Ny dac og bærbar pc

larsfs123@mail.com

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
02.07.2003
Antall liker
1
har per dags dato en stasjonær pc der eg ikkje er fornøgd med verken lyd eller ytelse. Har brukt HRT music streamer kobla til USB med varierande hell. Blir til tider litt hakking og støy. Drittlei ditta her og vil ha noko stabilt som fungerer. Har kommt til konklusjonen at eg ønsker ein ny bærbar pc med spdif utgang som eg kan koble til en ekstern dac da dette er meir stabilt enn usb-tilkobling?
Kan ein da koble dette via minijackutgang på pcen? Kva bør eg ta hensyn til? har snusa litt på denne CAMBRIDGE DacMagic D/A-konverter da eg er redd eg får same problemet med skurring på min bærbare pc med music streamer. Ønsker også å lage til eit heimenettverk med tid og stunder med denne bærbare pcen slik at eg kan spele av lyd trådløst til anlegget.
Vil dette gå? Nokon tips hensyn eg bør ta til innkjøp av pc, dac og evt utviding til heimenettverk med trådlaus avspeling?

Kan ikkje denne tråden ligge litt på hifi generelt da eg er sikker på at andre enn kun folk på datahjørnet er litt nyskjerrig på dette.
Takker for innspel!

ErikMe

Hi-Fi interessert
Ble medlem
19.01.2006
Antall liker
0
Hei,

har du vurdert Mac til dac ? Mac Mini feks. Aldrig hakking eller problemer av noe slag med den kombinasjonen.

Pen liten stabil maskin som du kan ha i racket og koble til DAC med en kort USB kabel. Den er helt stille og kjent for gode egenskaper til ditt bruk.

Kan styres fra IPAD/IPOD/Iphone.

larsfs123@mail.com

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
02.07.2003
Antall liker
1
Mac er nok uaktuelt. Ønsker å ha en bærbar pc som kan brukast til det meste av film,spel og musikk. vil også ha muligheten til å surfe i godstolen medan eg spelar av musikk:)

N

nb

Gjest
Sandbakk skrev:
Mac er nok uaktuelt. Ønsker å ha en bærbar pc som kan brukast til det meste av film,spel og musikk. vil også ha muligheten til å surfe i godstolen medan eg spelar av musikk:)
Det er ingen som hindrer deg i å kjøre Windows-programmer på en Mac om du har lyst til det. Ikke dermed sagt at du bør ha en Mac, men hvilke programmer du trenger bør ikke være til noe hinder.

ErikMe

Hi-Fi interessert
Ble medlem
19.01.2006
Antall liker
0
Sandbakk skrev:
En normal bærbar PC skal fint klare å overføre musikk data over USB uten hakking. Så lenge du bruker USB 2 og ikke USB 1. Kan det være du ikke har USB 2 drivere installert til Laptop'en din ? (På windows 7 er dette inkludert men på XP må dette gjøres manuelt av og til)

USB 1 er super tregt i forhold til USB 2

edit : men en USB dac bør du vel uansett ha hvis du vil ha litt godlyd ? Abrahamsen eller Dacmagic virket fint da jeg brukte windows laptop tidligere. Synes Abrahamsen låt bedre en DACmagic

larsfs123@mail.com

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
02.07.2003
Antall liker
1
Har per dags dato ein stasjonær pc med XP. Denne skal vere oppgradert med USB-2. Ser på forum at det og er andre som har hatt problem med HRT music streamer. Om dette skyldast oppsettet på pcen, strømforsyninga eller anna varierer ifølge folk. Ønsker berre å eliminere alle feilkilder. ha noko som fungerer og eg slepp å knote minst mulig med. Virker difor som digital spdif ut er meir stabilt og har mindre feilkilder?
Dacmagic har jo digital inn noko abrahamsen ikkje har. Men kanskje usb tilkobling vil fungere utmerket på min nye bærbare pc? Men eg er liten lysten på å kjøpe ny pc til ca 8000 for så fortsatt ha same problemet.
Spm er videre om eg kan koble spdif til minijack utgang på bærbar pc og få ``high-end`` lyd på anlegget?:)
Om eg ønsker nettverksavspeling må eg vel koble dette slik: lyd fra pc trådløst til f eks logitech squeezebox-dac-forsterker?

united

Æresmedlem
Ble medlem
23.07.2009
Antall liker
36.206
Sted
Indre Østfold
Torget vurderinger
2
Kjøper du en squeezebox touch, får du en ganske god dac på kjøpet. Du kan da eventuelt senere vurdere en oppgradering ved å koble til en ekstern dac.

Da kan du bruke den stasjonære PC'n du har i dag. Den bør helst snores med nettverkskabel inn i ruter, men ingen absoulutt betingelse.
Og så kan det (normalt) streames trådløst til squeezeboxen, det hele basert på den trådløsruteren du allerede har (antar du har det).

united

Æresmedlem
Ble medlem
23.07.2009
Antall liker
36.206
Sted
Indre Østfold
Torget vurderinger
2
Ingenting.
Men, som sagt, en bedre Dac å hekte på i kjeden, KAN øke lydkvaliteten. Det kan du evnt ta seinere.
Ville likevel, om mulig, holdt musikken på en stasjonær PC koblet med snor til ruter. Og heller brukt laptop'n til andre ting.

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.150
Torget vurderinger
4
Sandbakk skrev:
Blir muligens denne pcen til sommeren: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=629454#extra.
Denne kombinert med en sqeezebox touch bør kunne gi godlyd? Har trådløs router til internetten i huset. Kva anna bør eg kjøpe inn for å sende signalet trådløst fra ny bærbar pc til sqeezeboxen?
Det å kjøpe en sånn dyr maskin med ambisjoner om å blant annet bruke den til spill er i mine øyne ikke en god løsning.

Bedre å kjøpe en rimelig bærbar og en habil stasjonærmaskin i mine øyne. Med tanke på ytelse og oppgraderingsmuligheter har ikke laptop mye for seg.
En stasjonær maskin er også bedre egnet som en mediamaskin enn en laptop med tanke på tilgjengelige interne lydkort osv....

northpole

Overivrig entusiast
Ble medlem
08.11.2010
Antall liker
609
Hei.kjører en acer aspire 5720z med vista en rimelig maskin i sin tid den har optisk spdif via minijack har innstalert foobar med wasapi ripper i flac har vært veldig fornøyd så langt med optisk overføring slipper jeg i hvert fall å dra med støy fra pc har ontech monsterdac og en stello da100s som jeg også kan spille 24bit 96000 med men det er ikke mye og velge i enda når det gjeld hd lyd du skal ha lykke til med dine valg det blir bra til slutt.

Just4Fun

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.11.2005
Antall liker
29
Sted
Sauda
Torget vurderinger
1
Sandbakk skrev:
Blir muligens denne pcen til sommeren: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=629454#extra.
Denne kombinert med en sqeezebox touch bør kunne gi godlyd? Har trådløs router til internetten i huset. Kva anna bør eg kjøpe inn for å sende signalet trådløst fra ny bærbar pc til sqeezeboxen?
Du har det du trenger, men vil anbefale deg å ta din gamle stasjonære og bruke som server. Koble den til router, innstaller Squeezeserver og et program for Remote desktop da dette ikke er bygget inn i XP hvis du ikke har Profesional. VNC er et godt alternativ eller LogMeIn hvis du vil ha en plug and play løsning med mulighet for pålogging utenfor huset. Da kan du logge deg på med Laptoppen og administrere serveren fra denne.
En Linux innstalasjon hadde jo vært det beste, men det spørs jo hvor mye du vil legge i det av arbeid (men det vil være mer stabilt i lengden)

Liotheles

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.02.2002
Antall liker
854
Torget vurderinger
4
Sandbakk skrev:
har per dags dato en stasjonær pc der eg ikkje er fornøgd med verken lyd eller ytelse. Har brukt HRT music streamer kobla til USB med varierande hell. Blir til tider litt hakking og støy. Drittlei ditta her og vil ha noko stabilt som fungerer. Har kommt til konklusjonen at eg ønsker ein ny bærbar pc med spdif utgang som eg kan koble til en ekstern dac da dette er meir stabilt enn usb-tilkobling?
Kan ein da koble dette via minijackutgang på pcen? Kva bør eg ta hensyn til? har snusa litt på denne CAMBRIDGE DacMagic D/A-konverter da eg er redd eg får same problemet med skurring på min bærbare pc med music streamer. Ønsker også å lage til eit heimenettverk med tid og stunder med denne bærbare pcen slik at eg kan spele av lyd trådløst til anlegget.
Vil dette gå? Nokon tips hensyn eg bør ta til innkjøp av pc, dac og evt utviding til heimenettverk med trådlaus avspeling?

Kan ikkje denne tråden ligge litt på hifi generelt da eg er sikker på at andre enn kun folk på datahjørnet er litt nyskjerrig på dette.
Takker for innspel!
Hei
Kan jeg spørre HVA det er du skal overføre av lyd til anlegget?
Er det kun musikkfiler eller tenker du en løsning for å spille av alt av lyd fra PC over til anlegget? F.eks Youtube, Myspace etc etc?

larsfs123@mail.com

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
02.07.2003
Antall liker
1
Vil gjerne kunne spele av alt av lyd fra pc til anlegget. Er vant med å kunne spele av alt av lyd fra min stasjnære pc idag. Men om dette er mulig trådlaust til ein squeezebox er usikkert?
Kvifor vil ein stasjonær pc gi bedre lyd? Har erfart dette sjølv med å koble til ein bærbar pc min HRT music streamer. Lyden vart da temmelig mykje dårlegare enn fra min stasjonære. Kvifor er det slik? Skulle vel tru at sidan lyden gjekk gjennom usb-dacen så skulle kvaliteten bli den samme? Føler det er mykje å sette seg inn mtp å sette opp eit slikt heimenettverk. Nokon som har gode linkar til sider der dette står greit forklart med ulike alternativ?
takker så mykje for hjelp!

Per_Olsen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.01.2006
Antall liker
3
Torget vurderinger
3
Jeg kan ikke hjelpe deg, men det du hører er sikkert riktig.
Selv har jeg erfart at det låter bedre gjennom ekstern NAS, og ikke minst gjennom forskjellige USB kabler, så stasjonær vs. bærbar PC gir sikkert forskjeller det og.
Det meste av dette fatter jeg ikke, men ørene lyger ikke... :)

En annen sak:
Ved bytte fra f. eks YouTube til JRiver (den mediaplayer som jeg bruker), og fra iTunes til JRiver, fra Spotify til JRiver osv. "detter" dac ut, og selve PC`en begynner å gi lyd. Dette er mildt sagt irriterende. Ser ut som at det ASIO som kødder seg, og det er hel jeg må inn å "mikke" for at det skal funke igjen. Men dette er jo et PC problem og ikke et dac problem.
Noen som har forslag til idiotsikre USB løsninger, med utgangspunkt i problemstillingen over..?

Liotheles

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.02.2002
Antall liker
854
Torget vurderinger
4
Sandbakk skrev:
Vil gjerne kunne spele av alt av lyd fra pc til anlegget. Er vant med å kunne spele av alt av lyd fra min stasjnære pc idag. Men om dette er mulig trådlaust til ein squeezebox er usikkert?
Nei, dette er ikke mulig via en Squeezebox. Iallefall ikke uten betydelig "mekking". Desverre.

Barbaresco

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
678
Den Electrocompaniet-løsningen som ble presentert i siste Fidelity burde kunne alt dette, og trådløst. Den overtar for lydkortet i PCen.

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.290
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Barbaresco skrev:
Den Electrocompaniet-løsningen som ble presentert i siste Fidelity burde kunne alt dette, og trådløst. Den overtar for lydkortet i PCen.
Det gjør jo enhver DAC med USB-inngang også.

kusot

Medlem
Ble medlem
18.10.2007
Antall liker
3
Jeg ente opp med å bruke en gammel laptop med XP og en usb->spdif converter ( http://www.m2tech.biz/hiface.html ). Hiface gjør at laptop bruker minimalt med CPU selv om jeg streamer høyoppløste FLAC filer. Jeg har litt musikk i 24bit/96kHz og også noe i 24bit/192kHz. Jeg kan også sette den opp med ASIO4ALL for biperfect streaming. Da falt dessverre løsninger som Sonos bort, da den bare klarer 16bit/44.1kHz.

Dersom jeg ønsker å styre musikken fra sofaen bruker jeg remote desktop på en annen laptop. Det fungerer greit, men hadde Sonos kommet med en enhet som hadde taklet highrez hadde laptoppen vært borte samme dag som Sonosen var i butikken.

Som du skjønner er jeg bare interessert i å overføre musikk, men det er i allefall en erfaring.

Liotheles

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.02.2002
Antall liker
854
Torget vurderinger
4
kusot skrev:
.....Da falt dessverre løsninger som Sonos bort, da den bare klarer 16bit/44.1kHz.

Dersom jeg ønsker å styre musikken fra sofaen bruker jeg remote desktop på en annen laptop. Det fungerer greit, men hadde Sonos kommet med en enhet som hadde taklet highrez hadde laptoppen vært borte samme dag som Sonosen var i butikken.

Som du skjønner er jeg bare interessert i å overføre musikk, men det er i allefall en erfaring.
En litt tilsvarende løsning som Sonos er Logitech's forskjellige Squeezebox'er.
Med Squeezebox Touch kan du avspille highres 24/96 og Transporter støtter høyere enn dette også. Alt med fjernkontroll-mulighet fra f.eks iPhone, iPad eller laptop.
Sonos henger litt etter kan det se ut som? ;)

Smibakkjen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
27.10.2006
Antall liker
5
Sted
Sogn og Fjordane
Sandbakk skrev:
Kvifor vil ein stasjonær pc gi bedre lyd? Har erfart dette sjølv med å koble til ein bærbar pc min HRT music streamer. Lyden vart da temmelig mykje dårlegare enn fra min stasjonære. Kvifor er det slik? Skulle vel tru at sidan lyden gjekk gjennom usb-dacen så skulle kvaliteten bli den samme? Føler det er mykje å sette seg inn mtp å sette opp eit slikt heimenettverk. Nokon som har gode linkar til sider der dette står greit forklart med ulike alternativ?
takker så mykje for hjelp!
Jeg bruker alle kilder tilkoblet min Benchmark DAC 1 Pre, det vil si bærbar pc (via USB), Squeezebox Reciver, BluRay spiller og Riks-TV dekoderen, alt (naturligvis med unntak av sistnemte) høres akkurat like bra ut. Bruker Squeezebox'en koblet til en gammel stasjonær PC via trådløs ruter, til å spille av musikken min rippet til Apple Lossless i iTunes, bruker iTunes med samme filene fra en ekstern harddisk på laptop'en, tilkoblet dac'en via USB og BluRay spilleren brukes av og til for avspilling av de samme CD platene som filene er basert på (som regel før de blir rippet i iTunes). Hender også jeg spiller av 24bit via laptopen i iTunes, men er heller ikke problemer med det. Benchmark bruker etter det jeg har skjønt USB 1. Om du noengang befinner deg i ytre deler av Nordfjord, så send meg en PM om du vil stikke innom for en demo.

Topp Bunn