Politikk, religion og samfunn Norske gladkristne (not)

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Status
    Stengt for ytterligere svar.

    defacto

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Innlegg
    5.186
    Antall liker
    2.611
    Sted
    Liten by
    Vi må til de unge for å finne noen form for klar tankegang og takk for det:
    1617864367412.png
     
    Sist redigert:

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.412
    Antall liker
    7.904
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Gi dem hundre år til så er de kanskje nær vårt nivå.
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.412
    Antall liker
    7.904
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Hvilken overraskelse. :rolleyes:

    Enhver annen organisasjon som ble funnet å ha bedrevet organiserte overgrep på mindreårige slik den katolske kirken har gjort ville blitt oppløst umiddelbart, permanent bannlyst og lederne buret inne i tiår.
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.030
    Antall liker
    9.310
    Hvilken overraskelse. :rolleyes:

    Enhver annen organisasjon som ble funnet å ha bedrevet organiserte overgrep på mindreårige slik den katolske kirken har gjort ville blitt oppløst umiddelbart, permanent bannlyst og lederne buret inne i tiår.
    Kristendommen er unntaket, de har syndsforlatelse. Bare å synde i vei, alltid tilgivelse å få, det er bare å krype lavt nok og fremstå som mest mulig kristen.
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.522
    Antall liker
    10.054
    Hvilken overraskelse. :rolleyes:

    Enhver annen organisasjon som ble funnet å ha bedrevet organiserte overgrep på mindreårige slik den katolske kirken har gjort ville blitt oppløst umiddelbart, permanent bannlyst og lederne buret inne i tiår.
    Det er virkelig absurd hvordan religiøse organisasjoner kan få holde på i århundrer som de reneste pedofile mafiaorganisasjoner, tiltuske seg enorme rikdommer, utstede de mest groteske straffer, og i tillegg motta statsstøtte, og æres av samfunnets maktapparater.

    Jeg har aldri helt klart å stole på menn i kjole med flagrende gevanter, men meg om det.
     

    defacto

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Innlegg
    5.186
    Antall liker
    2.611
    Sted
    Liten by
    1618563143455.png
    Jeg fikk klikket meg inn på dette programmet igjen i går og kom rett inn i denne utvekslingen.
    Forhistorien er at denne Reinertsen gikk ut og inn av sinnsykehus og at hans liv og lære ikke helt sto i stil.

    Reporter: Han var jo inn og ut sinnssykehus og Han var tiltalt for overgrep mot flere kvinner.
    Menighetsmann: Ja, men det kan jeg bekrefte med en gang at i MIN verden er det ikke bekreftet. Det henger ikke på greip. Det er ikke dokumentert.
    Reporter: Vi har vært i statsarkivet og funnet dokument med vitnesbyrd fra mange kvinner om overgrep.
    Menighetsmann: Jeg vil si det sånn at det ligger der og.... Jeg vil se det dokumentet. Jeg har ikke orket å bruke energi og forske på det.


    De bygger altså hele sitt liv på læren til denne Reinertsen, men har ikke ork til å sjekke ut forhistorien...
    Ikke spesielt kontroverislet og helt etter læreboka for de fleste religiøse, men allievel så utrolig trist og meningsløst.
     

    PeterDa

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.09.2020
    Innlegg
    220
    Antall liker
    248
    Sted
    Melhus
    De bygger altså hele sitt liv på læren til denne Reinertsen, men har ikke ork til å sjekke ut forhistorien...
    Veldig behagelig å legge ansvar for ditt eget lykke et annet sted.
    Tenke selv og reflektere på sitt liv er så slitsomt.
     

    defacto

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Innlegg
    5.186
    Antall liker
    2.611
    Sted
    Liten by
    Veldig behagelig å legge ansvar for ditt eget lykke et annet sted.
    Tenke selv og reflektere på sitt liv er så slitsomt.
    Det er det jo for de fleste, men utifra det de selv sier så kan jeg ikke skjønne at de er lykkelige i det hele tatt?
    Dette er jo selvsagt noe de selv må få lov til å velge, men da uten min støtte i form av penger og annen støtte fra staten.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.286
    Antall liker
    34.823
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det er snart 30 år siden Guds Menighet fikk sin første privatskole i den lille lofotbygda Vikten. Noen år senere startet de skole nummer to, i bygda Ørsnes.

    Barna i trossamfunnet ble tatt ut av den offentlige skolen og plassert på privatskolen.

    De to skolene har fått til sammen 184 millioner kroner i statsstøtte i tiden begge skolene har vært i drift.
    Jeg tror jeg kanskje kjenner en liten åpenbaring på vei, jeg også.
     

    PeterDa

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.09.2020
    Innlegg
    220
    Antall liker
    248
    Sted
    Melhus
    men da uten min støtte i form av penger og annen støtte fra staten.
    Absolutt 100% enig her, men det er ingen i politikken som tørr å brenne seg på denne.
    Norge har religionsfrihet, men er ikke en sekulær stat.
    Religion og politikk er koblet og staten tar en del penger av meg for å betale en annen persons hobby.
    Har aldri fått staten til å sponse mitt fiskekort eller betale medlemskap i fluefiskeforeningen.

    Religion er ett personlig valg, staten må ikke blande seg i dette!
     

    PeterDa

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.09.2020
    Innlegg
    220
    Antall liker
    248
    Sted
    Melhus
    Jeg tror jeg kanskje kjenner en liten åpenbaring på vei, jeg også.
    Nå du skriver dette, føler jeg at jeg tilber "den hellige ørret og dens brødre" og "sinus den rene og enige på alle dager".
     
    Sist redigert:

    defacto

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Innlegg
    5.186
    Antall liker
    2.611
    Sted
    Liten by

    – Det er dessverre en lei realitet med å mene ting i offentligheten at en ofte mottar hatmeldinger, sier Sund til NRK.
    «Du gjør meg kvalm», skal ha vært budskapet i en av meldingene han fikk på Facebook.
    I tillegg har noen trykket seg inn på den private instagramprofilen hans og kommentert under et av bildene hans. Universitetsavisa skrev først om Insta-kommentarene.

    1618991304652.png
    1618991327284.png
    Er vi virkelig et kristent land? Uten de såkalte kristne verdiene da.
    Disse meldingene ser ikke veldig "kristne" ut? Men det er vel den nye trenden...

    – Studentprestene, men også studenthumanister og andre, har veldig mye å bidra med på det området. Kanskje mer enn hva en psykolog kan. Psykologer kan bidra med veldig mye – vi trenger absolutt dem. Men vi trenger begge stemmer. De kan utfylle hverandre.
    Studentprest Martin Braut Tjelle har tidligere sagt til NRK at de ønsker seg et livssynsåpent campus, hvor studentprester og andre livssynsorganisasjoner kan dele lokaler på NTNU.
    Det synes Nielsen er en god idé.


    Hvorfor det? Hvorfor trenger vi meningene til noen som tror på mytiske og fiktive ting?
    Da bør vel norges UFO forbund (alien abduction) og de som tror på Bigfoot også være der?
     
    Sist redigert:

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.522
    Antall liker
    10.054
    Hvorfor det? Hvorfor trenger vi meningene til noen som tror på mytiske og fiktive ting?
    Da bør \vel norges UFO forbund (alien abduction) og de som tror på Bigfoot også være der?
    De som virkelig fortjener et eget rom i begivenhetenes sentrum i 2021, er selvsagt konspirasjonsteoretikerne. Hvorfor skal akkurat de utelates? Jeg har mine opplysninger om hvorfor, og det er noe myndighetene ikke vil snakke om. Og hvorfor skriver ikke MSM om det? Samme grunn. 14 dager nå, så kommer det fram opplysninger så sjokkerende at dere neppe vil tro det. Sann mine ord.
     

    defacto

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Innlegg
    5.186
    Antall liker
    2.611
    Sted
    Liten by
    De som virkelig fortjener et eget rom i begivenhetenes sentrum i 2021, er selvsagt konspirasjonsteoretikerne. Hvorfor skal akkurat de utelates? Jeg har mine opplysninger om hvorfor, og det er noe myndighetene ikke vil snakke om. Og hvorfor skriver ikke MSM om det? Samme grunn. 14 dager nå, så kommer det fram opplysninger så sjokkerende at dere neppe vil tro det. Sann mine ord.
    Svarte! Hvor er tinn hatten min???
     

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.631
    Antall liker
    5.276
    Sted
    Holmestrand

    – Det er dessverre en lei realitet med å mene ting i offentligheten at en ofte mottar hatmeldinger, sier Sund til NRK.
    «Du gjør meg kvalm», skal ha vært budskapet i en av meldingene han fikk på Facebook.
    I tillegg har noen trykket seg inn på den private instagramprofilen hans og kommentert under et av bildene hans. Universitetsavisa skrev først om Insta-kommentarene.

    Vis vedlegget 715864
    Vis vedlegget 715865
    Er vi virkelig et kristent land? Uten de såkalte kristne verdiene da.
    Disse meldingene ser ikke veldig "kristne" ut? Men det er vel den nye trenden...

    – Studentprestene, men også studenthumanister og andre, har veldig mye å bidra med på det området. Kanskje mer enn hva en psykolog kan. Psykologer kan bidra med veldig mye – vi trenger absolutt dem. Men vi trenger begge stemmer. De kan utfylle hverandre.
    Studentprest Martin Braut Tjelle har tidligere sagt til NRK at de ønsker seg et livssynsåpent campus, hvor studentprester og andre livssynsorganisasjoner kan dele lokaler på NTNU.
    Det synes Nielsen er en god idé.


    Hvorfor det? Hvorfor trenger vi meningene til noen som tror på mytiske og fiktive ting?
    Da bør vel norges UFO forbund (alien abduction) og de som tror på Bigfoot også være der?
    Jo, dette er en viktig del av kristendommen, på linje med andre religioner, forskjellige -ismer, og annet som folk brenner for (fotball f eks ....).
    For mange så brukes entusiasmen til å hate, forakte, mobbe, etc andre som ikke er av samme oppfatning.

    For meg så er nestekjærlighet og tilgivelse bærebjelken i liv og lære.
    Der sammenfaller mitt ateistiske livssyn med kristendommen etter hva jeg skjønner.

    Men det virker ikke som alle kristne har fått med seg dette:
    «Du skal elske Herren din Gud av hele ditt hjerte og av hele din sjel og av all din forstand.
    Dette er det største og første bud.
    Men et annet er like stort:

    Du skal elske din neste som deg selv.
    På disse to bud hviler hele loven og profetene.»
    Den første delen får de antagelig med seg, den andre (som er like stort), not so much ...
     
    Sist redigert:

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.083
    Antall liker
    2.620
    Runar Sørgaard er jo selve definisjonen av en gladkristen. Han er jo en famous superkristen med TV-shows og halleluja på alle bauger og kanter.

    Dømt til fengsel for grovt skattesvik!
    Skikkelig hyklersk person. Men herren tillater vel økonomisk snusk for å berike seg selv på bekostning av velferden til allmennheten?

    https://www.dagbladet.no/kjendis/domt-til-fengsel/73893153
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.030
    Antall liker
    9.310
    Den fyren der er ikke mer kristen enn katta i huset. Godt inne på sleskingtoppenes Topp-ti liste.
    En stor skam at han skal være et fyrtårn for de kristne.
     

    defacto

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Innlegg
    5.186
    Antall liker
    2.611
    Sted
    Liten by
    1623849827977.png

    Familien er religiøse og tror på et liv etter døden. De finner trøst i å tro på at Gud har en mening med alt – også datterens plutselige død.
    – Det er ikke så mye annet å gjøre. Det er en befrielse for oss å kunne ha dyp sorg uten fortvilelse og desperasjon. At det kan være separat. Jeg tror ikke at det er en ulykke som ikke skulle skjedd, forteller moren.
    Hun forstår at det kan høres «hardt ut» for en som ikke «tror», og presiserer:
    – Sorgen kommer til å være dyp og den vil vare lenge. Men hvis man tror, tenker man at Gud har kontroll og vil det beste for oss. Jeg trenger ikke bebreide omstendighetene, andre mennesker eller Gud. Det er det stor trøst i, sier Thewlis.


    Det er mulig at de er feilsitert og at mine første tanker er totalt feil, men jeg synes holdningen deres er skremmende!
     
    R

    rr30629

    Gjest
    Utrolig hvis dette er ordrett sitert. Må være en indoktrinering av første klasse.
     

    Griffenfeldt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Innlegg
    8.013
    Antall liker
    4.128
    Sted
    I en kjeller
    Torget vurderinger
    17
    Jeg har lest saken og tenkt litt og konkludert med at sorg og håndtering av sorg er individuellt. Hvis det er måten de takler det på så kan jeg ikke annet enn å respektere det.
    Jeg kan være så uenig jeg bare vil, men det endrer ingenting.
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.030
    Antall liker
    9.310
    Tenk å tilbe en gud som er så grusom at han dreper datteren. Eller sagt på en annen måte, tenk å tro at datterens død var Guds vilje, og godta det.
     

    defacto

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Innlegg
    5.186
    Antall liker
    2.611
    Sted
    Liten by
    Jeg har lest saken og tenkt litt og konkludert med at sorg og håndtering av sorg er individuellt. Hvis det er måten de takler det på så kan jeg ikke annet enn å respektere det.
    Jeg kan være så uenig jeg bare vil, men det endrer ingenting.
    Alle "individuelle" valg er ikke nødvendigvis greit, ihvertfall ikke når det antagligvis ikke er hverken individuelt eller et valg! Jeg skal vedde på at det er noen som hvisker de i ørene og at de rett og slett ikke har noe valg. Alternativene er jo at gud er enten ond eller ikke bryr seg, og da er det jo ikke lenger et valg? Eller?
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.412
    Antall liker
    7.904
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.472
    Antall liker
    9.606
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Jesus visste ikke hva han snakket om. Det skulle bare mangle at folk skulle få være glade i hvem som helst. En rabulist som ville rive ned hele presteskapets makt over bermen!
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.323
    Sted
    Smurfeland
    Og nå har vi denne da i neste kjærlighetens høyborg:

    Ikke noe overraskende eller nytt med dette. Jeg var på kristen konfirmasjonsleir i min ungdom, for det var sånn man gjorde det den gangen, og husker godt de unge og liksom-kule gladkristne leirlederne fortalte oss med det største alvor at Gud ikke likte homofile, og at homofile kommer til helvete.

    Verre hedninger enn vennene mine og jeg har neppe noen gang vært i Guds propdagandeleir der ute i Ytre Enebakk før eller siden, men jeg fikk iallfall konfirmert meg og høstet et rikt bytte. Bl.a. en litt slitt og gammel Les Paul, som jeg elsker og spiller på den dag i dag. Så det var ikke for ingenting.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.323
    Sted
    Smurfeland
    Jesus visste ikke hva han snakket om. Det skulle bare mangle at folk skulle få være glade i hvem som helst. En rabulist som ville rive ned hele presteskapets makt over bermen!
    Jeg syns Jesus virker litt homofil. Han slår ut på gaydaren min, liksom.
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    20.948
    Antall liker
    6.128
    Jesus visste ikke hva han snakket om. Det skulle bare mangle at folk skulle få være glade i hvem som helst. En rabulist som ville rive ned hele presteskapets makt over bermen!
    Tror ikke det er Jesus som er problemet, men heller de av de kristene som mener at det er deres jobb å dømme folk.

    Tenk hvor lite fridager vi hadde hatt uten Jesus.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.472
    Antall liker
    9.606
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Glemte åpenbart å skru på ironi modus. Min post var sett fra institusjonenes synspunkt, som i den siste setningen. Religion er lik makt, eller en anledning til makt.
     

    Griffenfeldt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Innlegg
    8.013
    Antall liker
    4.128
    Sted
    I en kjeller
    Torget vurderinger
    17
    Alle "individuelle" valg er ikke nødvendigvis greit, ihvertfall ikke når det antagligvis ikke er hverken individuelt eller et valg! Jeg skal vedde på at det er noen som hvisker de i ørene og at de rett og slett ikke har noe valg. Alternativene er jo at gud er enten ond eller ikke bryr seg, og da er det jo ikke lenger et valg? Eller?
    Det finnes ingen alternativ hvor gud eksisterer. Jeg er ateist så jeg vet at gud ikke eksisterer andre steder enn i menneskers hode, men det betyr ikke at jeg må stille spørsmålstegn ved deres måte å sørge bortgangen til deres eget barn.
    Om jeg skal sparke til noen så er det ikke enkeltindivider som velger å tro, men religion som en instutisjon.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.455
    Antall liker
    7.793
    Torget vurderinger
    0
    ............ men jeg fikk iallfall konfirmert meg og høstet et rikt bytte. Bl.a. en litt slitt og gammel Les Paul, som jeg elsker og spiller på den dag i dag. Så det var ikke for ingenting.
    Bambi, du er et ludder!! :ROFLMAO: :ROFLMAO: :ROFLMAO:
     
    Status
    Stengt for ytterligere svar.
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn