Politikk, religion og samfunn Norske gladkristne (not)

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Status
    Stengt for ytterligere svar.
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    Jeg har prøvd å få fram det gode budskapet til DNT her - uten å være kristen sådan - men jeg tror på godheten i mennesket og mange av de gode rådene og erfaringene vi får fra disse tekstene.

    Når det er sagt er jeg mer og mer skeptisk til religiøse grupperinger og miljø. Jeg vil nesten si at sosialdemokratiet vårt fungerer mye bedre mht å ta vare på den neste og alles ve og vel. Det er et paradoks at venstresiden ikke liker kirken men er best i klassen til å forvalte budskapet som ligger til grunn.

    I den settingen støtter jeg mye av fordelingspolitikken til venstresiden - men tenker på samme tid at vi må legge til rette for mer verdiskapning som arvtaker til oljen.
    For å begrunne litt bedre hva jeg mener med å legge til rette for verdiskapning:

    Problemet på venstresiden er at de også opererer med sine mantra. Jeg tror f.eks. det er en feil å stemple alle næringsdrivende som ultrarike som beriker seg på bekostning av lave lønninger etc.

    Det meste av verdiskapningen foregår i mellomstore og små bedrifter på fastlandsnorge. Flere av disse bedriftene blir tappet av verdier via formueskatten - også i perioder der de ikke har tilstrekkelig inntjening (Dette foregår ved at eierne må ta ut utbytte, betale skatt på dette, for så igjen betale formueskatt via sitt eierskap på privaten). Dette er konkurransevriende og favoriserer utenlandske aktører og reduserer norske bedrifter sin mulighet til å reinvestere i egen bedrift.

    Inntjeningen av formueskatten totalt sett er også svært begrenset og er ideologisk betinget. Jeg er overbevisst om at de totale inntektene øker ved å beskatte utbytte i større grad - og at mange bedirfter på den måten betaler mer skatt når bedriften går bra. I perioder med lav inntjening kan pengene gå til effektivisering og R&D framfor å tappe bedriftene for verdier. Dette vil også øke konkurranseevnen til norske bedrifter - noe vi trenger mye mer av i tiden framover.

    En rapport som venstresiden viser til (og som ble opprinnelig bestilt av regjeringen) viser at formueskatten ikke har negativ effekt mht. ansettelser. Dette er greit nok - men i møte med konkurranse fra utlandet så må bedrifter også tenke lønnsomhet og effektivisering utover rene ansettelser.

    I lys av dette så mener jeg at venstresiden bør tenke mer på hvordan vi skal omstille Norge samt sikre at vi har nok penger til fellesskapet etter oljen, og i større grad åpne opp for at det er forskjell på ultrarike som unngår formueskatt (de flytter gjerne pengene ut av landet likevel) og alle de næringsdrivende som ofte har kniven på strupen og som i mindre grad driver med å berike seg selv - men er drivende for Norges ve og vel.
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.412
    Antall liker
    7.904
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Det beste med at kristendommen stjal jula er at de laget en del flotte julesanger (som ihuga anglofil tenker jeg da på de gamle/tradisjonelle fra Storbritannia, ikke de norske). Andre ("hedenske") julesanger er jeg dessverre helt blank på. Noen som vet?
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.286
    Antall liker
    34.822
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Ikke noe bevart fra eldgammel tid, men Hans Rotmos «Vårres jul» er ikke spesielt kristelig av seg.
    Og slaktar'n kom med tingan sin i'n sekk
    Vi ungan vi sprang ut og gjømt oss vekk
    Men vi klemt oss framved husnåva og kjeik
    Og haurd at grisen Margido han skreik

    Så traska vi i beina på 'om far
    Ned kjellartråppa men da fikk vi svar:
    - (Ehemm) Ølet skjemmes hvess dokk kjem fer nære!
    Vi skjønt at brukbart maltøl va en ære

    Så kom a Märtha Dala og bakt goro
    Hu fortælt oss eventyr og spas og moro
    Og mjølstøvet sto rundt a' som ein filt
    Vi ungan vi åt deig og ha det gildt
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.412
    Antall liker
    7.904
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Ikke helt det jeg hadde i tankene nei, men en ypperlig julesang likefullt. Langt heller den enn Glade Jul, Deilig er Jorden og denslags.
     

    palmaris

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.11.2002
    Innlegg
    1.508
    Antall liker
    862
    Torget vurderinger
    1
    Trur dei ikkje på det dei sjølv seier? Er dei gode kristne skal dei jo til himmelen når dei døyr, so om det skjer litt raskare er jo ikkje det noko problem. Alle dei andre skal jo til helvete, der dei skal vera evig.Om nestekjærleik var det viktige skulle ein tru det var viktig å få utsett det så langt som mogeleg?
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.082
    Antall liker
    10.486
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Hvorfor ikke blande det gode, glade, rause, varme kristne budskap/preken med litt metall?

     

    defacto

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Innlegg
    5.186
    Antall liker
    2.611
    Sted
    Liten by
    Jeg utfordrer alle troende til å se denne og komme med motargumenter. Dette er veldig gode argumenter mot enhver tro på det overnaturlige.
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.412
    Antall liker
    7.904
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Ærru gærn, troende ser da aldri på ting som kan rokke ved troen. Det er djevelens verk vet du og bare å ta en kikk kan i seg selv være en alvorlig synd og sette ens sjel i fare for evig fortapelse. Gud er ganske kjip sånn.
     
    Sist redigert:

    noruego

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Innlegg
    6.536
    Antall liker
    7.022
    Omtrent som nestekjærligheten til Polens kristeligkonservative regjering under flyktningkrisen anno 2015. Et land med førti millioner innbyggere og desidert største netto mottaker av EU midler (samt største mottaker av norske/EØS bistandsmidler for den del) og i tillegg millioner av egne borgere som sendte hjem deler av inntekt og velferdsgoder fra andre EU/EØS land. Svaret var at de muligens hadde kapasitet til å ta mot et par tusen, om de var kristne, vel å merke.
     

    alipax

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.03.2003
    Innlegg
    1.235
    Antall liker
    285
    Sted
    Herja
    Torget vurderinger
    2
    Ikke glem at mange millioner kristne er forfulgt. Er det galt å hjelpe dem fordi de er kristne ?
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.286
    Antall liker
    34.822
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Spørsmålet er vel snarere om religiøs tro skal være et lovlig eller relevant kriterie i seg selv. Er man forfulgt er det tilstrekkelig. Deretter er spørsmålet hvor stor fare man står i, hvilke andre alternativer man har, osv. Om man forfølges av f eks iranske myndigheter fordi man er kristen eller fordi man er bahai eller fordi man er ateist gjør ingen forskjell. Skulle det? I så fall foreslår jeg kanskje at man leser Bergprekenen en gang til.
     

    alipax

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.03.2003
    Innlegg
    1.235
    Antall liker
    285
    Sted
    Herja
    Torget vurderinger
    2
    Jeg forsvarer alle forfulgte, Bergprekenen kan jeg, her er det ikke jøde eller greker som teller. Var mest nysgjerrig på hvilken reaksjon som ville komme.
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.412
    Antall liker
    7.904
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Jøder og grekere får selvsagt innpass. Muslimer, uansett valør og kulør, er det verre med.
     

    alipax

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.03.2003
    Innlegg
    1.235
    Antall liker
    285
    Sted
    Herja
    Torget vurderinger
    2
    Han snakker som en avansert ape. Men han vet ikke at han er mye mer unik enn som så.
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.412
    Antall liker
    7.904
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Han er en avansert ape. Akkurat som deg, bare at du tilsynelatende er en noe mindre avansert avart som ikke har tatt deg bryet med å sette deg inn i hverken vitenskap eller moralfilosofi og derfor er ute av stand til presentere noe som helst som ligner på et argument.
     
    Sist redigert:

    defacto

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Innlegg
    5.186
    Antall liker
    2.611
    Sted
    Liten by
    Han snakker som en avansert ape. Men han vet ikke at han er mye mer unik enn som så.
    Hva med å argumentere? Som oss andre aper, mener jeg? Men du er for god til det?
    Hvor tar Harris feil?

    Moral må være om at mennesker bryr seg om at andre har det bra.

    Som Harris sier, dersom det fantes en kultur som fjernet øynene på hvert 3 barn fordi de har en religiøs bok som sier at hver tredje skal vandre i mørket, ville du sagt at det var en god kultur? Den religiøse damen Harris snakket med mente at det var helt ok, fordi det er en religion.

    Så, det er din tur nå. Start debatt!
     
    Sist redigert:

    alipax

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.03.2003
    Innlegg
    1.235
    Antall liker
    285
    Sted
    Herja
    Torget vurderinger
    2
    Nytteløst å argumentere når vi lever i så forskjellige verdener eller så forskjellig ståsted. Men Harris har feil i utgangspunktet. Ferdig snakka fra meg.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    10.994
    Antall liker
    8.165
    Torget vurderinger
    1
    Nytteløst å argumentere når vi lever i så forskjellige verdener eller så forskjellig ståsted. Men Harris har feil i utgangspunktet. Ferdig snakka fra meg.

    Han lever i virkelighetens verden.
    Det gjør denne karen også.

     

    alipax

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.03.2003
    Innlegg
    1.235
    Antall liker
    285
    Sted
    Herja
    Torget vurderinger
    2
    Leser du hva jeg skrev: ferdig snakka fra meg. Svarene har du jo selv.
     

    defacto

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Innlegg
    5.186
    Antall liker
    2.611
    Sted
    Liten by
    Leser du hva jeg skrev: ferdig snakka fra meg. Svarene har du jo selv.
    Tenk om alle skulle levd livene sine på denne måten. Bare tro blindt på idealer man ikke klarer å forsvare, forklare eller på noen måte rettferdiggjøre. Idealer som demonstrativt er feil og kontraproduktive. Det hadde blitt litt av en verden....
     

    alipax

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.03.2003
    Innlegg
    1.235
    Antall liker
    285
    Sted
    Herja
    Torget vurderinger
    2
    Tenk om alle skulle levd livene sine på denne måten. Bare tro blindt på idealer man ikke klarer å forsvare, forklare eller på noen måte rettferdiggjøre. Idealer som demonstrativt er feil og kontraproduktive. Det hadde blitt litt av en verden....
    Takk, likeså!
     

    defacto

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Innlegg
    5.186
    Antall liker
    2.611
    Sted
    Liten by
    Takk igjen, jo jeg har skjønt men å prøve å ha en samtale med deg gidder jeg da ikke.
    Ha ha, men du har jo ingen to-veis samtale!
    I en to-veis samtale prøver begge å svare etter beste evne. Du har ikke besvart noe, noensinne!
    Jeg vet at som kristen så er det å preke mere naturlig, men det skaper lite diskusjon....
     

    defacto

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Innlegg
    5.186
    Antall liker
    2.611
    Sted
    Liten by
    Verden har gått videre, men ikke mye:
    De religiøse lar seg krenke og vi hopper.

    sukk.
     
    Status
    Stengt for ytterligere svar.
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn