Sport, sykkel og trening Norsk fotball 2021

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • E. Largo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2007
    Innlegg
    8.784
    Antall liker
    15.782
    Sted
    Disco Volante
    Torget vurderinger
    2
    Vålerenga ser sterke ut denne sesongen

    - De har den beste offensive trioen i Eliteserien i Dønnum, Kjartansson og Layouni.
    - Midtbanen med Bjørdal var sensasjonell i fjor. Sahraoui ser enormt bra ut.
    - Fagermo er en mester til å organisere laget defensivt.
    - Egenutviklet og etter hvert salgbar stall.
    - Eliteseriens beste ellever
    Enga har vel sett sterke ut på papiret før sesongstart i alle år :ROFLMAO:
     

    Hedde

    Førr evig!
    Ble medlem
    20.04.2009
    Innlegg
    6.588
    Antall liker
    3.281
    Enga har vel sett sterke ut på papiret før sesongstart i alle år :ROFLMAO:
    Dønnum er intervjuet av Eurosport. Han var veldig klar på at tryggheten i spillergruppa er dag og natt i forhold til for noen år siden.
    – Alt ser mye mer solid ut enn det har gjort før. Tidligere har det vært en tvil og uvitenhet i Vålerenga rundt hvor vi står når det kommer til enkelte ting. Den er ikke der lenger. Fagermo kom med helt nye ting. Nå er dette kjent, ikke nytt.
     

    Hedde

    Førr evig!
    Ble medlem
    20.04.2009
    Innlegg
    6.588
    Antall liker
    3.281
    Enga, Eliteseriens Bodø/Glimt.
     

    Hedde

    Førr evig!
    Ble medlem
    20.04.2009
    Innlegg
    6.588
    Antall liker
    3.281
    Seks mål i dagens treningskamp. Det er bare å ta av nå.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.613
    Antall liker
    9.169
    Sted
    Trondheim
    6 mål i Brann-Sandnes-Ulf også :D ;)
    RBK så faktisk også ganske OK ut i kampen mot KBK (3-0)
     

    Hedde

    Førr evig!
    Ble medlem
    20.04.2009
    Innlegg
    6.588
    Antall liker
    3.281
    Dersom Brann unngår å sparke Kåre, så blir det ikke nedrykk. Han jobber med det han har og ingen andre kan komme inn å berge skuta. Får de panikk så er det kjørt.
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.027
    Antall liker
    7.628
    Sted
    Oslo
    ManU - Liverpool utsatt pga situasjonen i Manchester
    Har ikke hjemmelaget ansvar for at kampen kan avholdes?
    Døm 0-1 til Liverpool, og ta deg en Pondus stripe
     
    R

    rr30629

    Gjest
    Dumt at det ikke ble noe av, kanskje på topp 10 lista over de største oppgjørende i England nå i Mai mnd.
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    gode ting skjer!

    På ett plan er det ikke greit med selvtekt av denne art, på et annet har saken en enorm sympati hos veldig mange. Derfor vil reaksjonene ventelig være blandede. Men det er interessant å se hvordan det velges virkemidler som ikke akkurat er en «dialoglinje».

    En ting er uansett hevet over tvil. At supporterne innser hvilken makt de kan ha, er pengemaktens store skrekk i europeisk fotball.


    det eneste som er feil her, er å snakke om dialoglinje. da viser en bare hvor realitetsfjern det går an å være. (en kunne like gjerne snakket om julesanglinje). demonstrasjoner som slikt er VELDIG positivt. om det ender godt er noe helt annet; det ville det uansett ikke ha gjort. forsøk verdt!
     

    Hedde

    Førr evig!
    Ble medlem
    20.04.2009
    Innlegg
    6.588
    Antall liker
    3.281
    Medlemmene vil ha kontroll over sin egen klubb, skapt over generasjoner. Nydelig at de ikke ble noe av kampen selv om den var viktig for mitt (gamle) lag Liverpool. Pengefolkene har virkelig gått for langt, og det ble tydelig med super ligaen.
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.027
    Antall liker
    7.628
    Sted
    Oslo
    Medlemmene vil ha kontroll over sin egen klubb, skapt over generasjoner. Nydelig at de ikke ble noe av kampen selv om den var viktig for mitt (gamle) lag Liverpool. Pengefolkene har virkelig gått for langt, og det ble tydelig med super ligaen.
    Det eneste pengefolka skjønner er penger.
    Kast SL klubbene ut av europeiske turneringer neste år.
    Jeg vil nok blø litt for noen av mine favoritter, men heller det enn å tappes blodløs av griske igler
     

    Hedde

    Førr evig!
    Ble medlem
    20.04.2009
    Innlegg
    6.588
    Antall liker
    3.281
    Pengefolka vil aldri skjønne at fotball egentlig er lokalkultur skap av og for sine egne. Hele greia rundt globalisering av sitt favorittlag, reiser som stor industri til noen få utvalgte lag er en uting. Jeg skjønner det ikke lengre. Om man fikk minst 50% eierandel til medlemmene ville dette stagge denne utviklingen. Kanskje også en utvikling hvor talentene fordelte seg litt mer utover.

    Vi har det fint i vår ballbinge her i Norge.
     

    Hedde

    Førr evig!
    Ble medlem
    20.04.2009
    Innlegg
    6.588
    Antall liker
    3.281
    -Godset taper 1-6 mot nyopprykket Obos-lag Fredrikstad. Dette blir vell håpløst Godset?
    -Vålerenga lekker og slapp inn fire mål mot nyopprykket eliteserie-lag Tromsø. Tapte 3-4. Rosenborg og Glimt ser sterke ut som begge (nesten) holdt uavgjort mot Tromsø i sine kamper.
    -Seriefavoritter Molde og Glimt spilte uavgjort 1-1 på Røkkeløkka.
    -Viking knuste Haugesund 4-1. De blir sterke i starten. Skal møte Rosenborg i andre kamp.

    Mange spørsmål og noen svar en uke før eliteserien sparkes i gang.
     
    Sist redigert:
    R

    rr30629

    Gjest
    Har ikke fulgt så mye med på privatkampene i år men lagene må da være dårligere forberedt i år enn et vanlig år, noen har vel også fått utsatt de første seriekampene grunnet dette?

    Ser forresten at Tripic er på vei tilbake til norsk fotball og Viking, det blir i så tilfelle en solid forsterkning, han var god før han reiste ut.
     

    Hedde

    Førr evig!
    Ble medlem
    20.04.2009
    Innlegg
    6.588
    Antall liker
    3.281
    Jepp, det er flere lag som ikke spiller før tredje runde.

    Her er programmet Søndag 9.mai:

    Glimt-Tromsø
    Molde-Kristiansund
    Odd-Sandefjord
    Viking-Brann
    Vålerenga-Rosenborg
     
    Sist redigert:

    Hedde

    Førr evig!
    Ble medlem
    20.04.2009
    Innlegg
    6.588
    Antall liker
    3.281
    Jeg tok feil dato der ja. Men Fantasy eliteserien har Odd-Sandefjord som 1.rundekamp. Men den var 2.runde opprinnelig. Har vell ikke så mye å si bortsett fra de som spiller. Blir mye rot på tabellen i starten.
     

    Hedde

    Førr evig!
    Ble medlem
    20.04.2009
    Innlegg
    6.588
    Antall liker
    3.281
    Ser forresten at Tripic er på vei tilbake til norsk fotball og Viking, det blir i så tilfelle en solid forsterkning, han var god før han reiste ut.
    Den tyrkiske klubben Göztepe bekrefter like før halv fire mandag ettermiddag at Zlatko Tripic er fristilt fra kontrakten. Ifølge Aftenbladet skriver Tripic en fem-årskontrakt med Viking.

    Snakker vi fem lag i toppen av Norsk fotball? De nye trenerne i Viking rår over ett spennende lag nå.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.613
    Antall liker
    9.169
    Sted
    Trondheim
    "Ingebrigtsen har tatt RBK-problemene med til Bergen". Bra analyse i VG (bak betalingsmur). Og en god forklaring på hvorfor det var lurt av RBK å kvitte seg med Ingebrigtsen.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.470
    Antall liker
    9.605
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Åpenbart. Men skulle gjerne visst mer om analysen.
     

    Hedde

    Førr evig!
    Ble medlem
    20.04.2009
    Innlegg
    6.588
    Antall liker
    3.281
    Har heller ikke VG+, men det er vell neppe noen helt nye momenter i den analysen de presenterer.

    Fra før vet vi:
    - Brann skulle satse på ett nytt ung lag og lot 2020 fare.
    - Så trodde de at de ville rykke ned og endret planen sin for å holde seg oppe i eliteserien.
    - Nå er de så usikker at de kan endre planen sin ytterligere.
    - De blir ett rutinert lag med "nesten" spillere og vil ikke oppnå foryngelsen som kunne skape ett storlag på sikt. Alle nye kjøp er sikre rutinerte spillere på tre til fem års kontrakter.

    - Altså sånn som Rosenborg drev på i den tida.
    - De burde tåle ett år i Obos og satse på å bli attraktiv blant unge "upp and coming" spillere.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.613
    Antall liker
    9.169
    Sted
    Trondheim
    Korte utdrag:

    "Ingebrigtsen fikk kjapp respons da han startet i RBK. Laget ble raskt bedre under Ingebrigtsens ledelse enn de hadde vært under forgjengeren Per Joar Hansen.

    Her tok han imidlertid over en rekke store talenter, som allerede hadde flere års skolering i Ingebrigtsens foretrukne 4-3-3-system. Spillere som Ole Selnæs, Jonas Svensson, Fredrik Midtsjø og Pål Helland kunne allerede det viktigste og behøvde først og fremst tillit i sine beste roller.

    Det kreves nok langt mer for å skape noe lignende med dagens Brann-stall."

    "
    Helhetsinntrykket var at Brann var farligere offensivt når motstanderen hadde ballen enn når de selv hadde ballen. Dét er ikke et tegn på at laget kommer til å utfordre om seriegullet i overskuelig fremtid.

    Branns offensive spill er mer eller mindre som forventet, spesielt for dem som fulgte Rosenborg mens Ingebrigtsen var trener der.

    Strukturen er basert på 4-3-3, med et dypt anker bak to veldig høye indreløpere.

    – Så lenge jeg har vært her, har vi flyttet indreløperne opp tidlig. Vi ønsker å lokke ut så mange midtbanespillere som overhodet mulig. Det skal gi overtall, sa Kåre Ingebrigtsen til Adresseavisen i 2017.

    Det er flere problemer med denne tankegangen. Det mest grunnleggende problemet er at Ingebrigtsens indreløpere ikke vurderer presset på ballen. Når de står for langt unna til å være spillbare, blir laget i praksis i undertall der ballen er.

    Av og til er det riktig å stå høyt og la ballen komme, men det er når ballfører er upresset og skaper kontakt med å ta med seg ballen fremover.

    Dette skjer sjelden i Brann og skjedde sjelden de siste sesongene Ingebrigtsen var trener i Rosenborg. Kanskje er dette for krevende uansett, siden avstandene fremover stort sett er veldig store i utgangspunktet. Det vil være veldig krevende å krympe avstanden nok til at det går an å spille en realistisk pasning til en indreløper som umiddelbart vil bli overfalt av de nærmeste motspillerne."

    Ellers er innholdet spredt over såpass mye tekst at det ikke lar seg gjøre å gjenta alt.
     

    Hedde

    Førr evig!
    Ble medlem
    20.04.2009
    Innlegg
    6.588
    Antall liker
    3.281
    Det er få treningskamper å vurdere, men er ikke Branns største problem at de slipper inn for mye mål.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.470
    Antall liker
    9.605
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Omtrent som jeg har hevdet i noen Branntråder på BT. Og kritikken mot høye indreløper har haglet på RBKweb, både under Kåres siste par år, og under Horneland.

    Legg til at Kåre verken er særlig ydmyk, fleksibel eller lærenem, og du har beretningen om en varslet katastrofe i en klubb uten spesielt mye ressurser eller et sterkt sportslig apparat utenom trenerteamet.
     
    Sist redigert:

    Hedde

    Førr evig!
    Ble medlem
    20.04.2009
    Innlegg
    6.588
    Antall liker
    3.281
    Syns du er streng nå erato. Kåre har hele tiden sagt at skuta ikke snus på en eller to sesonger og de grep han har gjort i Brann er i hovedsak etter denne planen. Nå sitter han med ett ungt og relativt urutinert lag, og får de ikke panikk, så kan dette bli noe å bygge videre på. Han har også to ulike systemer han kan spille med, både 4-3-3 og 4-2-3-1 som mot Glimt borte sist hvor de viste litt hva som bor i dem og at de kan spille fotball. Jeg håper at de får til gode kamper og kan fortsette å satse på nye unge bergenserspillere med alt for høy selvtillit.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.470
    Antall liker
    9.605
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Han har et ungt og urutinertlag, et resultat av (sitat): "en klubb uten spesielt mye ressurser eller et sterkt sportslig apparat". Hva de får til vil tiden vise, men det er jo trygt å si "vi jobber langsiktig". Nils Arne sa: "jeg synes vi skal prøve å bli gode nå".

    Og merk: det var lettvint å ta æren når " Laget ble raskt bedre under Ingebrigtsens ledelse enn de hadde vært under forgjengeren Per Joar Hansen.Her tok han imidlertid over en rekke store talenter, som allerede hadde flere års skolering i Ingebrigtsens foretrukne 4-3-3-system. Spillere som Ole Selnæs, Jonas Svensson, Fredrik Midtsjø og Pål Helland kunne allerede det viktigste og behøvde først og fremst tillit i sine beste roller."

    Det var han god til. Når hverdagen kom gikk det raskt nedover, og surmulingen og unnskyldningene kom tettere og tettere.

    Og like lettvint å si at "det tar tid å snu skuta".

    Liker jeg Kåre? Ikke spesielt godt kan man si.
     

    Hedde

    Førr evig!
    Ble medlem
    20.04.2009
    Innlegg
    6.588
    Antall liker
    3.281
    LAN ville aldri vunnet serien. Aldri.
    Kåre kan finne på få Brann virkelig gode, om noen år. Han er ikke på bærtur. Men kjenner jeg Bergen rett så har han ingen grunn til å føle seg veldig trygg, dessverre. Hvordan skal dere da bringe gullet hem?
     

    leon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2008
    Innlegg
    1.570
    Antall liker
    161
    Sted
    Trondheim
    Veldig strengt dette erato, om jeg ikke husker feil var Kåre som assistent i Viking sett på som hjernen bak fremgangen til Viking, falt i sammen når Kåre gikk til RBK. Ja, jeg er bergenser 😅
     

    Hedde

    Førr evig!
    Ble medlem
    20.04.2009
    Innlegg
    6.588
    Antall liker
    3.281
    Johan Lædre Bjørdal legger nå bak seg en 18 år lang karriere der han blant annet var med å sikre hele tre seriegull og to cupgull med Rosenborg. Han har også spilt for landslaget og klubber som Viking, Bodø/Glimt, AGF og Zulte Waregem.

    – Den som har hatt størst betydning for min karriere, er Kåre Ingebrigtsen, som jeg hadde både i Glimt, Viking og Rosenborg. Men jeg har hatt flere andre gode trenere.
    – Aller helst ville jeg nok ha klonet noen av dem. En blanding av Kåre Ingebrigtsen, Dag-Eilev Fagermo, Åge Hareide og Roy Hodgson hadde vært ideelt. Da ville jeg ha tatt Kåre sine evner til å få det beste ut av hver spiller, den offensive samhandlingen og de menneskelige egenskapene hans, samt råskapen og galskapen til Dag-Eilev på trenerfeltet, Åge Hareides taktiske evner og «team talk» før kampene, samt den defensive organiseringen til Roy Hodgson.
     
    • Liker
    Reaksjoner: BT

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    20.948
    Antall liker
    6.127
    Aller helst ville han hatt Nils Arne Eggen, med andre ord.
     

    kasol

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.03.2005
    Innlegg
    4.287
    Antall liker
    3.439
    Torget vurderinger
    4
    Bare sånn hvis noen lurer hva som må til for "verdens beste trener" å ta seg til CL finalen - lang vei for norske lag :D
    1620216338626.png
     
    R

    rr30629

    Gjest
    Veldig strengt dette erato, om jeg ikke husker feil var Kåre som assistent i Viking sett på som hjernen bak fremgangen til Viking, falt i sammen når Kåre gikk til RBK. Ja, jeg er bergenser 😅
    I følge en kollega som er en veldig ivrig Viking patriot så har Kåre I. en ganske så stor stjerne i Stavanger etter tiden han var der.
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    20.948
    Antall liker
    6.127
    "Ingebrigtsen har tatt RBK-problemene med til Bergen". Bra analyse i VG (bak betalingsmur). Og en god forklaring på hvorfor det var lurt av RBK å kvitte seg med Ingebrigtsen.
    Hvorfor var det så lurt?
    Det ble for mye sølvtøy å pusse?
    Bedre å ikke komme til mesterligakvaliken enn å få litt julig innimellom?
    Trøndere blir for breiale når RBK vinner double hele tiden?
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.613
    Antall liker
    9.169
    Sted
    Trondheim
    Fordi han forklarer hvorfor Ingebrigtsens system ikke fungerte i RBK. Og heller ikke gjør det så langt i Brann.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn