    mvh
    Proffen
     

    Hedde

    Førr evig!
    Ble medlem
    20.04.2009
    Innlegg
    6.591
    Antall liker
    3.282
    Økonomi er en real festbremse. Så sent som for to år siden slet Glimt stort og rotet seg godt inn i en slags suppe. Balanse ble til en million i minus, en million i minus ble til tre millioner i minus og tre millioner ble til seks millioner i minus. Det var vell så vidt ting holdt i hop tenker jeg, men styret ble sittende - og de gliser bare av det i dag. Vi fotballinteresserte som bor i Bodø er prisgitt at Glimt lykkes og vi er vant med å være det laget som er minst bemidlet av alle lagene vi liker å leke med. Plutselig er det snudd på alle vis. Vi her oppe har suksess som det prates om verden rundt, og en økonomi bare laksefolk kjenner seg igjen i.

    Få eller ingen av de Norske fotballagene har vært særlig proffe organisasjoner. Men vi kan glede oss stort over den suksessen vi er truffet av likevel. Fiskeren i oss vet jo at dette snur før eller senere. Stabilt my ass.

    Ellers kjenner jeg på de mulighetene som ligger i å drive fotballag i Norge. Jeg tror at det er flere som kjenner på dette. Se hva de får til der nord - tru hva ikke VI kan få til om vi stokker oss likt med dem. Av og til trenger man bare se det åpenbare, ikke alle nyansene og intrigene bak.
     

    Hedde

    Førr evig!
    Ble medlem
    20.04.2009
    Innlegg
    6.591
    Antall liker
    3.282
    Proffen, de fete historiene du pirker i er jo gull. Fortell fortell......
     

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.508
    Antall liker
    2.690
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Proffen, de fete historiene du pirker i er jo gull. Fortell fortell......
    Fotball er vel ikke den eneste arenaen hvor maktkamp IKKE foregår.....!?
    Mye av det jeg har ramset opp, bør jo være kjent stoff.
    Det finnes dog flere.
    Arne Sandstø forsvant jo mer eller mindre ut i kulden, og så er det en kar til jeg ikke kommer på navnet på.
    Begge har vel vært involvert i Odd, Start, Jerv osv....

    mvh
    Proffen
     

    Hedde

    Førr evig!
    Ble medlem
    20.04.2009
    Innlegg
    6.591
    Antall liker
    3.282
    Det er viktig at styre og stell holder med klubben sin og har på seg supporterskjerf på kampene. I Tromsø måtte Glimtsupporteren Geir Seljeseth forlate styret i 2015 når han ikke ville la seg avbilde i TIL-skjerf før en kamp mot Bodø/Glimt på Alfheim.

    Hele Valakari situasjonen, nedrykket og alt, er verd det bare man har på seg rett skjerf. Det er tross alt fotball og jeg skjønner det.

    Trur dokk vi flir godt her i Bodø.

    obos.jpg
     
    Sist redigert:

    Hedde

    Førr evig!
    Ble medlem
    20.04.2009
    Innlegg
    6.591
    Antall liker
    3.282

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    20.948
    Antall liker
    6.128
    Situasjonen med landslaget må ordnes opp i. Kan vi få inn noen voksne?

    Man kan vel konkludere med at når spillerne blir bedt om å si sin mening må de for all del ikke si sin mening.
    Med forbehold om at det som står i VG stemmer.

    De holder jo nesten på som damelandslaget, inntil Hegerberg innså at det ikke var rom for henne og meningene hennes der...
     
    • Liker
    Reaksjoner: SAL
    R

    rr30629

    Gjest
    Man kan vel konkludere med at når spillerne blir bedt om å si sin mening må de for all del ikke si sin mening.
    Med forbehold om at det som står i VG stemmer.

    De holder jo nesten på som damelandslaget, inntil Hegerberg innså at det ikke var rom for henne og meningene hennes der...
    Kanskje det var litt tidlig å konkludere, hva vet vel jeg men det kan nesten se ut som om Sørloth er blitt en aning høy på seg selv etter siste måneders hendelser?


    "– Jeg tåler godt at det er uenigheter om fotballfaglige spørsmål. Alexander kom imidlertid med flere anklager som ikke omhandlet hvordan vi spiller fotball, men som gikk på at Per Joar Hansen og jeg var inkompetente som trenere både leder- og fotballmessig, sier Norges landslagssjef i en pressemelding sendt ut av Norges Fotballforbund."
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.849
    Antall liker
    19.680
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Jeg mener å huske at det var noen episoder da han var i Rosenborg også, så dette er ikke noe nytt når det gjelder Sørloth. En slik oppførsel hører ingen sted hjemme, og at det da til slutt koker over for Lagerback, er fullt forståelig.
     

    Hedde

    Førr evig!
    Ble medlem
    20.04.2009
    Innlegg
    6.591
    Antall liker
    3.282
    Selv JEG mener at LL gjorde flere feil mot Serbia. Skulle det være feil at Sørloth, når han blir spurt, ikke skulle kunne si dette "face to face". Han er god bak ryggen i kamp, men han gikk ikke bak ryggen her.

    Som BT skriver: Man kan vel konkludere med at når spillerne blir bedt om å si sin mening må de for all del ikke si sin mening.
     
    R

    rr30629

    Gjest
    Dette har ingenting med fotballen/det fotballfaglige i Serbia kampen å gjøre, han kaller trenerne inkompetente, det holder ikke.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.849
    Antall liker
    19.680
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Selv JEG mener at LL gjorde flere feil mot Serbia. Skulle det være feil at Sørloth, når han blir spurt, ikke skulle kunne si dette "face to face". Han er god bak ryggen i kamp, men han gikk ikke bak ryggen her.

    Som BT skriver: Man kan vel konkludere med at når spillerne blir bedt om å si sin mening må de for all del ikke si sin mening.
    Tull. Man oppfører seg ikke som en bortskjemt drittunge, selv om man blir bedt om å si sin mening
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn