Norske soldater skadd i Afghanistan

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
9.293
Torget vurderinger
1
Det blusset opp til sammenstøt mellom ISAF-soldater og afghanere i ISAF-leiren i Meymaneh i Nord-Afghanistan.

Den norske styrken i Meymaneh er på rundt 50 soldater. 5 er meldt skadet av stein og granatsplinter.

Forsvaret har totalt 420 nordmenn i utenlandsoperasjoner. 286 av disse er i Afghanistan. PRT enheten i Meymaneh er norsk ledet.

Det er sannelig ikke noen spøk å være norsk soldat i utenlandstjeneste. Er det slik at vi ikke kan yttre oss fritt uten at nordmenn skal rammes i utlandet? -skal vi fortsatt delta med soldater i ISAF-styrken i Afghanistan?

Relevante linker:

http://www.mil.no/start/article.jhtml?articleID=116480

http://www.mil.no/start/article.jhtml?articleID=116491

http://www.mil.no/start/article.jhtml?articleID=116479

Mvh. Bjørn

RETTELSE: vi har 33 soldater i ISAF-basen i Meymaneh i Nord-Afghanistan. -Forsterkninger er også satt inn.

se også:

http://www.dagbladet.no/nyheter/2006/02/07/457081.html

http://www.aftenposten.no/nyheter/uriks/article1216487.ece

http://news.bbc.co.uk/1/hi/world/south_asia/4688338.stm

http://www.cnn.com/2006/WORLD/asiapcf/02/07/afghan.prophet.drawings.ap/index.html

-som vi ser av norsk fra forsvarets pressemeldinger, norsk media og utenlandsk media, så avviker innformasjonen i noen grad.

L

Lydtekniker

Gjest
Dette er forøvrig mine ex-kolleger fra Forsvaret. Håper de holder skansene :-/

O

OldBoy

Gjest
Det er sannelig ikke noen spøk å være norsk soldat i utenlandstjeneste. Er det slik at vi ikke kan yttre oss fritt uten at nordmenn skal rammes i utlandet? -skal vi fortsatt delta med soldater i ISAF-styrken i Afghanistan?
Selvfølgelig kan vi ikke ytre oss fritt uten at nordmenn kan rammes i utlandet. Kuler og granater er litt drøy kost, men vi må faktisk regne med at norske arbeidsplasser kan bli rammet. Som de danske meieriarbeidere.

Dette er jo ikke noe nytt. Israelske appelsindyrkere risikerte boikott her i Norge, inntil Kristin Halvorsen fant ut at det ikke var noen god idé, på grunn av ett eller annet vi ikke likte med Israels politikk i området. I USA mister TV-kanalene reklameinntekter hvis de sender programmer som annonsørene oppfatter som støtende. For noen år siden var det vel en slags halvoffisiell boikott av franske viner på grunn av noen prøvesprengninger.

Alle ytringer KAN ha denslags konsekvenser. Velkommen til virkeligheten.

Fordelen med å være soldat er at du i det minste har våpen å forsvare deg med hvis reaksjonene blir for sterke. Det har verken du eller jeg. Så soldatene kan nok bli, mens du og jeg gjør nok best i å holde oss hjemme.

T

tjn

Gjest
Enten vi liker det eller ei så er det bivirkninger av ALT vi gjør her på jorden.....

Ellers så hadde ikke jeg likt så veldig godt at vi hadde bevæpnede soldater i landet som vi ikke ønsket her.

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
9.293
Torget vurderinger
1
Det er ikke nytt at norske soldater skades eller drepes i utenlandstjenste. Men omstendighetene er relativt sett annerledes. Norske soldater har sjelden vært målet for væpnede aksjoner, men det har hendt med jevne mellorom.

Egne opplevelser i Bosnia i Hercegovina tilsier at militære fredsbevarende styrker kan bli utsatt for både sivil frustrasjon og politiske interesser, men at man som norsk soldat utsettes som mål i seg selv er relativt sjelden. Serberne i eks-Jugoslavia var rene barnehagen i forhold til det vi ser nå.

A

Affa

Gjest
Selv ble jeg truffet i armen av en fragmentert kule i det jeg forlot den brennende pantheren vår ved Narva i februar.

L

Lydtekniker

Gjest
Selv ble jeg truffet i armen av en fragmentert kule i det  jeg forlot den brennende pantheren vår ved Narva i februar.
Forlot du kjøretøyet ditt uten å få ordre om det? Forræder! Faneflukt!!!

OKA

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.03.2002
Antall liker
442
Sted
Bergen
Affa var nok langt fra påtenkt dengang. Han har nok bare forlest seg på Sven Hazel og annet tull i ungdommen.

A

Affa

Gjest
Måtte ikke røyke i Pantheren, Affa!
Pantheren tok fyr da vi kjørte over en brennende russisk lastebil. Vognens motordeksel ble oversprøytet av diesel som antente motorrommet i den høye temperaturen. Det var ikke annet å gjøre enn å komme seg ut.

A

Affa

Gjest
Affa var nok langt fra påtenkt dengang.  Han har nok bare forlest seg på Sven Hazel og annet tull i ungdommen.
Hvem? Hva vet du om det snørrunge?

OKA

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.03.2002
Antall liker
442
Sted
Bergen
En historie fra østfronten.

Russerne trente opp hunder til å sprenge tanks.  Ideen var at de skulle gå under tanksen og ladninger festet på hunden ville gå av.

Det ble ingen umiddelbar suksess.  Da hundene var trent opp og ble sluppet løs, fant de nærmeste T34 og la seg under dem som de var vant til under treningen.

A

Affa

Gjest
En historie fra østfronten.

Russerne trente opp hunder til å sprenge tanks.  Ideen var at de skulle gå under tanksen og ladninger festet på hunden ville gå av.

Det ble ingen umiddelbar suksess.  Da hundene var trent opp og ble sluppet løs, fant de nærmeste T34 og la seg under dem som de var vant til under treningen.
Det stemmer faktisk. Vi var livredde løshunder. Vi skjøt alle vi så.

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
9.293
Torget vurderinger
1
Uansett: nok useriøsiteter!

A

Affa

Gjest
Hva behager guttehvalp? Jeg er dekorert med ridderkors og bar Utersturmfuhrers grad. Mye kunne man nok si om Brigadefuhrer Dr. Gustav Krukenbergs menn, men useriøse det var vi ikke.

T

tjn

Gjest
Pantheren tok fyr da vi kjørte over en brennende russisk lastebil. Vognens motordeksel ble oversprøytet av diesel som antente motorrommet i den høye temperaturen. Det var ikke annet å gjøre enn å komme seg ut.
Spill mer plater, se mindre på film

B

bamsemann

Gjest
Jeg er flau over dere på hi-fi sentralen!!!!!!!!!!

Man driver ikke tull med en gammel krigsveteran som var villig til å ofre livet i krigen...

La Affa være i fred..... Fy på dere........

J

jekri

Gjest
Jeg er flau over dere på hi-fi sentralen!!!!!!!!!!

Man driver ikke tull med en gammel krigsveteran som var villig til å ofre livet i krigen...

La Affa være i fred..... Fy på dere........
Han fikk vel sin straff etter krigen, i landssvikeroppgjøret.

B

bamsemann

Gjest
Han fikk vel sin straff etter krigen, i landssvikeroppgjøret.
Mulig han fikk sin straff for å være på feil side....

Men for en tøffing da... respekt...... 8)

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Det er da svært betryggende å ha en gammel kriger med kamperfaring blant oss nå i disse dager...
Håper bare den gamle skaden ikke er til plage på noe vis... ;)

B

bamsemann

Gjest
Vi får håpe at Affa er klar hvis det smeller... En gammel krigsskade eller ti tror jeg ikke han bryr seg noe om...

Vi trenger en chief of command...

O

OldBoy

Gjest
The butterfly effect?
Noen sommerfugler har større virkninger enn andre sommerfugler. Det ville vært uutholdelig mange orkaner på jorden hvis hver sommerfugl skulle ha startet hver sin.

Kunsten er å finne den riktige sommerfuglen i tide og kverke den før den får gjort sitt.

T

Thomas_Lutro

Gjest
Nei, i armen. Bare et kjøttsår.
Selv om de bare fant den i armen, så kan det meget vel være noe også i hodet.

Når man, som dem, er kommet til sjels år og alder kan dette være forbundet med stor fare. Fremmedlegemer på innsiden av kraniet skal man ikke tøyse med.

Det finnes dog en enkel metode for å fjerne disse. Gå opp på roteloftet og let gjennom arvegodset etter deres mor. Finn frem en heklekrok, stikk denne opp gjennom nesen, rot rundt til de finner fremmedlegemet, og trekk det ut. Finner de det vanskelig å trenge gjennom bensubstansen over bihulene, er det bare å hjelpe til med en liten hammer.

Gjør de dette, skal jeg på min side unnlate å kommentere hva deres mor egentlig burde brukt strikkepinnene til.

A

Affa

Gjest

Når man, som dem, er kommet til sjels år og alder kan dette være forbundet med stor fare. Fremmedlegemer på innsiden av kraniet skal man ikke tøyse med.

Det finnes dog en enkel metode for å fjerne disse. Gå opp på roteloftet og let gjennom arvegodset etter deres mor. Finn frem en heklekrok, stikk denne opp gjennom nesen, rot rundt til de finner fremmedlegemet, og trekk det ut. Finner de det vanskelig å trenge gjennom bensubstansen over bihulene, er det bare å hjelpe til med en liten hammer.

Gjør de dette, skal jeg på min side unnlate å kommentere hva deres mor egentlig burde brukt strikkepinnene til.
Idiot, tror du ikke jeg er kjent med balsameringsmetoder.

Til din opplysning: Min mor strikket ikke. Jeg er da ikke av simpel arbeiderklasse heller.

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Idiot, tror du ikke jeg er kjent med balsameringsmetoder.

Til din opplysning: Min mor strikket ikke. Jeg er da ikke av simpel arbeiderklasse heller.

Hehe, ubetalelig. ;D

Sailor

Overivrig entusiast
Ble medlem
23.01.2004
Antall liker
10
Norsk ungdom har pokkermeg ikke noe i Afghanistan å gjøre.

Bring em all home.

8)

J

jekri

Gjest

Det er slutt med lobotomi som behandlingsmetode 8)

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.099
Torget vurderinger
0
Det stemmer faktisk. Vi var livredde løshunder. Vi skjøt alle vi så.  
Si det som det var Affa, du kan like gjerne være ærlig ! Dere skjøt hundene for å spise dem. Det var ikke mye kjøtt å få på østfronten på den tiden hvis man ikke ordnet det selv.

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.099
Torget vurderinger
0
Det er da svært betryggende å ha en gammel kriger med kamperfaring blant oss nå i disse dager...
Håper bare den gamle skaden ikke er til plage på noe vis... ;)
I svake stunder ( god musikk og godt drikke ) kan du få gammel`n til å innrømme at skaden gir giktsmerter.  ;)  Men for en gammel kriger er slikt bare bagateller.  ;D

.

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.099
Torget vurderinger
0

Det er vel egentlig dårlig takt og tone å kritisere andres ortografiske feil på et slikt forum som dette. :mad: Men av hensyn til unge ubesudlede sjeler vil jeg bare gjøre merksam på at ord som De, Dem og Deres skal skrives med stor forbokstav. ;D

T

Thomas_Lutro

Gjest
Det er vel egentlig dårlig takt og tone å kritisere andres ortografiske feil på et slikt forum som dette.  :mad:  Men av hensyn til unge ubesudlede sjeler vil jeg bare gjøre merksam på at ord som De, Dem og Deres skal skrives med stor forbokstav.  ;D
Jeg vet. Men da jeg prøvde å rette opp i denne skandaløse tabben, var det for sent. Jeg ville dessuten så gjerne ha kursivert strikkepinnene som Affa så voldsomt fornekter.

T

Thomas_Lutro

Gjest
Hvilket muligens forklarer hvorfor hun ikke klarte å utføre jobben på en skikkelig måte. Det blir nok litt for spett med brodernåler, når man gir seg i kast med en jobb som krever strikkepinner. Jeg antar at Deres mor som så mange adelige og kongelige fornøyet seg med denne type håndarbeid.

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
I svake stunder ( god musikk og godt drikke ) kan du få gammel`n til å innrømme at skaden gir giktsmerter.  ;)  Men for en gammel kriger er slikt bare bagateller.  ;D

.
Å nei, giktsmerter kommer han aldri til å innrømme, det kan jo minne litt om fibromyalgi... Leste forresten nylig at fibromyalgi kan behandles ved akupunktur... ;)

Topp Bunn