Norske albumklassikere på LP (crowdfunding)

Trane

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2003
Innlegg
8.151
Antall liker
6.739
Torget vurderinger
4
Nå snakker vi spennende overskuddsprosjekt !

Norske albumklassikere på LP

Norske albumklassikere på LP er et samarbeidsprosjekt mellom Christer Falck og Big Dipper.
Vi har som mål å gi ut LP-er av plater som ikke har vært på vinyl, eller gjenutgi vinylplater som har vært vanskelig å få tak i.
Med kyndig hjelp av Arvid Skancke-Knutsen (liner notes), Nasjonalbiblioteket (som skal skaffe oss mastergrunnlaget), Giert Clausen i Fersk Lyd (mastering), Trine+Kim Design Byrå (artwork) og Dicentia (trykk), skal vi crowdfunde plater på bidra.no sine sider. Vi vil legge ut en link til stedet hvor platene crowdfundes fra den 19. april. Og platene som allerede er crowdfundet vil få sin egen hjemmeside. I første omgang snakker vi plater som aldri har vært utgitt på vinyl.
Vi er helt avhengige av forslag fra dere. Skriv hva dere ønsker dere, så skal vi lage lister og mandag 19. april skal vi presentere de 20 første albumene.
 
U

utgatt medlem 1034

Gjest
the net , Thowsen, Antonsen , Eberson ( Mitt forslag ,ingen klassikker men en bombe av et Album )
 
Sist redigert av en moderator:

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Innlegg
14.311
Antall liker
16.930
Sted
Oslo
Torget vurderinger
13
Kari Bremnes - Løsrivelse og Månestein.
 

Dig_it_all

Hi-Fi interessert
Ble medlem
17.09.2007
Innlegg
91
Antall liker
15
Arman Sumpe de (DurExpress) med Jahn Teigen på vokal. Konsertopptak kan finnes hos enten NRK eller Sveriges Radio hvor jeg vet at de har spilt live. Dere klarte det med Ruphus for en stund siden så kanskje denne gang også.....?
 
Sist redigert:

Trane

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2003
Innlegg
8.151
Antall liker
6.739
Torget vurderinger
4
Halvannen times på sparket prat mellom Andreas & Christer om platebransjen, historikk, tingenes tilstands og hvordan gripe an dette prosjektet.
Mye interessant.

 

JMM

Slava Ukraini!
Ble medlem
27.11.2016
Innlegg
7.415
Antall liker
7.906
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
4
Skulle veldig gjerne sett reutgivelser av flere av skivene til Folque.
 

Trane

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2003
Innlegg
8.151
Antall liker
6.739
Torget vurderinger
4
Da må du melde interessen på FB-siden da vettu.
 

Dig_it_all

Hi-Fi interessert
Ble medlem
17.09.2007
Innlegg
91
Antall liker
15
Arman Sumpe de (DurExpress) med Jahn Teigen på vokal. Konsertopptak kan finnes hos enten NRK eller Sveriges Radio hvor jeg vet at de har spilt live. Dere klarte det med Ruphus for en stund siden så kanskje denne gang også.....?
Hei.
Har funnet litt mer informasjon om Arman Sumpe de. Det var Oktober 1971 de spilte live på et NRK- program med tittelen Åpent Hus. De har altså 50-årsjubileum iår. Bandet var aktivt i perioden før Popol Ace / Popol vuh. Ikke umulig at det hadde blitt gjenforeningskonsert iår hvis Jahn Teigen ikke hadde gått bort ?

Dig_it_all
 
Sist redigert:

Trane

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2003
Innlegg
8.151
Antall liker
6.739
Torget vurderinger
4
Ikke umulig at det hadde blitt gjenforeningskonsert iår hvis Jahn Teigen ikke hadde blitt syk ?
Nå ble vel Jahn Teigen mer enn syk. For litt over ett år siden ble han også veldig død.
 

Antonsen

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.04.2010
Innlegg
4.681
Antall liker
5.116
Sted
Hvittingfoss
Torget vurderinger
9
Mange flotte titler i første runde, alt blir lagt ut på bidra i morgen klokka 14:00. Spesielt St Thomas og Peltz gleder jeg meg til. Mye annet spenende også.


HER ER DE 20 VI STARTER MED:
The Mormones – Guide to Good and Evil (2004)
Jan Erik Vold – Sannheten om trikken er at den brenner (1990)
Unni Wilhelmsen – To Whom It May Concern (1996)
Warlocks – Top Notch (1997)
Gartnerlosjen – Due (1995)
Boastein – Jeg har min egen luke (1977)
Päronsoda – A Nightclub in Tunisia (1998)
Thinkerbell – Thinkerbell (1998)
When – The Lobster Boys (2001)
Kjøtt – Op. (1981)
The Rambelins – Into the Woods (1993)
St. Thomas – Mysterious Walks (2000)
Karen Jo Fields – Embrace Me (2000)
Shotgun Sally – Steamy Session (1993)
Per Bergersen – PB utvidet versjon (1990)
Finn Coren - I draumar fær du (2008)
Moose Loose – Elgen er løs (1974)
Buicken – Priser veiene (2018)
Peltz – Coma (1996)
Euroboys – Soft Focus (2004)
 

Hønndjevelen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2010
Innlegg
7.032
Antall liker
7.635
Sted
Oslo
På stengrunn.
Ikke at prosjektet er det, på ingen måte, tvert imot
Men skiva der norske visesangere tolker Rudolf Nilsen
 

Trane

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2003
Innlegg
8.151
Antall liker
6.739
Torget vurderinger
4
Her med priser og forklaring på priskategoriene.
Dette er ganske hyggelig priset vil jeg påstå.

Og Andreas har lovet det blir skikkelige forede inners.
kkno ripet vinyl pga uforet fancy printet innercover.


Disse platene begynner vi med:
Boastein - Jeg har min egen luke (1977) 249,- (LP1)
Thinkerbell - Thinkerbell (1998) 249,- (LP1)
When - The Lobster Boys (2001) 349,- (LP3)
Gartnerlosjen - Due (1995) 249,- (LP1)
Unni Wilhelmsen - To Whom It May Concern (1996) 349,- (LP3)
St. Thomas - Mysterious Walks (2000) 299,- (LP2)
The Rambelins - Into the Woods (1993) 349,- (LP3)
Karen Jo Fields - Embrace Me (2000) 249,- (LP1)
Shotgun Sally - Steamy Session (1993) 349,- (LP3)
Per Bergersen - PB (Utvidet versjon) (1990) 399,- (LP4)
Euroboys - Soft Focus (2004) 349,- (LP3)
Peltz - Coma (1996) 349,- (LP3)
Buicken - Priser veiene (2018) 249,- (LP1)
Finn Coren - I Draumar Fær Du (2008) 499,- (LP5)
Warlocks - Top Notch (1997) 249,- (LP1)
Jan Erik Vold - Sannheten om trikken er at den brenner (1990) 349,- (LP3)
Moose Loose - Elgen er løs (1974) 249,- (LP1)
The Mormones - Guide To Good And Evil (2004) 249,- (LP1)
Kjøtt - Op. (1981) 299,- (LP2)
Päronsoda - A Nightclub in Tunisia (1998) 349,- (LP3)

Her er priskategoriene
LP1: 249,-
/ 140 g, svart vinyl, 3 mm rygg, standard cover med/uten print på innepose
LP2: 299,- / 140 g, svart vinyl, gatefold sleeve
LP3: 349,- / 2 x 140 g, svart vinyl, dobbel cover 5 mm rygg, standard cover med/uten print på innepose
LP4: 399,- / 2 x 140 g, svart vinyl, gatefold sleeve
LP5: ??? / Her kan det hende vi av og til sklir ut med blekker, fanziner, bokser, trippeltalbum og andre DYRE tilleggsgreier i platene, så vi holder prisklassen foreløpig åpen.

Her er kjøpsadressen (åpner i morgen):
https://www.bidra.no/lp
 

Bartesam

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2002
Innlegg
11.957
Antall liker
11.765
Sted
Hus
Hei.
Har funnet litt mer informasjon om Arman Sumpe de. Det var Oktober 1971 de spilte live på et NRK- program med tittelen Åpent Hus. De har altså 50-årsjubileum iår. Bandet var aktivt i perioden før Popol Ace / Popol vuh. Ikke umulig at det hadde blitt gjenforeningskonsert iår hvis Jahn Teigen ikke hadde gått bort ?

Dig_it_all
Arman Sumpe D.E. slapp vel bare ut en singel på Polydor. Fly-High - Steelgrass i 1972. :unsure:
 

Trane

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2003
Innlegg
8.151
Antall liker
6.739
Torget vurderinger
4
Ble lagt ut i dag...og kom i mål med funding i dag.
Marius er fortsatt populær !

Blir nok lagt over fra Bidra.no (farget) til ordinær bestilling på Big Dipper (sort) i morgen.

MARIUS MÜLLER’S FUNHOUSE - PLUGGED!
 

LarsC

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.05.2012
Innlegg
246
Antall liker
137
Torget vurderinger
1
Siste frist for en del, les; ganske mange, plater i dag.
Det blir jo litt spennende å se hva som kommer i neste runde.
 

Bjørnolav

Medlem
Ble medlem
07.06.2021
Innlegg
17
Antall liker
24
Sted
Voss
No ligger det ein del nye flotte LP titler på bidra. Debut skiva til Saft og Farmers Market er to eg håper veldig på :)

 

Bjørnolav

Medlem
Ble medlem
07.06.2021
Innlegg
17
Antall liker
24
Sted
Voss
No har det dukka opp mange godbiter på bidra.no.
Herlig elektronika med Ninja Tune vibber: Palace of Pleasure - Emperor Norton
Alternativ eksperimentell rock: When - Trippy Happy
Andre skiva til Boastein som mange prog elskere vil like: Boastein - Urgata Hurgata
ellers er det også Finn Coren, Saft og Farmers Market skiver eg håper går igjennom 😀

https://www.bidra.no/lp
 

Bjørnolav

Medlem
Ble medlem
07.06.2021
Innlegg
17
Antall liker
24
Sted
Voss
"Platen kommer som en henvendelse fra en parallell verden, en annen virkelighet, der de kjører på venstre side av veien, baklengs, og geitene har menneskeansikter." Audun Vinger - Natt&Dag

Synest dette er ein fortreffelig beskrivelse av When sitt album Trippy Happy (2007) som ligger ute på bidra.
Eit unikt album av Lars Pedersen (Holy Toy) som smelter sammen sjangere og stilarter. Dette er Psykedelia blandet med Beach Boys, Pop, Rock, eksperimentell, elektro og gjort i ei tidsmaskin som hoppa frem og tilbake i tid. Gi denne skiva ein kjangs og digger du den så er det mulig å få den på LP om nok folk bidrar. Bli med på å bidra så me får herligheiten på Vinyl!

When - Trippy Happy


 
Sist redigert:

Bjørnolav

Medlem
Ble medlem
07.06.2021
Innlegg
17
Antall liker
24
Sted
Voss
Boastein - Urgata Hurgata (1980) er andre skiva til denne duoen. original vinylen vart berre pressa i 800 eksemplar som no er eit skikkelig sjeldent og dyrt samleobjekt. No kan me få den på LP igjen om me når målet på Bidra.
har vorte skikkelig glad i Boastein, musikken og tekstene som går frå det vakre til det absurde. Undergrunns prog med humor og humør, gjort av to musikere som gav ut sin eigen musikk og derfor kunne gjera kva dei ville. sjekk ut den vakre låta «Veien Til Voss» og den absurde låta «En Mann Gikk I Land» som er ei annen side av Boastein.
førsteskiva Jeg Har Min Egen Luke vart finansiert på bidra og klarer denne seg så har me ein komplett Boastein diskografi på Vinyl.
Eg vil trur Boastein kan appellere til Zappa fans og prog folk samt dei som liker alternativ musikk.



 
Sist redigert:

Cash 63

Æresmedlem
Ble medlem
14.06.2007
Innlegg
11.811
Antall liker
26.418
Sted
Oslo/Grebbestad
Boastein - Urgata Hurgata (1980) er andre skiva til denne duoen. original vinylen vart berre pressa i 800 eksemplar som no er eit skikkelig sjeldent og dyrt samleobjekt. No kan me få den på LP igjen om me når målet på Bidra.
har vorte skikkelig glad i Boastein, musikken og tekstene som går frå det vakre til det absurde. Undergrunns prog med humor og humør, gjort av to musikere som gav ut sin eigen musikk og derfor kunne gjera kva dei ville. sjekk ut den vakre låta «Veien Til Voss» og den absurde låta «En Mann Gikk I Land» som er ei annen side av Boastein.
førsteskiva Jeg Har Min Egen Luke vart finansiert på bidra og klarer denne seg så har me ein komplett Boastein diskografi på Vinyl.
Eg vil trur Boastein kan appellere til Zappa fans og prog folk samt dei som liker alternativ musikk.



Så fint att du er tilbake på Hfs igen BjørnOlav😍 savner våres vinyl samtaler mellom hammerslag og armering🙂
 

Bjørnolav

Medlem
Ble medlem
07.06.2021
Innlegg
17
Antall liker
24
Sted
Voss
Så fint att du er tilbake på Hfs igen BjørnOlav😍 savner våres vinyl samtaler mellom hammerslag og armering🙂
Ja det savner eg og 😘 Har ingen å diskutere musikk med no 😢
Får håpe på att me havner på samme anlegg neste gong ☺ Me har jo uansett kontakt her og det er veldig kjekt 🤩
 

Bjørnolav

Medlem
Ble medlem
07.06.2021
Innlegg
17
Antall liker
24
Sted
Voss
Desto meir eg høyrer på på Boastein desto meir glad i dette bandet vert eg. Liker att Boastein tok full kontroll over sitt eige material og gjorde nett det dei ville utan å bekymre seg over om det vert populært eller ikkje. Dei har veldige variasjonar i låtane, alt frå vakre melodiar til absurde tekster gjort med humor og humør men samtidig profesjonelt.
No er det ein dag igjen og i går fekk Urgata Hurgata ein “boost” og ligg på 70%. håper veldig att denne når målet så me får denne undergrunn klassikaren på LP 😀

Flott synthesizer basert instrumental låt.
 

ynot

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.06.2006
Innlegg
2.386
Antall liker
1.473
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Jeg har bestilt meg et par stykker, noen kommet og andre ikke.
Det sto at Per Bergersen skulle komme 8.oktober, men ingenting hørt.
Har sendt mail til falck@ccrecords.com som anbefalt av bidra.no men får ingen tilbakemelding.

Noen som har hørt noe?
Jeg er ikke på Facebook så det er ikke et alternativ.
 

Trane

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2003
Innlegg
8.151
Antall liker
6.739
Torget vurderinger
4
Stort sett alt er forsinket til nyåret. Underkapasitet i produksjon og ikke minst så har nok Christer Falck undervurdert kompleksitet og arbeidsmengde ift. der tilsvarende CD-prosjektet.
 
Topp Bunn