Ny forsterker: intern eller ekstern riaa? Analog eller digital inngang?

Tokolosh

Medlem
Ble medlem
12.11.2013
Innlegg
46
Antall liker
2
Hei.

Jeg er glad i musikk, men ikke så flink på det tekniske. Jeg skal kjøpe ny forsterker, som skal brukes til streaming og vinyl.

Kanskje et umulig spørsmål, hva er den beste "vinylinngangen"? Er det bedre med en forsterker som har egen phono-inngang, eller kan en vanlig ekstern riaa gjøre jobben? Jeg ser at noen forsterkere, gjør et poeng ut av at det er en analog inngang (så signalet blir kanskje ikke konvertert digital)? Jeg står foreløpig mellom en Bluesound powernode 2i + ekstern riaa, eller NAD C368 som har egen phonoinngang (og så oppgradere med Bluesound komponent i tillegg).

Noen tips når det gjelder å få det beste ut av platespilleren? Eller er det viktigste bare at det er en god forsterker og høyttalere, uavhengig av analog vs. digital, eller ekstern vs. intern riaa?
 

Gunnar_Brekke

Bransjeaktør
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
3.139
Antall liker
2.685
Sted
Kongsberg
Dette blir fort et pengespørsmål.
Og et spørsmål om hvilke høyttalere du skal drive.
Og et spørsmål om hvilke platespiller/pickup du skal bruke.

NAD C368 er en kraftigere forsterker, men med BlueOS modul (for strømming) og HDMI modul (for TV) blir det
fort kostbart; 9.998 + 3.998 + 3.298 = 17.394,- Her får du kun en ren MM platespillerforsterker innebygget.

Med Bluesound Powernode får du en noe svakere forsterker, men BlueOS og HDMI ARC er allerede integrert i
forsterkeren. Her må du handle et eksternt phonotrinn, noe som gir deg bedre fleksibilitet. Jeg ville gått for en
MoFi Studiophono for bedre kvalitet og fleksibilitet. I tillegg vil du trenge en RCA-minijack kabel. Da ender du opp
på; 8.498 + 3.498 + 248 = 12.296,- (+ eventuell fjernkontroll = 649,-) Her får du en mer moderne tilnærming til hifi,
et bedre phonotrinn og etter min mening et bedre internt delefilter for deling mellom sattelitt og subwoofer.
(Jeg selger veldig mange Powernode sammen med Dali Oberon OnWall og Dali E9F for anlegg med høy WAF).
Dette ville vært min anbefaling.
 

Tokolosh

Medlem
Ble medlem
12.11.2013
Innlegg
46
Antall liker
2
Dette blir fort et pengespørsmål.
Og et spørsmål om hvilke høyttalere du skal drive.
Og et spørsmål om hvilke platespiller/pickup du skal bruke.

NAD C368 er en kraftigere forsterker, men med BlueOS modul (for strømming) og HDMI modul (for TV) blir det
fort kostbart; 9.998 + 3.998 + 3.298 = 17.394,- Her får du kun en ren MM platespillerforsterker innebygget.

Med Bluesound Powernode får du en noe svakere forsterker, men BlueOS og HDMI ARC er allerede integrert i
forsterkeren. Her må du handle et eksternt phonotrinn, noe som gir deg bedre fleksibilitet. Jeg ville gått for en
MoFi Studiophono for bedre kvalitet og fleksibilitet. I tillegg vil du trenge en RCA-minijack kabel. Da ender du opp
på; 8.498 + 3.498 + 248 = 12.296,- (+ eventuell fjernkontroll = 649,-) Her får du en mer moderne tilnærming til hifi,
et bedre phonotrinn og etter min mening et bedre internt delefilter for deling mellom sattelitt og subwoofer.
(Jeg selger veldig mange Powernode sammen med Dali Oberon OnWall og Dali E9F for anlegg med høy WAF).
Dette ville vært min anbefaling.
Foreløpig er høyttalerne Dali Oberion 5, men trolig blir det oppgradering på sikt. Platespilleren er ganske så gammel og god Onkyo CP-700m.

Takk for grundig svar. Jeg går nok for Powernode'en, har siklet på den en stund. Jeg kjenner ikke så godt til eksterne phonotrinn, vil sjekke det ut. Fint å få gode anbefalinger!
 
Topp Bunn