Ny DAC AN 2.1 Sign Kit gir brum i høyttalerne

janly

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.09.2004
Antall liker
342
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
5
Jeg har for få timer siden fått i hus en nybygget Audio Note 2.1 Level B Signature Kit. Da jeg koblet den opp, selv uten å slå den på, fikk jeg sjenerende brum i begge høyttalere. Når jeg slår DAC'n på er brummen fortsatt der, såpass høy at det ikke er spesielt givende å spille på lavt volum. Brummen oppsto så snart jeg koblet analog ut til forsterkeren, en Avantgarde Model 5 med 10k Ohm input impedance.

Noen som har noen ide om hva det kan være?

Forøvrig låter Dac'n fortreffelig selv etter bare 20 minutters oppvarming og rett fra esken.

BHO

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.10.2004
Antall liker
296
Sted
Asker
Torget vurderinger
2
Har du nett-jord inn på dacen?
i så fall, bort med den.

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
11.861
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Gratulerer med dacen janly.
Jeg mottok også en pakke idag (samme som din), men har kun hatt anledning til å hente pakken foreløpig.
Dette skal vi finne ut av.....

janly

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.09.2004
Antall liker
342
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
5
Har du nett-jord inn på dacen?
i så fall, bort med den.
Har nett-jord på den ja, ikke så lett å fjerne siden nettkabelen går inn i overspenningsvern og nettfilter.

Men jeg trakk en skjøteledning over rommet til en ujordet kontakt, og voila - brummen er jaggu vekk. Takk for tipset!! :)

Men hva gjør jeg nå, vil et overspenningsvern og strømfilter ala Monster HTS1000 fungere på en ujordet kurs.

janly

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.09.2004
Antall liker
342
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
5
Gratulerer med dacen janly.
Jeg mottok også en pakke idag (samme som din), men har kun hatt anledning til å hente pakken foreløpig.
Dette skal vi finne ut av.....
Takk i like måte ;D
Du har noe å glede deg til nå....

BHO

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.10.2004
Antall liker
296
Sted
Asker
Torget vurderinger
2
Har nett-jord på den ja, ikke så lett å fjerne siden nettkabelen går inn i overspenningsvern og nettfilter.

Men jeg trakk en skjøteledning over rommet til en ujordet kontakt, og voila - brummen er jaggu vekk. Takk for tipset!!  :)

Men hva gjør jeg nå, vil et overspenningsvern og strømfilter ala Monster HTS1000 fungere på en ujordet kurs.
Finn eller lag en nett-kabel hvor jord ikke er tilkoblet i apparat-pluggen.

janly

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.09.2004
Antall liker
342
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
5
Finn eller lag en nett-kabel hvor jord ikke er tilkoblet i apparat-pluggen.
Ahh, så klart - takk!!

Men vet du hvorfor det blir brum/støy på jordsløyen?

BHO

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.10.2004
Antall liker
296
Sted
Asker
Torget vurderinger
2
Ahh, så klart - takk!!

Jordlederen på vårt strømnett er desverre en "søppeldynge" for all mulig drit.
Har ikke kompetanse til å forklare deg hvorfor du får brum på AN-dacen, men har vært borti det før. ;)

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
13.744
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
46
mismatch til inn.-imp. på A5 ?
hva er utg.imp.på AN? Bør være godt under 1 kOhm.
IMO
Mvh
Leif

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
13.744
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
46
ut.imp er iflg AN KITS UK 1K3 dette er IKKE bra inn i 10K !
IMO
Mvh

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.151
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
29
Ahh, så klart - takk!!

Hvorfor bruke jord? Dette er et stadig tilbakevendende tema/problem. Vekk med jorda og vekk med nettbrummen. Så enkelt!

janly

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.09.2004
Antall liker
342
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
5
ut.imp er iflg AN KITS UK 1K3 dette er IKKE bra inn i 10K !
IMO
Mvh
Var redd det kunne være en missmatch ja. Du sier "IKKE bra",
kan noe skje eller kan det gi dårlig lyd? Eller er det bare slik at det kan skape brum? Har ikke så mye teknisk kompetanse som du sikkert skjønner, men vil jo få det beste ut av dette.

Mvh
Jan

michell

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.09.2005
Antall liker
558
Var redd det kunne være en missmatch ja. Du sier "IKKE bra",
kan noe skje eller kan det gi dårlig lyd? Eller er det bare slik at det kan skape brum? Har ikke så mye teknisk kompetanse som du sikkert skjønner, men vil jo få det beste ut av dette.

Mvh
Jan
Det er ikke optimal match, men heller ikke håpløst. Er det håpløst vil du høre det ;) Det er ikke urimelig at den ikkeoptimele matchen bidrar til brummen.
Men som Audiomix sier: Dropp nettjord! Nettjord skaper oftest flere problemer enn den løser.

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
13.744
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
46
var ute for at en AR riaa ble kjørt inn i en dp passiv pre som resulterte i at den gikk til h;L(/)(//&
viste seg at i manualen stod det at den abslolutt ikke under noen omstendigheter skulle lastes lavere enn 20K og dp varierer mellom 5 og 10,5K avhengig av volumsetting........rene tonekontrollen!

er kanskje ikke i stand til å drive en slik hard last?
kan få frekvensavvik?
dette vet sikkert en tekniker bedre enn meg.
mvh
Leif

janly

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.09.2004
Antall liker
342
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
5
var ute for at en AR riaa ble kjørt inn i en dp passiv pre som resulterte i at den gikk til h;L(/)(//&
Nå blir jeg bekymret, Dac'n står hjemme og spiller mens jeg er på jobb :-[

Har sjekket utgangs impedance på AN Dac'n, og den er på 1,3K som LMC sier. Hva er "perfekt" match for denne da? Dvs hva er ideel inngangs impedance på en amp til denne? Min amp har som sagt 10k Ohm inngangs impedance...

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
13.744
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
46
minimum 50k antar jeg.kommer an på hvor mye utg.spenningen faller ved økt belastning mot AN´s utgang.
men noen andre kan nok teorien bedre enn meg.
sleng avgårde en mail til Audio Note evt.i audio asylum så får du sikkert svar av PQ eller noen andre kvalifiserte
mvh

janly

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.09.2004
Antall liker
342
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
5
minimum 50k antar jeg.kommer an på hvor mye utg.spenningen faller ved økt belastning mot AN´s utgang.
men noen andre kan nok teorien bedre enn meg.
sleng avgårde en mail til Audio Note evt.i audio asylum så får du sikkert svar av PQ eller noen andre kvalifiserte
mvh
Takk for hjelpen. Da ser det ut til at Model 5'n må ut og inn med noe rørgreier....

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
11.861
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Evt. vente til Upgradeaudio og Audionotekits kommer med trafoer på utgangen til dacen. Sikkert utpå nyåret engang.

Jeg er ikke sånn veldig inne i sjargongen vedrørende utg./inng. impedans, men har hørt rykter at det kan være lurt å holde signalkablene så korte som mulig dersom dette forholdet ikke er av gunstigste art.
Om det virkelig er noe i dette kan jeg ikke verifisere.

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
13.744
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
46
med de rette trafoene på utgangen kan vel AN dacen kanskje drive duo direkte? UTEN forsterker!!!!!!!!!!!!!!
dette er VELDIG HOT i Japan....home of horns!
bare et lite tips.så kan du bruke 5 pengene til noen skikkelig høykvalitetstrafoer.fex TVC og rett ut til Avantgarde
IMO
Mvh
Leif

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
11.861
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Må bare legge inn en liten "teaser"
Åpner pose for pose nå.
Analog delen:

AN 2watts tantaler, bruker mundorf supreme silver i stedet for AN kobber , og et par black gate N.

janly

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.09.2004
Antall liker
342
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
5
Åpner pose for pose nå.  
Spennende, da skulle den ligne denne etterhvert, er Upgrade Audio som har bygget den for meg (beklager dårlig bilde, men det måtte tas med blitz):

janly

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.09.2004
Antall liker
342
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
5
med de rette trafoene på utgangen kan vel AN dacen kanskje drive duo direkte? UTEN forsterker!!!!!!!!!!!!!!
dette er VELDIG HOT i Japan....home of horns!
bare et lite tips.så kan du bruke 5 pengene til noen skikkelig høykvalitetstrafoer.fex TVC og rett ut til Avantgarde
Har jeg aldri hørt om, men det hørtes utrolig spennende ut. Ja, de japanerne er gale etter dyre horn systemer, og putter gjerne Trio med 6 hornbasser i et rom på 12 kvm ;D

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
11.861
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Aha, ser rimelig likt spekket ut som min ja.....
Jeg tror jeg kommer til å "hardwire" analogdelen.

6bm8

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2005
Antall liker
648
Sted
Gressvik/Fredrikstad
Torget vurderinger
1
Åpner pose for pose nå.
Analog delen:

AN 2watts tantaler, bruker mundorf supreme silver i stedet for AN kobber , og et par black gate N.

Flere bilder! Kansje en egen tråd?

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
11.861
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Tja mulig en annen egen tråd hadde vært på sin plass?
Skal tenke på det.

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
13.744
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
46
JANLY...
har du oppgradert bassforsterkerne dine?
mvh

janly

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.09.2004
Antall liker
342
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
5
JANLY...
har du oppgradert bassforsterkerne dine?
Jeg har byttet alle opamper etter dine beskrivelser i et innlegg for en tid tilbake. Men du nevne vel også noen kondensatorer som kunne byttes, men i og med at jeg ikke er noen rev med loddebolten har jeg ikke gjort det ennå :)

janly

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.09.2004
Antall liker
342
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
5
Min AN 2.1B USB signature er tyst.
At min støyer tror jeg kommer av mismatch mellom utgangs impedance på 1,3k ohm på dac,n og inngangs impedance på 10k ohm på ampen. Dac,n er testet i et annet oppsett, da uten støy. Vet ikke helt hva jeg skal gøre for å løse det problemet, men jeg har en Cary SLP 98 pre og et par 300b monoblokker på handa som kanskje jeg slår til på. Typisk, her bytter jeg dac, og så kan det resultere i ny amp også  ;D

Edit: Cary,n og monoblokkene ble jammen solgt foran nesa på meg.

janly

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.09.2004
Antall liker
342
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
5
Du løste det ved å droppe jord. Eller? Smiley
Brummen? Joda, den er vekk. Men impedance problematikken har jeg skjønt jeg må gjøre noe med, da det visst ikke er bra for Dac'n eller lydkvaliteten. Og løsningen foreløpig er å bytte ut Model 5'n eller kanskje å sette en pre foran den da den kan fungere som effektforsterker. Er i dialog med Avantgarde, håper på konkret svar fra dem.

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
11.861
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Audionote kit1 :) Eller et av de andre kitene :)
Vet du tenker på det.....

janly

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.09.2004
Antall liker
342
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
5
Audionote kit1 Smiley Eller et av de andre kitene Smiley
Vet du tenker på det.....
He, he, joda det gjør jeg. Men for det første kan jeg ikke leve uten en fjernkontroll og for det andre kommer det et 300b monoblokk kit fra Audio Note en gang på nyåret. Og det er interessant ;D

janly

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.09.2004
Antall liker
342
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
5
Da har jeg vært en tur i storbyen og kjøpt ny pre som første del av løsning på impedance problemet. Vil takke LMC for å ha skremt meg slik at jeg måtte løpe ut for å bruke penger  ;D

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
11.861
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Nå smaker det av fugl. Bruke slike penger nå midt i Julestria....
Hva sier kona da?

janly

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.09.2004
Antall liker
342
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
5
Kona syntes synd på meg siden Model 5'n ikke matcha den nye DAC'n, så hun sponser meg med noen tusen i julegave til innkjøp av denne ;D

Blei en Cary SLP 98P F1 DC Limited Edition fra Lyric. Skal visstnok være betydelig bedre enn standard SLP 98.

Litt info om den oppgraderte utgaven:
http://www.upscaleaudio.com/updates/slp98.htm

Har switchet Model 5'n slik at den er en power amp inntil jeg finner en egnet rør amp.

Godt å få litt rør inn i huset igjen :)

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
11.861
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Hvordan går det?
Fått testet noe?
Jeg har mekket litt dac idag. Printene og det som skal "hardwires" er i mine øyne ferdig. Da blir det montering og kanskje litt ommøblering i neste uke.

Nice

S

Simplistic

Gjest
Unnskyld meg, men her ser det ut som det er gjort en dårlig jobb med avkobling av strøm til dacen. 4,7uF + 100nF fra pin 4, 21 og 22 til jord. Jeg trodde det var vanlig praksis. ???

S

Simplistic

Gjest
Unnskyld meg, men her ser det ut som det er gjort en dårlig jobb med avkobling av strøm til dacen. 4,7uF + 100nF fra pin 4, 21 og 22 til jord. Jeg trodde det var vanlig praksis. ???
Sorry, jeg ser at det kom litt feil ut. Det var ikke meningen å påpeke at "du tar feil og at jeg har rett". :-/

Jeg synes bare det var rart at det ikke var lagt opp litt annerledes. Hvis jeg skulle laget noe sånn så ville jeg lodda noen kondensatorer som beskrevet. Det er mulig at noen av de kondensatorene til venstre for chipen på bildet gjør noe av samme nytten, men de er i så fall altfor langt unna selve chipen.

Topp Bunn