NRKs musikkdekning er pludrende, overfladisk og noen ganger direkte pinefull å høre på.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Hedde

    Førr evig!
    Ble medlem
    20.04.2009
    Innlegg
    6.591
    Antall liker
    3.286
    NRK sier de skal satse på ungdommen.
    Det er vell i utgangspunktet greit å satse på sin fremtidige lyttere også (bare de ikke glemmer oss 50+). Men dette løser de altså ved spillelister og regler for hva som skal spilles og når det skal spilles. Dette løser jo ungdommen selv best på nettet. Husker dere innlegg#22 til vidarje (link nedenfor). Der innrømmer musikksjefen i P1 Atle Bredal hele greia. Skal liksom det lokke ungdommen til å bli lyttere? Nei, da må de lage gode program med dyktige folk og med tema som interesserer de unge. Redaksjonelt stoff er greia ikke denne jukebox automatikk greia.

    NRKs musikkdekning er pludrende, overfladisk og noen ganger direkte pinefull å høre på. | Hifisentralen
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.030
    Antall liker
    9.311
    I og med at det klages over en lav sko på NRK så må vel alternativene være såååå mye bedre? Lokalradio kuppet av Mediagruppen og landsdekkende kanaler med Låven & co eller hva nå de heter. Avdankede NRK-profiler havner bak betalingsmur hos VG/Dagbladet.
    Juppi.
     

    Caron

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.09.2014
    Innlegg
    349
    Antall liker
    482
    Sted
    Svelvik, Vestfold
    Det er vell i utgangspunktet greit å satse på sin fremtidige lyttere også (bare de ikke glemmer oss 50+). Men dette løser de altså ved spillelister og regler for hva som skal spilles og når det skal spilles. Dette løser jo ungdommen selv best på nettet. Husker dere innlegg#22 til vidarje (link nedenfor). Der innrømmer musikksjefen i P1 Atle Bredal hele greia. Skal liksom det lokke ungdommen til å bli lyttere? Nei, da må de lage gode program med dyktige folk og med tema som interesserer de unge. Redaksjonelt stoff er greia ikke denne jukebox automatikk greia.

    NRKs musikkdekning er pludrende, overfladisk og noen ganger direkte pinefull å høre på. | Hifisentralen
    Helt enig i det du skriver om å lage gode ungdomsrelaterte programmer (også). Men da må de samtidig greie å plassere disse i ungdomskanalene NRK3/P3, og la oss voksne få vårt i NRK1/P1, og mer seriøst/smalt i NRK2/P2, og ikke som nå der alle 3 kanalene har den samme fjasete pludrete partyparty-vinklingen.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.617
    Antall liker
    9.172
    Sted
    Trondheim
    Det kommersielle aktører har gitt oss er
    "13 channels of shit on the radio to choose from"

    Pink Floyd sa det godt (og det gjelder jo ikke bare TV).
    "Got thirteen channels of shit on the T.V. to choose from."

    Jeg vil heller ha 3 kanaler med kvalitet enn 15 kanaler med tøys og tull.
    Hvordan man kan tro at kvantitet er bedre enn kvalitet er uforståelig, men sånn er tydeligvis verden blitt.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.472
    Antall liker
    9.606
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    NRK lytter ikke, det er det vi som gjør. NRK sender.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.617
    Antall liker
    9.172
    Sted
    Trondheim
    Problemet er jo at vi ikke lytter heller. NRK sender, men hvem orker høre på?
     

    Caron

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.09.2014
    Innlegg
    349
    Antall liker
    482
    Sted
    Svelvik, Vestfold
    Kronikk i VG i dag som ser dette problemet i et bredere kulturperspektiv. Sjekk listen over signatører! Nå må de vel lytte!

    Supert 👍 Og hadde nå noen tatt initiativet og fått dette ut på offentlige strategiske steder over hele landet, slik at også lyttere/seere kunne støttet opp med underskrifter, da burde det ihvertfall ringe noen bjeller hos NRK-ledelsen.
     

    Caron

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.09.2014
    Innlegg
    349
    Antall liker
    482
    Sted
    Svelvik, Vestfold
    Det er nå noe positivt med NRK da - reklamefri radio.
    Jau, noe vi også betaler for å slippe. Og det gjelder bare radio, for på TV'n er det neimen ikke mye reklamefritt; - "Programmet sponses av......." Pluss all egenreklamen om hva for ræl vi skal bli vist mandag, onsdag og fredag i neste uke...

    Men nå skal jeg gi meg i denne diskusjonen. Føler jeg har sagt mitt, og dere begynner sikkert å bli litt lei alt "sytet" mitt 😀
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    10.994
    Antall liker
    8.165
    Torget vurderinger
    1
    Kronikk i VG i dag som ser dette problemet i et bredere kulturperspektiv. Sjekk listen over signatører! Nå må de vel lytte!


    Problemet er kanskje at man neppe får jobb i NRK medmindre man er tomhjerna hipster oppflasket på kulturelativistisk pjatt. Var jeg stygg nå?
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.617
    Antall liker
    9.172
    Sted
    Trondheim
    Jau, noe vi også betaler for å slippe. Og det gjelder bare radio, for på TV'n er det neimen ikke mye reklamefritt; - "Programmet sponses av......." Pluss all egenreklamen om hva for ræl vi skal bli vist mandag, onsdag og fredag i neste uke...
    Men de bryter i hvert fal ikke inn midt i programmet med disse reklamene.
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.030
    Antall liker
    9.311
    Problemet er kanskje at man neppe får jobb i NRK medmindre man er tomhjerna hipster oppflasket på kulturelativistisk pjatt. Var jeg stygg nå?
    Stygg? Nei, men kanskje litt ..... uvitende om hva du snakker om? NRK har jevnt over de beste journalistene og programlederne.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    10.994
    Antall liker
    8.165
    Torget vurderinger
    1
    Stygg? Nei, men kanskje litt ..... uvitende om hva du snakker om? NRK har jevnt over de beste journalistene og programlederne.

    Nå er det godt mulig at jeg ikke vet hva jeg snakker om siden jeg verken hører eller ser på NRK lengre. Kvaliteten forsvant.
    Men primært tenkte jeg ikke på programlederne, men de som sitter bak og bestemmer hva man skal sende.....
     
    U

    utgatt60135

    Gjest
    Problemet er kanskje at man neppe får jobb i NRK medmindre man er tomhjerna hipster oppflasket på kulturelativistisk pjatt. Var jeg stygg nå?
    Det er ledelsen som prøver å nå de unge grunnet høy snittalder på seere og lyttere.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.795
    Antall liker
    11.192
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Journalistik i riksmedia er et forlatt område... nå dreier det seg om click bait, i form av pupper og lår i realityserier, og en kjendisdyrkelse som er gått helt av skaftet. Nesten alle sendeflater gjennom hele uka er fylt med en liten gruppe mennesker, som programledere og gjester i hverandres programmer..... og stadig flere "influensere".... faen meg verre enn influensa!!
     

    emotikon

    Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Innlegg
    12.495
    Antall liker
    2.925
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Om det nå er slik at det satses på den yngre garde, behøver de ikke å gjøres dummere......
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.993
    Torget vurderinger
    2
    I henhold til statistikken fra TONO utgjorde jingler og vignetter dobbelt så mye av P2s sendetid som konsertopptakene i 2018.

    Dette og mer står lese i klagen som ble sendt NRK tidligere i år.

    NRKs kulturdekning – klage – Komponist.no
    I kveldens dagsnytt18 var kringkastingssjefen i studio ang den klagen.
    Ingen håp om bedring slik jeg så/hørte det
     

    Dan Dare

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.11.2005
    Innlegg
    1.010
    Antall liker
    390
    Sted
    Egersund
    Torget vurderinger
    4
    Og for ikke snakke om hva vi fores med sommerstid på NRK TV, fra medio april til medio september... 🙄 For da har man nemlig ferieavvikling på Marienlyst. Hele 5 mnd. der det ikke skapes noe som helst... Det må være bedriften med lengst sommerferie på hele kloden, og hvor tilbudet består av at samtlige dataservere er innstilt på å vise random gamle repriser på repeat. Ja, også mengder med friidrett da...

    Vi betaler vel lisens for et årlig variert programtilbud? Og får ned mot det halve, som i tillegg er av den dårlige kvaliteten vi diskuterer her.

    Kort oppsummert; - feil aldersfokus, dårlig kvalitet i et drøyt halvår, resten repriser, friidrett og agurk-TV..
    Når det gjelder sport generelt og friidrett spesielt så virker det som NRK har ubegrensede midler. Husker for noen år siden, jeg skulle på kjøretur fra Vestlandet til Østlandet en lørdag og gledet meg bl.a til å høre pop-quiz og pils på bilradioen. Dette var vinterstid så da var det selvsagt ikke noe slik å høre for NRK kjørte skisport hele dagen.
    Hadde de brukt bare en liten del av ressursene de bruker på sport på musikk og annen journalistikk så kunne ting sett mye lysere ut.
     

    Svullo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    3.461
    Antall liker
    2.417
    Sted
    vest
    Sporten trumfer alt i NRK, tom nyheten. Sel Dagsrevyen må vente når en snørbefengt skiløper skal i mål på direkten
     

    Hedde

    Førr evig!
    Ble medlem
    20.04.2009
    Innlegg
    6.591
    Antall liker
    3.286
    Jeg synes vi skal fokusere på at når de først spiller musikk, så spiller de lister som går igjen og igjen, svisker og pluddermusikk med stor gjenkjenningspotensial. At de sender sport er en annen sak - det er nok interesse for det også.

    Vi må være på ballen i forhold til NRK. Artikkelen på VG i går var ett slikt konsentrat av hva saken dreier seg om. En sak som samler svært mange forskjellige kulturaktører. Vi lyttere burde også ha interesse av å støtte dette. Det er forresten vidunderlig at kulturen klarte å fatte seg i slik presis korthet.

    Manglende redaksjonell behandling og gjenspeiling av mangfoldet, bredden, og vitaliteten særlig i norsk musikk-, kunst- og kulturliv. Ting som kringkastingssjefen fullstendig avviser.
     

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.037
    Antall liker
    2.486
    Sporten trumfer alt i NRK, tom nyheten. Sel Dagsrevyen må vente når en snørbefengt skiløper skal i mål på direkten
    Faktum at NRK og TV2 benytter nyhetsflaten til å snakke/vise sport virker for meg helt merkelig. Denne tiden kunne heller vært nyttet til utenriks eller tema-utdypelse. Gitt at man likevel har egne kanaler og programmer for sport la slikt innhold fylle disse flatene. Sport på det nivået som når nyhetsmedia bør om man i det hele tatt skal ha det med havne i kategorien business-nyheter.
     

    Multikanal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    1.465
    Antall liker
    885
    Sted
    Nordfjordeid
    Torget vurderinger
    1
    Faktum at NRK og TV2 benytter nyhetsflaten til å snakke/vise sport virker for meg helt merkelig. Denne tiden kunne heller vært nyttet til utenriks eller tema-utdypelse. Gitt at man likevel har egne kanaler og programmer for sport la slikt innhold fylle disse flatene. Sport på det nivået som når nyhetsmedia bør om man i det hele tatt skal ha det med havne i kategorien business-nyheter.
    Sport er det eneste jeg ser på TV,og jeg betaler dyrt for det også,spesiellt fotball. :cool: NRK radio sluttet jeg å høre på når Finn Bjelke sluttet.
     

    Hedde

    Førr evig!
    Ble medlem
    20.04.2009
    Innlegg
    6.591
    Antall liker
    3.286
    Når det gjelder fotball har kvinner ikke den samme interessen som menn. Det er vell et tema at allmennkringkasterne ikke kan sende programmer som bare interesserer den ene halvparten av befolkningen.
     

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.037
    Antall liker
    2.486
    Når det gjelder fotball har kvinner ikke den samme interessen som menn. Det er vell et tema at allmennkringkasterne ikke kan sende programmer som bare interesserer den ene halvparten av befolkningen.
    De fleste menn er her helt på bølgelengde med flertallet av kvinner ;)
     

    Hedde

    Førr evig!
    Ble medlem
    20.04.2009
    Innlegg
    6.591
    Antall liker
    3.286
    Neida, min påstand støttes jo av forskning ;)
     

    skinnyboy

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.06.2003
    Innlegg
    834
    Antall liker
    413
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Ole Evenrud la ut en post på Facebook angående sitt gjennombrudd, og Trine Rein la også til en kommentar.
    Dette er vel også «et stikk i siden» til NRK angående sin satsing nå for tiden.
    I en av kommentarene ble de også navngitt en «radiostasjon» som jeg ikke visste om.
    Den heter Ordentlig Radio, og spiller norsk musikk, både gammel og ny.

    Ordentlig radio!

    372D587F-D025-4BD5-8390-82FC6FEADBBF.jpeg 2A9E9F0D-5793-491C-8C9F-7A11B70126C9.jpeg
     

    Dan Dare

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.11.2005
    Innlegg
    1.010
    Antall liker
    390
    Sted
    Egersund
    Torget vurderinger
    4
    Faktum at NRK og TV2 benytter nyhetsflaten til å snakke/vise sport virker for meg helt merkelig. Denne tiden kunne heller vært nyttet til utenriks eller tema-utdypelse. Gitt at man likevel har egne kanaler og programmer for sport la slikt innhold fylle disse flatene. Sport på det nivået som når nyhetsmedia bør om man i det hele tatt skal ha det med havne i kategorien business-nyheter.
    Av en eller annen merkelig grunn blir vi tvangsforet med sport, i alle fall om vi ser eller hører på nrk. Med ørten hundre kanaler burde det vel være enkelt å henvise sporten til en eller annen sports-kanal.
     
    U

    utgatt60135

    Gjest
    Av en eller annen merkelig grunn blir vi tvangsforet med sport, i alle fall om vi ser eller hører på nrk. Med ørten hundre kanaler burde det vel være enkelt å henvise sporten til en eller annen sports-kanal.
    Det er i alle fall trist at NRK som både har oppgaven i å dekke bredt og som ikke alltid må tenke kommersielt med fast statsstøtte tenker så mye på seertall. Lederne henger seg for mye opp i konkurransen med andre medier. Selv om jeg ofte liker sport, så det høyst forståelig egentlig for de som ikke er interessert i sport. Men dette har også mye med økonomi å gjøre. Sport er billig å dekke i mange timer.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.204
    Antall liker
    101.691
    Torget vurderinger
    23
    NRK er æljesportens hjemland...
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn