Ny hjemmekino planlegges.....

Assy74

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.04.2005
Innlegg
565
Antall liker
215
Sted
Kristiansand
Har kjøpt rekkehus som jeg overtar i februar 😁 da får jeg ca 32m2 som jeg kan gjøre absolutt hva som helst 😎
På bildet ser dere 17 m2 kjellerstue, men de to små soverom skal vekk. Så da blir målene ca 7,5 langt og 4,05 bredt.....
Har tenkt å bruke kortsiden mot toalettet til å ha lerret. Så for å få til det lage en falsk vegg 1 meter forran de to dørene (toalett og vaskerom) tenkte også å plassere to subber der og effekt forsterkere der.
Spørsmålet er hva jeg skal gjøre med bakveggen....... Vinduer og dør ut til terrasse 🤪
Første refleksjon venstre side med trapp er også ett dilemma 🤪
Kan evt lage en halvvegg bak også.... Her tar jeg imot tips 😎
Uansett heldig som får såpass mye plass å boltre meg på.
Høyttaler ledninger og de 8 høyttalere vil jeg prøve å skjule 100% i akustiske tiltak. 4 atmos høyttalere 2 surround og 2bakht.....
Har bare tenkt å bruke isolasjon og høyttaler stoff forran....... Blir ingen snarveier på dette prosjektet, det skal være skikkelig gjennomført 😍
 

Assy74

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.04.2005
Innlegg
565
Antall liker
215
Sted
Kristiansand
Høyttalerne blir arendalsound 11.2
Yamaha cx5200 og ati 6005 og Nad M27.....
 

TGB

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2013
Innlegg
3.161
Antall liker
2.097
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
Selv om du fjerner de 2 soverommene så blir det et litt komplisert rom med dører på begge sider. Jeg ville nok tunet planløsningen noe.

Edit:
Hadde det vært meg hadde jeg laget et teknisk rom på den ene kort-siden i form av gang med 1 dør fra kjellerstue. Derfra inngang fra gangen til bad/vaskerom. Da kan du stable alt i hyller/rack på enden av denne gangen (mot yttervegg) og alt vil være borte. Om du klarer få til et oppsett som gjør det mulig å sette opp surround/surround back på andre enden samtidig som du klarer gå forbi, så er det jo fint med dør ut.

Kunne døra til vaskerommet gått under trappa ? Så har du et problem mindre. En annen mulighet er å ha dør ut som del av det gjenværende soverommet; så er du kvitt den utfordringen også. Lydmessig kan det være litt kjipt å ha en åpning for trappa; det vil gjøre det umulig å se film uten å forstyrre hele resten av huset. Dør inn til kjellestuen fra trappa ?


Samt, hvorfor så stort vaskerom ? Det er jo ikke her man skal bruke mye tid. Bør vel holde med en liten benk og plass til vaskemaskin og tørketrommel + en liten vask ? Jeg ville heller brukt mer plass på bad av de 2 rommene.
 
Sist redigert:

Assy74

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.04.2005
Innlegg
565
Antall liker
215
Sted
Kristiansand
Jeg får nok ikke flyttet døren til vaskerommet....... Kunne evt fått en dør fra badet og inn og fått en mindre sånn sett. Men de to dørene vil ikke bli i veien siden jeg skal flytte lerret frem en meter. Det vil være plass å gå forbi på begge sider..... Jeg er ikke sikker på hvordan det blir med den trappa ned, men lurer på om jeg må opp med en vegg og en dør der..... Det kommer jeg til å gjøre selv om det går.....
Lurer mest på hva jeg skal gjøre i bakkant..... Tykke gardiner kanskje?
Kan evt sette opp et lite gjesterom også, men da taper jeg litt plass. Men blir jo lettere med akustiske tiltak da.....
Det blir også en jerndipp der veggen til de to soverommene skulle være, siden det var bærevegg 😂
 

TGB

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2013
Innlegg
3.161
Antall liker
2.097
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
Sett opp tykke gardiner, ikke prøv å sette opp et rom der - det blir feil på alle måter.

Men relatert dører og vegger. Det er ekstremt mye billigere å gjøre det med en gang istedenfor å prøve å fikse det etterpå. Dette med bærevegg går det å fikse, bare ha det hele skjult i taket - du bør ikke ha en gigantisk bjelke der, vil ikke fungere optimalt. Men hvor høyt under taket er det ?

Om du bygger (les: betaler noen for å bygge) dette så er det selvsagt mulig å få litt spesialtilpasninger uten at det koster en formue. Du er kunde her, få ting gjort skikkelig med en gang.

Edit:
@alphamale fikset vel "bærevegg" i stua. Muligens han kan komme med noen tips her ?
 
Sist redigert:

Assy74

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.04.2005
Innlegg
565
Antall liker
215
Sted
Kristiansand
De skal fikse inn en jerndipp. Kostet meg 24 lapper😂
Kunne fikset det selv, men blir mye styr etterpå.
En vegg opp mot trappen tar jeg lett selv......
Bakveggen bekymrer meg mest.
I dag har jeg 30cm isolasjon på bakveggen og det er bare helt magisk 😎
 

Assy74

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.04.2005
Innlegg
565
Antall liker
215
Sted
Kristiansand
Det blir standard 2.44 høyde 😍
Det blir mye bedre enn 2.10 som jeg har i dag 😂
 

Assy74

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.04.2005
Innlegg
565
Antall liker
215
Sted
Kristiansand
Da er jeg vertfall delvis innflyttet i nytt hus. Heldigvis virker det som at det er veldig god lydisolering mellom husene :)
Rommet er 32 m2. Planen er å ha ledlys i taket. Som dere ser er det to dører som ikke står optimalt. Derfor må jeg sette opp en falsk vegg forran ca 1 meter forran er planen. Tenkte å sette på filt og ha isolasjon inni for demping, evt også noen spiler forran for å få det litt finere.
Største problemet er bakveggen der det er store vinduer og dør. Blir vanskelig med 30cm på bakvegg som jeg hadde i den forrige kinoen hehe. Ser for meg at det må på plass noen tykke gardiner. Og så er det åpent opp til 2 etasje og trappen, der jeg må blende igjen. I ettertid ser jeg at det burde vært gjort av utbygger, men får fikse det selv..... første refleksjon satser jeg på skal dempes skikkelig, ellers er jeg i tenkeboksen på resten. Har litt tanker om å lage demping/innbygging av høyttalere. Da blir bare fronter synlige. skal ha 11.2 arendalsound som sagt.....
håper jeg får like god lyd eller bedre enn det jeg hadde i det gamle huset :)
 

Sevald

Avviker.
Ble medlem
27.02.2005
Innlegg
7.058
Antall liker
16.868
Sted
Aksdal, Rogaland
Torget vurderinger
1
Hadde spart noen lapper og satt i ståldrager selv. Jeg gjorde det samme og det var en helt grei jobb😀 Lykke til med planlegging og bygging av ny kino😀
 
M

MarkusH

Gjest
Hadde skjult mest mulig jeg ass og gått for horn i front og senter. Jeg mangler å skjule noen høyttalere, men alt i front er/blir heldigvis skjult. Jeg går nå for en dedikert dsp kun til bassen opp til 120hz, også noe jeg ville vurdert om jeg skulle "begynt på nytt" i dag .... Har 0,9m fra vegg til lerret, jeg kunne nok hatt en anelse mer, men med mindre du skal ha veldig dype subber så holder nok metern greit. ;)
 

AndersR

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.05.2011
Innlegg
5.065
Antall liker
3.742
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Nå har det jo kommet en del seriøse "lavprofil" subwoofere for slike formål, så dette bør jo strengt talt ikke noe problem i praksis.
 

Assy74

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.04.2005
Innlegg
565
Antall liker
215
Sted
Kristiansand
ikke noe seriøst lite med 2 stk arendalsound sub 3 hehe..... Men satser på å sette de bak lerretet :)
 

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Innlegg
4.282
Antall liker
3.624
Torget vurderinger
1
Det er jo god plass til å bygge en bafflewall i front der da. Det ville vært førstepri for min del ihvertfall, tar jo litt tid den også..
 

Assy74

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.04.2005
Innlegg
565
Antall liker
215
Sted
Kristiansand
Så da er vertfall frontrekka på plass 🤩
Subbene står bak lerretet....
Akustikken er forferdelig, så det kommer demping i alle retninger 😂
 

Sven_Palvig

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
3.786
Antall liker
1.640
Sted
Sjælland. Danmark.
Jeg ville overveje noget andet end den bænk, der ikke gør noget godt for lyden. Alt det der er placeret imellem højttalerne og bag dem, vil forringe lyden.

Jeg er arbejdet meget med akustikken i mit lytterum. Jeg mener, at først får man stereo på plads, så fronterne er placeret præcist, efter at lytte pladsen er fundet uden udfasninger. Når det er gjort og stereo sidder lige i skabet efter megen lytning, så byges surround op.

Jeg ville ikke bygge noget tekniker rum, fordi det vil gøre rummet mindre og formodentlig dårligere med hensyn til lyden.

Et teknikerrum kan komme senere, når man kender problemerne med rummet. I stedet for at bygge en væg, kan man have en absorbent der fjerner et basproblem. Man kan sætte 150 cm Rockwool op på bagvæggen eller en 10 cm 150 cm fra bagvæggen med ca. samme resultat.
 

Assy74

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.04.2005
Innlegg
565
Antall liker
215
Sted
Kristiansand
Med tanke på veggen jeg bygde ut så hadde jeg ikke mye valg, siden det er to dører bak..... Men gjorde det samme på forrige kino og ble fornøyd med resultatet 😁
Lydmessig burde jeg kanskje plassert subbene helt bak i rommet, men jeg er også opptatt av det estetiske. Så det blir en konstant vurdering om hva som betyr av lyd og det estetiske 🙈
Når jeg kommer hjem nå så skal 1 refleksjon og taket dempes.... De led stripene jeg skal ha vil nok ikke hjelpe på lyden, men vil se veldig flott ut..... Så får jeg se hva jeg gjør i bak kant av rommet.....
 

Assy74

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.04.2005
Innlegg
565
Antall liker
215
Sted
Kristiansand
Lerretet burde jeg få litt lenger ned ja😂😂😂 planen var å sette forsterkerne i en rad og ha subber på sidene. Men så ombestemte jeg meg..... Så det skal litt ned etterhvert.
Er på kurs til i morgen ogklør i fingrene til å komme i gang 🤪
 
Topp Bunn