Politikk, religion og samfunn Norske gladkristne (not)

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Status
    Stengt for ytterligere svar.

    defacto

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Innlegg
    5.186
    Antall liker
    2.611
    Sted
    Liten by
    USA er tapt. De religiøse har tatt over landet og er i ferd med å føre det århundrer tilbake i tid.
    Norge og Skandinavia er enda et sekulært samfunn, selv om KFR har fått altfor mye makt i forhold til størrelsen på partiet.

    Men hva med slike overskrifter som dette:
    Freeski-stjerne vil ikke ha homofile ledere på kristne arrangementer
    Argumentet er som følger: – Det kan sammenlignes med veganere. Du kan jo ikke ha en som spiser kjøtt som instruktør på en camp for veganere heller, sier han.

    Han har jo strengt tatt et poeng?
    Det står jo spesifikt at det kun er mann og kone som kan ha sex (selv prestene ikke helt har skjønt akkurat det).
    Så hvorfor ikke la disse personene få mene hva de vil og komme med grumset sitt, slik at vi en gang for alle kan begrave den mørkeboka med alle sine feil og mangler? Vi kan jo ikke la disse fanatiske tullingene få cherry-picke og vinkle det som de vil? Da blir vi aldri kvitt det.

    Noen som har noen tanker rundt dette?


    Anbefaler en lytt på dette, for de som mangler noen argumenter MOT religiøse:
    The Atheist Experience
     
    C

    Cyber

    Gjest
    USA er tapt. De religiøse har tatt over landet og er i ferd med å føre det århundrer tilbake i tid.
    Norge og Skandinavia er enda et sekulært samfunn, selv om KFR har fått altfor mye makt i forhold til størrelsen på partiet.

    Men hva med slike overskrifter som dette:
    Freeski-stjerne vil ikke ha homofile ledere på kristne arrangementer
    Argumentet er som følger: – Det kan sammenlignes med veganere. Du kan jo ikke ha en som spiser kjøtt som instruktør på en camp for veganere heller, sier han.

    Han har jo strengt tatt et poeng?
    Det står jo spesifikt at det kun er mann og kone som kan ha sex (selv prestene ikke helt har skjønt akkurat det).
    Så hvorfor ikke la disse personene få mene hva de vil og komme med grumset sitt, slik at vi en gang for alle kan begrave den mørkeboka med alle sine feil og mangler? Vi kan jo ikke la disse fanatiske tullingene få cherry-picke og vinkle det som de vil? Da blir vi aldri kvitt det.

    Noen som har noen tanker rundt dette?


    Anbefaler en lytt på dette, for de som mangler noen argumenter MOT religiøse:
    The Atheist Experience
    Leste saken tidligere i dag;
    - Jeg tenker Krik må selv kunne bestemme hvem som skal være ledere ut fra verdigrunnlag og overbevisning.
    - Jeg synes veganer-poenget var dumt og ikke godt.
    - Kristne kan ikke cherry-picke, ei heller bør ikke-troende gjøre det samme. Det er langt mer lys enn mørke i bøken du sikter til. Det er også utfordrende deler i den og det må man åpent tørre å ta dem opp.
     

    defacto

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Innlegg
    5.186
    Antall liker
    2.611
    Sted
    Liten by
    En liten tanke, etter å ha hørt på The Atheist Experiment en stund, så forstår jeg hvorfor USA er så fucked som de er. Religion (les overtro og frykt for fakta) har et så stort grep i styre og stell der borte at det å tenke klart og subjektivt er noe som er ekstremt vanskelig for mange. Det finnes ikke en politisk valgt representant som offsielt betegner seg som athist eller ikke-religiøs.

    Og etter å ha hørt på dette, så ser jeg at veien over til vitenskapsfornektelse er kort. Skremmende kort.

    Så igjen, anbefaler en titt på YouTube :)
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.494
    Antall liker
    9.221
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Religionen styrker seg dessverre i urolige tider, og da kan de urolige tidene lett gli over i de vannvittige tidene. Man skulle jo tro at vitenskap og fornuft seirer men det er ikke slik, og politikere næmest livnærer seg på det religiøse vannviddet. Skummelt så det holder.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.470
    Antall liker
    9.605
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Men vi må ta vare på de som er igjen. Vi kan ikke gå glipp av all moro heller.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.378
    Antall liker
    20.784
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    ^Skal vi gjette på at andelen "Det er ikke så farlig" eller "jeg tror bittelitt på Gud" er i ferd med å bli mindre, at også her polariseres vi?
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Skulle være greit å lese ut av grafene.

    Tror pluss tror ikke blir:

    1985: 73%

    1991: 75%

    1995: 74%

    2001: 74%

    2005: 75%

    2011: 76%

    2017: 80%

    Så stikk motsatt, med mindre jeg har blingsa i min veldig kjappe gjennomgang. Tror nok dette er et tegn på at det offentlige skoleverket virker, Krl til tross.
     

    defacto

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Innlegg
    5.186
    Antall liker
    2.611
    Sted
    Liten by
    Omstridd prest ber om ro: – Me må snakka om korleis me kan leva med usemja
    SOGNDAL (NRK): Onsdag kveld måtte sokneprest Mikael Bruun svara for seg i møte med soknerådet. Sjølv manar han no til ro om situasjonen.
    – Trass i ulike meiningar har me hatt eit godt samarbeid og eit godt arbeidsmiljø. Dette håpar me at me framleis skal ha, skriv dei.


    – Det må vere rom for å ha ulikt syn på kvinnelege prestar
    Soknepresten Mikael Bruun fryktar at han skal verte tvungen til å slutte i Den norske kyrkja om han i framtida vert pålagt å ta nattverd eller medverke aktivt i gudstenester med kvinnelege prestar.
    – Prestetenesta er øyremerkt menn. Når vi les Guds ord, så tenker vi at guds ord er evig, uforanderleg og står fast og kan ikkje endrast, seier Mikael Bruun.


    – Etter Guds ord kan ikke en kvinne være prest
    Av 100 prosti i Norge, er Nord-Troms det eneste som aldri har hatt en kvinnelig prest. På fredag kan det endre seg. Men det kan få store konsekvenser.
    – For oss er det uaktuelt å benytte oss av gudstjenester med en kvinnelig prest. Vi vil ikke anse det som vår gudstjeneste, sier predikant i den Luthersk Læstadianske menigheten i Nord-Troms, Nils Einar Samuelsen.
    – Hvorfor ikke?
    – Etter Guds ord kan ikke en kvinne være prest i vår menighet. Vi forholder oss til det vi har lært gjennom generasjoner.


    Jeg lurer på i hvilket annet yrke det ville være OK nekte kvinner de samme rettigheter i forhold til en gammel bok som aldri har vært bevist og som inneholder så mye dritt!

    Da vil jeg tippe at både Bruun og Samuelsen også mener det er helt OK å ha slaver og at de kan slå de nesten til døde?

    Hvorfor er vi så opptatt av dette og hvorfor så overasket hver gang grumset kommer opp? Dette er religion slik religion alltid vil være!
    Enten må folk bare godta dette, eller så må vi kvitte oss med disse overtroene fort som f...! Vi må Ihverfall slutte å bruke offentlige penger på det!
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.063
    Antall liker
    3.738
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Personlig tror jeg det var hovedsaklig for å trolle religiøse organisasjoner som krever (og får) statsstøtte pr i dag.

    Rent teknisk sett er det vanskelig å argumentere mot at et livssyn ikke er et livssyn. Og når de som gir penger innser at "hei, det var ikke det vi mente", så kan det trigge at man begynner å se på "hva er det vi egentlig gir penger til? Og hvorfor gjør vi det?"

    Det er et spørsmål som ikke har vært så lett å ta opp tidligere, så derfor funker det overraskende bra når veganerne gjør det ved å kreve støtte og anerkjennelse for sitt eget livssyn som de vet provoserer folk.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.823
    Antall liker
    8.797
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    En god start er å fjerne stort sett alt av statsstøtte til religion. Så kan man nok rydde ganske mye opp i støtte til ulike interesserorganisasjoner også . man kan gi støtte til idertt og kultur, men fjerne støtte til alt som skal fremme ulike gruppers interessert. Altså hvor det er identitet til medlemmene som er gruppen og ikke hva de driver med.
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.028
    Antall liker
    9.307
    En god start er å fjerne stort sett alt av statsstøtte til religion. Så kan man nok rydde ganske mye opp i støtte til ulike interesserorganisasjoner også . man kan gi støtte til idertt og kultur, men fjerne støtte til alt som skal fremme ulike gruppers interessert. Altså hvor det er identitet til medlemmene som er gruppen og ikke hva de driver med.
    Det er mange interesseorganisasjoner som gjør en formidabel innsats for sine, eksempelvis Ups and Downs, LHL eller Autismeforeningen. Disse organisasjonene mottar statsstøtte.
     
    • Liker
    Reaksjoner: OMF

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.063
    Antall liker
    3.738
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Ikke som religiøs organisasjon
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.823
    Antall liker
    8.797
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Det er mange interesseorganisasjoner som gjør en formidabel innsats for sine, eksempelvis Ups and Downs, LHL eller Autismeforeningen. Disse organisasjonene mottar statsstøtte.
    Ja, helt enig i det.
    Det blir nok litt vanskelige å sette veldig bastante regler merker jeg når jeg tenker meg litt om
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    20.948
    Antall liker
    6.127
    Har dere sett dokumentarserien fra Knutby? De var virkelig gladkristne...
     

    defacto

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Innlegg
    5.186
    Antall liker
    2.611
    Sted
    Liten by
    Hvorfor har vi aldri hatt noen slike oppgjør med religion og religiøse mennesker som liksom er engler i Norge?


     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.470
    Antall liker
    9.605
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Kanskje fordi de fleste her i Norge for lengst har gjennomskuet de, og at de er en utdøende rase? For noen år siden argumenterte jeg med slike, nå lener jeg meg bare rolig tilbake og ser de selvdestruere. Synd for de som lar seg fange opp i løgnene selvsagt, men noen mennesker vil alltid være disponert for å gå inn i sekter, og er umulige å redde.

    Til og med i USA går det rett vei, selv om samfunnet der er gjennomsyret av kirke på en måte vi ikke forstår i Norge.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    10.994
    Antall liker
    8.165
    Torget vurderinger
    1
    Men det fremdeles slik at religion er fristed for fordommer og hat. I alle fall enkelte religioner...
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.470
    Antall liker
    9.605
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Absolutt. Men i Norge er de en utdøende rase.
     

    defacto

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Innlegg
    5.186
    Antall liker
    2.611
    Sted
    Liten by
    Norge og nordmenn har ikke forstått mye.
    Vi har aldri tatt et oppgjør med slike som Mother Theresa.
    Vi har fremdeles ikke tatt et opgjør med religiøse ledere som sier at gud vil beskytte deres seere.

    Før helgen haglet kritikken mot TV-kanalen Visjon Norge, etter at predikanten Dionny Baez hevdet at Gud ville beskytte barna til seerne mot koronaviruset, dersom de ringte inn og gav 2020 kroner til kanalen.

    Inntil vi ikke lenger gir offentlige midler til religiøse grupper og belønner opptreden vi ellers straffer bare fordi "de jo bare er religiøse", så har vi ikke tatt et standpunkt og et oppgjør.

    PS: https://www.brr.no/wordpressbrr/nei-til-visjon-norge/
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.470
    Antall liker
    9.605
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Hun er ikke religiøs. Hun bare gjør hva som helst for å apellere til populismen i de største idiotene.
     

    defacto

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Innlegg
    5.186
    Antall liker
    2.611
    Sted
    Liten by
    Hun er ikke religiøs. Hun bare gjør hva som helst for å apellere til populismen i de største idiotene.
    Listhaug betegner seg selv som kristen. Hun sier det selv i sin bok.
    Om bakgrunnen for å bruke kors og kalle seg kristen er noe annet, so what? Det er det ingen av oss som vet uansett. Det blir gjetting.
    Hun ter seg som en religiøs og hun argumenterer som en religiøs. Det er nok for meg.
     

    defacto

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Innlegg
    5.186
    Antall liker
    2.611
    Sted
    Liten by
    Må innrømme at jeg ble overrasket over at strekene i den grafen ikke krysset hverandre før i 2014.
    Jeg trodde at vi var mere ikke-troende enn vi faktisk er.

    Det som verre er:
    image.jpg
    Mørkegrønt er best, mørkerødt er verst.

    Jeg kan ikke skjønne at denne kan være riktig?
    Er Mexico, der katolismen er så utbredt, bedre å være for en ateist enn i Norge?
    Er USA og Norge like ille/gode når det gjelder hvordan vi behandler ikke-troende? Det stemmer ihvertfall ikke!
    Merkelig kart....
     
    • Liker
    Reaksjoner: MML

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    20.948
    Antall liker
    6.127
    "Landene vurderes etter hvordan tanke- og ytringsfrihet er til stede i undervisning, offentlige og sosiale sammenhenger, samt hos myndighetene."

    Her i landet har vi opplevd at folk har blitt skutt for å bruke ytringsfriheten.
    Vi har også begrep som ytringsansvar, som dukker opp hvis noen sier noe andre ikke liker.
    Vi har også sett eksempler på at innvandrerkvinner blir forsøkt kneblet hvis de ytrer seg i ateistisk retning.
    Det er også en del miljøer som mener at hensynet til minoriteter er viktigere enn ytringsfriheten.

    Og så har vi KRLE-faget som slår negativt ut i vurderingen.
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    20.948
    Antall liker
    6.127
    William Nygaard
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    20.948
    Antall liker
    6.127
    Vebjørn Selbekk måtte leve i skjul etter at daværende utenriksminister Gahr Støre pekte ut avisen han var redaktør for som "synder" for at karikaturtegningene ble trykket. Til tross for at mange andre aviser også yrykket dem, bl.a. Dagbladet.

    Litt om hvordan familien opplevde det:


    Vi har heldigvis mange forkjempere for ytringsfriheten her i landet. Støre er ikke en av dem.
     

    defacto

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Innlegg
    5.186
    Antall liker
    2.611
    Sted
    Liten by
    Jeg klarer ikke å se hva skuddene på Nygaard har med religion og ateisme å gjøre? Vi vet faktisk ikke hvem som skjøt.
     

    noruego

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Innlegg
    6.536
    Antall liker
    7.022
    Jeg klarer ikke å se hva skuddene på Nygaard har med religion og ateisme å gjøre? Vi vet faktisk ikke hvem som skjøt.
    Nei, vi vet ikke hvem som skjøt, men det er da godt kjent at Nygaard hadde mottatt en rekke anonyme trusler i forkant av drapsforsøket, for å få Nygaard til å stanse utgivelsen av Rushdies Sataniske Vers.
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    20.948
    Antall liker
    6.127
    I tillegg har vi jo alle disse ungdommene som angriper politiet og andre hver gang SIAN ytrer seg.
     
    • Liker
    Reaksjoner: SAL

    defacto

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Innlegg
    5.186
    Antall liker
    2.611
    Sted
    Liten by
    I tillegg har vi jo alle disse ungdommene som angriper politiet og andre hver gang SIAN ytrer seg.
    Og høyreekstreme som angriper alt og alle på sine "ytringer". Jeg ser ikke poenget.
    At det finnes ekstremister vet vi. At det er ekstremister på alle sider, vet vi også.
    Folk blir skutt og drept hver eneste dag i en eller annen religions navn.

    Dette er har svært lite med tråden å gjøre, som tar for seg norske kristne og spørsmålet jeg tok opp rundt hvilke land som behandler ateister bra eller dårlig. Jeg trodde Norge ville vært høyere opp enn de er, men de ligger på 8. plass sammen med USA. Noe jeg ikke skjønner, siden USA er et ultrakristent land.

    De andre poengene du tok opp er gode og gjelder forsåvidt. Jeg er enig i at ytringsansvar er en farlig retning å gå. Så lenge man ikke går på person, så er den nye krenketrenden definitivt et steg tilbake.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.494
    Antall liker
    9.221
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Må innrømme at jeg ble overrasket over at strekene i den grafen ikke krysset hverandre før i 2014.
    Jeg trodde at vi var mere ikke-troende enn vi faktisk er.

    Det som verre er:
    Vis vedlegget 663696
    Mørkegrønt er best, mørkerødt er verst.

    Jeg kan ikke skjønne at denne kan være riktig?
    Er Mexico, der katolismen er så utbredt, bedre å være for en ateist enn i Norge?
    Er USA og Norge like ille/gode når det gjelder hvordan vi behandler ikke-troende? Det stemmer ihvertfall ikke!
    Merkelig kart....
    Det kan da ikke være riktig at Kina er mørkerødt? I Kina må det da være helt greit å være ateist?
     
    Status
    Stengt for ytterligere svar.
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn