NRKs musikkdekning er pludrende, overfladisk og noen ganger direkte pinefull å høre på.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.472
    Antall liker
    9.606
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Gode spørsmål:

    Hvorfor er klassisk musikk fjernet fra P2?
    Hvorfor er NRK Klassisk blitt en jukeboks?
    Hvorfor behandles ikke lenger kunstmusikk redaksjonelt i radio og TV?
    Hvorfor er musikkritikken fjernet fra lufta?
    Hvorfor favoriseres bare mainstream pop?
    Hvorfor avvises klagene av kringkastingssjefen?
    Er det ingen voksne hjemme i NRK?

    https://www.aftenposten.no/meninger...musikkelskende-lyttere-er-det-noen-i-ledelsen

    Noen utdrag:

    Alle kulturer vi vet om i verden og historien, tilkjenner musikken en vesentlig betydning i menneskelivet. Mange millioner mennesker, også i Norge, er dypt engasjert i musikk. Musikk er en kilde til glede, opplevelse og selvinnsikt, og bidrar til identitet og sosial tilhørighet. Musikk og musikkbruk er ikke en isolert sak, men er dypt integrert i livet til den enkelte og i samfunnslivet. Dette er grunnen til at musikk bør behandles journalistisk, redaksjonelt, kritisk, verbalt – ikke i nisjekanaler, men i NRKs allmennkanaler.

    Det skjer ikke lenger i dag.

    Tidligere integrerte NRK musikken i sine allmennkanaler og ga den redaksjonell behandling i P1, P2 og P3 og NRK 1 og 2. Musikken ble tidligere sett i sammenheng med andre kunstarter, med hele kulturlivet, med folks dagligliv og eksistens og med bredere samfunnsmessige diskusjoner. Dette har forandret seg drastisk i NRK.

    De fjernet Spillerom på P2 i 2019. Dermed forsvant fem timer ukentlig musikkjournalistikk, den siste journalistiske flaten. Spillerom ble erstattet av Drivkraft, som handler om noe helt annet, og Kulturstripa, som bringer anbefalinger, ikke kritikk.

    På fjernsyn ble Hovedscenen flyttet fra NRK1 til NRK2 og får da langt mindre ressurser enn før. Programmet er et fyrtårn og et vindu mot norsk og internasjonal kunstmusikk og jazz, men hvorfor skal Hovedscenen så å si ikke gjøre egenproduksjoner for NRK lenger? Svensk og finsk fjernsyn gjør cirka én egenproduksjon i måneden.

    I radio er også følgende programmer blitt fjernet:

    Midt i musikken var et musikkjournalistisk aktualitetsprogram som gikk alle hverdager kl. 15-16, med stor bemanning, med reportasjer, kulturpolitikk, opplevelsessaker, anmeldelser, gjester og livemusikk i studio, det hele på tvers av sjangrer.

    På sporet var mektig populært i årevis, med musikkritikk og diskusjon av nytt på cd. Man fjernet Studio Sokrates, med jazz og filosofi, og en rad med andre jazzprogrammer, som Jazzbasillen, Swing & Sweet, Jazz på CD, Blå minutter. Videre: Radiofront, Popfront, Tropisk aroma, Bak Lydmuren, Sløyt & drøyt. Man fjernet Musikkantikk, Visebølgen, Klang i katedralen. Man fjernet Orkesterplass på torsdagskvelder (og mange fredager): Direktesendte konserter med norske institusjonsorkestre. Man hadde egne konsertsendinger fra festivaler for kammermusikk, samtidsmusikk, kirkemusikk, folkemusikk. Man fjernet Opera på lørdagskveldene. Morgenkonserten søndag. En mengde frie temaprogrammer, halvannen times flater med fordypning i forskjellige temaer, med lytting og gjester.

    Faglig ligner det derfor en misforståelse av NRK å rendyrke hver sjanger i sin egen kanal (...) Å velge én kanal som bare spiller jazz hele døgnet? Hva er begrunnelsen?

    Jeg hører på NRK Klassisk på dagtid. Det kjennes ille: Jeg kastes fra det ene til det andre, jeg hører et nummer fra en Verdi-opera, et nummer fra en barokksuite, en melankolsk Grieg-sang, en feiende janitsjarmarsj, en pianoetyde av Debussy, litt gregoriansk sang, og en scherzosats fra en symfoni som blir hengende totalt i luften, fordi du aldri fikk fortsettelsen. Spillelisten surrer og går, uten sammenheng, rundt og rundt. Og dette skal folk høre på, lyttere som har et personlig forhold til denne musikken?
     
    Sist redigert:

    BigSwifty

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2004
    Innlegg
    3.620
    Antall liker
    3.733
    Er så utrolig enig!

    Og på nrk jazz er det samme elendigheten. Et kutt med Nat King Cole etterfølges av et med polsk frijazz, så kommer det en dixielandlåt, før What a Wonderful World" med Armstrong spilles for 40. gang - den dagen. Og - hei Nrk: Nina Simone har faktisk spilt inn flere sanger enn My Baby just cares for Me!!!!!!!!

    Nrk har blitt en vernet bedrift og de gir f.... i sine klassisk- og jazzlyttere. Og programlederne på nrk-klassisk høres ut som om de kommer fra SFO.

    Gudskjelov finnes det nett-alternativer, men irriterende at ikke statskanalen kan ta grep.
     
    Sist redigert:

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.203
    Antall liker
    101.683
    Torget vurderinger
    23
    Det gjør du, AA - som er så skrivefør!
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.993
    Torget vurderinger
    2
    Savner Eivind Solås..
    Halfdan Bleken's musikk antikk, blindebukk i platebunken
    Jon-Roar Bjørkvold var alltid hyggelig å høre på.
    NRK folkemusikk, repeat, folkemusikk timen har liten nyproduksjon.

    Det hender jeg ser Kontrapunkt fra tidligere tider.

    Som det sies, få dyktige interesserte personer lenger.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.203
    Antall liker
    101.683
    Torget vurderinger
    23
    Ja det vil jeg tro, perversiteter er jo iskuddet for tiden.. :LOL: :LOL:
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Jazz. Klaasisk. Hva med vi som liker annen musikksjangere da?
    Hvorfor skal ikke gigantiske NRK by på alle typer musikk med hver sine kanaler?
     

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.351
    Antall liker
    1.244
    Torget vurderinger
    1
    Vi trenger mer "Velkommen til nytt dypdykk i jazzen mystikk og mysterium, mjaaaaa" og Country snakes med Vidar Lønn.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.472
    Antall liker
    9.606
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Jazz. Klaasisk. Hva med vi som liker annen musikksjangere da?
    Hvorfor skal ikke gigantiske NRK by på alle typer musikk med hver sine kanaler?
    LEs artikkelen det linkes til så får du svaret, og ser også at dette dreier seg om noe langt mer enn snevre sjangerinteresser.
     

    Singh

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2006
    Innlegg
    1.656
    Antall liker
    1.715
    Torget vurderinger
    1
    Enig at det er for mye bruk av repeat knappen, de har en samfunnsoppgave som Statseid kanal og få ett bredt og godt utvalg av kultur ut til folket. Med tanke på all den fantastiske musikken der ute, så burde de klare og ha variasjon. Av enkelte artister får man kun høre 1-2 låter, men de har da for faen flere låter en det.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.203
    Antall liker
    101.683
    Torget vurderinger
    23
    Jeg har en teori om at de musikkansvarlige i NRK lider av forstoppelse... derav alle sviskene!!!
    Når jeg tenker meg om så er øverste NRK bossen broren til en kompis av meg.. 🤔 🤔
     
    P

    parafinoksen

    Gjest
    Vil en ha det kommerst og grunt, finnes det alltid TV2 og P4. NRK kan jo bare kjøre på faglig tungt innhold, og gjerne litt smale ting også. Synd at det er blitt sånn.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    10.994
    Antall liker
    8.165
    Torget vurderinger
    1
    Tror det er en følge av kulturrelativismen (i tillegg til ren kommersialisme) som har foregått en stund. Alt er bra. Man ser at helt totalt talentløse "artister" hvis "hitlåt" har, uten å overdrive 2 ukers levetid, blir intervjuet i største alvor som om de skulle være Beethovens etterfølger. Alt under dekke av kultur. I gamle dager fantes også døgnfluer, men de fikk til nød plass i poprevyen og lignende tidsskrift myntet på 12-14 åreinger og ikke innpass i kultur(?) programmer på NRK. Litt kvalitetssikring bør man ha selv enkelte vil kalle det snobberi....
     

    vidarje

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Innlegg
    5.383
    Antall liker
    3.558
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Her er et svar jeg fikk fra musikksjefen i P1 Atle Bredal for noen år siden etter at jeg sendte dem en epost og klagde på at utvalget var snevert og at de "spiller i hjel" låtene:
    "I NRK P1 spiller vi mye og variert musikk. Vi har en base som består av rundt 3000 kutt fordelt på låter fra 60-tallet frem til den helt nye musikken. Den eldre musikken vi spiller er plukket ut for å nå så stor del av befolkningen som mulig med gjenkjennelse. Folk flest liker å høre musikk de har hørt før og liker. Den helt nye musikken er naturlig fremmed for lytterne våre. Derfor har vi et a-b-c-listesystem for å søke å etablere nye låter i folks bevissthet. NRK P1 er helt avhengig av å skape nye hits for å slippe å spille den samme gamle musikken i overskuelig fremtid. A-listen vår består av 11 låter som spilles 11 ganger i uken. B-listen er 11 låter med 7 spillinger i uken. C-listen spilles 4-5 ganger hver uke. Vi velger å konsentrere oss om en melodi av gangen på disse listene. Ofte er det også slik at artisten kommer med en sang først for så måneder etterpå å slippe flere sanger eller et album. Mange av artistene vi spiller i NRK P1 får flere sanger fra samme album presentert hos oss men da over tid. Unntaksvis foretar vi det vi kaller "albumlisting", vi velger 3-4 sanger fra samme album og roterer dem i en a-rotasjon for å vise frem bredden i artistens uttrykk.

    Vi har valgt denne måten å inspirere og støtte nye artister på da det er en velprøvd metode som vi vet fungerer. Dette er ikke minst viktig for ny norsk musikk som vi i NRK P1 føler, og er pålagt, et spesielt ansvar for."

    Jeg tror ikke de er villig til å endre politikk med det første, dessverre!
     

    Caron

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.09.2014
    Innlegg
    349
    Antall liker
    482
    Sted
    Svelvik, Vestfold
    Helt enig. Og ikke bare innenfor klassisk, jazz og de mer seriøse sjangerne har det gått skjeis hos NRK. Uansett hvilken NRK-kanal man prøver å velge, møter man jo kun VG og Spotify-lista, på repeat. Sjøl hører jeg mest på P1+ i bilen og ved frokostbordet, og selv der blir man møtt med de samme artistene og de samme låtene dag etter dag. Eneste unntaket er Bård Oses Ren 60 på lørdager, et godt og variert program, med en kunnskapsrik og engasjert programleder det skal bli spennende å se hvor lenge får holde på før også dette skyves ut og erstattes med noe listebasert ræl...

    Og svaret på TS sitt siste spørsmål "Er det ingen voksne hjemme i NRK?" er nok dessverre negativt, for her har det så altfor tydelig skjedd et generasjonsskifte i hele staben, der de hippe og kule nå har tatt over arenaen. Dette ser man også tydelig i TV-ruta, der absolutt alle programmer nå har en klar vinkling mot den yngre garde, med hurtigplaprende programledere fulle av internhumor og fjas, og musikk av omz-omz-omz-typen uten en eneste musiker tilstede. Jeg har alltid trodd at det skulle være et sammenfallende aldersfokus i de forskjellige radio/TV-kanalene, P1/NRK1, P2/NRK2 og P3/NRK3, der 1 var til voksne vanlige folk, 2 til mer seriøse lyttere/seere, og 3 til ungdommen. Det var da slik før... Men slett ikke nå lenger, der særlig NRK1 irriterer vettet av meg med all drittmusikken og ungdomsseriene det florerer av, pluss all egenreklamen de serverer mellom hvert bidige program om hva de skal sende i NRK3 en dag i neste uke.

    Å sende brev til NRK-sjefen kan man nok bare glemme, for alle kommentarfelt rundt om på web`en er allerede breddfulle av kritikk om akkurat dette, og skulle være tydelig nok info for både ham og hele gjengen på Marienlyst. De vil bare ikke ta det til seg, og er vel åpenbart strålende fornøyd selv med tingenes tilstand. Større arroganse enn det som finnes der i gården skal man lete lenge etter. Men så er det jo statskanalen da, og de har nok retningslinjer og direktiver å forholde seg til, så brevet må kanskje heller sendes lenger opp, og inn i politikkens rekker, og det har vel omtrent like stor effekt som å pisse i havet er jeg redd.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    10.994
    Antall liker
    8.165
    Torget vurderinger
    1
    Skal kanskje ikke klage. Etter DAB-omlegginga har jeg sluttet å høre på radio. Over et år siden sist. Ser heller ikke på NRK TV, men får jo intrykk hva som skjer der via nettavisene. Synes å være endeløse tåpelige realityshow.
    Men man betaler jo lisens da. Dyrt for å bare ha glede av NRK's nettsider....
     

    Fivus

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.01.2020
    Innlegg
    800
    Antall liker
    558
    Torget vurderinger
    2
    Gode poenger i denne diskusjonen. Samme visa for barnas kanal, Super, der spilles låter rundt og rundt uten sammenheng, for så vidt går det greit, men de gir slipp på muligheten til å formidle musikk for de yngste.

    i desember fylles hele greia med julesanger, døgnet rundt...
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.472
    Antall liker
    9.606
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har klaget på den evige julemusikken i NRK Klassisk til en av programlederne, og han sa seg ettertrykkelig enig. Dette er nok bestemt av en markedsstyrt programgjøk, og ikke av faglig stab.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.472
    Antall liker
    9.606
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Definitivt. Bare en kanal, og en lydkvalitet som gjorde det lite attraktivt å høre på musikk uansett, så det spilte ingen rolle hvilke revyviser eller salmer de spilte.
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Ønskekonserten går jo akkurst som før. Mulig Gryta hennar mor og Gamle Dampen ikke er med lenger...
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.795
    Antall liker
    11.191
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Mange av de gode programlederne har vel rømt NRK, delvis i protest etter det jeg har hørt , delvis også muligens lokket av høyere lønninger i reklamefinansierte kanaler... Det virker ogås som disse såkalte "musikkonsulentene" skal handtere alt musikkutvalg, uavhengig av kjennskap til sjangeren... når man drar i gang rap og hiphop i Nitimen, er det i alle fall noen som ikke har skjønt hva de holder på med... Det neste er jo som flere ogås har påpekt at de få gode musikkprogrammene er spredt utover en rekke kanaler, slik at man ikke gidder å leite lenger... Nå er det jo noen få lyspunkter, som Bård Ose, og duoen Per Sundnes og Frode Larsen med Klassisk Vorspiel, og noe få andre..... Finn Bjelke rømte til Vinyl, og Pål THoresen er en heller dårlig erstatning....
    Noe var faktisk bedre før....
     

    HAREPUSEN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2009
    Innlegg
    3.080
    Antall liker
    2.502
    Sted
    telemark
    Torget vurderinger
    2
    Caron hadde ett godt innlegg , det går lengre mellom de gode kanalene selv synes jeg om perler fra plate arkivet , ose , grenitimen og nattradion
    Hvis man vil unngå pratng generelllt er jazz bruk bar i tider , Der og kunne de byttet ut litt musikk ,Men igjen program lederen er alfa omega , før da P4 anders høglund var på banen var kanalen safe "nå irriterer den vettet av meg .Jeg fant en radio kanal " uten reklame FM radio , kjeder musikken deg bytt kanal , så enkelt .

     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.030
    Antall liker
    9.310
    Nå må dere huske at også gode programledere blir gamle, surrete og tilslutt er de borte.
     

    Fivus

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.01.2020
    Innlegg
    800
    Antall liker
    558
    Torget vurderinger
    2
    P13 har mye bra musikkformidling
     

    Singh

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2006
    Innlegg
    1.656
    Antall liker
    1.715
    Torget vurderinger
    1
    Hører mye på Nitimen og synes musikk valgene de tar ikke dekker alle aldre. Bestemor på 80-90 hører jo sjelden på musikken de spiller.

    Mange man savner, Harald Are Lund, Berulfsen & Anderson, Sigbjørn Nedland, Finn Bjelke & Yan Friis.

    Av de jeg liker i dag på P1 er Kari Slåttsveen, Thomas Felberg og Tarjei Strøm.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn