Klær, briller og klokker Ny klokke...

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.455
    Antall liker
    7.793
    Torget vurderinger
    0
    Fikk min Rolex tilbake fra Urmaker Lian i Trondhem rett før jul. Den ser fantastisk bra ut, den er renset og polert. Det var lagt med et "garantibevis" med en folder som i detalj forklarte hva som hadde blitt gjort med uret. Har brukt den nå i halvannen uke og den går helt korrekt. Bare det er jo positivt gjort av et ur som er drøyt 45 år gammelt. Det var forøvrig 2 års garanti på servicen. ,
    OK det kostet 6550,- men tatt i betraktning hva de gjør med den er det ikke så galt. Den blir delt opp i "atomer", alle deler blir inspisert, renset, evt byttet, smurt, satt sammen igjen, kalibrert så den går riktig, og testet for vanntetthet, polert og "shinet opp". Det ligger noen timer arbeid i en slik operasjon, og skal man verdsette fagfolk og håndarbeid er det nok ingen grunn til å klage så ille.

    Rolex etter service.jpeg
     
    Sist redigert:

    BritFi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.11.2012
    Innlegg
    2.905
    Antall liker
    1.924
    Sted
    Tilbake i Oslo, igjen.
    Torget vurderinger
    3
    Hei folkens!

    Så tråden og kom plutselig på at jeg også skulle tatt en service på en Omega Seamaster 300M som brukes til alt og «aldri» taes av uansett gjøren. Derfor lurer jeg også på en liten polering. Pleier dette å koste ekstra? (Aldri hatt klokke på service før)
    Bor p.t.i Bodø og vet de fører Omega, Breitling m.fl. på senter City Nord. Skeptisk til å sende klokke med post sørover.
    Noen som har kjennskap og råd?
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.420
    Antall liker
    25.777
    Torget vurderinger
    24
    Nydelig ur Spiralis. Jeg må si jeg synes prisen du måtte betale var lav. Det er som sagt mye arbeid. Du hadde garantert betalt langt mer en del andre steder.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.310
    Antall liker
    16.930
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Hei folkens!

    Så tråden og kom plutselig på at jeg også skulle tatt en service på en Omega Seamaster 300M som brukes til alt og «aldri» taes av uansett gjøren. Derfor lurer jeg også på en liten polering. Pleier dette å koste ekstra? (Aldri hatt klokke på service før)
    Seamaster´n din fortjener en service, men polering....
    Nei, i mine øyne er en Seamaster ei bruksklokke og dermed skal den ha sine dents og hairlines:cool:
     

    BritFi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.11.2012
    Innlegg
    2.905
    Antall liker
    1.924
    Sted
    Tilbake i Oslo, igjen.
    Torget vurderinger
    3
    Enig! polering kan faktisk senke verdien på klokken.
    Ja, det er bruksklokke som skal være og er med på det meste. Tenker ikke på verdien av den egentlig ved eventuell polering, men sett at dette er med i servicen hos noen urmakere(?)
    Hmmm..får tenke litt på den. Får dra innom Presis Ur og Gull her i Bodø å høre hvem de bruker på service. Så Fosse hadde en kommentar på Bjerke og S., men noen som har erfaringer med f.eks Thune nede ved Rådhuset i Oslo, om jeg allikevel må sende?
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.455
    Antall liker
    7.793
    Torget vurderinger
    0
    Nydelig ur Spiralis. Jeg må si jeg synes prisen du måtte betale var lav. Det er som sagt mye arbeid. Du hadde garantert betalt langt mer en del andre steder.
    Nå er valget av Håkon Lian en avveining mellom støtte til Trondhjemsbedriften, at de gjør meget godt arbeid, at de er billigere enn Bjerke i Oslo, at de har human ventetid på slikt arbeid, ( Dette tar tid, både selve arbeidet og tid i køen. Jeg er ikke den eneste som benytter dem ), servicen man får og selvsagt ikke minst personlig relasjon til ansatte. Felles interesser utover klokker er heller ikke dumt, støtte til NVIO, interesse for vintage SAAB etc.
    Og de er langt fra så "snobbete" som hos Bjerke i Oslo.
    Og som du sier, man "sparer" noen kroner på dem også, penger som selvsagt reinvesteres i nye ur, men det er en helt annen sak!
    Familien har benyttet Lian siden "tidenes morgen"! Gulluret som mormor fikk i 75års gave ble kjøpt der. Nå har det fått full service og min datter fikk det i konfirmasjonsgave. Junior har også kjøpt ur der så familietradisjonen må sies å holdes i hevd.
     

    Rudi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Innlegg
    7.471
    Antall liker
    7.394
    Sted
    Ute i skauen i Østfold.
    Torget vurderinger
    37
    Jeg har hatt 2 Rolex'er til full service hos Bjerke og etter mine erfaringer så blir det IKKE en gang til, den siste jeg hadde inne kom tilbake med masse riper + at den måtte tilbake 3 ganger før den gikk noenlunde riktig og prisen var nesten 9000.-. Jeg var kunde hos Bjerke i over 30 år, men skal aldri sette min for i den sjappa igjen. Urm Lian har jeg bare hørt godt om, så jeg kommer nok til og spørre de neste gang det er aktuelt.
    Forresten....... noen som vet hvem som kan service på en Corum Admiral Cup klokke ?
     

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.508
    Antall liker
    2.690
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    klokke.jpg

    Morosam sak, litt kjip reim, det er det eneste.
    To metallkuler som går rundt vha magneter, ikke noen glasskive å spotte.

    mvh
    Proffen
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.615
    Antall liker
    9.171
    Sted
    Trondheim
    Nå er valget av Håkon Lian en avveining mellom støtte til Trondhjemsbedriften, at de gjør meget godt arbeid, at de er billigere enn Bjerke i Oslo, at de har human ventetid på slikt arbeid, ( Dette tar tid, både selve arbeidet og tid i køen. Jeg er ikke den eneste som benytter dem ), servicen man får og selvsagt ikke minst personlig relasjon til ansatte. Felles interesser utover klokker er heller ikke dumt, støtte til NVIO, interesse for vintage SAAB etc.
    Og de er langt fra så "snobbete" som hos Bjerke i Oslo.
    Og som du sier, man "sparer" noen kroner på dem også, penger som selvsagt reinvesteres i nye ur, men det er en helt annen sak!
    Familien har benyttet Lian siden "tidenes morgen"! Gulluret som mormor fikk i 75års gave ble kjøpt der. Nå har det fått full service og min datter fikk det i konfirmasjonsgave. Junior har også kjøpt ur der så familietradisjonen må sies å holdes i hevd.
    Jeg skulle gjerne brukt Lian, men de har ikke de merkene jeg er interessert i, og min Glashütte må sendes til fabrikken for service.
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.238
    Antall liker
    10.914
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Fikk min Rolex tilbake fra Urmaker Lian i Trondhem rett før jul. Den ser fantastisk bra ut, den er renset og polert. Det var lagt med et "garantibevis" med en folder som i detalj forklarte hva som hadde blitt gjort med uret. Har brukt den nå i halvannen uke og den går helt korrekt. Bare det er jo positivt gjort av et ur som er drøyt 45 år gammelt. Det var forøvrig 2 års garanti på servicen. ,
    OK det kostet 6550,- men tatt i betraktning hva de gjør med den er det ikke så galt. Den blir delt opp i "atomer", alle deler blir inspisert, renset, evt byttet, smurt, satt sammen igjen, kalibrert så den går riktig, og testet for vanntetthet, polert og "shinet opp". Det ligger noen timer arbeid i en slik operasjon, og skal man verdsette fagfolk og håndarbeid er det nok ingen grunn til å klage så ille.

    Vis vedlegget 686391
    Heisann, den ligner litt på min.
    IMG_2545.JPG
    Rolex Oyster Perpetual Air-King Precision fra 1972.
    Den har ukjent historie fram til 1980, da den ble funnet av meg på et offentlig sted.
    Den har vært til overhaling og historiesjekk flere ganger, både hos Bjerke i Bergen og Askeland i Stavanger. Interessant er det at de bekrefter alder og ekthet men kan ikke finne ut hvor klokken er solgt. Begge forhandlere resonnerte at klokken kunne være kjøpt i Asia en gang på 70-tallet, kanskje av en norsk sjømann.
    Jeg har ikke kostet på den original lenke, delvis fordi de nye Rolex lenkene jeg blir presentert for ikke passer dette designet.
     
    Sist redigert:

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.101
    Antall liker
    4.944
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Heisann, den ligner litt på min.
    Vis vedlegget 686847
    Rolex Oyster Perpetual Air-King Precision fra 1972.
    Den har ukjent historie fram til 1980, da den ble funnet av meg på et offentlig sted.
    Den har vært til overhaling og historiesjekk flere ganger, både hos Bjerke i Bergen og Askeland i Stavanger. Interessant er det at de bekrefter alder og ekthet men kan ikke finne ut hvor klokken er solgt. Begge forhandlere resonnerte at klokken kunne være kjøpt i Asia en gang på 70-tallet, kanskje av en norsk sjømann.
    Jeg har ikke kostet på den original lenke, delvis fordi de nye Rolex lenkene jeg blir presentert for ikke passer dette designet.
    Klassisk :)
     

    Førsten

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.06.2011
    Innlegg
    222
    Antall liker
    28
    I takt med at man får bedre råd etterhvert i livet, har en gryende klokkeinteresse meldt seg.
    Har alltid likt Seiko, de er jo på sett og vis klokkenes Toyota. Har hatt 3-4 opp gjennom årene.
    Liker etterhert også best titanklokker, både for vekta og litt for utseendet.

    Så lenge på Seamaster 300 M, både Black Ceramic og siste 007 Edition. Liker begge best på Natoreim av en eller annen grunn. Syns derimot de er i største laget, selv om jeg har ganske store hender og håndledd. Liker ikke følelsen av at det ser ut som jeg vil at folk skal se klokka, tror ordet er prangende. ( Hørtes kanskje rart ut, er klar over det). Disse er dog relativt lette pga titan og keramiske materialer,.

    Syns derimot den siste Omega Railmaster er fin! Liker at den er en no-bullshit klokke som gjør det den skal, uten fiksfakserier. Den er diskret og ikke for stor, selv om den er stål er den tålig lett også. Eneste jeg har å utsette må være krona, den stikker seg både desigmessig og fysisk ut etter min mening.
    En dag om ikke så alt for lenge kan jeg kanskje ta meg råd til en slik, hvis den ikke popper opp brukt et sted.
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.101
    Antall liker
    4.944
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    I takt med at man får bedre råd etterhvert i livet, har en gryende klokkeinteresse meldt seg.
    Har alltid likt Seiko, de er jo på sett og vis klokkenes Toyota. Har hatt 3-4 opp gjennom årene.
    Liker etterhert også best titanklokker, både for vekta og litt for utseendet.

    Så lenge på Seamaster 300 M, både Black Ceramic og siste 007 Edition. Liker begge best på Natoreim av en eller annen grunn. Syns derimot de er i største laget, selv om jeg har ganske store hender og håndledd. Liker ikke følelsen av at det ser ut som jeg vil at folk skal se klokka, tror ordet er prangende. ( Hørtes kanskje rart ut, er klar over det). Disse er dog relativt lette pga titan og keramiske materialer,.

    Syns derimot den siste Omega Railmaster er fin! Liker at den er en no-bullshit klokke som gjør det den skal, uten fiksfakserier. Den er diskret og ikke for stor, selv om den er stål er den tålig lett også. Eneste jeg har å utsette må være krona, den stikker seg både desigmessig og fysisk ut etter min mening.
    En dag om ikke så alt for lenge kan jeg kanskje ta meg råd til en slik, hvis den ikke popper opp brukt et sted.
    La folk se at du er velkledd!
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.455
    Antall liker
    7.793
    Torget vurderinger
    0
    @ Ottone,
    Air-King har vært på ønskelisten i mange år, men den er så lik min at det har ikke vært prioritert så veldig høyt, og i likhet med deg har helle rikke en orginal lenke vært prioritert. Den lenken jeg bruker nå er det som på pent heter "after marked", billig kinakopi. Da jeg kjøpte den kom den med skinnreim, men jeg foretrekker lenke og å lete opp en original lenke er litt arbeid da min klokke har en litt apparte avstand mellom innfestingene ( lugs ) som på min er 20mm.Normalen er slik jeg har forstått det 21 eller 19. Dog skal det sies at prisen for en "ekte" Roleks lenke ligger på mellom 20 og 30 Høvdinger. Det har nok hatt en viss innflytelse på prioriteringen det også.
     

    BritFi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.11.2012
    Innlegg
    2.905
    Antall liker
    1.924
    Sted
    Tilbake i Oslo, igjen.
    Torget vurderinger
    3
    I takt med at man får bedre råd etterhvert i livet, har en gryende klokkeinteresse meldt seg.
    Har alltid likt Seiko, de er jo på sett og vis klokkenes Toyota. Har hatt 3-4 opp gjennom årene.
    Liker etterhert også best titanklokker, både for vekta og litt for utseendet.

    Så lenge på Seamaster 300 M, både Black Ceramic og siste 007 Edition. Liker begge best på Natoreim av en eller annen grunn. Syns derimot de er i største laget, selv om jeg har ganske store hender og håndledd. Liker ikke følelsen av at det ser ut som jeg vil at folk skal se klokka, tror ordet er prangende. ( Hørtes kanskje rart ut, er klar over det). Disse er dog relativt lette pga titan og keramiske materialer,.

    Syns derimot den siste Omega Railmaster er fin! Liker at den er en no-bullshit klokke som gjør det den skal, uten fiksfakserier. Den er diskret og ikke for stor, selv om den er stål er den tålig lett også. Eneste jeg har å utsette må være krona, den stikker seg både desigmessig og fysisk ut etter min mening.
    En dag om ikke så alt for lenge kan jeg kanskje ta meg råd til en slik, hvis den ikke popper opp brukt et sted.
    Se på Seamaster 300 også som er 41mm, samt 300M i «normal» størrelse som er 42mm. Mulig du så på 43.5 og 44mm?
    De to sistnevnte modeller er relativt store. De to første er ikke «bling» klokker, de er bruksklokker av god kvalitet og blir naturlig sjeldent oppfattet som flashklokker av WIS -eller de som ikke vet:)
    Har også god kjennskap til AquaTerra, en klokke man ikke blir lei. Enkel, elegant, klassisk. Og veldig behagelig også.
     
    • Liker
    Reaksjoner: ptb

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.151
    Antall liker
    6.732
    Torget vurderinger
    4
    Det ligger en 1964 Omega Seamaster 300 til salgs på Tidssonen som jeg virkelig kunne tenkte meg.
    Heldigsvis / dessverre klarer jeg ikke å forsvare for meg selv å bruke 52.000 på en greit brukt klokke nesten like gammel som meg selv.
    Den er farlig nære i alder å kunne være fødselsårklokke. Da hadde jeg nok kanskje vært på glattisen.
    Men, assa, 52tusen. Man kan få et himla fint RIAA-trinn for den summen....

    Omega Seamaster 300, 1964_01.jpeg

    Omega Seamaster 300, 1964_03.jpeg
     

    KjellR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.07.2008
    Innlegg
    3.336
    Antall liker
    3.247
    Sted
    Moss (eller enda bedre - Rygge!)
    Min Omega Speedmaster Co‑Axial Chronograph (311.30.44.50.01.002) fikk et illebefinnende for en stund tilbake - nå levert til urmaker B. Andresen i Moss (anbefales..!) for storservice. Har ennå ikke fått vite om den blir tatt hånd om lokalt eller sendt til Sveits.

    Reserven har også pusteproblemer, så for tiden er tlf leverandør av tidsinfo. :(

    Savner uret...
    Omega.jpg
     
    • Liker
    Reaksjoner: nat

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.903
    Antall liker
    13.160
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    ga bort min gull/stål Oyster Datejust jeg fikk til 30 årsdagen av fattern i -86 til yngstemann på 18 årsdagen hans....så kjøpte jeg denne til meg selv.....nå skylder jeg eldstemann en Speedmaster til 30 årsdagen hans i august...:)
     

    Stein 99

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2009
    Innlegg
    1.596
    Antall liker
    910
    Jeg vil gjerne gi bort gave til ei vakker kvinne, kjæreste. Er disse ok? Jeg synes det. Hun har svart hår også
    Skjermbilde 2021-01-06 kl. 20.20.24.png
     

    emotikon

    Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Innlegg
    12.495
    Antall liker
    2.925
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Heisann, den ligner litt på min.
    Vis vedlegget 686847
    Rolex Oyster Perpetual Air-King Precision fra 1972.
    Den har ukjent historie fram til 1980, da den ble funnet av meg på et offentlig sted.
    Den har vært til overhaling og historiesjekk flere ganger, både hos Bjerke i Bergen og Askeland i Stavanger. Interessant er det at de bekrefter alder og ekthet men kan ikke finne ut hvor klokken er solgt. Begge forhandlere resonnerte at klokken kunne være kjøpt i Asia en gang på 70-tallet, kanskje av en norsk sjømann.
    Jeg har ikke kostet på den original lenke, delvis fordi de nye Rolex lenkene jeg blir presentert for ikke passer dette designet.
    Skulle jeg hatt en Rolex, ville det vært en slik.
     

    BritFi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.11.2012
    Innlegg
    2.905
    Antall liker
    1.924
    Sted
    Tilbake i Oslo, igjen.
    Torget vurderinger
    3
    Apropos Rolex og verdi i disse dager: Som kjent er det nær umulig å få tak i en steel Submariner fra AD.
    Nå begynner det å svirre rykter om at klokkemerker som kun selges nye gjennom AD og ikke via netthandel dropper i pris.
    I en blogg om emnet, så var den kar som fysisk plukket opp en 2020/nye 41mm Submariner fra en AD i London til normal pris da selvsagt.
    Men de produsentene som har satset på internettet selger luxus som aldri før.
    Er det en kjøpsmulighet på Rolex nå? De har vel stengt produksjon/et par fabrikker, så etterspørselen vil vel på sikt bli ENDA høyere vil jeg tro.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.310
    Antall liker
    16.930
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    ^ Registrerte at Bjerke nå også begynner å selge brukte klokker.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn