Sport, sykkel og trening Norsk fotball 2021

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.309
    Antall liker
    16.927
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    De fleste tror jo at NRK fant opp sakte-tv med Bergensbanen minutt for minutt. Det stemmer ikke. De fant opp det 29 november 1969 - og programmet het Tippekampen.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.495
    Antall liker
    9.222
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Legg merke til at tyske og franske lag ikke er med i den nye dusteserien.
    Det er griske italienere, spanjoler og amerikanere som sikler på mer penger som står bak.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.613
    Antall liker
    9.169
    Sted
    Trondheim
    Fra Dagens Næringsliv:

    "Hallgeir Gammelsæter, professor ved Høgskolen i Molde, er imidlertid ikke overrasket over nyheten, og sier det har «ligget i kortene».

    – Dette måtte bli endepunktet, fordi den europeiske modellen med opprykk og nedrykk gir en usikkerhet som gjør at man ikke tjener penger. Om man utvider Champions League, slik som er foreslått, så økes inntektene, ja, men utgiftene øker også. Mange av disse klubbene har eiere som kun er opptatt av å tjene penger, og da kommer de ikke unna en oligarkisk, amerikansk modell, sier han."

    Fotball er forretning, og markedet hater usikkerhet. Det dreier seg ikke om fotball, det dreier seg om penger.
    Det dreier seg om at amerikanske kapitalister, russiske oligarker og arabiske oljesjeiker skal tjene mer penger. Ingen ting annet.
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    I dag ble det svært synlig at fotball er Englands nasjonalsport. Her er Prince William sin mening om saken:

    Vis vedlegget 715628
    what goes around comes around.


    Premier League hadde muligheten til å ta et oppgjør med pengeeliten da oligarker, sheiker og amerikanere gikk inn i sporten de elsket og brukte det som privat penisforlenger. De valgte å ikke gjøre det. Så nå får de tåle steken når disse ønsker større del av kaka.

    Fairness og competition? Britene har for lengst forlatt den skuta.


    Uefa eller superligaen. pest eller kolera. Jeg velger å ikke velge, så de får sloss seg imellom om hvem som skal bli milliardær.
     
    • Liker
    Reaksjoner: HC

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.028
    Antall liker
    9.308
    Skjønner ikke hvorfor du må skrive i denne tråden når du ikke bryr deg om fotball,er det kun for å provosere? ;)
    Ikke for å provosere, fotball som idrett er sikker helt ok, men nå er det kun penger det dreier seg om. Se Otares innlegg, de viser essensen i saken.
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    Legg merke til at tyske og franske lag ikke er med i den nye dusteserien.
    Det er griske italienere, spanjoler og amerikanere som sikler på mer penger som står bak.
    Det er 3 lag til som er med, men de har valgt å holde seg selv hemmelig. Hvor stor sannsynlighet er det for at PSG er et av disse lagene? Hva med at Dortmund og Bayern er de to andre?

    De lar de andre ta støyten inntil videre, er min tese.

    PSG er fortsatt med i CL så for dem så er det skyhøy risiko. De kan vinne nå ved at motstanderlagene blir diskvalifisert.
     

    Hedde

    Førr evig!
    Ble medlem
    20.04.2009
    Innlegg
    6.588
    Antall liker
    3.281
    Det er 3 lag til som er med, men de har valgt å holde seg selv hemmelig. Hvor stor sannsynlighet er det for at PSG er et av disse lagene? Hva med at Dortmund og Bayern er de to andre?

    De lar de andre ta støyten inntil videre, er min tese.

    PSG er fortsatt med i CL så for dem så er det skyhøy risiko. De kan vinne nå ved at motstanderlagene blir diskvalifisert.
    PSG kanskje, Dortmund og Bayern har tatt standpunkt mot super ligaen.
     

    Hedde

    Førr evig!
    Ble medlem
    20.04.2009
    Innlegg
    6.588
    Antall liker
    3.281
    Ikke for å provosere, fotball som idrett er sikker helt ok, men nå er det kun penger det dreier seg om. Se Otares innlegg, de viser essensen i saken.
    Super ligaen er bare penger, ingen som sier noe annet. Men motstanderne samler seg om andre verdier, det er godt nytt.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.470
    Antall liker
    9.605
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Noen som er overrasket? Internasjonal fotball har vært ødelagt av penger i mange år. Mest penger =flest titler over tid. At folk gidder.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.613
    Antall liker
    9.169
    Sted
    Trondheim
    Egentlig er det kanskje bra at det kom et slikt utspill nå? Toppfotball har dreid seg om penger veldig lenge, men nå er det blitt veldig tydelig at sporten fotball egentlig er uvesentlig, det er pengemaskinen fotball som gjelder.
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    CL er også bare penger.

    Det er en kamp i Premier League om topp 4-plass fordi da får du mer penger slik at du kan lønne spillerne litt til. Også får spillerne et håp om å spille mot noen av de beste. Med superligaen så er det garantert å spille mot de beste.

    En kompis av meg er litt lei av CL. Gruppespillet er helt uinteressant da laget hans må spille mot nobodies. Han ønsker store kamper.

    Superligaen vil fjerne lag av kvalitet ala Molde. Det vil gjøre supporterne av "superlagene" fornøyd, men vil selvsagt gjør underdogene uinteressant. Det er selvsagt noe av sjarmen med europeisk fotball. Du kan komme fra stusselige Norge og ende opp med å spille mot AC Milan og slå dem. Superligaen effektivt ender en slik drøm og derfor sportslig helt katastrofe for bredden.

    Nå har Uefa lagt inn så mange hindre på veien til fordel for storlagene, at det spiller egentlig ingen rolle. Systemet blir bare mer og mer rigget. Kan like gjerne erstatte UEFA først som sist.
     

    Antonsen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2010
    Innlegg
    4.681
    Antall liker
    5.114
    Sted
    Hvittingfoss
    Torget vurderinger
    9
    Det uansett trist for de lokale supporterne som lever og ånder for klubben sin. De er det mange av i feks England. Heldigvis er det fotball nedover ligaene som fortsatt bryr seg om det.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.470
    Antall liker
    9.605
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Nå er det pengemaktene som slåss. Hvem skal ha største kakestykke? At folk gidder. Se på deres lokale lag i stedet og gled dere over the beautiful game. Litt mindre beautifult kanskje, men mindre skittent.
     

    Antonsen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2010
    Innlegg
    4.681
    Antall liker
    5.114
    Sted
    Hvittingfoss
    Torget vurderinger
    9
    CL er også bare penger.

    Det er en kamp i Premier League om topp 4-plass fordi da får du mer penger slik at du kan lønne spillerne litt til. Også får spillerne et håp om å spille mot noen av de beste. Med superligaen så er det garantert å spille mot de beste.

    En kompis av meg er litt lei av CL. Gruppespillet er helt uinteressant da laget hans må spille mot nobodies. Han ønsker store kamper.

    Superligaen vil fjerne lag av kvalitet ala Molde. Det vil gjøre supporterne av "superlagene" fornøyd, men vil selvsagt gjør underdogene uinteressant. Det er selvsagt noe av sjarmen med europeisk fotball. Du kan komme fra stusselige Norge og ende opp med å spille mot AC Milan og slå dem. Superligaen effektivt ender en slik drøm og derfor sportslig helt katastrofe for bredden.

    Nå har Uefa lagt inn så mange hindre på veien til fordel for storlagene, at det spiller egentlig ingen rolle. Systemet blir bare mer og mer rigget. Kan like gjerne erstatte UEFA først som sist.

    Men å bare spille store kamper gjør jo at de store kampene blir vanlige kamper og dermed kjedelig.

    Kan ikke ha dessert hver dag.
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    Sant nok, men jeg tviler på at det blir så vanlig som du antyder. Puljene vil rotere fra år til år, vil de ikke?

    Ønsker man å se de beste spille mot de beste, eller ønsker man å ha de beste spille mot de nest beste? Gruppespillet er bare et pliktløp hvor første og annen-seedet skal komme seg gjennom. Blir for eksempel liverpool slått ut i gruppespillet så er det en megaoverskrift. Man U karret seg ikke videre i år.

    Jeg er rimelig sikker på at Man U-fansen gjerne hadde sett kamp mot Real eller Barca.

    Det er først 8-delsfinalen det begynner å bli interessant, og der risikerer man jo å bli slått ut. Game over for i år. Alle kan jo ikke gå videre.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.022
    Kanskje en passende anledning til å repetere mitt favoritt-trivia innen sport. Om man tar absolutt all profesjonell idrett i USA - amerikansk fotball, basket, hockey, tennis, boksing, golf, junameit slenger på college-idretten og legger alle inntektene alt dette genererer sammen så får man en økonomisk størrelse som er ganske nøyaktig like stor som den amerikanske industrien for pappemballasje, rundt 60-70 milliarder dollar.

    Det er et enormt misforhold mellom folks oppfatning av størrelsen på sportsøkonomien og hvor stor den faktisk er.
     

    Antonsen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2010
    Innlegg
    4.681
    Antall liker
    5.114
    Sted
    Hvittingfoss
    Torget vurderinger
    9
    Personlig syns jeg som regel serie er mest spennende. Enten der er PL, bundesliga eller tippeligaen.

    Selvfølgelig er også CL gøy, men mer som toppings enn høydepunktet i sesongen. Som united suportet ser jeg alle kampene i gruppespillet, men er jo såklart mer spennende når det utslagsrunder.
     

    Hedde

    Førr evig!
    Ble medlem
    20.04.2009
    Innlegg
    6.588
    Antall liker
    3.281
    Kanskje en passende anledning til å repetere mitt favoritt-trivia innen sport. Om man tar absolutt all profesjonell idrett i USA - amerikansk fotball, basket, hockey, tennis, boksing, golf, junameit slenger på college-idretten og legger alle inntektene alt dette genererer sammen så får man en økonomisk størrelse som er ganske nøyaktig like stor som den amerikanske industrien for pappemballasje, rundt 60-70 milliarder dollar.

    Det er et enormt misforhold mellom folks oppfatning av størrelsen på sportsøkonomien og hvor stor den faktisk er.
    Hm. Lurer på om aktørene i pappemballasjeindustrien også kan finne på sine egne regler for å tjene tredobbelt så mye penger. Ellers er det vell ikke så mange fans innen pappesker.
     

    Hedde

    Førr evig!
    Ble medlem
    20.04.2009
    Innlegg
    6.588
    Antall liker
    3.281
    10 min igjen av kampen Leeds-Liverpool. Det står 0-1 og Leeds presser, men intet press på Klopp. De trenger jo ikke lengre 4.plassen for å sikre CL neste år. #føkk
     
    R

    rr30629

    Gjest
    En med «baller» og en pusling uten...

    - Jeg liker konkurransen i fotballen. Jeg liker det faktum at West Ham kanskje spiller Champions League neste sesong.

    - For å være ærlig: Jeg ønsker dem ikke der. Vi vil helst klare det. Men jeg liker at de har sjansen, sa Klopp

     

    kasol

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.03.2005
    Innlegg
    4.287
    Antall liker
    3.439
    Torget vurderinger
    4
    Blir utrolig skuffet om denne superligaen blir noe av. Jeg tror ikke de får det til men det blir mye bråk fremover. Steng klubbene ute.
     

    Hedde

    Førr evig!
    Ble medlem
    20.04.2009
    Innlegg
    6.588
    Antall liker
    3.281
    Lurer på hva annet disse folkene kan finne på for å maksimere sin profitt eller berge sine klubber fra økonomisk stormannsgalskap? Blir det fire kvarter med reklame mellom og blir offsiden fjernet? Tenk om RM slår LFC 23-19 i Doha. De vil jo bare berge sporten.

    I dag er det Uefa kongress by the way. Blir spennende.

    For noen dager det er for fotballinteresserte. Etter nødlandslagets kamp er jeg er overhode ikke bekymret for fotballens fremtid. Den handler ikke om de 12 lagene uansett hvor mange stjerner de har i stallen.
     
    Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: MML

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.613
    Antall liker
    9.169
    Sted
    Trondheim
    Det blir nok som amerikansk fotball. 3 minutter med action, så 5 minutter med reklame, så 3 minutter med action igjen etc...
     

    Hedde

    Førr evig!
    Ble medlem
    20.04.2009
    Innlegg
    6.588
    Antall liker
    3.281
    I Tyskland er vel klubbene 51% supporter eid? Det er en vinnende modell.
    Jepp, en vinnende modell. Da kan medlemmene bestemme at man skal gå inn for boikott av ett VM som ett eksempel. Det er den beste måten å ivareta sporten på etter mitt syn. Men ingen regel uten Barca og Real, og det er ingen garanti for at ikke pengene regjerer.
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.028
    Antall liker
    9.308
    Jepp, en vinnende modell. Da kan medlemmene bestemme at man skal gå inn for boikott av ett VM som ett eksempel. Det er den beste måten å ivareta sporten på etter mitt syn. Men ingen regel uten Barca og Real, og det er ingen garanti for at ikke pengene regjerer.
    Boikotte VM? Ikke en kjeft av fotballinteresserte eller andre for den saks skyld kommer til å boikotte VM. Den protesten som noen har utvist er på grensen til patetisk, hadde de protesterende fått anledning til å stille i VM hadde alle edle tanker forduftet og de hadde løpt til VM-stadion. Fansen? Tenk dere hvis Norge hadde kvalifisert seg og utelatt å stille. Det hadde blitt grisete.
     

    Hedde

    Førr evig!
    Ble medlem
    20.04.2009
    Innlegg
    6.588
    Antall liker
    3.281
    UEFA vil komme styrket ut av dette. Bra, vi trenger dem på vårt lag.

    Ceferin: "This is called solidarity - this is what we have and some others don't." "Champions League elimination is an industrial risk that some are no longer willing to take. The ultimate aim for some is to fill the bank account with cash."
     

    Hedde

    Førr evig!
    Ble medlem
    20.04.2009
    Innlegg
    6.588
    Antall liker
    3.281
    Det skal veldig mye til for at FIFA kommer på vårt lag, men dette er en liten start:

    Gianni Infantino: "So if some elect to go their own way, then they must live with the consequences of their choice...Concretely, this means either you are in or you are out - you can’t be half in or half out."
     

    kasol

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.03.2005
    Innlegg
    4.287
    Antall liker
    3.439
    Torget vurderinger
    4
    Ellers så kan nok Premier League gjør en del hvis de vil med de 6 klubbene

    1618911921251.png
     

    kasol

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.03.2005
    Innlegg
    4.287
    Antall liker
    3.439
    Torget vurderinger
    4


    Han går bestemt mot Super League - et initiativ blant 12 av de største fotballklubbene i verden. De ønsker å starte en egen utbryterliga.

    Men ifølge en pressemelding vil de fortsatt spille i sine nasjonale ligaer - og ha Super League-kamper i midtuken.

    – Det er min og vår oppgave å beskytte den europeiske sportsmodellen, klubbkonkurranser, landslag. Hvis de velger å gå sine egne veier, må de leve med sitt valg. De er enten inne eller ute. De kan ikke være halvveis inne og halvveis ute, fastslår Infantino ifølge flere medier, blant annet BBC.
     

    kasol

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.03.2005
    Innlegg
    4.287
    Antall liker
    3.439
    Torget vurderinger
    4
    Det er vel ingen som egentlig har så mye troverdighet her men uansett ønsker iallfall ikke jeg ett slikt system selv om Pool kanskje isolert ville tjent på dette. Dette er ikke USA.
     

    Hedde

    Førr evig!
    Ble medlem
    20.04.2009
    Innlegg
    6.588
    Antall liker
    3.281
    Det går rykter om at noen av utbryterne er blitt nervøse.

    Strong differences of opinion emerging in private between breakaway clubs. Some of execs involved believe they're being hung out to dry & are beginning to get cold feet. They're nervous & disappointed about way it's been handled. One says: “This is not what we signed up for”
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn