Politikk, religion og samfunn Norske gladkristne (not)

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Status
    Stengt for ytterligere svar.

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.277
    Antall liker
    34.813
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Du er nok dessverre i sak så forblindet av din egen meningskåthet/sak at du er like forblindet som de du försöker forblinde av dine ”korrekte" analyser av ditt og datt, ..du har mye, veldig mye bra å komme med, men her kommer du nok ikke i mål ....
    Da tenker jeg det er bedre å forsøke enn bare å slenge dritt til og om de som forsøker. Men det er mulig jeg er litt gammeldags sånn, når det er identitetspolitikk og ekkokamre som er tidens løsen.
     
    U

    utgatt25555

    Gjest
    Da tenker jeg det er bedre å forsøke enn bare å slenge dritt til og om de som forsøker. Men det er mulig jeg er litt gammeldags sånn, når det er identitetspolitikk og ekkokamre som er tidens løsen.
    Näh... du slenger din dritt, men du gjør på en måte som att de fleste synes det er ok og intelligent....

    mvh
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.277
    Antall liker
    34.813
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Näh... du slenger din dritt, men du gjør på en måte som att de fleste synes det er ok og intelligent....
    Britisk debattkultur kan ofte være noe å strekke seg etter, ja.

    Under den første Gulfkrigen avlyste en kollega en reise til London pga flyforbud i firmaet. Da ringte hans britiske kontakt og ville ha svar på om «Sir, are you - or are you not - a yellow chicken?» Man kommer langt med å pakke inn skarpt innhold i litt høflighet og alminnelig folkeskikk.
     
    U

    utgatt25555

    Gjest
    Britisk debattkultur kan ofte være noe å strekke seg etter, ja.

    Under den første Gulfkrigen avlyste en kollega en reise til London pga flyforbud i firmaet. Da ringte hans britiske kontakt og ville ha svar på om «Sir, are you - or are you not - a yellow chicken?» Man kommer langt med å pakke inn skarpt innhold i litt høflighet og alminnelig folkeskikk.
    Hyggelig med kolleger, jeg var innom den krigen med tankskip du nevner by the way! Og jag har seilet der nede flere år siden med andre skip som hadde xtra forsterknings teknikk rundt brua etter det, så jeg er ikke så imponert!!

    Folkeskikk, vel, det er vi vel fler om...men du slenger jo din høflige dritt fortsatt rundt...
     
    U

    utgatt25555

    Gjest
    hvor er "defacto” forresten, dette burde jo han vite ”alt” om...

    mvh
     
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    Veldig rart, når zoroastrianisme allerede var statsreligion i Iran-traktene før Gautama Buddha ble født. Kan du kreve tilbake pengene for de bøkene du nevnte?

    Buddhismen hadde stor innflytelse i Iran og påvirket utviklingen av deres praktisering og utvikling av religionen helt til Islam fikk fotfeste. Det er et eksempel på hvor mye religioner låner fra hverandre og påvirker hverandre - og mye av tankegodset kan spores tilbake til hinduismen.
     
    U

    utgatt25555

    Gjest
    Men tilbake til tråden, svarene har ikke noe som helst med trådens tittel å gjøre, og i den grad det har det så er så så fjernt fra trådstarteres intensjon att det er humor, de fleste av de nedsagte ”glad kristne” bidrar nok mer til samfunnet enn deres kritikere (selvsagt ikke dokumentert) hevder, i alle fall like m ye...så hold 🤐
     
    U

    utgatt25555

    Gjest
    Vi får sjå.
    Det får vi, og til de alle andre...hadde dette värt en kabel produsent fra midt i europ med mediokre tekster osv...you do the math...men nu er det ”bra" siden det smyges in via en aktiv medlem.. å abonnement.......det her er ikke kul längre....
     
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    Men tilbake til tråden, svarene har ikke noe som helst med trådens tittel å gjøre, og i den grad det har det så er så så fjernt fra trådstarteres intensjon att det er humor, de fleste av de nedsagte ”glad kristne” bidrar nok mer til samfunnet enn deres kritikere (selvsagt ikke dokumentert) hevder, i alle fall like m ye...så hold 🤐
    Jeg tenker at det var fint å diskutere hva religion og kristendom er og ikke er. Mitt inntrykk er at mange har et sort/hvitt syn på dette - og kan stå i fare for å stigmatisere troende eller gladkristne. Når man nærmest dedukterer seg fram på noen få setninger til at kristendommen er ugyldig - så kan det muligens være et tegn på at kanskje mange opererer med absolutte premisser mht religion og tolkning av religion i dagens ordskifte.

    I den grad gladkristne er troende som sprer positivitet og ikke påvirker andre negativt med regler og tvangstrøyer - så kan det faktisk være at trådstarter har rett.
     
    Sist redigert av en moderator:

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.470
    Antall liker
    9.605
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Kristendommen er Paulus fortolkning av Jesu lære, flere år etter hans død, delvis inspirert av et epileptisk anfall på vei til Damaskus. Derav ordet Paulus en.
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.407
    Antall liker
    7.903
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Jesus var etter alle solemerker en særdeles ihuga tilhenger av jødedommen og hadde som sitt eneste mål å reformere denne. At en av hans tilhengere skulle forråde hans livsverkt til de grader ved å starte en forkvaklet utbryterreligion strippet for alle de mest åpenbare trekkene ved jødedommen var nok det aller siste han tenkte eller ville skulle skje. Sånn kan det gå.
     

    Kingsington

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.09.2020
    Innlegg
    1.253
    Antall liker
    1.482
    Sted
    Mo i Rana
    Jesus var etter alle solemerker en særdeles ihuga tilhenger av jødedommen og hadde som sitt eneste mål å reformere denne. At en av hans tilhengere skulle forråde hans livsverkt til de grader ved å starte en forkvaklet utbryterreligion strippet for alle de mest åpenbare trekkene ved jødedommen var nok det aller siste han tenkte eller ville skulle skje. Sånn kan det gå.
    Årsak-virkning, gud- jesus - hell7g - ånd, nietszhe , moralen øker etterhvert som verdien på aksjene stiger, ved vedvarende negative opplevelse, øker historiskt sett oppkomsten av idealisme. Dårlige tider for ismene. Akk.
     
    U

    utgatt25555

    Gjest
    Jeg tenker at det var fint å diskutere hva religion og kristendom er og ikke er. Mitt inntrykk er at mange har et sort/hvitt syn på dette - og kan stå i fare for å stigmatisere troende eller gladkristne. Når man nærmest dedukterer seg fram på noen få setninger til at kristendommen er ugyldig - så kan det muligens være et tegn på at kanskje mange opererer med absolutte premisser mht religion og tolkning av religion i dagens ordskifte.

    I den grad gladkristne er troende som sprer positivitet og ikke påvirker andre negativt med regler og tvangstrøyer - så kan det faktisk være at trådstarter har rett.
    Jeg ser jo att du försöker holde en saklig og fin tone, sorry at jeg ikke alltid er like flink der. Det er nå interessant å lese mye av det du kommer med, det oppleves ikke som en ensidig fordømmende-svart/hvit eller hvordan man skal uttrykke det, beskrivelse av virkeligheten, for det er virkeligheten til (og la det väre sagt igjen, ikke min) mange. Det finns de som markerer seg i denne tråden som fremstår så ignorante og lite medmenneskelige att jeg ville sagt til guttungen att slike folk bör man holde seg unna...og det er ikke de såkalte gladkristne.
    Jeg kjenner mange folk fra mange religioner, selv har jeg mine tanker og lever vel ikke alltid som jeg bör enligt det, men men, en ärlig hykler i så måte...

    mvh
     
    Sist redigert av en moderator:
    U

    utgatt25555

    Gjest
    Jesus var etter alle solemerker en særdeles ihuga tilhenger av jødedommen og hadde som sitt eneste mål å reformere denne. At en av hans tilhengere skulle forråde hans livsverkt til de grader ved å starte en forkvaklet utbryterreligion strippet for alle de mest åpenbare trekkene ved jødedommen var nok det aller siste han tenkte eller ville skulle skje. Sånn kan det gå.
    Kjäre vene, les deg opp litt, bare litt og se så den påstanden i det lyset...så ser du hvor mörkt det blir...

    mvh
     
    U

    utgatt25555

    Gjest
    Kristendommen er Paulus fortolkning av Jesu lære, flere år etter hans død, delvis inspirert av et epileptisk anfall på vei til Damaskus. Derav ordet Paulus en.
    Nope, det er din tolkning av det hele...
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.682
    Antall liker
    7.922
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Jesus var etter alle solemerker en særdeles ihuga tilhenger av jødedommen og hadde som sitt eneste mål å reformere denne. At en av hans tilhengere skulle forråde hans livsverkt til de grader ved å starte en forkvaklet utbryterreligion strippet for alle de mest åpenbare trekkene ved jødedommen var nok det aller siste han tenkte eller ville skulle skje. Sånn kan det gå.
    Interessant å sjå det slik, men eg trur ikkje det stemmer. Misjonspåbodet og Bergpreika tyder på noko nytt om ein samanlknar med jødedomen, som er mykje meir etnisk.
     
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    Jeg ser jo att du försöker holde en saklig og fin tone, sorry at jeg ikke alltid er like flink der. Det er nå interessant å lese mye av det du kommer med, det oppleves ikke som en ensidig fordømmende-svart/hvit eller hvordan man skal uttrykke det, beskrivelse av virkeligheten, for det er virkeligheten til (og la det väre sagt igjen, ikke min) mange. Det finns de som markerer seg i denne tråden som fremstår så ignorante og lite medmenneskelige att jeg ville sagt til guttungen att slike folk bör man holde seg unna...og det er ikke de såkalte gladkristne.
    Jeg kjenner mange folk fra mange religioner, selv har jeg mine tanker og lever vel ikke alltid som jeg bör enligt det, men men, en ärlig hykler i så måte...

    mvh
    Hvis jeg skal forenkle og generalisere litt selv så tenker jeg følgende:

    - En ensidig og litt trendy retorikk i Norge i dag går på å stemple kristendommen nærmest som en karikatur - gjerne med en en litt lett arrogant holdning. Deres politiske syn forsvarer gjerne derimot islam og forstår seg i hjel på praktisering av dette. Hvis man skal kritisere uheldig hjernevask i en strukturert form så bør jo folk likebehandles.

    Videre, mye av kritikken er basert på prinsippet om at kirken har holdninger de promoterte i middelalderen - slik at det hele framstår som en stråmann - ref. Kartikaturen over, gjerne med en bevisførsel i vitenskapens navn.
     
    U

    utgatt25555

    Gjest
    Ser de annleis på dei ulike store religionane? Er dei like skadelege, alle saman?
    De har vel noe godt og dårlig alle sammen, på en eller annen måte! Det skadelige er vel folka som knytter seg an som står for! Men det er jo litt humor i att folk som tror får seg påklistret ett stempel fra mobben her...når det er mobben selv som står for det ekstreme, intolerante og fordømmende, kanskje de tilhører den nye religionen?
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.470
    Antall liker
    9.605
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Nope, det er din tolkning av det hele...
    Alle tolker. Du, jeg, Paulus. Og som du forstår, en tolkning er en tolkning er en tolkning. Og som i alle hviskeleker kan man ende opp med noe som er uhyre forskjellig fra utgangspunktet, i den grad man aksepterer at det i det hele tatt finnes et utgangspunkt.

    Men som sagt av flere her, tolk løs av hjertets lyst, så lenge du holder det innenfor hjemmets fire vegger. Eller i lystig diskusjon med andre uten å gjøre krav på at du besitter nøkkelen til noen form for sannhet som gjelder for andre enn deg selv.
     

    defacto

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Innlegg
    5.186
    Antall liker
    2.611
    Sted
    Liten by
    Hvis jeg skal forenkle og generalisere litt selv så tenker jeg følgende:

    - En ensidig og litt trendy retorikk i Norge i dag går på å stemple kristendommen nærmest som en karikatur - gjerne med en en litt lett arrogant holdning. Deres politiske syn forsvarer gjerne derimot islam og forstår seg i hjel på praktisering av dette. Hvis man skal kritisere uheldig hjernevask i en strukturert form så bør jo folk likebehandles.

    Videre, mye av kritikken er basert på prinsippet om at kirken har holdninger de promoterte i middelalderen - slik at det hele framstår som en stråmann - ref. Kartikaturen over, gjerne med en bevisførsel i vitenskapens navn.
    Hvilke kilder har du på dette?
    Hvem er det av oss ateister som forstår seg i hjel på andre religioner?
    Promoterer ikke enkelte kirkesamfunn og religiøse i dag de samme holdningene som var for hundrevis av år siden?
    Vi er tilbake til cherry picking, skal "guds ord"/utvalgte eller samfunnet bestemme hva som skal trekkes ut av boken som denne ukens retningslinjer?
     
    Sist redigert:

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.550
    Antall liker
    15.572
    Torget vurderinger
    2
    Religioner som ber deg FRYKTE GUD skal man ikke bruke tid på. Vi lever i en opplyst tid. Og de fleste som i dag tar på riddervern og lansehanske for å gå i felt for kristendommen kan forsvinnende lite om teksten. Som bevist i denne tråden.
     

    defacto

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Innlegg
    5.186
    Antall liker
    2.611
    Sted
    Liten by
    Et uttrykk som forbauser meg med mange kristne er "God fearing". Jeg har venner som snakker om slikt og ser det ofte brukt, spesielt i utlandet. Hva legger man i slikt? Er det bokstavlig eller i en annen betydning? Og hvorfor skal man frykte sin gud? Merkelige greier...
     
    Status
    Stengt for ytterligere svar.
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn