Norsk progrock fra 70-tallet. Aunt Mary, Høst, m.fl.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • olisn1

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.11.2004
    Innlegg
    532
    Antall liker
    4
    decibelius skrev:
    ... er det noen som vet om det er gitt ut noen Flying Norwegians titler på cd?
    På forhånd takk ;)
    "Still Riding"
    Norske Gram, 1996

    Ole G :)
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.516
    Antall liker
    36.380
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    pedal skrev:
    Dette dypdykket i norsk 70-talls rock var fruktbart. Spesielt HØST har blitt spilt mye.



    HØST - PÅ STERKE VINGER
    Debutalbumet fra 1974 står som en påle den dag i dag, på nivå med kjente utenlandske band fra samme tid. Rockeleksikonet til Jan Eggum sier at HØST hadde Wishbone Ash som forbilde. Det er jo et kompliment. Til Wishbone Ash, altså. Likhetene er der, i og med twinn-gitar bestykningen, men Wishbone Ash var aldri så rett på sak som HØST. 7 sanger som klokker inn på 35 minutter. Her er ikke et sekund fyllkalk. Bare glitrende melodier, usedvanlig tight samspill og et gitarsspill som gir deg hakeslepp, uten å være flashy. Produksjonen og lydmiks på min nykjøpte CD er toppklasse. Produsent Nils Bjarne Kvam kunne sine ting. Han er for øvrig en sann audiofil med historikk blant annet fra Electrocompaniet. Vokalisten ligger langt frempå i miksen. Tekster med mening. Han synger på norsk og låter som en mellomting av Jahn Teigen og David Byron. Krever litt tilvenning, muligens, he-he.
    Ikke helt heavy rock, ikke helt prog rock, faktisk i en liten klasse for seg. På Sterke Vinger låter like friskt og bra den dag i dag. I motsetning til mange av samtidens ”store” utenlandske band som nå låter datert. Anbefales alle som er glad i classic rock.



    HØST – HARDT MOT HARDT
    2 år senere er det bare vokalisten og trommisen igjen. Resten av besetningen er ny. Pussig nok har det ikke forandret soundet sååå mye, skjønt litt mer tangent og fløyte gjør det mer progorientert à la tidlig Genesis. Spor 5 forbigås i taushet. Et fint oppfølgeralbum som varierer formelen såpass at det fortsatt er spennende å høre på HØST. Likte du debuten så kjøper du også denne.

    HØST er blitt kultband for progrock entusiaster verden rundt. Les mer om HØST her: http://www.progarchives.com/artist.asp?id=984
    HØST er lagervare på Platekompaniet: http://www.platekompaniet.no/Musikk.aspx/Artist/Hst/?id=00001747

    -Skulle likt og hørt mer av HØST. Tipper de var gode live. Dessverre er det bare disse 2 albumene i salg.
    Artig at Høst blir dratt frem igjen. Jeg sendte linken til han som har skrevet det meste av materialet til "På sterke vinger". Han forteller at de har takket ja til å spille på prog-rock festival i Bodø 7.august sammen med
    Aunt Mary, Junipher Green, Popol Vu, Ruphus og Prudence. Da har du muligheten til å oppleve alle sammen :)
     

    halux

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.10.2007
    Innlegg
    270
    Antall liker
    4
    Har denne skiva med Flax stående, spilles med jevne mellomrom, svinger like bra hver gang.. Kom alltids ut i 1980, men det får våge seg :)
    Så disse live på Gjallarlåt under festspillene i Nord-Norge rundt 1980, det var en heidundrande konsert så vidt hukommelsen strekker til ;D
    Gutta som spiller her, har jo vært med i mange av bandene som er nevnt i tråden her, f.eks har jo Jørun Bøgeberg, Lars Hesla og Arve Sakariassen alle spillt i Junipher Greene, John Hesla og Willy Bendiksen har begge spillt i Høst.
     

    Vedlegg

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.858
    Antall liker
    8.173
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    soundscape skrev:
    pedal skrev:
    Dette dypdykket i norsk 70-talls rock var fruktbart. Spesielt HØST har blitt spilt mye.




    http://www.progarchives.com/artist.asp?id=984
    HØST er lagervare på Platekompaniet: http://www.platekompaniet.no/Musikk.aspx/Artist/Hst/?id=00001747
    Artig at Høst blir dratt frem igjen. Jeg sendte linken til han som har skrevet det meste av materialet til "På sterke vinger". Han forteller at de har takket ja til å spille på prog-rock festival i Bodø 7.august sammen med
    Aunt Mary, Junipher Green, Popol Vu, Ruphus og Prudence. Da har du muligheten til å oppleve alle sammen :)
    Bodø? dette var interessant, fortel meir.....
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.671
    Antall liker
    10.150
    [video]http://www.youtube.com/watch#!v=z654YXFlpck&feature=related[/video]

    [video]http://www.youtube.com/watch#!v=ODejoPMkc04&feature=related[/video]

    .
     

    olemar

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.03.2005
    Innlegg
    174
    Antall liker
    1
    Vil gjerne høre mer om denne Prog festivalen. Utrolig hvis de har greid å få trommet sammen Prudence igjen!
    Jeg var en tur i Bodø for å se Steve Hackett i 2006. fin konsert og hyggelig by :)
     

    halux

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.10.2007
    Innlegg
    270
    Antall liker
    4
    soundscape skrev:
    Artig at Høst blir dratt frem igjen. Jeg sendte linken til han som har skrevet det meste av materialet til "På sterke vinger". Han forteller at de har takket ja til å spille på prog-rock festival i Bodø 7.august sammen med
    Aunt Mary, Junipher Green, Popol Vu, Ruphus og Prudence. Da har du muligheten til å oppleve alle sammen :)
    Noen som vet noe mer om dette??

    Klarer ikke å finne noe slikt på noen festivalkalendre på den aktuelle datoen. Parkenfestivalen går av stabelen i Bodø 20-21 august, men ingen av de nevnte artistene er med her.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    35.640
    Antall liker
    20.487
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Prudence, ingen over ved siden :D
    Norges svar på Jehtro Tull og Deep Purple. Fantastiske låter og og et lydbilde som fortsatt setter deg i en tilstand av eufori, der de vandrer i grenselandet mellom Ian Anderson sin fløyte og Ian Gillian sin stemme. Blir nødt til å finne fram Tomorrow May Be Vanished nå ;D ;D ;D
     

    Vedlegg

    halux

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.10.2007
    Innlegg
    270
    Antall liker
    4
    oysteinhe skrev:
    "Prog Rock Bodø" arrangeres 14/8. Det blir konserter med Aunt Mary, Ruphus, Høst og Junipher Greene.


    http://www.myspace.com/progrockbodo
    Der kom det en link ja, takker til oysteinhe for info.

    Dette må jo bli reunion of the century, mange gamle helter som skal spille på denne konserten.
    Her er det bare å følge med når det blir lagt ut billetter.

    Mvh
     

    KW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    6.388
    Antall liker
    390
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    Den helga har jeg virkelig lyst til å få med meg, tror X1 expressen må dit en tur ja.
    En ting er musikken og banda, en annen bonus for meg er muligheten (som jeg ser som stor) til å treffe noen av de lokale jeg ble kjent med der i Bodø nettopp i begynnelsen av 70 åra (71/72)

    Har krysset av datoen i kalenderen.

    Noen som kan si hvorvidt bandmedlemmer som Freddy Dahl (J Greene/ Ruphus) Kjell Larsen (Ruphus) og Gudny Aspaas (Ruphus) vitterlig er med på nevnte konsert?

    Mvh.KW
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    35.640
    Antall liker
    20.487
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Bor for tiden i nærheten av Bodø, så dette må jeg få med meg! Høst er jo noe av det beste norsk visesang har å skilte med. Fra den tiden det var en politisk snert i tekstene. Dette bli moro ;D
     

    montesi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2002
    Innlegg
    1.629
    Antall liker
    969
    Torget vurderinger
    7
    Leste en plass at junipher greene og savage rose skal varme opp for deep purple til sommern. Lurer på om det var en plass nedi fredrikstad ellerno.. ???

    Kunne vel vært noe for enhver det.. :)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn