Norske albumklassikere på CD (crowdfunding)

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.083
Antall liker
2.620
Problemet her for meg er at det meste av det jeg kunne tenke meg av norsk musikk på CD har vært utgitt og har forsvunnet igjen.
Skjønner. Og jeg mistenker at dette prosjektet etterhvert kan gå over til også å dreie seg om gjenutgivelser av de mest populære album som tidligere har vært på CD, men ikke lengre tilgjengelig.

Dessverre tåler ikke alt tidens tann, noe høres bare litt teit og utdatert ut i dag. Syns selv f eks Ole i Dole og The Kids høres temmelig passé ut i 2021, mens visene og tekstene til Stein Ove Berg er sånn evergreens, Imo.

Hver enkelt av oss har sine norske klassikere.
For meg er avskjedsplata til Prudence "Takk te dokk" en sånn. Utkom i 1975 og er en god studioproduksjon. Det ligger en vemodighet over hele plata. Plata er variert med lett nynnbare låter som "sommern på landet" og "æ e trønder æ". Men også lett psykedeliske ting som "drømmen om grisen". Lydbildet på plata er klart en produksjon i sin tid, og jeg påstår at Pink Floyd's "Dark side of the moon" var en delvis inspirasjonskilde, rent teknisk. Her brukes stereoeffektene flittig, instrumenter vandrer i lydbildet, fra sterkt høyre til høyt venste, lydeffekter som jetfly og hylende griser kan også høres. Husk at Norge på den tiden alltid lå et par år bak USA og England i trender. Plata avsluttes med tittelkuttet "Takk te Dokk", og da får man lyst å sippe litt i vemod.
Har den både på Lp og CD. CD'en er bare sånn passe god mastret, det er klar mer tilstedeværelse/presence på vinyl.
Ønsker denne utgitt på nytt. :)
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.083
Antall liker
2.620
Falck skriver at fb-gruppa nå har passert 10.000 medlemmer, og kvinneandelen er økende.

Her er aldersgruppene rikelig representert..
Alder:
39,1% er mellom 45-54 år.
28,8% er mellom 55-64 år.
13,9% er mellom 35-44 år.
12,9% er over 65.

...unntatt folk under 35 år, dem er vel knapt synlig på statistikken. CD platen er for skikkelig gamlinger😆
 

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Innlegg
19.472
Antall liker
9.605
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Ja. Pluss at de kanskje driter i norske musikk utgitt for en andel år siden.
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.083
Antall liker
2.620
Ja. Pluss at de kanskje driter i norske musikk utgitt for en andel år siden.
Ja, norsk musikk. Er faktisk et forbausende stort antall unge i Y-generasjonen (relativt sett) som lytter til Pink Floyd, Stones, Zeppelin etc. Jeg lyttet aldri til Bill Haley eller Jim Reeves da jeg var relativt i samme alder. Det eldste jeg lyttet til da jeg var rundt 20 var Beatles.
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.083
Antall liker
2.620
Har hørt de to siste podcastene i Norske Albumklassikkere.
Fint tumleprogram på en lørdag.

Dem kom innom komprimering på lyd, og snakket om kor grusomt det låt da loudness war toppet seg i 2011 og alt var bare skrikende høyt. Så dem er tydelig bevisst på casen.
Var også nevnt et eksempel da Warner norge sendte over en lydfil på ei aktuell plate, men Giert som mastrer valgte heller en original Lp som kildemateriale for CD’en fordi den var mye mindre komprimert.
Positivt!

Noen som vil dele noen inntrykk på CD’er som er mottatt?
 

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
6.632
Antall liker
11.017
Torget vurderinger
2
Ble litt forvirret, for jeg bestilte og betalte noen av skivene som ligger på lista, men fikk ingen ordrebekreftelse. Etter et par uker mailet jeg og spurte om leveringstid / ordrebekreftelse, og fikk beskjed om at skivene måtte lages først, 5 uker ble løselig anslått. Er ikke de som ligger på lista på nettsidene deres laget allerede? Noen som har fått skiver derfra?
 

Antonsen

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.04.2010
Innlegg
4.681
Antall liker
5.115
Sted
Hvittingfoss
Torget vurderinger
9
Trpr det er litt både og. Når de ligger på siden betyr det at de enten er tilgjengelig eller i produksjon. Altså at de har kommet gjennom med crowdfundingen.

Jeg bestilte en cd for to uker siden ca, den ble sendt på fredag.
 

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
6.632
Antall liker
11.017
Torget vurderinger
2
Trpr det er litt både og. Når de ligger på siden betyr det at de enten er tilgjengelig eller i produksjon. Altså at de har kommet gjennom med crowdfundingen.

Jeg bestilte en cd for to uker siden ca, den ble sendt på fredag.
Men fikk du ordrebekreftelse på noe tidspunkt?
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.083
Antall liker
2.620
Ble litt forvirret, for jeg bestilte og betalte noen av skivene som ligger på lista, men fikk ingen ordrebekreftelse. Etter et par uker mailet jeg og spurte om leveringstid / ordrebekreftelse, og fikk beskjed om at skivene måtte lages først, 5 uker ble løselig anslått. Er ikke de som ligger på lista på nettsidene deres laget allerede? Noen som har fått skiver derfra?
Håkon, dem snakket om sånne som deg i podcasten, og sukket høylytt...😅 dem bruke sååå mye tid å svare på repeat på de samme spørsmålene.

Her er casen: dem har ikke fått til noen eksklusiv portodeal med posten og betaler mye for hver enkelt utsendelse. Hvis du bestiller 1CD som er ferdig laget, men samtidig har bestilt 2 CD’er som er nettopp ferdig crowdfundet, men forrsatt ukesvis unna å nå CD fabrikken, så blir ikke CD’ene dine sent som samlet bestilling før alle er klare 🙂 ,dem sender ikke bare den ene CD’en til deg som er klar.
 

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
6.632
Antall liker
11.017
Torget vurderinger
2
Håkon, dem snakket om sånne som deg i podcasten, og sukket høylytt...😅 dem bruke sååå mye tid å svare på repeat på de samme spørsmålene.

Her er casen: dem har ikke fått til noen eksklusiv portodeal med posten og betaler mye for hver enkelt utsendelse. Hvis du bestiller 1CD som er ferdig laget, men samtidig har bestilt 2 CD’er som er nettopp ferdig crowdfundet, men forrsatt ukesvis unna å nå CD fabrikken, så blir ikke CD’ene dine sent som samlet bestilling før alle er klare 🙂 ,dem sender ikke bare den ene CD’en til deg som er klar.
Det kunne de gjerne svart, hvilket ville vært opplysende.

Situasjonen nå er at de ikke leverer noen ordrebekreftelse, og dermed ingen tilbakemelding på min bestilling på noen måte. Dvs. at jeg kjøper og betaler en vare, uten at leverandøren gir noen form av respons, så jeg har ingen aning om når jeg kommer til å motta noe. Jeg har ingen problemer med 1 år leveringstid, jeg, så lenge jeg får vite det..
Jeg la 4 stk. skiver fra lista i handlekurven, sjekket ut og betalte, på nettsidene sier de at det sendes ut ordrebekreftelse, så det er vel ikke så rart de må kaste bort litt tid på mailer når sånt ikke skjer, vil jeg si.
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.083
Antall liker
2.620
Skjønner deg godt, Håkon 🙂
Er usikker på om jeg selv har fått ordrebekreftelse, må sjekke :)
 

Antonsen

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.04.2010
Innlegg
4.681
Antall liker
5.115
Sted
Hvittingfoss
Torget vurderinger
9
Jo, jeg fikk en ordrebekreftelse.
Men var litt usikker på opplegget selv, og vurderte å spørre de om status på bestilling - glemte det litt bort og fikk plutselig en bekreftelse om at det var sendt i innboksen.

CF er nok ett arbeidsjern, men kanskje ikke nødvendigvis en stor IT guru, så kan nok hende de har forbedringspotensialet der.
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.083
Antall liker
2.620
Da har jeg fått min første CD på Norske Albumklassikere. Og det blir definitivt den siste!

Tobben & Ero - Gitter og stas.
Det er bare til å gråte over. Eller bli sint og fortvilet😫

Ja, det er benyttet komprimering/digital limiting!
Lyden er så klangfattig, så hjelpeløst anemisk blodfattig og dynamikkfattig. Og transienter...ja, dem er fraværende. Sikkert medvirkende til fravær av opplevelse av dynamikk i musikken.
Og fremfor alt har lyden denne «mekaniske» signaturen, i stedet for en varm organisk.
Har sammenlignet litt med samle-CD’en fra 2000. Selv om denne slettes ikke er bra, er sporene her klart å foretrekke.

At det i det hele tatt er mulig å jobbe med musikk hver dag og syns dette låter bra, det er totalt ubegripelig for meg. Tenker da på høvdingen selv og Giert Clausen i Fersk Lyd.

Kan ikke registrere noen drop-outs på mastertapen, så den virker å være god.
Coveret er fatteslig lagd i tynn papp, lyden likeså.
 
Sist redigert:

Antonsen

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.04.2010
Innlegg
4.681
Antall liker
5.115
Sted
Hvittingfoss
Torget vurderinger
9
Kjedelig lesning.
Håper dette ikke er tilfelle på alle utgivelsene, omslagene er nok like men så mye de prater om lyd og mastering i podcasten hadde jeg håpet at dette skulle gi resultater.

De skulle for øvrig ha besøk av de som utfører masteringen i neste podcast.
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.083
Antall liker
2.620
Kjedelig lesning.
Håper dette ikke er tilfelle på alle utgivelsene, omslagene er nok like men så mye de prater om lyd og mastering i podcasten hadde jeg håpet at dette skulle gi resultater.

De skulle for øvrig ha besøk av de som utfører masteringen i neste podcast.
Ja, har fått med meg at høvdingen i prosjektet har annonsert besøk av sin Mastering-Guru. Og dette er mentalt forstyrrende for meg. Det er som om du skulle hente han fyren som flipper burgere på Yx til et kokkeprogram på Tv og opphøye han for sine egenskaper i mat.
Giert Clausen er ingen Dough Sax, det er sikkert og visst.

Har bortimot aldri hørt en type mastering som til de grader har barbert bort transientene i musikken, og bare etterlater et grått lydteppe. Det er som om dette skulle blitt mastret for heisen i Oslo Plaza, for da er poenget at musikken ikke skal ta for mye av oppmerksomheten din, kun et anonymt bagrunnsteppe av lyd.
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.083
Antall liker
2.620
Da har jeg lyttet til dagens podcast hvor dem snakker lyd.
Det var virkelig interessant å høre på han Årdal, han som har funnet opp en egen teknikk for å fjerne sus og støy fra Lp-rillene i de tilfellene Lp er eneste master som finnes.
Folkens, hold dere fast: han oppsampler til 384 KHz, og forklarer i detalj dette med transienter og tidsaspekt i gjengivelsen hvor viktig det er. Snakk om å være på samme frekvens!!😀
Han viste til blant annet tilakustisk forskning og blinde folk.
Mr Clausen fra Fersk Lyd, han satt nok å himlet med øynene. Han var liksom ikke helt der😅

På spørsmål om hva som låter best, var ikke Årdal i tvil: Lp.
Clausen fra Fersk Lyd mente CD ga best lyd.

Clausen fra Fersk Lyd snakket på den ene siden om at komprimering er en uting, i neste øyeblikk sa han at han utjevnet nivåene på sporene for å få det til å låte like høyt, og låt det for lavt, da måtte han dra det opp. Og så var det viktig at det også låt bra i bilen.
Så da skjønner man...
 

Antonsen

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.04.2010
Innlegg
4.681
Antall liker
5.115
Sted
Hvittingfoss
Torget vurderinger
9
Skuffende.

Ikke hørt episoden selv, men her link til dette.



Håper ikke LPene lider samme skjebne.
 

AGSXX

Hi-Fi interessert
Ble medlem
01.07.2019
Innlegg
59
Antall liker
115
Sted
Oslo
Jeg har kjøpt 10-15 stk i denne serien. Mitt inntrykk er også at disse CD’ene låter flatt og uengasjerende. Forbehold om at jeg ikke kjenner original LP’ene. Når jeg mottar Olav Stedje CD’en kan jeg sammenligne med original LP’en.
 

Antonsen

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.04.2010
Innlegg
4.681
Antall liker
5.115
Sted
Hvittingfoss
Torget vurderinger
9
Kunne vært interessant å vite om det er CDENE som har blitt rippet fra LP er de som låter verst.

Han rippe guruen de bruket virket ikke veldig betryggende etter å ha hørt podcasten, hvertfall.
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.083
Antall liker
2.620
Kunne vært interessant å vite om det er CDENE som har blitt rippet fra LP er de som låter verst.

Han rippe guruen de bruket virket ikke veldig betryggende etter å ha hørt podcasten, hvertfall.
Hmm...jeg lurer på om det kan være motsatt. Han virket å være bevisst på lyd og hadde Lp som klar lydvinner over CD.

Men uansett vil jobben hans være delvis fånyttes når Hr Clausen bruker noen utjevningsprogrammer i studioet sitt for såkalt å «harmonisere» lyden på utgivelsene.

Jeg hørte med en gang type komprimering som er brukt. Og det er en type komprimering som nødvendigvis ikke vises i såkalte vanlige DR-measurments (Dynamic Range database)

Jeg spiller på Gamut L3 stativhøyttalere. Disse er ca 38cm høye. Visuelt sett når du lytter til Tobben & Ero, så er alle instrumenter og vokal til en hver tid plassert mellom nedre kant av høyttaleren og den øvre kant av høyttaleren, og i en smal linje mellom venstre og høyre høyttaler. Aldri utenfor.
I en straight overførsel fra mastertape til A/D, of fra A/D til CD, så ville du ha hørt at instrumentene fyller rommet, når et piano eller klaver spiller, så starter instrumentet visuelt sett nede ved gulvet og fyller hele rommet med lyd.

Tenk at du spilte Cat Stevens «Morning has Broken». Spiller du en helt ubesudlet utgave, ligger pianoet i hele rommet, lyden og grunntoneområdet på instrumentet ligger ikke bare dels nede ved gulvet, men nesten under gulvet og hele veien oppover og rundt høyttalerne.
Etter en tur i studioet til Mr Clausen, så ville hele instrumentet ligget i en høyde på 38cm mellom bass/mellomtone element og diskanten, hvor det meste av dynamikk, spennvidde og transientanslag ville vært barbert bort.

Mr Clausen hos Fersk Lyd kan så mye bedre, det vet jeg. Men for denne serien har han valgt denne type lyd og denne type komprimering.
Kan si at samme type komprimering finner du på Beatles CD re-masters fra 2009, men i tilfellet T & E, så er det et bra hakk værre.
 
Sist redigert:

terryboy

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.06.2003
Innlegg
1.254
Antall liker
878
Torget vurderinger
1
Er det her vi kommer med forslag eller må vi lage egen bruker på bidra?
Jeg ønsker meg Per Bergersen på CD.
Mener bestemt at det er familien til Per som har rettighetene til alt han har gitt ut, og at det dermed ikke skal være fritt frem for Falck, Nasjonalbibliotek eller andre gi ut dette uten samtykke fra noen som har sagt Per og hans virke skal få hvile i fred.
 

JMM

Slava Ukraini!
Ble medlem
27.11.2016
Innlegg
7.412
Antall liker
7.904
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
4
Skuffende å høre at utgivelsene låter såpass dårlig. Da står jeg heller over selv om initiativet isolert sett er glimrende.
 

Antonsen

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.04.2010
Innlegg
4.681
Antall liker
5.115
Sted
Hvittingfoss
Torget vurderinger
9
De har allerede en Per Bergersen utgitt på CD.

 

AGSXX

Hi-Fi interessert
Ble medlem
01.07.2019
Innlegg
59
Antall liker
115
Sted
Oslo
Jeg har hørt på Olav Stedje - Ta Meg Med. Denne har bra lyd på den nye CD’en. Jeg sammenligner med orginal vinyl, og jeg foretrekker CD’en. Lydnivået fra CD er kanskje 1-2 dB høyere enn fra vinylen. På vinyl høres det ut som et tykt teppe over høyttalerene. Ullen i de høyere frekvenser. Det hjelper ikke å tenke på det som «mer analog lyd». CD’en har definitivt bedre lyd, klar og god lyd men likevel varm og balansert. Veldig fornøyd med denne!
 
Sist redigert:

AGSXX

Hi-Fi interessert
Ble medlem
01.07.2019
Innlegg
59
Antall liker
115
Sted
Oslo
Har også hørt på Trond Ingebretsen & Bjølsen Valsemølle - Vaterlands Bru. Denne har jeg ikke noe å sammenligne med. Men denne CD’en låter også veldig bra! Er denne innspillingen virkelig fra 1984? Høres nyere ut, og høres i det hele tatt lite 80-tallet ut.
Nå har jeg virkelig fått troen tilbake på denne serien!
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.083
Antall liker
2.620
Jeg vurderte muligens å prøve Stein Ove Berg, har veldig sans for visesangeren.
Men det sitter langt inne å kjøpe.
Har noen av sporene fra Stein Ove et par norske viseklassikere CD’er fra 90-tallet. Hvis den nye CD’en låter i nærheten av dette, skal jeg ikke klage. Samle CD’ene er mesterlig gjort, stort sett flat mastering, uten noen form for kompresjon.
 

AGSXX

Hi-Fi interessert
Ble medlem
01.07.2019
Innlegg
59
Antall liker
115
Sted
Oslo
Jeg har nå sammenlignet Jon Eberson Group - Polarities med vinyl. Den nye CD- utgaven høres eksakt ut som original vinyl, og samme lydnivå. Jeg spiller de simultant og klarer ikke høre forskjell når jeg svitsjer.
Dette er bra! Jeg vil herved friskmelde denne serien, men det ser ut til å være noen «sorte får» innimellom.
 
Sist redigert:

AGSXX

Hi-Fi interessert
Ble medlem
01.07.2019
Innlegg
59
Antall liker
115
Sted
Oslo
Skuffende å høre at utgivelsene låter såpass dårlig. Da står jeg heller over selv om initiativet isolert sett er glimrende.
Jeg har kjøpt ganske mange utgivelser i denne serien, og de fleste er bra! Kun et par tilfeller har jeg original vinyl tilgjengelig, og de tilfellene kommer de nye CD utgivelsene godt ut av det. Se omtalene mine i denne tråden.
Men det har vært enkelte av disse CD’ene som har skuffet lydmessig, men da har jeg ikke hatt vinyl å sammenligne med.
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.083
Antall liker
2.620
Da skal jeg prøve Stein Ove Berg. Har et par av kuttene på albumet på Norske Viseperler CD 560820-2, som låter glimrende.
 

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
6.632
Antall liker
11.017
Torget vurderinger
2
Fått 4 skiver i hus, Bjørn Christiansen "B.C." snurrer nå i ProJect -spilleren, herlig musikk, fair kvalitet, lyden høres ut som autentisk tidlig 70-talls, selv om skiva kom såpass sent som i 79. Er vel noe glattere og mer produsert enn Aunt Mary (BC's suksessband fra 70-tallet), men denne var alt i alt en positiv opplevelse. :)

Spilte Kåre Virud "Vår daglige blues" i går, den var litt skuffende, det gjaldt i grunn både lyd og musikk. Kan best beskrives som ganske matt i pelsen.

I løpet av kvelden skal bandene Heart of Mary og Stavangerensemblet nytes, men først litt mat og øl! :)
 

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
6.632
Antall liker
11.017
Torget vurderinger
2
Har nå også hørt på Heart of Mary, Kongsvingerbandet der blant annet forfatteren Levi Henriksen spiller bass, og deres utgivelse fra 1989 "Greetings from Stockville". Musikalsk sett er det ungt og levende, postpunk med god energi. Dessverre er ikke lyden mye å skrive hjem om, det blir temmelig tamt og innestengt.

Stavangerensemblet og deres skive "På bommen" spinner nå i spilleren, musikken skal vi ikke si mye negativt om, dette er fullstendig unikt. Lyden er derimot veldig tam, dessverre. Selvsagt er den ikke så tam at den dreper energien fra "Froddien" og de andre, men dette kunne da vært så mye bedre!
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.083
Antall liker
2.620
Har nå også hørt på Heart of Mary, Kongsvingerbandet der blant annet forfatteren Levi Henriksen spiller bass, og deres utgivelse fra 1989 "Greetings from Stockville". Musikalsk sett er det ungt og levende, postpunk med god energi. Dessverre er ikke lyden mye å skrive hjem om, det blir temmelig tamt og innestengt.

Stavangerensemblet og deres skive "På bommen" spinner nå i spilleren, musikken skal vi ikke si mye negativt om, dette er fullstendig unikt. Lyden er derimot veldig tam, dessverre. Selvsagt er den ikke så tam at den dreper energien fra "Froddien" og de andre, men dette kunne da vært så mye bedre!
Takk for din tilbakemelding Mr Rognlien.🙂Flatt og innestengt er nøyaktig beskrivelse på Tobben & Ero, lyden altså, ikke musikken. CD’n er havnet i bilen.

Lytter nå til Joan Armatrading s/t album på hybrid SACD. Det er diamentralt motsatt av flatt og innestengt. Når jeg lytter til musikken, så pumper hjertet, det bruser i årene, blodtrykket stiger i takt med dynamikken, det er simpelthen en orgie i vellyst😎
Stakkars unge i dag som «må» lytte til dørgende flat musikk produsert på en Pc 🙃

God 1 Mai 😊
 

AGSXX

Hi-Fi interessert
Ble medlem
01.07.2019
Innlegg
59
Antall liker
115
Sted
Oslo
Takk for din tilbakemelding Mr Rognlien.🙂Flatt og innestengt er nøyaktig beskrivelse på Tobben & Ero, lyden altså, ikke musikken. CD’n er havnet i bilen.

Lytter nå til Joan Armatrading s/t album på hybrid SACD. Det er diamentralt motsatt av flatt og innestengt. Når jeg lytter til musikken, så pumper hjertet, det bruser i årene, blodtrykket stiger i takt med dynamikken, det er simpelthen en orgie i vellyst😎
Stakkars unge i dag som «må» lytte til dørgende flat musikk produsert på en Pc 🙃

God 1 Mai 😊
Jeg har Joan Armatrading s/t på CD’er fra 80-tallet, A&M pressinger fra WG og en Denon Japan. Disse har god lyd og er veldig dynamiske. Hvis du kjenner til disse, vil du si at den nye SACD’en er merkbart bedre på noen parametre?
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.083
Antall liker
2.620
Jeg har Joan Armatrading s/t på CD’er fra 80-tallet, A&M pressinger fra WG og en Denon Japan. Disse har god lyd og er veldig dynamiske. Hvis du kjenner til disse, vil du si at den nye SACD’en er merkbart bedre på noen parametre?
Nå har jeg ikke hørt de to CD’ene, men brodern har en Lp. En sammenligning av god Lp og SACD av en annen finner du i et av de siste innleggene i SACD-tråden under Musikk.

Men en god CD låter aldri like bra som en god SACD, Imo. For meg er høyoppløselig digital selve poenget, hvis musikken er god.
Men en god CD kan låte temmelig bra, så det er sagt. Har en del av dem :)
 

Antonsen

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.04.2010
Innlegg
4.681
Antall liker
5.115
Sted
Hvittingfoss
Torget vurderinger
9
Har bestilt to CDer til selv, som ventepølse til den kommende LP serien - den gleder jeg meg til.
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.083
Antall liker
2.620
Har bestilt to CDer til selv, som ventepølse til den kommende LP serien - den gleder jeg meg til.
Er det en sjans i havet at disse ikke blir mastret fra digital filer, selv om mastermaterialet er analogt?
 

Antonsen

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.04.2010
Innlegg
4.681
Antall liker
5.115
Sted
Hvittingfoss
Torget vurderinger
9
Håper det, Andreas fra dipper er med på laget - så haper/tror det bidrar sterkt til ett godt resultat.
 

Antonsen

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.04.2010
Innlegg
4.681
Antall liker
5.115
Sted
Hvittingfoss
Torget vurderinger
9
Er det en sjans i havet at disse ikke blir mastret fra digital filer, selv om mastermaterialet er analogt?
Andreas sa "Beste tilgjengelige kilde!" Og at de skal oppgi hvilken kilde de har brukt. Så det er håp :)
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.083
Antall liker
2.620
Andreas sa "Beste tilgjengelige kilde!" Og at de skal oppgi hvilken kilde de har brukt. Så det er håp :)
De fleste masterbånd er lagret hos Nasjonalbiblioteket i Mo i Rana. Og jeg tviler på at båndene blir sendt ut av bygget. Nasjonalbiblioteket driver ikke med mastering for Lp. Så jeg tror det er digitale 96/24 filer som er masteren i de fleste tilfeller. Uansett vil disse filene låte bedre på Lp vs CD, hvis alt er gjort riktig.
 
Topp Bunn