Klær, briller og klokker Ny klokke...

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Lexluthor

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    519
    Antall liker
    51
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har en følelse av at mange hifi-entusiaster også er litt interessert i ur....

    Solgte akkurat en Rolex Oyster Date da jeg fikk akkutt lyst på noe nytt. Valget sto mellom IWC Mark XVI FliegerUhr og Panerai PAM00048. Jeg var spesielt fascinert av Panerai helt til jeg fikk prøvd den på armen. En kollos..... kan man venne seg til noe så stort? Noen andre alternativer??
     

    Vedlegg

    Chalshus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.222
    Antall liker
    3.333
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    Jada, du har valgt noen av mine favoritter.

    Kanskje Omega Railmaster?




    Ellers kan du ta en titt på www.timegeek.dk -> klikk på "Ure"

    Sinn kanskje? Disse er billigere -> omtrent 10000,-




    Har en slik selv, som jeg kjøpte for noen år siden i "syden", og den går enda:

     

    Fadamacka

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    343
    Antall liker
    1
    Torget vurderinger
    1
    En flieger som er litt mindre, veldig mye rimeligere enn IWC og har en utsøkt finish for prisen, er Stowa. De var en av de fire originale produsentene av såkalt beobachtungsuhr, og det er jo en hyggelig bonus.

    Se på modellen Airman på denne siden. www.stowa.de

    Jeg skal bestille meg en slik uten logo/dato etter jul. De driver og produserer en utgave som er veldig nærme originalen som ble laget under krigen nå, men den ble revet bort, eller bestilt, da den ikke er ferdig ennå. Men den automatiske versjonen er ikke så verst den heller:



    Mange sier at finish og kvalitet ikke står noe tilbake for Sinn, i hvertfall.
     
    O

    om.s

    Gjest
    En Omega Seamaster Planet Ocean (Chronometer) kan kanskje være noe...



    Selv anvender jeg min som dette under sommer halvåret....



    og slik under vinter halvåret...

    Ett lite bytte av reim gir meg den variasjonen og stilbrytningen som for meg gjør dette til ett "spennende" og klassiskt ur.

    mvh
     
    K

    kbwh

    Gjest
    Likte de Stowaene, fadamacka.
    Slukk flammekasteren, Slubbert.
     

    Fadamacka

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    343
    Antall liker
    1
    Torget vurderinger
    1
    Innehaveren av Stowa har visstnok en fantastisk service-innstilling, og selv om noen synes det er litt kjedelig med en såpass standard bevegelse i klokken synes jeg det er en fordel. En hver urmaker har sett en ETA 2824-2 mange mange ganger, slik at service (som jo er uungåelig på en mekanisk, automatisk klokke) blir smertefritt hvor som helst. I COSC-utførelse blir det hele nokså stilig, mener da jeg.

    For de som vil se litt bilder av klokken, her er en fyr på watchuseek-forumet som har et flott eksemplar;

    http://forums.watchuseek.com/showthread.php?t=93374
     

    AlexanderK

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    08.10.2004
    Innlegg
    946
    Antall liker
    1
    Sted
    Nøtterøy
    Torget vurderinger
    1
    Hvor er det man bør se etter brukte klokker på nettet? Jeg skal ha meg en ny, men det kan jo kanskje være fornuftig å se etter noe på bruktmarketdet?

    Armbåndsursentralen.no?
     

    MaKi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Innlegg
    3.988
    Antall liker
    229
    Torget vurderinger
    4
    Hva snakker vi sånn ca om i pris, på disse Stowaene? Veldig rene.
     

    OS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    1.587
    Antall liker
    11
    Torget vurderinger
    3
    AlexanderK skrev:
    Hvor er det man bør se etter brukte klokker på nettet? Jeg skal ha meg en ny, men det kan jo kanskje være fornuftig å se etter noe på bruktmarketdet?

    Armbåndsursentralen.no?
    Jeg har kjøpt og solgt flere klokker på www.timezone.com

    mvh,
    OS
     

    Chalshus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.222
    Antall liker
    3.333
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7

    OS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    1.587
    Antall liker
    11
    Torget vurderinger
    3
    Her er et par bilder av klokken jeg har på meg nå (baksiden har glassvindu slik at en kan se urverket):
     

    Vedlegg

    OS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    1.587
    Antall liker
    11
    Torget vurderinger
    3
    Og her et bilde av en likedan som jeg solgte for et par måneder siden (sto på venteliste i to år for å få kjøpt den):
     

    Vedlegg

    Fadamacka

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    343
    Antall liker
    1
    Torget vurderinger
    1
    MaHa skrev:
    Hva snakker vi sånn ca om i pris, på disse Stowaene? Veldig rene.
    Vel, den uten logo, med gravering på siden av huset og fancy rotor, ligger på rundt 740 USD. Med COSC finish og justering blir den noe dyrere, rundt 250 USD ekstra. Om en vil ha den med logo og uten fancy rotor (og uten gravering på siden av huset) koster den snaue 670 USD, samme tillegg for COSC regulering der.

    Slik jeg ser det er klokkene relativt nøyaktige i standard 2824-2 utførelse fra Stowa, han tester dem før han sender dem mener jeg å huske. En COSC-regulering garanterer jo ikke noe mer enn +-5 sekund avvik tror jeg uansett. Men finishen på drivverket blir jo en helt annen, synes jeg.

    En kan kun kjøpe disse rett fra deres hjemmeside, så prisene står der.
     

    iSaint

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.01.2006
    Innlegg
    506
    Antall liker
    60
    Sted
    Belgia
    Er meget fornøyd med denne IWCen - The Pilot’s Watch Chrono-Automatic. Men jeg har også sansen for Panerai - størrelsen på klokken venner man seg fort til.


    Mvh Arne Kr
     

    Fadamacka

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    343
    Antall liker
    1
    Torget vurderinger
    1
    OS; Den Speedmasteren er jo bare helt nydelig. Jeg er svak for klassiske klokker...
     

    Lexluthor

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    519
    Antall liker
    51
    Torget vurderinger
    2
    Fadamacka skrev:
    En flieger som er litt mindre, veldig mye rimeligere enn IWC og har en utsøkt finish for prisen, er Stowa. De var en av de fire originale produsentene av såkalt beobachtungsuhr, og det er jo en hyggelig bonus.

    Se på modellen Airman på denne siden. www.stowa.de
    Stowaen er lekker ja. Ligner også veldig på IWC flyverur fra 1940. Men IWC har dato og skal være motstandsdyktig mot magnetfelt men prisen er vel nesten x6 :(.... Kvaliteten på urverket er jo viktig også viktig. Ønsker at klokka også skal fungere om 100 år når barnebarna rusler på jobb og skal rekke bussen(?) i tide. Har Stowaen kurvet safirglass slik som IWC?
     

    Fadamacka

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    343
    Antall liker
    1
    Torget vurderinger
    1
    Jepp, den har kurvet safirglass. Så klart, en kommer jo ikke opp i samme klasse som IWC til den prisen. Men som med highend, det er fanken ikke langt unna heller. For en student blir det i alle fall Stowa. ;)

    Det finnes mange som lager disse fliegeruhrene, men det ser ut som at den generelle oppfatningen er at Stowa har et pris/kvalitet-forhold som er mest optimalt av dem alle.

    Det høres jo ut som om jeg eier Stowa-aksjer her, men jeg gleder meg bare til jeg skal bestille... ;)
     

    OS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    1.587
    Antall liker
    11
    Torget vurderinger
    3
    Fadamacka skrev:
    OS; Den Speedmasteren er jo bare helt nydelig. Jeg er svak for klassiske klokker...
    Ja det er den første skikkelige mekaniske klokke jeg har kjøpt. Kjøpte den for ca. ti år siden og har hatt den en gang på full overhaling. Fikk etter kjøpet av denne helt dilla på mekaniske ur og har tatt kurs i urmakerarbeid osv. på internett.

    Har hatt flere mye dyrere klokker enn denne. Et eksempel er Rolex Daytona som vist ovenfor. Det spesielle med Daytona (i rustfritt stål) er at det er så stor etterspørsel at du kan selge de med en pen fortjeneste rett etter du har kjøpt den. Jeg betalte 50 tusen for min i 2005 og solgte den nå i høst for 60 tusen etter å ha brukt den nesten hver dag siden den var ny!

    mvh,
    OS
     

    Fadamacka

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    343
    Antall liker
    1
    Torget vurderinger
    1
    Ja, det er noe spesielt med dem. En kunne jo bare kjøpt en Casio-klokke og fått en klokke som var mye mer nøyaktig, men det er noe ved denne intrikate mekaniske dingsebomsen som bare jobber for at eieren skal kunne vite hva klokka er. Eneste smykket en mann kan ha på seg! (Nå får jeg vel kjeft.)
     
    K

    kbwh

    Gjest
    Giftering er vel lov?

    Jeg har en rektangulær automatisk Oris i stål som jeg kjøpte for 12 år siden. Den er liten og nett. Trøbbelet med slike Flieger har for meg vært størrelsen. Jeg har ikke håndledd til slike pizzahjul. Stowaen ser ut som løsningen når jeg vil drømme om å fly FW D9 og skyte ned Pierre Clostermann. ;D
     

    Fadamacka

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    343
    Antall liker
    1
    Torget vurderinger
    1
    Giftering er såklart unntaket, skulle bare mangle!

    Ja, for min del er det flott at de har redusert størrelsen til rundt 40mm. Da blir den ikke prangende, designperlen som den er.
     
    K

    Khanate

    Gjest
    Jeg har sansen for førtitallsstilen, uten dreibar skala, ingen små visere spredd rundt omkring, og en fin ballanse mellom det stramme og det myke. Lærrem er stiligst. Retromodellene som selges i dag har ofte ensfarvet urskive i sølv eller sort. På førtitallet var det mer variasjon, farger som off-wihite, brun var tillatt. Mekanikken er jeg ikke så nøye med.

    IWC og Stowa klokkene under (vist tidligere i tråden) oppsummerer hva jeg mener:



     

    Dog

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2004
    Innlegg
    3.228
    Antall liker
    422
    Sted
    Sola
    Det kan man! :D
    Jeg har en slik(PAM29):



    Har blitt mye stødigere i venstrearmen etter den kom på plass.

    På dager hvor jeg føler det er viktig å være litt skjerpet, bruker jeg en slik:

    http://www.zgwatches.co.uk/blue-led...large-square-kerala-trance-kt102b1-p-353.html

    Blå LED selvsagt ;D

    O.


    Lexluthor skrev:
    Jeg har en følelse av at mange hifi-entusiaster også er litt interessert i ur....

    Solgte akkurat en Rolex Oyster Date da jeg fikk akkutt lyst på noe nytt. Valget sto mellom IWC Mark XVI FliegerUhr og Panerai PAM00048. Jeg var spesielt fascinert av Panerai helt til jeg fikk prøvd den på armen. En kollos..... kan man venne seg til noe så stort? Noen andre alternativer??
     

    kns

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    08.10.2007
    Innlegg
    68
    Antall liker
    0
    Torget vurderinger
    1
    Imponerende samling Rudi.

    Mye flotte ur samlet her ser jeg.

    mvh Kurt
     

    OS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    1.587
    Antall liker
    11
    Torget vurderinger
    3
    Rudi skrev:
    mere klokker, tok bildene akurat nå med blitz, så kvaliteten på bildene er ikke allverden.
    Nå vil ikke jeg utnevne meg selv til ekspert på Patek og IWC men jeg har aldri sett de to der før. Er de ekte?

    mvh,
    OS
     

    Cobra2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2003
    Innlegg
    4.980
    Antall liker
    1.055
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    75
    Søndags-uret... 8)
    Mekanisk Speedmaster/Seamaster fra ca 1983, lav-serie...(med samme caliber som "måne-uret")

    Arne K
     

    Vedlegg

    Lexluthor

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    519
    Antall liker
    51
    Torget vurderinger
    2
    Valentino skrev:
    Giftering er vel lov?

    Jeg har en rektangulær automatisk Oris i stål som jeg kjøpte for 12 år siden. Den er liten og nett. Trøbbelet med slike Flieger har for meg vært størrelsen. Jeg har ikke håndledd til slike pizzahjul. Stowaen ser ut som løsningen når jeg vil drømme om å fly FW D9 og skyte ned Pierre Clostermann. ;D
    Oris har mange fine klokker - også pilotur.. er litt svak for Oris BC3 . Min første mekaniske klokke var en Oris jeg kjøpte i 1990. Med plexiglass og dato på kl. 12. Synes klokka forsatt er sjarmerende og den går "som en klokke" etter 17 år uten noen service...
     

    stianG

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    628
    Antall liker
    663
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    27
    Enig i at Panerai er "litt" store. Se om du kan få prøvd en Mark XVI på armen. Det er en nydelig klokke! Skaffet nettopp en slik med lenke til en kompis, og den er mye finere i virkeligheten enn på bilde.

    Jeg har hatt drøssevis med klokker (masse Rolex og Speedmastere samt noen IWC og gamle breitling) men går når bare med en Mark XV. Savner egentlig ikke noe annet.

    Lexluthor skrev:
    Jeg har en følelse av at mange hifi-entusiaster også er litt interessert i ur....

    Solgte akkurat en Rolex Oyster Date da jeg fikk akkutt lyst på noe nytt. Valget sto mellom IWC Mark XVI FliegerUhr og Panerai PAM00048. Jeg var spesielt fascinert av Panerai helt til jeg fikk prøvd den på armen. En kollos..... kan man venne seg til noe så stort? Noen andre alternativer??
     

    wotg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2005
    Innlegg
    2.376
    Antall liker
    4
    Hublot har mange fete klokker.
    Ayrton Senna:

    Bulgari har også mange fete klokker.
     

    noruego

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Innlegg
    6.536
    Antall liker
    7.022
    om.s skrev:
    En Omega Seamaster Planet Ocean (Chronometer) kan kanskje være noe...



    Selv anvender jeg min som dette under sommer halvåret....



    og slik under vinter halvåret...

    Ett lite bytte av reim gir meg den variasjonen og stilbrytningen som for meg gjør dette til ett "spennende" og klassiskt ur.

    mvh
    Jeg har samme forhold til min Sector ADV 3000 Ltd ed Chronograph, som kom i en tung boks av naturgummi med et lite utvalg klokkeverktøy inkludert da jeg kjøpte den for snart 20 år siden. Bruker Seiko dykkerrem om sommeren, og den originale stållenken vinterstid.
     

    OS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    1.587
    Antall liker
    11
    Torget vurderinger
    3
    Her er et baksidebilde jeg tok av min tidligere Minerva Heritage med NOS Venus 175 urverk. Min klokke var nr. 59/300 men bare 97 ble laget pga. mangel på urverk. Solgte desverre klokken for et par år siden men tjente faktisk noen kroner på den.

    mvh,
    OS
     

    Vedlegg

    Lexluthor

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    519
    Antall liker
    51
    Torget vurderinger
    2
    stianG skrev:
    Enig i at Panerai er "litt" store. Se om du kan få prøvd en Mark XVI på armen. Det er en nydelig klokke! Skaffet nettopp en slik med lenke til en kompis, og den er mye finere i virkeligheten enn på bilde.
    Alf Lie får kanskje inn IWC Mk XVI i februar....... men bare kanskje. Modellen har visst nok solgt mer enn IWC kan levere. Skal nok prøve den neste gang jeg er ute og flyr. Mk XV er jo også aktuell. De er jo litt forskjellige...
     

    Vedlegg

    Chalshus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.222
    Antall liker
    3.333
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    Bell & Ross er også flotte saker, om du takler firkantete ting da.


     
    K

    Khanate

    Gjest

    Fadamacka

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    343
    Antall liker
    1
    Torget vurderinger
    1
    Pen den carreraen, men chronoen er jo en perle...
     

    atonal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.09.2006
    Innlegg
    3.256
    Antall liker
    424
    Sted
    Friedrichstadt
    Flotte ur, dette. Hvor handler dere, på nettet, ved utenlandsbesøk eller i Norge?
     

    iSaint

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.01.2006
    Innlegg
    506
    Antall liker
    60
    Sted
    Belgia
    atonal skrev:
    Flotte ur, dette. Hvor handler dere, på nettet, ved utenlandsbesøk eller i Norge?
    Kjøpte min IWC i Limassol når jeg var der nede ifm jobb. Sparte ikke veldig mye, men et par tusenlapper var det nok. Urmaker Alf Lie A/S i Oslo er eneforhandler av bla IWC i Norge.

    Mvh Arne Kr
     
    K

    Khanate

    Gjest
    atonal skrev:
    Flotte ur, dette. Hvor handler dere, på nettet, ved utenlandsbesøk eller i Norge?
    Stowa urverkene selges her: http://www.german-watches.com/
    Klikk på f.eks. teksten <AIRMAN> til høyre på skjermen. Fra 480€ pluss frakt og mums

    En klokke bør oppleves på armen. Jeg prøvde Tag Heuer Carreraen med brun lærrem tidligere i dag, og fikk veldig lyst. Jeg pleier imidlertid ikke handle på impuls (bortsett fra når det gjelder svært dyre ting som hus og biler). Jeg har således veldig lyst il å prøve en Stowa Flieger på armen. Lenger opp i tråden nevnes det at ting man har siklet på oppleves klumpete på armen.

    Hvordan forskjellen i pris varierer mellom norske handlere, utenlandske handlere og webshops vet jeg ikke. Noen som vet?
     
    K

    Khanate

    Gjest
    Jeg fikk litt dilla av denne tråden, og besøkte et par butikker i løpet av dagens julehandel. Av en hel drøss armbåndsur fant jeg to som jeg likte: tag Heuer Carrera og den billige Certina'n som jeg har skrevet om over. Ellers blir det for mye detaljer, visere for ditt og datt, dreibare skiver, glitter og stas. Jeg har og søkt en del på nettet. Og jeg må bare skrive det: de klokkene det er vist til i denne tråden er jævlig mye finere enn gjennomsnittet der ute, uansett prisklasse.

    Dermed er det bevist; HiFi nerdene har mye bedre smak enn gjennomsnitsnordmannen. :D
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn