Norsk hi-fi – forslag til høytalere

Sluttspurt

Medlem
Ble medlem
12.12.2010
Innlegg
12
Antall liker
0
Har et lite anneks / hytte hvor jeg i størst mulig grad har brukt norsk design og valgt norske materialer der det er mulig. I den forbindelse har jeg kjøpt et praktfullt Electrocompaniet anlegg som gir lyd i den lille stuen. EC 4.5 og AW 60 er etter mitt skjønn herlig klassisk norsk industridesign. Electrocompaniets M1 høytalere er imidlertid ikke like stilsikre.

Er det noen som har forslag til relativt små norske stativhøytalere som alternativ til M1?

Stuen er for øvrig bare på 4 x 4 meter med takhøyde fra 220 – 320 cm.



8)
 

Retep

Steine galen
Ble medlem
27.01.2005
Innlegg
23.139
Antall liker
20.571
Sted
Volda
Torget vurderinger
23
Er vel ikke mange norske høyttalerprodusenter idag desverre.

Patos har vel noen, Abrahamsen, men de har kun gulvstående, Doxa ( er usikker på om de er norske) Ec som du selv har nevnt.

Eltek har jo ferdige kit og høyttalere pluss elementer ol...... ;D

Hjemmelaget til hytta....

mvh Peter
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.420
Antall liker
1.146
Torget vurderinger
4
Tandberg et eller annet.
 

BanjoArrne

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.01.2007
Innlegg
1.433
Antall liker
31
Hva med Dynabel S2? De er jo pene. Stilig denne trådgrillen, ala Sonus Faber, som de bruker også.

Her uten grill.


Dynabel

Finner dem under Selvbygg Høyttalere.

I testen her har de grill på. :)
Test av S2 i Fidelity


Ser ut til at de selges med kabinetter, men vet ikke hva det vil si. Er kabinettene da ferdigbygget?
I så fall er det jo nesten bare lodding,demping og skruing som skal til så er de ferdige. :)
 

Sluttspurt

Medlem
Ble medlem
12.12.2010
Innlegg
12
Antall liker
0
Takk for innspill. Høytalerne kan gjerne være inntil 10-15 år gamle. Har en del gammelt Tandberg, pre desember 1978, men det er best egnet til nostalgisk lytting.

8)
 

Haavard

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Innlegg
7.047
Antall liker
2.154
Sted
Lena
Torget vurderinger
1
EC hadden en stativ D'Appoliti i heltre.
Sense?
Møre Høyttaler Fabrikk?

Håvard
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Haavard skrev:
EC hadden en stativ D'Appoliti i heltre.
Stemmer. Men det var ikke en god høyttaler.

Se heller på noen av greiene til dynaBel. Jeg tror AW-60 får litt problemer med å drive Exact, men det er flere andre modeller.
 

mteinum

Æresmedlem
Ble medlem
29.05.2007
Innlegg
10.164
Antall liker
3.997
Sted
Øya
Torget vurderinger
1
Patos Lyric 302 spilte knakende godt her.
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.858
Antall liker
8.173
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Audiophile-Arve skrev:
Eg tykkjer du får sprette sparegrisen og kjøpe deg eit sett Forsman. Ikkje berre er dei norske og spesielle i designet. Men dei spelar bra også...
Eg forstår deg slik at du er på jakt etter norsk design. Vel, innan hifi er det mykje fantasilaus globalisme. Du ser lite spesielt innan det designmessige. Tek du ein kik på Forsman, får du noko som er svært særeige, form-follows-function, men på ein orignal og gjennomtenkt måte, som ikkje er design for sin eigenverdi, men av logiske og lettforståelege grunnar.
Verd pengane, ut frå fleire vinklingar, også det lydmessige (slik eg høyrde dei største på messe, iallfall)! Særleg om du finn nokre på bruktmarknaden. http://www.forsman.no/
 

ottone

Æresmedlem
Ble medlem
08.04.2008
Innlegg
14.409
Antall liker
11.519
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
Takk for påminnelsen, Arve. Jeg kjenner til nye Forsman, men den produkthistorien var jeg ikke klar over.
Brukte VSS2 og VSS3 må jo virkelig være noe å se etter på bruktmarkedet. Kan mistenke at disse har holdt seg godt i pris.
Jeg kan aldri huske å ha sett disse annonsert brukt, kanskje med god grunn?
 

menkromsen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.04.2009
Innlegg
102
Antall liker
0
Må støtte opp om anbefalingen av Patos.
Husker godt første gangen jeg hørte et Elelctrocompaniet system som spilte på noen patos bokhylle høyttalere. Det låt nydelig! Spiller du mye jazz, vokalmusikk eller gammel rock og slikt så vil dette passe midt i blinken!

Dynabel lager også noen utrolig gode høyttalere!
 

kjetinho

Overivrig entusiast
Ble medlem
22.03.2005
Innlegg
788
Antall liker
22
Sikkert større enn du hadde tenkt deg, men Ton Art Aural er ganske fine å sjå til.

 

Ludo

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
3.160
Antall liker
778
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
1
Har selv har Patos Symphonic III på 2 x EC AW120 og var strålende fornøyd! Fattern har en ECI-2 og Patos Lyric 302, han er også godt fornøyd :)

Patos og EC er en meget god kombo... Er ikke Moen innvolvert i utviklingen av serien til EC også da??
 

Sluttspurt

Medlem
Ble medlem
12.12.2010
Innlegg
12
Antall liker
0
Takk for innsiktsfulle svar!

EC-oppsettet i annekset er anlegg nr 3-4 og budsjettet er bare +/- 10.000 kr. Det betyr at jeg kunne tenke meg å kjøpe noen brukte høyttalere for rundt 5.000 kr. Plass er også en begrensende faktor, så noen relativt små stativhøyttalere er å foretrekke.

8)
 

menkromsen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.04.2009
Innlegg
102
Antall liker
0
Hvis du ønsker flere tips fra brukerne her på sentralen, så kan du jo komme med noen innslag om hva du ser etter i en høyttaler.

Kriteriene så langt:
-Norsk design/fabrikat
-Pris rundt 5000kr.
-Bokhylle høyttalere

Betyr design mere enn lydkvalitet?
Og ikke minst, hva slags musikk spiller du?
Spiller du vanligvis høyt, lavt, eller på "normalt" lyttevolum?
 

Sluttspurt

Medlem
Ble medlem
12.12.2010
Innlegg
12
Antall liker
0
menkromsen skrev:
Hvis du ønsker flere tips fra brukerne her på sentralen, så kan du jo komme med noen innslag om hva du ser etter i en høyttaler.

Kriteriene så langt:
-Norsk design/fabrikat
-Pris rundt 5000kr.
-Bokhylle høyttalere

Betyr design mere enn lydkvalitet?
Og ikke minst, hva slags musikk spiller du?
Spiller du vanligvis høyt, lavt, eller på "normalt" lyttevolum?

Det er et betimelig spørsmål.

I dette oppsettet tenker jeg at følgende kriterier i prioritert rekkefølge kanskje gir best indikasjon på hva jeg ser etter:

- Norsk design
- Match med EC
- Størrelse
- Pris +/- 5.000 kr
- Lyttevolum
- Blues, rock, jazz ++

8)
 

jano007

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.02.2008
Innlegg
130
Antall liker
2
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
1
Tror jeg ville valgt patos lyric 101 eller 102. Fås brukt til rundt 3000kr.
Hadde det før med samme forsterker sett som du har. Fungerte nydelig. Lykke til uansett
 

menkromsen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.04.2009
Innlegg
102
Antall liker
0
Vet jeg har nevnt Patos tidligere jeg også, men må bare slenge inn enda en anbefaling til et electrocompaniet system. Til den type musikk du spiller så vil de passe som hånd i hanske! Du vil bli amazed ;D

Fyldig klang, godt oppløst, bra med bunndrag og tyngde i bassen og en musikalitet som jeg tror mange her på sentralen selv ikke har i anlegg til flere ganger prisen...
Et bunnsolid valg rett og slett.

Skader jo heller ikke at bygger/kontruktør Roar Moen er meeget kompetent med masse erfaring om lyd reproduksjon. Greit å ha norske fagpersoner som står bak. Da blir det lett å få svar på det man lurer på, lett å tweake, og ikke minst reparere visst man opplever et uhell eller lignende.
 
Topp Bunn