NRK og reklame

W

wurst

Gjest
For noen minutter siden hadde Lørdagsrevyen i statskanalen vår en 4-5 min. reportasje om og med "Vassendgutane", et band som visstnok hadde fulle ordrebøker i måneder framover. Dette var selvfølgelig gratisreklame verdt millioner.
Lignende ting opplever man til stadighet i NRK. Er det ubetenksomhet, en skjult agenda eller andre motiver som ligger bak? Hvorfor skal bestemte sjangre og grupper markedsføres i vårt viktigste medium og attpåtil antagelig uten å betale for det? Kvalmt, spør du meg!! Flere meninger?

Boffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.04.2002
Antall liker
333
Sted
Oslo Vest
standardsvar her på HS- idiotkanalen.

Venstresida og kommunistene.

godnatt og pissoff.

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
878
Bra Boffen! Du har humor!

;D ;D ;D

Z

Zomby_Woof

Gjest
Å plugge et produkt blant det redaksjonelle stoffet er en bra teknikk uansett hva du vil selge. Det er både billig og effektivt. Det skjer hele tiden. Proffe markedsførere bruker teknikken når de har muligheten.

NRK er ikke verre enn andre medier på dette området.

Psyklisten

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.12.2004
Antall liker
0
Torget vurderinger
1
De kronene disse harrygutane fra nordvestlandet tjener på denne reportasjen er de vel verdt! Bra NRK, dette er distrikspolitikk på sitt beste. Mye bedre at sånne får oppmerksomhet enn at de viser Røkke&co på besøk på en fiskebedrift i samme område.

OKA

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.03.2002
Antall liker
442
Sted
Bergen
Tja, så faktisk denne. Tror ikke de har så mye appell over kjernepublikum som jo elsket dem. Synes det var greit med et innslag om gutta fra frabrikken som hadde en band på si som var kjempepopulært rundt omkring og som var så langt fra mainstream Oslo som overhodet mulig. Kanskje det hadde passet bedre i Norge Rundt eller Midt nytt...

Men jeg er forferdelig lei all NRK reklamen. Selvreklamen gjør at jeg spyr av enkelte program uten å ha noen gang sett dem. Selv "Skomakergata" i fjor fikk jeg avsmak fra allerede i november pga all reklamen. Dessuten er det helst på NRK jeg blir utsatt for reklame. De andre reklamekanalene jeg ser på har i det minste et lite forvarsel som gjør at jeg rekker å skifte kanal først.

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
At NRK speiler folket er OK.
Det er ikke formye av det. Det er tross alt vi som betaler for morroa.
Alt for mye innslag med politisk korrekt kunst.
Slipp folket til.

larsfs123@mail.com

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
02.07.2003
Antall liker
1
Eg e ungkar med dobbelseng og eigen sjark...og ei hæ ræva fulj av penge :)

Godt at folk ikkje tar seg sjølv så høgtidleg!

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
397
Men bør ikke NRK som er en lisensfinanasiert kanal være en reklamefri kanal? Ser ikke mye tv men finner det irriterende att jeg må betale lisens til en kanal der alle programmene er "presentert/sponset av" et eller annet foretak.

Holmium

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
787
Torget vurderinger
5
Men bør ikke NRK som er en lisensfinanasiert kanal være en reklamefri kanal? Ser ikke mye tv men finner det irriterende att jeg må betale lisens til en kanal der alle programmene er "presentert/sponset av" et eller annet foretak.
Ser poenget, men det er vel strengt tatt ikke alle program. Det er i hovedsak sportssendinger som er sponset.

S

stikken

Gjest
Eg e ungkar med dobbelseng og eigen sjark...og ei hæ ræva fulj av penge :)

Godt at folk ikkje tar seg sjølv så høgtidleg!
Trenger du mannskap! ;D ;D ;D
Vh
S

S

stikken

Gjest
Jo det bør og skal den være!
Det jeg frykter og som vi kanskje har sett en økende tendens til er at det kommer mere reklame på NRK, dette fordi NRK ser hvor store inntekter de kan ha på dette.
Derfor tror jeg at vi i fremtiden vil få mer av dette, men jeg er sikker på at lisensen bare kommer til og øke i stedet for og bli redusert på tross av økte inntekter på reklame!

Ellers et nydelig vær i Arendal   +10 delvis vindstille, men i går var store "Torungen" ute av drift og det var spooki!
Vh
S

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Til å være en kanal "fri" for reklame synes jeg de reklamerer irriterende mye for seg selv. De tyter opp og ned om et program de skal sende så mye i forkant at når programmet endelig dukker opp er du allerede lei ...

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
10.837
Til å være en kanal "fri" for reklame synes jeg de reklamerer irriterende mye for seg selv. De tyter opp og ned om et program de skal sende så mye i forkant at når programmet endelig dukker opp er du allerede lei ...
Nettopp stått opp? Du virker morgengretten i dag ;D ;D

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Nettopp stått opp? Du virker morgengretten i dag  ;D ;D

Din frekke lille rosa dings.. :mad: ;)

Jeg irriterer meg bare over at hver gang jeg skal se på et program på TV så må de bare sende reklame for noe annet først. Om det er OMO color eller "Vi på Røst" er ett fett, irriterende begge deler...

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Antall liker
3.906
Sted
Oslo
Din frekke lille rosa dings..   :mad:  ;)

Jeg irriterer meg bare over at hver gang jeg skal se på et program på TV så må de bare sende reklame for noe annet først. Om det er OMO color eller "Vi på Røst" er ett fett, irriterende begge deler...
Du får flytte til et visst land, der de klarer å lage nesten timelange sendinger, ut av halvtimesprogram. Begrepet "irriterende" ville fått en ny betydning. ;)

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Du får flytte til et visst land, der de klarer å lage nesten timelange sendinger, ut av halvtimesprogram. Begrepet "irriterende" ville fått en ny betydning.  ;)
Har bodd i USA, så jeg vet hva du snakker om... Enda verre der selvsagt, men nå skulle jo nrk være fri for reklame da liksom...

Sorry Pinki, håper du ikke brant deg... ;)

Psyklisten

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.12.2004
Antall liker
0
Torget vurderinger
1
Uffamæi, det må være kjedelig å sitte benka foran TV`n og kun se på NRK`s egenreklame.

W

wurst

Gjest
Bra NRK, dette er distrikspolitikk på sitt beste.
Det er i beskjeden grad forekomster fra distriktene som profileres, langt oftere får vi presentert mer universelle innslag som Sissels forestående julekonserter, Åges siste trønderrock, deLillos aktuelle sanglige utgydelser osv.osv. Og det går som oftest i beste sendetid i lørDagsrevyen! Hadde det enda vært kategorisert som reklame, på TV2 vet man i hvert fall hva som er hva og kan f.eks. skifte kanal. Og Kulturnytt får 2 x 5 min. i uka!! Jo, statskanalen er virkelig en garantist for kulturelt mangfold og kvalitet!

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
3.582
Det er i beskjeden grad forekomster fra distriktene som profileres, langt oftere får vi presentert mer universelle innslag som Sissels forestående julekonserter, Åges siste trønderrock, deLillos aktuelle sanglige utgydelser osv.osv. Og det går som oftest i beste sendetid i lørDagsrevyen! Hadde det enda vært kategorisert som reklame, på TV2 vet man i hvert fall hva som er hva og kan f.eks. skifte kanal. Og Kulturnytt får 2 x 5 min. i uka!! Jo, statskanalen er virkelig en garantist for kulturelt mangfold og kvalitet!
Men det virker nå uansett som om NRK er blant favorittkanalene dine, det virker som om du ser mye på NRK. Ergo, må det være mange interessante programmer på NRK ;)

W

wurst

Gjest
Jeg har dessverre bare to kanaler, NRK 1 og TV2. Ikke savner jeg fler heller. jeg hører mest på radio, nesten utelukkende P2.
En annen ting jeg ergrer meg grønn over er de timelange sendingene med sport i begge kanaler! Opatt og oppattatt!! Da slår jeg av og setter på en video med fornuftig innhold.

bber

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.02.2005
Antall liker
20
Legg ned NRK. Staten skal selvsagt ikke drive medievirksomhet.

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.211
Torget vurderinger
0
NRK har ( hadde i allefall ) en helt klar begrunnelse i at HELE landet skulle få kringkasting uavhengig av bedriftøkonomisk lønnsomhet. Nå som også NRK ser det som sin hovedoppgave å gå med overskudd til eieren ( Staten ) kan det egentlig være det samme med hele statskanalen !!

Honkey_Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2006
Antall liker
0
TV Norge har 8 minutter rein reklame HVER HALVTIME. I tillegg kommer deres egenreklame som vanligvis bryter av etter i underkant av 15 minutter. Å se film på en sånn modell (tilpasset amerikanske tv-systemer) gidder jeg kort sagt ikke.

Jeg er IKKE imponert over NRK's snikinnføring av reklame og sponsing. Det er nå i grenseland for hva jeg gidder også der. I mitt tilfelle går det i retning av å se mindre og mindre på TV. Det tjener verken statskanal eller reklameguruer på.

Honkey

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.211
Torget vurderinger
0
Jeg er IKKE imponert over NRK's snikinnføring av reklame og sponsing. Det er nå i grenseland for hva jeg gidder også der. I mitt tilfelle går det i retning av å se mindre og mindre på TV. Det tjener verken statskanal eller reklameguruer på.

Honkey
Slik tenker og taler en mann med en smule integritet, er hjertens enig med deg ! ;)

Psyklisten

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.12.2004
Antall liker
0
Torget vurderinger
1
Det er rett og slett genialt å se TV noe forsinket. Har kjøpt meg harddisk recorder og hopper rett og slett over all reklamen, det er ikke annet enn nyheter som jeg må se live. Jeg bruker timeshift funksjon og ser programmene uten reklamen ;D

I enkelte filmer, som f.eks. Pearl Harbour er det så mye reklame at det tilogmed kan være iriterende å komme til en reklamesnutt i opptaket. Da er vel NRK bra allikevel?

bber

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.02.2005
Antall liker
20
Statskanalen er og blir en vits. Dagsrevyen kunne med fordel skiftet navn til det mer dekkende "Navlebeskuende smånytt, inkludert paranoide værvarsler og royalt krimskrams".

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
10.837
Statskanalen er og blir en vits.  Dagsrevyen kunne med fordel skiftet navn til det mer dekkende "Navlebeskuende smånytt, inkludert paranoide værvarsler og royalt krimskrams".  
Nå er det NRK som diskuteres, ikke TV2

P

Parelius

Gjest
NRK har ( hadde i allefall ) en helt klar begrunnelse i at HELE landet skulle få kringkasting uavhengig av bedriftøkonomisk lønnsomhet. Nå som også NRK ser det som sin hovedoppgave å gå med overskudd til eieren ( Staten ) kan det egentlig være det samme med hele statskanalen !!
Spesielt når de som lisensfinansiert kanal ser på seg selv som konkurrenter i et marked.

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
878
Spesielt når de som lisensfinansiert kanal ser på seg selv som konkurrenter i et marked.
Jeg er ikke glad i reklame heller, og jeg synes NRK har kommet godt fra det med konkurransen i eteren. Men bedre uten reklame.

P

Parelius

Gjest
Jeg er ikke glad i reklame heller, og jeg synes NRK har kommet godt fra det med konkurransen i eteren. Men bedre uten reklame.
Jeg tenker ikke så mye på reklamen, men det at de tenker og oppfører seg som om de var reklamefinansiert. Da kan de like godt reklamefinansieres, kanskje!

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
878
Tja, de sender jo et bredt utvalg av programmer på nrk. Mange kanaler og litt for oss som ikke bare liker "mainstream" også.

K

kbwh

Gjest
Det hadde ikke plaget meg om NRK hadde brukt litt mindre energi og støy på å holde ratingen.

P

Parelius

Gjest
Tja, de sender jo et bredt utvalg av programmer på nrk. Mange kanaler og litt for oss som ikke bare liker "mainstream" også.
Det kan en jo finne på reklamefinansierte kanaler også (TV2?), om en leter litt. På den andre siden, så har du jo noe rett her, men jeg er stygt redd for at dette bare er uttrykk for et visst etterslep. Tiden vil, så lenge de tenker som de gjør, viske ut alle forskjeller du nå setter pris på. Spesielt etter som nye fancy hoder kommer inn i alle ledd fra øverst til nederst. Den farligste forvitring er den som skjer innenfra. Og når de ser seg som konkurrenter på et marked, så ...

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
878
Nei smale programmer finner du lite av på TV2 i sammenligning med NRK 2 f.eks. Jeg er ikke så sikker på at tiden vil viske ut forskjellene, de er nok mere bevisst enn som så i NRK.

W

wurst

Gjest
Jaaa, vi ønsker oss jo stadig mer sport og Sissel Kyrkjebø! For ikke å snakke om Fredrik Skavlan! Og Synnøve Svabø er bare helt praktfull!! For en innsikt, for en refleksjon, er ikke dette folkeopplysende så vet ikke jeg!

bber

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.02.2005
Antall liker
20
Jeg tenker ikke så mye på reklamen, men det at de tenker og oppfører seg som om de var reklamefinansiert. Da kan de like godt reklamefinansieres, kanskje!
Ja, nettopp. Hvis NRK ville bli tatt på alvor, burde de lage gode programmer og gi blaffen i seertallet.

Topp Bunn