- Ble medlem
- 24.10.2005
- Antall liker
- 10
Godt poeng, stabilitet i nord uten å samle landet er kanskje grunnlag for en borgerkrig.Halvgjort er ikke velgjort.
Det er jo på ingen måte noen automatikk i at man får traumer etter å ha vært i utenlandstjeneste. Selv om man opplever krigshandlinger og annet som kan kalles jævlig....
Å pøse på med et hav av Norske soldater vil jo traumatisere en uforholdsmessig stor del av den Norske befolkning...
Soldat for soldat er det nok ikke det. Men hvis vi sender hele avdelinger for å slåss mot Taliban, er det forustigbart at noen av dem kommer til å dø. Andre vil like forutsigbart komme hjem med invalidiserende psykiske lidelser. Sånn er det bare.Det er jo på ingen måte noen automatikk i at man får traumer etter å ha vært i utenlandstjeneste. Selv om man opplever krigshandlinger og annet som kan kalles jævlig.
Vi skal naturligvis bruke våre soldater i oppdrag som er viktige nok. Prisen for å bruke militæmakt er høy. Derfor skal vi være meget tilbakeholdne med det. Men vi skal ikke late som, og vi skal ikke begynne på noe uten å avslutte det på en anstendig måte.Skal vi bare ha dem gående her i landet...
Dette er landets mest underbetalte yrkesgruppe. Kjenner du til ATM?godt betalt ...
Nei. Det gjør de slett ikke!De vet hva de går til.
Hadde verden gått 28 ganger raskere, hadde mannfolka fått lønning hver dag, og kvinnfolka blødd ihjel - og Siv Jensen med dem...Siv Jensen burde ta en tredagers når hun er PMS.
Siv Jensen burde ta hundre tredagers, tre uker permisjon uten lønn, og fem uker ferie i året.Siv Jensen burde ta en tredagers når hun er PMS.
Hva så-dette er frivillige? Selvsagt stiller vi når NATO kaller. Jeg fikk ikke en mark på 2 år.ATM (arbeidstidsbestemmelser for militære arbeidstakere?) er et triks for å slippe å betale vanlige overtidstillegg. F.eks: 24 timer på vakt en ukedag gir litt over 9 plusstimer, i helga får man 12,5 eller noe sånt. Så sant det lar seg gjøre jager de deg på avspassering. Er du passe dum, så lurer de deg til å ta ut plusstimene i avspas, og gjenkjøper ferien din. Da får du lønn time for time uten 50% tillegg. Sånn er systemet skrudd sammen. Jeg var troppsjef i 2003 for 60 soldater og fem yngre befal. Grunnlønna var på under 300.000,-
Det året tjente jeg ca. 450.000,- Hadde jeg jobbet like mye vanlig overtidsgodtgjøring, hadde jeg nok kommet over 600.000,-. Arbeidsgiveren hadde helt sikkert fått ubetinget fengsel.
Det er forresten enda dårligere betalt under utenlandsoperasjoner. Da får man 'omforent tillegg'. Det er et triks for å slippe å betale ut ATM-tilleggene.
Som Affa sikkert kan bekrefte, vet man lite om hva krig er før man har hatt personlige opplevelser.
Elementet av tvang er nok sterkere enn du tror. Alt militært ansatt personell mister jobben hvis de nekter å reise ut. Man vet naturligvis alle disse tingene når man starter i jobben. Jeg har heller ikke tenkt å gjøre soldater til stakkarer.
Det er et politisk ansvar å bruke militæret med vett. 20-åringer tror ikke at de kan dø, men de gjør det hele tida.
Jeg tror deg på dette. 8)Jeg fikk ikke en mark på 2 år.
Transporten? Saniteten? Ingeniør? EOD? Du vil ha ammo,fuel,SR? No can do, vognførarane er opptekne med å høvla over mor di
Som sagt. Jeg har ingen ønsker om å gjøre soldater til stakkarer. Jeg reagerer derimot på at enkelte åpenbart betrakter soldater som overbetalte dagdrivere. Soldater jobber mye og hardt, og er i forhold til andre yrker lavt lønnet. At du i din tid var enda dårligere betalt er en annen sak.Hva så-dette er frivillige? Selvsagt stiller vi når NATO kaller. Jeg fikk ikke en mark på 2 år.
Greit at jeg var flåsete. Jeg vil selvsagt ikke si at 'ikke-stridende' funksjoner er uten verdi. Selvsagt vet jeg at min stridsevne uten støtte er nær null. Selvsagt vet jeg at alle som deployeres til et krigsområde utsetter seg for risiko og gjør en verdifull jobb. Jeg mente ikke å være respektløs overfor trenvåpenet. Unnskyld!Transporten? Saniteten? Ingeniør? EOD? Du vil ha ammo,fuel,SR? No can do, vognførarane er opptekne med å høvla over mor di
Har tenestegjort ute i både forsyning og i den spisse enden slik at eg har litt forståing for korleis du ser det.
Hvis du i den første setningen der sikter til meg så tar du feil. Jeg mener på ingen måte at soldatene våre er dagdrivere. Og at de er godt betalt er mitt inntrykk. Mulig det ikke er så godt betalt, men det er mange andre goder ved å være i militæret.Jeg reagerer derimot på at enkelte åpenbart betrakter soldater som overbetalte dagdrivere. Soldater jobber mye og hardt, og er i forhold til andre yrker lavt lønnet.
At det er et utbredt syn skal jeg ikke nekte for, jeg har jo til dels hatt det selv. Men man lærer så lenge man lever, for lønnstrinn 39 er ikke noe å skryte av nei. Ikke når man har et til dels stort ansvar. Men det er et valg man tar.Mulig jeg også leste inlegget ditt dårlig.
Uansett er det synet jeg (feilaktig) tilla deg ganske utbredt i samfunnet.
Soldatyrket er som sagt ikke godt betalt. Selv i staten forøvrig lønnes en mellomleder med ansvar for 65 andre medarbeidere vesentlig høyere enn i ltr 39.
![]()