Klær, briller og klokker Ny klokke...

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.615
    Antall liker
    9.171
    Sted
    Trondheim
    For meg er det 2 ting som fascinerer meg med klokker - den mekanikken i et urverk og design. Nøyaktig klokkeslett får man jo fra datamaskiner og smartklokker.
    Det er først og fremst det mekaniske som fascinerer. Spesielt synes jeg Perpetual Calendar-klokkene er mest spennende, men de er stort sett i dyreste laget. Derfor synes jeg ikke at quartzklokker er så spennende, selv om det finnes flotte design der også - Grand Seiko quartzklokkene er fine.

    Jeg sikler på en slik, men den er for dyr (koster omtrent det samme som en liten el-bil). 100 timer gangreserve, så den kan ligge 3-4 dager uten å stoppe.

     

    Vedlegg

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.877
    Antall liker
    8.160
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har god erfaring med Urmaker B. Andresen i Dronningensgate 8 her i Moss. Jeg kjøpte meg en Seiko i Japan i fjor og den gikk ca. 2 minutter for sakte i uka:eek: Leverte den til Junior Andresen og fikk beskjed om at det er mulig å få slike verk til å gå ganske bra, men at jeg måtte regne med inntil ca. 2 minutter feil i måneden og ikke i uka:). Poenget er å få den til å gå riktig eller litt for raskt, ikke for sakte. De hadde den i 2-3 uker og nå går den utrolig bra. Den går litt for raskt, men vi snakker om under ett minutt i måneden. Hvordan klokkene går avhenger av flere faktorer, bruk, misbruk, og så bortetter.
    Her er vidunderet
    Vis vedlegget 573710
    Jeg har kikket litt på den Seiko'en. Men jeg vet ikke helt om grønn skive er en farge jeg vil ha.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.496
    Antall liker
    9.228
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Jeg har god erfaring med Urmaker B. Andresen i Dronningensgate 8 her i Moss. Jeg kjøpte meg en Seiko i Japan i fjor og den gikk ca. 2 minutter for sakte i uka:eek: Leverte den til Junior Andresen og fikk beskjed om at det er mulig å få slike verk til å gå ganske bra, men at jeg måtte regne med inntil ca. 2 minutter feil i måneden og ikke i uka:). Poenget er å få den til å gå riktig eller litt for raskt, ikke for sakte. De hadde den i 2-3 uker og nå går den utrolig bra. Den går litt for raskt, men vi snakker om under ett minutt i måneden. Hvordan klokkene går avhenger av flere faktorer, bruk, misbruk, og så bortetter.
    Her er vidunderet
    Vis vedlegget 573710
    Jeg har kikket litt på den Seiko'en. Men jeg vet ikke helt om grønn skive er en farge jeg vil ha.
    Det var det som gjorde utslaget for meg, dypgrønn skive i kombinasjonen med tall i gull, rustfri kasse og brun skinnreim, herlig.:) Den er forøvrig ute av produksjon nå, men den kommer vel tilbake. Heter SARB017 Alpinist. Og så er den ikke for stor. Har håndledd som gjør at en 38mm passer bra.
     
    Sist redigert:

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.877
    Antall liker
    8.160
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har god erfaring med Urmaker B. Andresen i Dronningensgate 8 her i Moss. Jeg kjøpte meg en Seiko i Japan i fjor og den gikk ca. 2 minutter for sakte i uka:eek: Leverte den til Junior Andresen og fikk beskjed om at det er mulig å få slike verk til å gå ganske bra, men at jeg måtte regne med inntil ca. 2 minutter feil i måneden og ikke i uka:). Poenget er å få den til å gå riktig eller litt for raskt, ikke for sakte. De hadde den i 2-3 uker og nå går den utrolig bra. Den går litt for raskt, men vi snakker om under ett minutt i måneden. Hvordan klokkene går avhenger av flere faktorer, bruk, misbruk, og så bortetter.
    Her er vidunderet
    Vis vedlegget 573710
    Jeg har kikket litt på den Seiko'en. Men jeg vet ikke helt om grønn skive er en farge jeg vil ha.
    Det var det som gjorde utslaget for meg, dypgrønn skive i kombinasjonen med tall i gull, rustfri kasse og brun skinnreim, herlig.:) Den er forøvrig ute av produksjon nå, men den kommer vel tilbake. Heter SARB017 Alpinist. Og så er den ikke for stor. Har håndledd som gjør at en 38mm passer bra.
    Ja, det er vel slik at ting ser bra ut i levende live enn på bilder.
     
    U

    utgatt25555

    Gjest
    Jeg har god erfaring med Urmaker B. Andresen i Dronningensgate 8 her i Moss. Jeg kjøpte meg en Seiko i Japan i fjor og den gikk ca. 2 minutter for sakte i uka:eek: Leverte den til Junior Andresen og fikk beskjed om at det er mulig å få slike verk til å gå ganske bra, men at jeg måtte regne med inntil ca. 2 minutter feil i måneden og ikke i uka:). Poenget er å få den til å gå riktig eller litt for raskt, ikke for sakte. De hadde den i 2-3 uker og nå går den utrolig bra. Den går litt for raskt, men vi snakker om under ett minutt i måneden. Hvordan klokkene går avhenger av flere faktorer, bruk, misbruk, og så bortetter.
    Her er vidunderet
    Vis vedlegget 573710
    Jeg har kikket litt på den Seiko'en. Men jeg vet ikke helt om grønn skive er en farge jeg vil ha.
    Det var det som gjorde utslaget for meg, dypgrønn skive i kombinasjonen med tall i gull, rustfri kasse og brun skinnreim, herlig.:) Den er forøvrig ute av produksjon nå, men den kommer vel tilbake. Heter SARB017 Alpinist. Og så er den ikke for stor. Har håndledd som gjør at en 38mm passer bra.
    Ja, det er vel slik at ting ser bra ut i levende live enn på bilder.

    Finns i hvit også, på/hos en Svensk side/forhandler ;)

    Seiko Prospex Alpinist SPB119J1 (7690,- Sek)

    spb119j1.jpg

    mvh
     

    KjellR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.07.2008
    Innlegg
    3.336
    Antall liker
    3.247
    Sted
    Moss (eller enda bedre - Rygge!)
    Jeg har god erfaring med Urmaker B. Andresen i Dronningensgate 8 her i Moss.
    For en del år siden var det spor i gulvet hos Andresen etter gjentakende besøk av undertegnede. Ble masse prat om Omega (jeg er stor fan), og det kulminerte med at Andresen Jr. (Fredrik) måtte ikle seg hvite hansker og "servere" undertegnede en ny Speedmaster.

    2 av kompisene har lagt igjen uforskammet mye penger i den butikken... :)

    Speedmaster.jpg
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.455
    Antall liker
    7.793
    Torget vurderinger
    0
    Det rykket i "må ha" muskelen!!

    De som har sansen for animerte filmer husker sikkert en fatastisk film som heter "Porco Rosso".

    Nå har Seiko kommet med to klokker inspirert av denne filmen.

    En seiko kronograf, automatic og en springdrive.

    Seiko-Presage-Studio-Ghibli-Porco-Rosso-SNR047-SRQ033-4.jpg


    Ulempen er selvsagt prisen.

    Automaten koster utenfor Norge Eur 4.100,- og selv om det er Seikos mest avanserte verk som står i den er det ikke "gi bort pris".

    Springdrive som er et veldig artig konsept koster Eur 5.800,- Norsk importør har antydey 65.000NOK, hvis de klarer å få tak i en! Begrenset opplag på begge!
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Stilige, men for dyre for min del. Jeg har dog et Seiko Sportura quartsur som får duge om jeg vil ha den speedmasterlooken.

    _450818980.jpg
     
    U

    utgatt25555

    Gjest
    Hentet ut min Sternglas Zirkel idag, den var så kul att jeg vil gjere den ennu kulere/finere, har lenge hatt lyst på en slik lenke...

    Sternglas-Milanaise

    SBA00403_Milanaise_20mm_silber_700x.jpg

    mvh
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.615
    Antall liker
    9.171
    Sted
    Trondheim
    Jeg synes Spring driven var den fineste av de 2. 65000 er kanskje i overkant, men den GO jeg viste til tidligere koster jo 190 000 (i stål), så ...
     

    noruego

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Innlegg
    6.536
    Antall liker
    7.022
    Klokker er smykker med små fascinerende manneting inni. Sett fra et sånt synspunkt skjønner jeg interessen for klokker. Selv er jeg mer fokusert på å vite klokkeslettet, men det er en helt annen greie. Likevel følger jeg tråden her med interesse.
    Samme her. Hadde samme klokke på armen i tretti år til jeg fikk en Apple Watch i gave. Gamleklokken brukes tidvis som smykke da den har stor affeksjonsverdi (og også en viss samlerverdi sammenliknet med hva den ble kjøpt for). Litt som lommeuret jeg arvet fra min bestefar de gangene jeg for anledningen stiller i dress med vest, for alle andre grunner enn å vite hva klokken er. Ser ikke for meg at jeg kommer til å kjøpe andre klokker med det første. Men som du skriver, har både forståelse for og interesse av å lese om dem som gjør.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.455
    Antall liker
    7.793
    Torget vurderinger
    0
    Jeg synes Spring driven var den fineste av de 2. 65000 er kanskje i overkant, men den GO jeg viste til tidligere koster jo 190 000 (i stål), så ...
    Godt at vi har ulike preferanser. Jeg hadde gått for den automaticen. Den likte jeg veldig, men til en pris mellom 45-50K blir det litt i overkant.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.615
    Antall liker
    9.171
    Sted
    Trondheim
    Jeg synes klokkene med den designen (automatic) blir veldig overlesset. Det kan man for så vidt si om den GO-klokken jeg viste til også, men jeg synes den er designet slik at det ikke blir påtrengende. Den virker "renere" (i mine øyne selvfølgelig). Den har jo funksjonalitet som Seiko-klokken mangler, men Seiko-klokken har jo også funksjoner som mangler på GO-klokken.
     
    Sist redigert:

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.455
    Antall liker
    7.793
    Torget vurderinger
    0
    Söhnle har jeg hatt flere av i mitt liv!

    Et par "opptrekks" vekkeklokker og en eller to "egg timere". Og om jeg husker rett ( slett ikke sikkert at jeg gjør ;) ) var mitt første armbåndsur også av dette merket!
     

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.151
    Antall liker
    6.732
    Torget vurderinger
    4
    Kommer mye fint fra Seiko for tiden.

    En modernisert og mer prisvennlig tolkning av klassikeren 62MAS.

    SPB149_a.jpg

    Modell: Seiko Prospex Automatic Diver’s 200m – SPB149J1
    Dimensjoner: 40,5 x 13,2 millimeter
    Materiale: Rustfritt stål
    Vannresistens: 200 meter

    Urverk: Seiko 6R35
    Type: Mekanisk, selvopptrekkende
    Funksjoner: Timer, minutter, sekunder; dato
    Frekvens: 21.600 vph
    Gangreserve: 70 timer

    Rem/lenke: Stållenke med foldespenne og blågrå silikonrem

    Veiledende pris: 16.998 norske kroner
    Tilgjengelighet: 5500 eksemplarer. Tilgjengelig fra juni.
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.877
    Antall liker
    8.160
    Torget vurderinger
    1
    Det var det som gjorde utslaget for meg, dypgrønn skive i kombinasjonen med tall i gull, rustfri kasse og brun skinnreim, herlig.:) Den er forøvrig ute av produksjon nå, men den kommer vel tilbake. Heter SARB017 Alpinist. Og så er den ikke for stor. Har håndledd som gjør at en 38mm passer bra.
    Ja, det er vel slik at ting ser bra ut i levende live enn på bilder.

    Finns i hvit også, på/hos en Svensk side/forhandler ;)

    Seiko Prospex Alpinist SPB119J1 (7690,- Sek)

    Vis vedlegget 573863

    mvh
    Meget pen.
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.877
    Antall liker
    8.160
    Torget vurderinger
    1
    Det rykket i "må ha" muskelen!!

    De som har sansen for animerte filmer husker sikkert en fatastisk film som heter "Porco Rosso".

    Nå har Seiko kommet med to klokker inspirert av denne filmen.

    En seiko kronograf, automatic og en springdrive.

    Vis vedlegget 574012


    Ulempen er selvsagt prisen.

    Automaten koster utenfor Norge Eur 4.100,- og selv om det er Seikos mest avanserte verk som står i den er det ikke "gi bort pris".

    Springdrive som er et veldig artig konsept koster Eur 5.800,- Norsk importør har antydey 65.000NOK, hvis de klarer å få tak i en! Begrenset opplag på begge!
    De var virkelig flotte.
     

    Tand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.12.2002
    Innlegg
    1.229
    Antall liker
    1.370
    Kommer mye fint fra Seiko for tiden.

    En modernisert og mer prisvennlig tolkning av klassikeren 62MAS.



    Modell: Seiko Prospex Automatic Diver’s 200m – SPB149J1
    Dimensjoner: 40,5 x 13,2 millimeter
    Materiale: Rustfritt stål
    Vannresistens: 200 meter

    Urverk: Seiko 6R35
    Type: Mekanisk, selvopptrekkende
    Funksjoner: Timer, minutter, sekunder; dato
    Frekvens: 21.600 vph
    Gangreserve: 70 timer

    Rem/lenke: Stållenke med foldespenne og blågrå silikonrem

    Veiledende pris: 16.998 norske kroner
    Tilgjengelighet: 5500 eksemplarer. Tilgjengelig fra juni.
    Helt enig! Liker godt SLA037 men den blir noe dyr ser jeg, rundt 6.500 euro.

    SLA037_b_400_04083341461639_jpg.jpg.png


    Har selv en SLA017 som jeg synes er helt fantastisk. Ikke min under, men ett utrolig flott bilde jeg fant på nettet.

    SLA017.jpg
     
    Sist redigert:

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.877
    Antall liker
    8.160
    Torget vurderinger
    1
    Utrolig flotte de klokkene der.
     

    baldrick

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.03.2006
    Innlegg
    1.578
    Antall liker
    747
    Torget vurderinger
    3
    Etter å ha hatt div smartklokker har jeg lyst på ei tradisjonell klokke, men har ett ønske som begrenser utvalget... Der ønske er å kunne hoppe til neste sang f.eks. på Spotify, mao må den nok ha bluetooth for å kunne oppfylle dette.

    Fungerer dette f.eks. med Casio G-shock?

    bf697947cc7f16443c18405417a6124b.jpg

    Evt andre klokker som har dette?
     

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.151
    Antall liker
    6.732
    Torget vurderinger
    4
    Helt enig! Liker godt SLA037 men den blir noe dyr ser jeg, rundt 6.500 euro.

    Vis vedlegget 574868

    Har selv en SLA017 som jeg synes er helt fantastisk. Ikke min under, men ett utrolig flott bilde jeg fant på nettet.

    Vis vedlegget 574869
    Flott klokke den der SLA017.
    Mer lik enn ulik SLA037.

    Kjenner "vil-ha-genet" trigges vesentlig mer av disse enn nær hvilke som helst Rolex med eller uten "patina".
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Vi er jo i karantene nå alle mann, inkludert klokkefolket. I dag måtte jeg ut i virkeligheten for å hente bilen fra service (som det var lang ventetid på, men må man så må man).

    Siden jeg ikke hadde bilen så måtte jeg belage meg på kollektivtransport, et dykk i genpoolen, og da er det greit å være oppdatert på tid og sted.

    Tenkte ikke så mye over det der og da, men valgte en dykkerklokke på armen i dag. Tenkte ikke over det før jeg kom hjem... fin klokke men jeg bruker jo ikke den så ofte. Men men... alt til sitt bruk og hvorfor det er lurt og ha et par mapper med klokker til forskjellig bruk.

    Den som fikk tid på armen i dag var denne:

    (det er ikke akkurat denne men det er den jeg fant som ligner mest, min har datoen på 3 og mindre reklame)

    ward.jpg
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.455
    Antall liker
    7.793
    Torget vurderinger
    0
    Spiralis hadde 65års dag her i mai. Junior tok ansvar og fikk mor og søster med på en spleis.
    Nå har familien etter lang tid møttes og gaven er overlevert. Stadig fornøyd med oppdragelsen den gutten fikk! ;)
    Det ble en klokke!🤗
    Timex automat, ikke batteridrevet!
    Charlie Brown, aka Baltus, har alltid ligget mitt hjerte nær, selv om jeg ikke på noen måte kan si at jeg har vært like uheldig i livet. men jeg har alltid følt med ham!
     

    Vedlegg

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.455
    Antall liker
    7.793
    Torget vurderinger
    0
    Vi er jo i karantene nå alle mann, inkludert klokkefolket. I dag måtte jeg ut i virkeligheten for å hente bilen fra service (som det var lang ventetid på, men må man så må man).

    Siden jeg ikke hadde bilen så måtte jeg belage meg på kollektivtransport, et dykk i genpoolen, og da er det greit å være oppdatert på tid og sted.

    Tenkte ikke så mye over det der og da, men valgte en dykkerklokke på armen i dag. Tenkte ikke over det før jeg kom hjem... fin klokke men jeg bruker jo ikke den så ofte. Men men... alt til sitt bruk og hvorfor det er lurt og ha et par mapper med klokker til forskjellig bruk.

    Den som fikk tid på armen i dag var denne:

    (det er ikke akkurat denne men det er den jeg fant som ligner mest, min har datoen på 3 og mindre reklame)

    Vis vedlegget 575229
    Christoffer Ward har mye fint og ikke helt hinsides priser heller.
     

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.508
    Antall liker
    2.690
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    invicta.jpg

    Nykommer på plass.
    Passe svær, lekre farger og lekker finish.
    Og den første klokke jeg har hatt på armen, der jeg faktisk KJENNER at jeg har klokke på meg - veier med andre ord "litt".............

    mvh
    Proffen
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.420
    Antall liker
    25.777
    Torget vurderinger
    24
    Har samme, pilotur. Nydelig klokke. Vær bare klar over at den er relativt stor og bærer deretter. Selv om det størrelsesmessig ikke er så stor forskjell på Portuguesen og Piloten opplever jeg at sistnevnte oppleves vesentlig større i bruk. Sikkert på grunn av høyde og vekt.

    Her er forresten bilde av den grønne remmen fra Atelier Petrov.

    Vis vedlegget 457408
    Dette uret har vært hos innom et par urmakere fordi knappen i krona som skal skifte dato ikke lenger funger.
    Nærmere undersøkelser viser at uret er sjeldent, så det er nå sendt til fabrikken hvor det etter sigende skal være to personer hos GP som er kvalifisert til å jobbe på det. Anslått ventetid ett år, men det viser seg å være verdt det, noe jeg og selger ante lite om den gang det skiftet eier.
     
    • Liker
    Reaksjoner: ptb
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn