Ny bruktbil - BMW eller Opel?

BangBang

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.03.2005
Antall liker
4.912
Sted
Okka by
Torget vurderinger
7
Som en følge av at det er en familieforøkelse i vente, så er jo en ny og fornuftig bil naturlig nok på tapetet.
Har bestemt meg for å kjøpe brukt fra forhandler, og har satt 150000,- som en limit for disse "utskeielsene".

Har kikket litt rundt, og spurt meg litt for. Har også fått et par gode tilbud, og det fornuftige valget er så langt en Opel Zafira 1.8, 2002 modell som er kjørt 60000km. En eier, alle servicer fulgt, og siste nå på 60000.
Prisen jeg har fått på denne er 135000,- ferdig registrert, og med nye vinterhjul på felg.

Så fikk "gutten" i meg øye på en lekkerbisken hos en annen forhandler.... en BMW 520i Touring, 2000 modell, kjørt 100000. Kjenner så langt ikke historikken på denne. Men det er altså en modell med multi ditt og datt, og skinn interiør. Bilen ser helt strøken ut, og prisforlangende er 149000,-
Men......

Noen råd?

Birdman

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.01.2005
Antall liker
10
Ny bruktbil - Velge hva da?

Her har du valget mellom å kjede livet av deg eller å kose deg stort. Risikoen for feil tror jeg er omtrent den samme.

Mvh.

jakr

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.11.2004
Antall liker
114
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
1

det er farlig å la gutten slippe løs, da velger du en jaguar xk8 istedenfor en matpakkelada 8). velg med hjertet..
jakr

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Antall liker
3.906
Sted
Oslo

Er litt i samme båt, så vi har tenkt å bytte ut den ene bilen. Vi vurderer nøye Skoda Octavia type ca. 3 år gammel, helst med skinnseter og automat. Virker som rimelig driftsikre biler.
Ellers er jo f.eks Toyota Previa utrolig romslige biler til relativt lav pris. Litt stor å manøvrere enest.

BangBang

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.03.2005
Antall liker
4.912
Sted
Okka by
Torget vurderinger
7

Har i grunnen alltid hatt sansen for BMW, og ser for meg denne som en god start og mye morro på veien.
Aldri feil med litt motor heller. Men jeg har hørt rykter om at disse BMWene ofte er kjørt litt stygt ;)

BangBang

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.03.2005
Antall liker
4.912
Sted
Okka by
Torget vurderinger
7

jakr skrev:
det er farlig å la gutten slippe løs, da velger du en jaguar xk8 istedenfor en matpakkelada 8). velg med hjertet..
jakr
Jaguar xk8 er dessverre utenfor min limit ;)

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Antall liker
2.999
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1

Jeg solgte en Audi A6 Q med grom motor til "fordel" for en Opel Astra 1.6i stasjonsvogn 1999mod
Funker det også, og er "litt" billigere i drift og forsikring......
Men gud bedre så kjedelig det er å kjøre bil nå ::)

Pengene går nå i stedet til komponenter og MUSIKK!!!

Så hva skal du velge...?
Ikke vet jeg :)

Vapor

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.10.2002
Antall liker
195
Sted
Bergen

Hva er prisen på BMWén og hvor langt har den kjørt?

Ser ut som en fin bil!

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen

Det koker vel ned til om du vil nyte fremtidige bilturer og kjøre på langtur med et smil om munnen, eller om du vil betrakte de samme turene som et ork..... ;)

Denne problemstillingen får meg til å tenke på hva en tidligere direktør for Saabs personbildivisjon uttalte om sitt firmas største konkurrent. Forøvrig på direktesendt TV...
"Volvo lager biler for mennesker som er livredde for å kjøre bil. Saab lager biler for mennesker som elsker å kjøre bil".

Litt OT, men Opel kontra BMW har litt av det samme i seg, spør du meg.

BangBang

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.03.2005
Antall liker
4.912
Sted
Okka by
Torget vurderinger
7

Vapor skrev:
Hva er prisen på BMWén og hvor langt har den kjørt?

Ser ut som en fin bil!
Prisen er 149.000,- og den har kjørt 100.000km.
Prisen er før pruting ;)

jowil

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.07.2006
Antall liker
9

En nær slektning av meg kjøpte en 520 touring, riktignok diesel, men motoren har aldri vært problemet. Etter kjøpet i 2001 og frem til i fjor ble det brukt ca 100 000 på bilen i tillegg til servicer. Mulig det var en mandagsbil, men mitt syn på BMW er for evig forandret. Men prisen virker å være lav?

J

Jurassic

Gjest

Merce W124 er bilen for deg, omtrent uslitelig og økonomisk gunstig i form av at de er totalt uegnede til å få fartsbøter med.

Valentino

J. Brünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
27.453
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1

Opel er vel det dølleste som finnes for en sjåfør. Nada feedback. Men gruelig praktisk er den Zafiraen.
Det er ikke alle BMWer som rævkjøres, kan jeg tenke meg Vidar P vil være enig med meg i. Men sjekk for all del historikken.

Musikkmannen

Musikk i fokus
Ble medlem
11.11.2006
Antall liker
23.274
Sted
I kjelleren
Torget vurderinger
2

Kjenner to som har BMW, riktig nok nyere biler.. begge to har nå mått bytte turbo'n sin TO ganger, begge har ikke rundet 80.000 km ennå.. Skal du ha en billig bil som ligger godt i veien.. Mondeo ;D

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
278
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2

Valentino skrev:
Det er ikke alle BMWer som rævkjøres, kan jeg tenke meg Vidar P vil være enig med meg i. Men sjekk for all del historikken.
Hehe. Man velger vel det man selv vil. For min egen del; til yrkesvirksomhet (utrykningskjøretøy) og privat kjøper jeg aldri annet enn BMW. Ikke fordi det ikke fins annet som sikkert er minst like bra for andre, men fordi det er det JEG vil ha. Ferdig med det.

Hva FallenA vil ha er hans sak; jeg kan kun berolige om at BMW-biler ikke er noe dårligere enn hvem som helst; heller tenderende til tvert om; dersom det er det han vil ha så er det neppe et dårligere valg enn noe annet bilmerke; noe enhver sannferdig statistikk vil bekrefte.

Så vil det alltid dukke opp "sannhetsvitner" som hver for seg har en viss diskrepans i sin individuelle erfaring; som det vil kunne dukke opp uansett bilmerke.

Mvh Vidar P

BangBang

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.03.2005
Antall liker
4.912
Sted
Okka by
Torget vurderinger
7
Noen som kjenner BMW, og som kan gi råd om hva jeg bør se etter på en slik 520i Touring?

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
278
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
FallenA skrev:
Noen som kjenner BMW, og som kan gi råd om hva jeg bør se etter på en slik 520i Touring?
Hvis det var et tema; 520i har ikke turbo. Gå for 2.2L-varianten om mulig. Den har en facelift, og en bedre motor.

Mvh Vidar P

BangBang

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.03.2005
Antall liker
4.912
Sted
Okka by
Torget vurderinger
7
Takker for svar folkens!

2.2L varianten skulle jeg gjerne ha kikket på, men har ikke funnet en i den prisklassen ;)
Det er ikke rare bilen man får for 150K, og denne 520i Tourin var den "tøffeste" familiebilen jeg fant innenfor min ramme :)

vsk

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.06.2006
Antall liker
47
Sted
Oslo
Torget vurderinger
9
Ta en titt på www.autopower.se. Svensk BMW-forum hvor du kan finne ut det meste, inkludert typiske feil og fallgruver på denne modellen. Ser ut som bilen på bildet er bruktimport (avslørt av f.eks manglende lyktespylere), derfor svært viktig å sjekke historikken. Sjekk også bakluken for antydning til rust. Dette er et svært irriterende og ditto beklagelig problem på en del E39-touring. Koster fort en liten formue å bytte og BMW har ikke rustgaranti som dekker en 2000-modell. Lykke til; det er uansett en fantastisk bil å kjøre!

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Antall liker
8.413
Torget vurderinger
12
Jeg vet ikke om du husker hva slags bil jeg kjører :) Jeg har 3 barn og et salig smil om munnen hele tiden. Ikke er den spesielt dyr å eie heller. Ren underholdning 24/7/365. 30000 km pr år og ikke en kjedelig tur. Hint, hint....

Hvis du har noe som helst interesse for bil utover ren nyttetransport, hvilket jeg tror i og med denne tråden, så finner du nok ut selv hva du vil ha, tror du ikke? Følg følelsene og ikke følg dette typiske norske fornuftsargumentet ved bilkjøp er mitt råd. Og ikke hør på hva andre sier, for andre har overhode ikke greie på hva slags bil som passer deg.....

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Antall liker
32.283
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Er det en importbil mangler sete varme kanskje og ? Kaldt med skinn og ikke sete varme... Motormessig er jeg ikke redd for denne, bare bytt til castrol olje på den i jevne intervaller. Bremse skiver og klosser kan være et prob, skjekk at det er bytta for ikke så lenge siden. Travers foringer kan også gi lyd og være et prob. Strøm på tyske biler er tider et sorgens kapittel :)

Og ja...Har solgt BMW hos en forhandler og kjører det selv... Gode å kjøre, men har sine hangups ;)

Lykke til!

Pengvim

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2005
Antall liker
2
Sted
Oslo
Torget vurderinger
2
Hva med Audi? ;D

Låner en gang i blant en Opel Corsa 1.0L(!) jeg.. Den er faktisk overraskende morsom på svingete vei, og med stoppeklokke og pedalen i gulvet klarer den 100 på godt under et halvt minutt.. ::)

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Antall liker
7.431
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Familiebil? Hva med VW Touran, da? Fin bil å kjøre, og utrolig bra sittekomfort. Billig i drift er de også, selv med automatgir.

Det ligger en 7-seter med diesel og automat på Finn til 120'

Johan-Kr

Valentino

J. Brünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
27.453
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
@HCS: I Egersund er ikke setevarme like nødvendig som på våre trakter. (Men lyktespylere er alltid kjekt.)

Jeg kjører slik bil som Kompo linker til. Den er faktisk ganske sjåførvennlig.

MaKi

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2005
Antall liker
231
Torget vurderinger
4
Prøv en time eller to i en Zafira, så er det alternativet raskt ute av verden. Forferdelige seter, du begynner og fryse av dårlig blodomløp før du har tatt den første kaffepausen på en biltur. Elendig lårstøtte. Sikkert praktisk utover det, men Opel er vel slettes ikke særlig feilfritt, heller. Hadde nok tatt en Touran anytime, eller en Bmw, naturligvis.

Gammeln

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.09.2007
Antall liker
43
Dersom du liker å kjøre bil er valget lett, BMW av E39-typen er nydelige biler. Jeg har hatt 2 stykker av dem.

Men som det også er nevnt tidligere er det enkelte ting du bør sjekke:
1. Lakkrust på bakluke og dører.
2. Kontaktproblemer i de digitale instrumentene (km-teller, trippteller, varselmeldinger).
3. Foringer i understell (både foran og bak).

Ellers er det stort sett bare tut og kjør!

Og hold deg for all del unna VW-produkter, de har BLÅ instrumentbelysning.

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
Her i huset går det i diverse lavtflyvende svensker. Ikke uten grunn. Du får relativt mye Saab 95 i prisklassen din. Kjøreglede og kvalitet i massevis,plass i bøtter og spann om du velger en Estate, veldig skjeldent bruktimportert og stadige smil om munnen mens man kjører......

noruego

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2003
Antall liker
8.287
Er på jakt etter en ny bruktbil i den prisklassen selv. Kjøpte nåværende Mercedes i Brocken utenfor Hamburg for et par år siden, og drar muligens tilbake dit over sommeren for å titte nærmere på BMW 530D stasjonsvogner.

Erland

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Antall liker
6
Vi er i alle fall kjempefornøyd med vår BMW X3 2.5i som vi kjøpte i fjor vinter.

Jeg var litt "lunken" men min kone var fast bestemt på at slik bil ville hun ha!

Etterhvert som jeg har kjørt litt med bilen, blir jeg mer og mer begeistret. Alt fra langtur til et ærend i byen er en fornøyelse.

I våres kom det et uventet varsel på computeren som sa "service engine soon". Dette viste seg å være en datafeil, som ble rettet opp gratis.

Kjøp likevel din BMW med viten om at eldre BMW'er faller ganske mye i pris. Når nye modeller kommer, dropper den forrige en god del. Så økonomisk sett er kanskje ikke BMW det store kuppet, men skal man ikke unne seg litt moro selv om man er blitt familiemann da?

noruego

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2003
Antall liker
8.287
Erland skrev:
Vi er i alle fall kjempefornøyd med vår BMW X3 2.5i som vi kjøpte i fjor vinter.

Jeg var litt "lunken" men min kone var fast bestemt på at slik bil ville hun ha!
Madammen vil også ha en X3; hvordan er den på vinterføre og ellers utfordrende kjøreforhold?

Erland

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Antall liker
6
noruego skrev:
Erland skrev:

Madammen vil også ha en X3; hvordan er den på vinterføre og ellers utfordrende kjøreforhold?
BMW sitt X-drive er vel et av de få systemene som klarer å matche eller overgå Audi sitt velrennomerte Quattro. Det er rett og slett helt sykt hvordan det fungerer! Eneste problemet er at man ikke merker hvor glatt der er av og til. Dersom man får skrens på glatta (da skal du i utgangspunket ha kjørt ganske uforsiktig) og gjør kardinalfeilen å slippe gassen, ordner likevel antiskrens systemet opp og holder igjen på "rett hjul" slik at bilen går dit du styrer. Men med antiskrens og X-drive, skal du dra det kanske så langt før det slipper i det heletatt!

I påsken i fjor måtte jeg tilbake til Lifjellstua en dag det regnet og frøs på veien. Å kjøre opp var et problem i seg selv, for langs den såpeglatte veien sto bilene strødd. Med X3'n kunne jeg kjøre slalom mellom de som sto fast. Ned igjen på slikt føre er egentlig vanskeligere (om det skal skje kontrollert ;D ) Vår bil har multitronic og ved å sperre den i et lavt gir, er det bare å la bilen rulle, så ordner den opp selv her også. Er det veldig bratt, kan man aktivere en funksjon for dette, men den har jeg aldri prøvd.

Jeg mener du rett og slett bør prøve systemet på krevende forhold for å forstå hvor bra det virkelig er. Eneste måte ha ha det skikkelig gøy med bilen på, er å slå det av ;)

BangBang

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.03.2005
Antall liker
4.912
Sted
Okka by
Torget vurderinger
7
Hmmm.... BMW frister. Har fått tilbakemelding om at bilen har full service historikk, og alle servicer fulgt. :)

toref

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.04.2006
Antall liker
39
Sted
Trondheim
Hadde selv en 2001 modell 520i (sedan) som firmabil i perioden 2001-2002. Utrolig god bil som jeg fortsatt savner! Oslo-Trondheim t/r i helgene var bare trivelig. :)

Mvh

noruego

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2003
Antall liker
8.287
Erland skrev:
noruego skrev:
Erland skrev:

BMW sitt X-drive er vel et av de få systemene som klarer å matche eller overgå Audi sitt velrennomerte Quattro. Det er rett og slett helt sykt hvordan det fungerer! Eneste problemet er at man ikke merker hvor glatt der er av og til. Dersom man får skrens på glatta (da skal du i utgangspunket ha kjørt ganske uforsiktig) og gjør kardinalfeilen å slippe gassen, ordner likevel antiskrens systemet opp og holder igjen på "rett hjul" slik at bilen går dit du styrer. Men med antiskrens og X-drive, skal du dra det kanske så langt før det slipper i det heletatt!

I påsken i fjor måtte jeg tilbake til Lifjellstua en dag det regnet og frøs på veien. Å kjøre opp var et problem i seg selv, for langs den såpeglatte veien sto bilene strødd. Med X3'n kunne jeg kjøre slalom mellom de som sto fast. Ned igjen på slikt føre er egentlig vanskeligere (om det skal skje kontrollert ;D ) Vår bil har multitronic og ved å sperre den i et lavt gir, er det bare å la bilen rulle, så ordner den opp selv her også. Er det veldig bratt, kan man aktivere en funksjon for dette, men den har jeg aldri prøvd.

Jeg mener du rett og slett bør prøve systemet på krevende forhold for å forstå hvor bra det virkelig er. Eneste måte ha ha det skikkelig gøy med bilen på, er å slå det av ;)
Vel, jeg får se om jeg ikke får prøvekjørt en X3. Om ikke annet vil det være interessant å sammenligne den med LR Discovery som jeg har hatt et svært nært og godt forhold til.

Erland

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Antall liker
6
noruego skrev:
Erland skrev:
noruego skrev:
Erland skrev:

Vel, jeg får se om jeg ikke får prøvekjørt en X3. Om ikke annet vil det være interessant å sammenligne den med LR Discovery som jeg har hatt et svært nært og godt forhold til.
Gjør det. En kompis av meg gikk fra X5 til RR Sport HSE (fordi han synes den var så j..la kuul). Han uttalte en stund etterpå at X-drive og understellet på BMW'n generellt var to generasjoner foran Range Roveren. Nå er den solgt og han kjører 5-serie diesel.

StereoJoe

Overivrig entusiast
Ble medlem
25.11.2004
Antall liker
2
impulse skrev:
Her i huset går det i diverse lavtflyvende svensker. Ikke uten grunn. Du får relativt mye Saab 95 i prisklassen din. Kjøreglede og kvalitet i massevis,plass i bøtter og spann om du velger en Estate, veldig skjeldent bruktimportert og stadige smil om munnen mens man kjører......
Tiltredes. Alltid kjekt å kjøre familiebil som går bedre enn de fleste BMW 5-serier, for ikke å snakke om diverse fra WAG-konsernet.

En 9-5 Estate bør være inne rekkevidde, velg en med Vector utstyrspakke og manuell giring. Stor fordel om den har fått olje+filter på hver 10 000 km, så sjekk dette før evnt handel.

Topp Bunn