Ønsker anbefaling Ny DAC med "varmere" klang

S-Line

Medlem
Ble medlem
17.09.2014
Antall liker
14
Hei, jeg er på jakt etter ny dac etter at jeg solgte min Topping D70. Denne ble litt for lys i klangen sammen med mitt oppsett som består av IFI zen stream, Parasound P7 pre, Amnthem MCA effekt og Morel Octave Signature ht.
Har sett på Gustard A26 og R26 samt Denafrips Pontus, er det noen her som har erfaring med disse? Kanskje samenlignet dem?

Er også åpen for andre forslag i samme prisklasse.

Proethifi

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.04.2023
Antall liker
1.554
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Jeg har en Denafrips Pontus 2, som brukes til PC oppsettet. Jeg synes den låter mykt, og ikke hard. Men den er ikke så god i diskanten, hvor den kan låte litt grøtete helt i toppen på diskanten når det spilles klassisk.
Jeg har hørt kortvarig på Gustard A26, og R26, og synes Denafripsen låter bedre en begge de to, da Gustartene er mere ugjevne i lyden generelt.

En liten sidekommentar, det er 3 ting som kan bidra til varm lyd hver for seg; forsterker, høytaler og DAC. Hvis man har en varm forsterker og varme høytalere, trenger man ikke nødvendigvis en varm DAC.

Sist redigert:

soundscape

Æresmedlem
Ble medlem
21.09.2005
Antall liker
40.138
Sted
Nordre Follo
Torget vurderinger
20
Hei, jeg er på jakt etter ny dac etter at jeg solgte min Topping D70. Denne ble litt for lys i klangen sammen med mitt oppsett som består av IFI zen stream, Parasound P7 pre, Amnthem MCA effekt og Morel Octave Signature ht.
Har sett på Gustard A26 og R26 samt Denafrips Pontus, er det noen her som har erfaring med disse? Kanskje samenlignet dem?

Jeg har en A26 som brukes i TV oppsettet. Til prisen er den fantastisk , og den sto i hovedanlegget til Mola Mola Tambaqui overtok tronen der. Kjenner meg ikke igjen at A26 er ujevn. I forhold til mange ess/sabre dac’er opplever jeg A26 som mer behagelig å høre på . Mer luft rundt hvert instrument , og ikke like «på» hvis det gir mening. A26 er AKM basert.

BeetleBug

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.06.2009
Antall liker
15.038
Sted
Sørlandet

Selg din IFI Zen stream og kjøp en Wiim Pro Plus streamer som har en glimrende innebygd DAC bygd rundt den nyeste AKM 4493SEQ chipen. Med på kjøpet får du da en meget bra EQ funksjon som tillater deg å skreddersy lyden i den retningen du vil. Du får også en bra DSP funksjon. Med disse funksjonene kan du enkelt dempe diskant, tilføre varme og mer mellomtoner osv.

S-Line

Medlem
Ble medlem
17.09.2014
Antall liker
14
Jeg har en Denafrips Pontus 2, som brukes til PC oppsettet. Jeg synes den låter mykt, og ikke hard. Men den er ikke så god i diskanten, hvor den kan låte litt grøtete helt i toppen på diskanten når det spilles klassisk.
Jeg har hørt kortvarig på Gustard A26, og R26, og synes Denafripsen låter bedre en begge de to, da Gustartene er mere ugjevne i lyden generelt.

En liten sidekommentar, det er 3 ting som kan bidra til varm lyd hver for seg; forsterker, høytaler og DAC. Hvis man har en varm forsterker og varme høytalere, trenger man ikke nødvendigvis en varm DAC.
Takk kommentarer. Når det gjelder din siste kommentar er jeg enig. Hadde Parasound A23+ før jeg byttet ut til Anthem effekt pga jeg måtte ha mer power, og ville ha litt åpnere lyd. Oppsettet mitt låt mye varmere med A23+ (faktisk litt for varmt). Når tenker jeg å prøve å fintune med ny dac og kanskje ny kabler .

S-Line

Medlem
Ble medlem
17.09.2014
Antall liker
14
Jeg har en A26 som brukes i TV oppsettet. Til prisen er den fantastisk , og den sto i hovedanlegget til Mola Mola Tambaqui overtok tronen der. Kjenner meg ikke igjen at A26 er ujevn. I forhold til mange ess/sabre dac’er opplever jeg A26 som mer behagelig å høre på . Mer luft rundt hvert instrument , og ikke like «på» hvis det gir mening. A26 er AKM basert.
Har faktisk lest dine kommentarer på Gustards venner siden🙂 A26 er absolutt ett alternativ. Skulle hatt alle tre selv og sammenlignet, A26, R26 og pontus, men blir nok litt vanskelig.
Takk for innspill.

S-Line

Medlem
Ble medlem
17.09.2014
Antall liker
14
Selg din IFI Zen stream og kjøp en Wiim Pro Plus streamer som har en glimrende innebygd DAC bygd rundt den nyeste AKM 4493SEQ chipen. Med på kjøpet får du da en meget bra EQ funksjon som tillater deg å skreddersy lyden i den retningen du vil. Du får også en bra DSP funksjon. Med disse funksjonene kan du enkelt dempe diskant, tilføre varme og mer mellomtoner osv.
Har faktisk vurdert wiim streamer, men sammen med seperat dac. Tenker kanskje jeg vil få mer utav anlegget med høyere klasse dac, men tar kanskje feil🙂

BeetleBug

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.06.2009
Antall liker
15.038
Sted
Sørlandet
Har faktisk vurdert wiim streamer, men sammen med seperat dac. Tenker kanskje jeg vil få mer utav anlegget med høyere klasse dac, men tar kanskje feil🙂
Jeg har sammenlignet den med relativt kostbare DAC’er fra blant annet Denafrips, Veridian, Chord osv.. disse gjør ingenting som ikke Wiim kan matche. Og det er før du begynner å leke deg med EQ funksjonene. Wiim Pro Plus har en glimrende DAC som både låter bra og som måler bra

Pedal

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2007
Antall liker
5.142
Torget vurderinger
1
Hei, jeg er på jakt etter ny dac etter at jeg solgte min Topping D70. Denne ble litt for lys i klangen sammen med mitt oppsett
Du bør teste ut Topping Centaurus , en av de aller nyeste toppmodellene deres. Med R2R og NOS (no oversampling) har den en litt mørkere klang, kombinert med veldig høy oppløsning og spilleglede. Full bytterett fra Hifisentralen, så risikofritt.
Flere smarte funksjoner, inkl parametrisk EQ.

Cundis

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2005
Antall liker
521
Sted
Stockholm
Jeg opplever også i visse oppsett at D70 (S) kan bli for energisk i toppen. Har en Eversolo dmp a6 og syns faktisk dacen i den låter litt varmere til tross for at den er ESS basert.

S-Line

Medlem
Ble medlem
17.09.2014
Antall liker
14
Takk fo alle inspill. Tror faktisk jeg går mer og mer mot en Pontus. Ville helst hatt den siste versjonen, men kanskje det ikke er så stor forskjell på 12th og 15th versjon. Noen som har testet?

Salmacis

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.03.2002
Antall liker
412
Sted
Viken
Torget vurderinger
5
Det sies på nettet at Pontus 15th er lysere (les mer nøytral) i klangen enn Pontus 2. Ellers ville jeg lagt til Topping E70 Velvet (viktig at det er Velvet/AKM) til lyttelisten din.

S-Line

Medlem
Ble medlem
17.09.2014
Antall liker
14
Det sies på nettet at Pontus 15th er lysere (les mer nøytral) i klangen enn Pontus 2. Ellers ville jeg lagt til Topping E70 Velvet (viktig at det er Velvet/AKM) til lyttelisten din.
Takk for tips. Den Toppingen må jeg sjekke ut. Har kanskje hengt meg litt mye opp i pris, att jeg må opp i pris for å få bedre lyd.

bia

Hvordan målte middagen i dag?
Ble medlem
03.04.2007
Antall liker
4.152
Torget vurderinger
10
Takk fo alle inspill. Tror faktisk jeg går mer og mer mot en Pontus. Ville helst hatt den siste versjonen, men kanskje det ikke er så stor forskjell på 12th og 15th versjon. Noen som har testet?
Jeg har hatt venus 12th-1 som er det samme som Pontus 15th. I forhold til Pontus 2-12th har den litt mindre varme i mellomtonen. Lydmessig likte jeg Venus bedre da den hadde et mye bedre soundstage og var mindre hard i toppen. Bunnen var betydelig strammere og nyansert.
Dette er bare mine inntrykk og meninger. Det er mange som sier de foretrekker gamle pontus.
Synes british audiophile har en god review av venus 2 på youtube.
mvh

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
12.194
Torget vurderinger
2
Takk for tips. Den Toppingen må jeg sjekke ut. Har kanskje hengt meg litt mye opp i pris, att jeg må opp i pris for å få bedre lyd.
Dersom du gjerne vil litt opp i pris, så er dette her en veldig god DAC med XLR ut.... ;)
rognlien.wordpress.com

Månelystpå Lab’en!
Lab12. Hellas. Non OverSampling (NOS) DAC1 Reference. 6922 doble trioderør på utgangene, matet fra intet mindre enn 8 stk Philips multibit DAC chip’er i en kompleks parallelkopling. Hva kan f…
rognlien.wordpress.com
rognlien.wordpress.com

Salmacis

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.03.2002
Antall liker
412
Sted
Viken
Torget vurderinger
5
Etter min oppfatning er E70 Velvet en veldig lyttevennlig dac med veldig sjarmerende mellomtone og "musikalitet". Du glemmer å lytte etter lyden og lar deg fordype deg i musikken i stedet. Et kjempekjøp til prisen, synes jeg. Denafrips Pontus 15th er endel lysere i toppen (og det smitter litt over i mellomtonen) og den har mer detaljer (mer enn E70 Velvet og Topping DX9), mer presis. Stusser over at jeg legger merke til ting jeg ikke gjorde før. Når det er sagt er jeg glad for at jeg justerer lyden noe med Primaluna Dialogue Premium HP og Mullard rør (er veldig glad i litt varm/"organisk" mellomtone og jeg bryr meg ikke om absolutt nøytralitet). Det viktigste er at jeg liker det jeg hører. Jeg tror ikke jeg ville gått for Pontus 15th hvis resten av kjeden er helt nøytral eller lystklingende imo. Gitt prisforskjellen og hvis jeg ikke hadde hifi nevrose, hadde jeg tatt til takke med E70 Velvet og brukt mellomlegget på vinyl og rødvin 😅 Men det er for sent nå. Har dessverre ikke hørt de tidligere Pontus'ene.

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Antall liker
9.092
Sted
Holmestrand
Jeg har sammenlignet den med relativt kostbare DAC’er fra blant annet Denafrips, Veridian, Chord osv.. disse gjør ingenting som ikke Wiim kan matche. Og det er før du begynner å leke deg med EQ funksjonene. Wiim Pro Plus har en glimrende DAC som både låter bra og som måler bra
Jeg har ikke sammenlignet i øst og vest, men fikk et løft jeg IKKE hadde forventet etter at jeg fikk på plass Wiim Ultra.
Mens jeg ventet benyttet jeg Wiim Mini som heller ikke gjør seg bort for en drøy tusenlapp.
Men prislappen er kanskje litt diskvalifiserende for Wiim-ene?

Skipnes

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.11.2013
Antall liker
1.785
Sted
Sætre
Behold streameren, den er god . Jeg har samme og min fungerer bra med smsl d6s .

Pedal

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2007
Antall liker
5.142
Torget vurderinger
1
Etter min oppfatning er E70 Velvet en veldig lyttevennlig dac med veldig sjarmerende mellomtone og "musikalitet".
Enig. Men da jeg testet Topping E70 Velvet mot Topping Centaurus, så hadde sistnevnte mye av den samme klangen/ørevennligheten, men betydelig bedre detaljering/oppløsning. Absolutt verdt prisdifferansen.

Salmacis

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.03.2002
Antall liker
412
Sted
Viken
Torget vurderinger
5
Enig i at Wiim Ultra er tipp topp og et knakendes godt kjøp, men jeg synes ikke at den er varmt klingende brukt som streamer og DAC. Ganske nøytral vil jeg tørre å påstå. Brukt som Streamer/DAC var det ikke helt min greie, men brukt som streamer til Pontus 15th, funker veldig bra.

oal

Overivrig entusiast
Ble medlem
30.11.2007
Antall liker
1.985
Torget vurderinger
3
Dersom du gjerne vil litt opp i pris, så er dette her en veldig god DAC med XLR ut.... ;)
rognlien.wordpress.com

Månelystpå Lab’en!
Lab12. Hellas. Non OverSampling (NOS) DAC1 Reference. 6922 doble trioderør på utgangene, matet fra intet mindre enn 8 stk Philips multibit DAC chip’er i en kompleks parallelkopling. Hva kan f…
rognlien.wordpress.com
rognlien.wordpress.com
Denne har jeg selv, og er superhappy!!😊
Anbefales!
⭐☀⭐

Salmacis

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.03.2002
Antall liker
412
Sted
Viken
Torget vurderinger
5
Enig. Men da jeg testet Topping E70 Velvet mot Topping Centaurus, så hadde sistnevnte mye av den samme klangen/ørevennligheten, men betydelig bedre detaljering/oppløsning. Absolutt verdt prisdifferansen.
Enig i at de har en litt lik lydsignatur, men jeg fikk liksom ikke helt fot med Centaurus. Vet ikke helt hva det skyldes. Kjøpte den og returnerte den etter en lengre lytteseanse. Centaurus er jo bra, det er ikke det, men det var noe som manglet for meg. Jeg tror litt av grunnen har å gjøre med at jeg hadde en stor forventing til at den skulle ha en mer typisk R2R lydsignatur enn jeg synes at den har. Men vi har alle ulik oppfatning av lyd og hva som er riktig for en selv 😊 Best å lytte selv.

Pedal

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2007
Antall liker
5.142
Torget vurderinger
1
Enig i at de har en litt lik lydsignatur, men jeg fikk liksom ikke helt fot med Centaurus. Vet ikke helt hva det skyldes. Kjøpte den og returnerte den etter en lengre lytteseanse. Centaurus er jo bra, det er ikke det, men det var noe som manglet for meg. Jeg tror litt av grunnen har å gjøre med at jeg hadde en stor forventing til at den skulle ha en mer typisk R2R lydsignatur enn jeg synes at den har. Men vi har alle ulik oppfatning av lyd og hva som er riktig for en selv 😊 Best å lytte selv.
Absolutt. Prøvde du de ulike lavpass filter alternativene? NOS, OS og BEST. -Jeg foretrekker NOS, altså ingen filtrering. Raka rør, som svenskene sier det!

Salmacis

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.03.2002
Antall liker
412
Sted
Viken
Torget vurderinger
5
Absolutt. Prøvde du de ulike lavpass filter alternativene? NOS, OS og BEST. -Jeg foretrekker NOS, altså ingen filtrering. Raka rør, som svenskene sier det!
Ja, prøvde alle filtrene og likte faktisk BEST best, no pun intended. Det overrasket meg. På Pontus 15th er jeg ikke sikker på om jeg hører forskjell på OS og NOS. Nå har jeg ikke finlyttet heller siden jeg foreløpig spiller den inn (vetta f om det er noen vits, men Denafrips mener nå det da så...). Mens på Centaurus hørte jeg glatt forskjell på filtrene, og det er vel positivt vil jeg tro

BeetleBug

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.06.2009
Antall liker
15.038
Sted
Sørlandet
Enig i at Wiim Ultra er tipp topp og et knakendes godt kjøp, men jeg synes ikke at den er varmt klingende brukt som streamer og DAC. Ganske nøytral vil jeg tørre å påstå.
Wiim Ultra = ESS ES9038Q2MN DAC.
Wiim Pro Plus = AKM 4493SEQ DAC

Ja - det er forskjell og i mine ører låter Wiim Pro Plus bedre og mer organisk.

OG

Det er før man begynner å kose seg med skreddersøm i form av DSP og EQ

olllie

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.07.2006
Antall liker
603
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Lurer på om ikke Schiit Yggdrasil Less is more, kan være en dac med rund varm lyd. Noen som har synspunkter på det?

BeetleBug

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.06.2009
Antall liker
15.038
Sted
Sørlandet
En litt morsom historie med Schiit var at dem produserte produkter som målte så dårlig og med så mye støy at dem ble betegnet som defekte. Dem tok disse tilbakemeldingene seriøst og utførte nødvendige endringer på produktene. Bra!

Yggdrasil finnes derfor i to utgaver. En fra før disse endringene og en MK II etter disse endringene.

Lockis

Medlem
Ble medlem
28.09.2013
Antall liker
19
Prova Icon Node som har en väldigt bra dac och streamer
köp till remotekontrollen som är mycket användarvänlig
tror den är väldigt oslagbar för priset
säljs på Hifiklubben

Lockis

Medlem
Ble medlem
28.09.2013
Antall liker
19
Prova Icon Node som har en väldigt bra dac och streamer
köp till remotekontrollen som är mycket användarvänlig
tror den är väldigt oslagbar för priset
säljs på Hifiklubben

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
12.194
Torget vurderinger
2
En litt morsom historie med Schiit var at dem produserte produkter som målte så dårlig og med så mye støy at dem ble betegnet som defekte. Dem tok disse tilbakemeldingene seriøst og utførte nødvendige endringer på produktene. Bra!

Yggdrasil finnes derfor i to utgaver. En fra før disse endringene og en MK II etter disse endringene.
Jeg tror det er litt sånn "tounge-in-cheek" fra Schiit, akkurat det der. De lager fortsatt den opprinnelige versjonen også, og det er fordi noen faktisk konsekvent foretrekker en lyd de oppfatter som mer naturlig, rett og slett. Men vil du ha en DAC som måler godt, så har de da det også. Den opprinnelige (som de kaller "Less is More") bruker Texas Instruments 16 Bit DAC og minimal filtrering, derav støyen, som uansett ligger utenfor audio-området. :)

olllie

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.07.2006
Antall liker
603
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Hva bruker du som hodetelefonforsterker?
Jeg tror det er litt sånn "tounge-in-cheek" fra Schiit, akkurat det der. De lager fortsatt den opprinnelige versjonen også, og det er fordi noen faktisk konsekvent foretrekker en lyd de oppfatter som mer naturlig, rett og slett. Men vil du ha en DAC som måler godt, så har de da det også. Den opprinnelige (som de kaller "Less is More") bruker Texas Instruments 16 Bit DAC og minimal filtrering, derav støyen, som uansett ligger utenfor audio-området. :)

Men denne støyen, påvirker ikke den det hørbare signalet, og det kan føre til litt hard lyd?

PeriodeLytter

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2013
Antall liker
4.094
Var vel også slik Audio-gd svarte på kritikken ved å lage en mer tradisjonell DAC. Usikker på om dem egentlig lykkes like godt, men det var litt som å vise finger til Amir.

Topp Bunn