Ny Metallica

Cundis

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2005
Innlegg
2.774
Antall liker
510
Sted
Stockholm
Hvis det er så dårlig lyd på den som ryktene kanskje hentyder, så ser jeg ikke helt hensikten med å prøve å oppnå bedre lyd på plata ved å gi hver låt en hel plateside. Vanskelig å lage gull av gråstein egentlig.. :eek: Er nok bare et markedstriks for å tjene mer kroner.. ;D
 

Tor

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.11.2002
Innlegg
810
Antall liker
556
Cundis skrev:
Hvis det er så dårlig lyd på den som ryktene kanskje hentyder, så ser jeg ikke helt hensikten med å prøve å oppnå bedre lyd på plata ved å gi hver låt en hel plateside. Vanskelig å lage gull av gråstein egentlig.. :eek: Er nok bare et markedstriks for å tjene mer kroner.. ;D
Du skal ikke se bort i fra at det kan være en annen mastering på vinyl
 
G

Gjestemedlem

Gjest

draapen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
21.02.2007
Innlegg
419
Antall liker
9
Har albumet nedlastet i 320kbps og klager vel egentlig ikke...kunne vært bedre selvsagt med det blir digg å få det på vinyl...jeg gleder meg iallfall som en unge,musikken holder bra standard,må få hørt litt mere bare...

Mvh
 

Cundis

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2005
Innlegg
2.774
Antall liker
510
Sted
Stockholm
Kommet til spor fire nå, og jeg orker nesten ikke høre.. Det virker overstyrt til de grader...........
 
I

ijustpop

Gjest
Ted Jensen, mannen som faktisk har mastret denne skriver:
"I’m certainly sympathetic to your reaction, I get to slam my head against that brick wall every day. In this case the mixes were already brick walled before they arrived at my place. Suffice it to say I would never be pushed to overdrive things as far as they are here. Believe me I’m not proud to be associated with this one, and we can only hope that some good will come from this in some form of backlash against volume above all else."
 

Hamram

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.09.2006
Innlegg
1.120
Antall liker
8
Torget vurderinger
1
Wergeland skrev:
Ted Jensen, mannen som faktisk har mastret denne skriver:
"I’m certainly sympathetic to your reaction, I get to slam my head against that brick wall every day. In this case the mixes were already brick walled before they arrived at my place. Suffice it to say I would never be pushed to overdrive things as far as they are here. Believe me I’m not proud to be associated with this one, and we can only hope that some good will come from this in some form of backlash against volume above all else."
Det er også de som mener at denne mannen ikke er helt ærlig, da de samme låtene visstnok skal låte bedre i Guitar Hero. GH-folkene og Jensen fikk angivelig de samme filene tildelt.

Kort sagt, det er flust med antagelser omkring denne platen...
 

Cundis

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2005
Innlegg
2.774
Antall liker
510
Sted
Stockholm
Uansett hvem sin skyld dette er, så er det ikke hørbart for min del..

Minner meg litt om den gang Nevermore slapp Enemies of Reality. Den var så elendig miksa og mastra at de fikk Andy Sneap til å gløre hele jobben om igjen, og ga skiva ut på nytt..

Håper det blir en liknende historie ut av dette..!
 

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Innlegg
4.711
Antall liker
526
Torget vurderinger
1
havar skrev:
Wergeland skrev:
Ted Jensen, mannen som faktisk har mastret denne skriver:
"I’m certainly sympathetic to your reaction, I get to slam my head against that brick wall every day. In this case the mixes were already brick walled before they arrived at my place. Suffice it to say I would never be pushed to overdrive things as far as they are here. Believe me I’m not proud to be associated with this one, and we can only hope that some good will come from this in some form of backlash against volume above all else."
Det er også de som mener at denne mannen ikke er helt ærlig, da de samme låtene visstnok skal låte bedre i Guitar Hero. GH-folkene og Jensen fikk angivelig de samme filene tildelt.

Kort sagt, det er flust med antagelser omkring denne platen...
Ted Jensen har mastret, ikke mikset.
GH-folkene får de individuelle sporene før miksing. (men sannsynligvis også en ferdigmix og diverse notater ang miksingen etc, men da kun til veiledning)

GH-sangene mikses i realtime i GH (ihvertfall de sporene som baserer seg på input fra gitarene og slikt, rockband er jo enda mer intrikat i så måte)
 

DIY_dude

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.01.2007
Innlegg
1.320
Antall liker
73
Sted
OSLO
Torget vurderinger
9
Prøv å last en av sangene inn i CoolEdit eller lignende. Det er helt latterlig (og trist) å se. Total mangel på dynamikk fra ende til annen! Styr unna denne skiva, sier jeg bare.
 

Erland

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Innlegg
3.238
Antall liker
6
Var "på nippet" til å kjøre bort til The Garden å for å kjøpe vinylboxen nå, men avventer tilbakemeldigner på om vinylen er bedre, evt det kommer en bedre utgave.
Har allerede nok "skrammel" i samlingen :(
 
I

ijustpop

Gjest
Det er miksen som er høy som en mur. En annen mastring for vinylen vil ikke hjelpe.
 
T

Thomas1

Gjest
Kjøpte cden for madammen istad. Hun sitter og hører på den nå på hifirommet. Sa at hun måtte holde volumet på 32 som jeg bruker på gode innspillinger. Kanskje jeg burde finne frem en Paracet nå? ;D
 

Vermin

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2006
Innlegg
7.000
Antall liker
5.925
Sted
Bjerkreim
Torget vurderinger
45
Thomas1 skrev:
Kjøpte cden for madammen istad. Hun sitter og hører på den nå på hifirommet. Sa at hun måtte holde volumet på 32 som jeg bruker på gode innspillinger. Kanskje jeg burde finne frem en Paracet nå? ;D
Blir ikke noe på deg på ei stund ;D
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.317
Antall liker
4.690
Torget vurderinger
1
Wergeland skrev:
Det er miksen som er høy som en mur. En annen mastring for vinylen vil ikke hjelpe.
Dersom så er tilfelle så vil vinylen evt. være ganske redselsfull. Vinyl «tåler» «normalt sett» ikke denne maksimeringen.

mvh
KJ
 

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Innlegg
4.711
Antall liker
526
Torget vurderinger
1
De som har vinylutgaven har uttalt at det er den desidert jævligste vinylen de har i samlingen sin. (fritt oversatt)
 

Erland

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Innlegg
3.238
Antall liker
6
Synd, men da kan de faktisk ha driten sin.

Enda mer synd er det at i det heletatt noen kjøper det.

Om folk for en gangs skyld klarte å enes om å ikke sløse bort pengene sine på dritt, ville de som produserer slikt, bli nødt til å gulpe opp noe bedre :mad:

Det er det som kalles forbrukermakt, og som ville fungere i en ideell verden (og den eksisterer desverre ikke den heller).
 

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Innlegg
4.711
Antall liker
526
Torget vurderinger
1
Kan bekrefte at GH3 versjonen jeg har lastet ned
(optisk ut fra Xbox360 ->lydkort->flac)
er en _helt_ annen verden, til tross for at enkeltsporene er lagret lossy på xbox360, samt at realtime miksingen til en konsoll ikke kan sammenlignes helt mot en analog mixer til X antall millioner. Det er derfor ikke snakk om lydkvalitet på høyde med The Black Album.
Det er likevel så sykt mye bedre enn retail.
 

Jaerbu

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.11.2003
Innlegg
1.597
Antall liker
570
Win some, loose some... :p. Jeg var i Berlin i uken som var. Kom hjem på søndag. Jeg hadde ingen andre planer en å skjekke ut østberlin. Nærmere bestemt Freidrichein-strøket. Bydelen var helt konge den, og jeg traff flere kule folk. Men på grunn av en etterhvert strømløs mobil, og ingen umiddelbar iver etter å organisere lading, ble jeg ikke gjort oppmerksom på fredagens Metallica-konsert i O2 hallen, berlin før dagen etter. "Hei skal du å vere med til metallica konsert?" Det var kerstin, ei lokal metallfrue i full gang med å lære seg norsk som spurte...jeje
 

DIY_dude

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.01.2007
Innlegg
1.320
Antall liker
73
Sted
OSLO
Torget vurderinger
9
Veldig interressant. Det er på flere bittorrent nettsteder lagt ut FLAC-filer av GH3-versjonen av Death Magnetic. Kanskje det er verdt et forsøk.
 

mteinum

Æresmedlem
Ble medlem
29.05.2007
Innlegg
10.164
Antall liker
3.997
Sted
Øya
Torget vurderinger
1
Covak sin utgave ligger ute hos våre svenske "venner". 48 kHz / 16bit fra xbox 360.
 

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Innlegg
4.711
Antall liker
526
Torget vurderinger
1
DIY_dude skrev:
Veldig interressant. Det er på flere bittorrent nettsteder lagt ut FLAC-filer av GH3-versjonen av Death Magnetic. Kanskje det er verdt et forsøk.
Ikke kanskje. Det _er_ verdt det. CD-utgaven føles 3 ganger så høy, minst, og da peaker allerede GH3 utgaven på rett under 0db. The Black Album føles fortsatt litt klarere og har mer hardhitting bass, men selv dette albumet føles ganske komprimert iforhold til GH3 av D-Mag. Kan bare tenke meg hvordan D-Mag kan låte om de remikser det skikkelig med de originale høyoppløselige enkeltsporene..

Skal du laste ned GH3-versjonen så sørg for å laste ned den som er tatt fra den optiske utgangen. Det er forskjellige versjoner som ligger ute, blant annet en som er tatt opp fra PS3 sin analoge utgang. Det er kanskje forskjell på Xbox og Ps3-versjonen også, men det blir isåfall en bagatell iforhold forskjellen opp til CD-versjonen. Har man betalt for CD-utgaven så syns jeg man kan gjøre dette med god samvittighet.

Det lille negative er kanskje at GH3 er såpass strippet for komprimering at man må opp i en viss kvalitetsklasse før lyden "sitter", selv om man i utgangspunktet hører at den låter mye bedre enn CD-versjonen over pchøyttalere til 49kr.
 

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Innlegg
4.711
Antall liker
526
Torget vurderinger
1
Wergeland skrev:
Mer om Guitar Hero versjonen:
http://www.guardian.co.uk/music/2008/sep/17/metallica.guitar.hero.loudness.war

Selv gir jeg beng i akkurat denne plata, men synes det er positivt at folk får ørene opp for hva som er i ferd med å skje med lydkvaliteten på musikken vi kjøper.
Iogmed at dette skjedde med Metallica, verdens største band, så er det nok veldig positivt for den almenne bevisstgjøringen rundt "the loudness war". Selv mine venner som er hardbarka Metallica fans, men som normalt gir beng i lyd, har fått det med seg.
 

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Innlegg
4.711
Antall liker
526
Torget vurderinger
1
Egentlig er det bildet litt feil. Det mørkegrønne skal dekke over det lysegrønne. Det er bare at volumet er justert ned for å matche GH3-versjonen sånn noenlunde.
 

warwick

Hi-Fi interessert
Ble medlem
29.09.2006
Innlegg
64
Antall liker
0
Har hatt en ganske lang pause fra Metallica nå, men venter DM i posten denne uka. Burde vært har i dag faktisk.. Litt spent på det. Spesiellt nå som det har vært så mye snakk om lydkvaliteten. Håper ikke det overskygger plate dersom låtene er gode. Jeg er vel ikke alene om å være skuffet over St.Anger, men er vel en av få som liker Load/Reload. Håper plata kommer i morgen!
 

O.J.B

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.11.2004
Innlegg
837
Antall liker
2
Fytti grisen!

Dere har helt rett, den er jo mastra i stykker, det høres ut som høyttalerene er sprengt! Denne blir garantert støvsamler i samlinga...

...Videre er det pistrete, tynt, bensindrevet kantklipper lyd, og dynamikken og dypbass er totalt fraværende. Sammen med en Oasis skive jeg har liggende, er dette det dårligste jeg har hørt. Fryktelig skuffende!

Får bare be om at de kommer med en oppdatert skive etterhvert som ikke er mastra ihjel! Pokker og...
 

Palace

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.07.2003
Innlegg
761
Antall liker
35
Sted
Hagan
Kjøpte denne i går og hørte den for første gang i dag. Helt grei skive rent musikalsk, men er enig i at lyden er dårlig. Ikke like ille som St. Anger men du verden for et flatt og dødt lydbilde. Det er egentlig skammelig at et band som bruker x-antall millioner på innspillingen godkjenner et resultat som dette. Håper oppmerksomheten rundt plata kan bidra til at andre band tar lærdom og sørger for ordentlig lyd på skivene sine framover (det går alltids an å håpe...)

Etter en gjennomlytting av denne skiva satte jeg på Black Sabbath's salige "Heaven & Hell", og ble oppriktig glad da jeg hørte den dynamiske og gode lyden fra den plata isteden...
 

Veggen

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.04.2006
Innlegg
1.224
Antall liker
6
Noen har laget en sammenligning mellom CD og GH3 her:
http://www.youtube.com/watch?v=DRyIACDCc1I#
Forskjellen er hørbar, men synes ikke den var så dramatisk som mange gir uttrykk for.

Har nå også gjort pirat av meg og lastet ned GH3 flac utgaven. Har egentlig ikke giddet å høre metallica siden det glade 80 tall så dette blir litt spennende.
 

Hagto

Bransjeaktør
Ble medlem
26.03.2005
Innlegg
3.621
Antall liker
519
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
33
Fikk min første naboklage ever, i dag!
Spillte den nye Metallica på litt uvant høyt nivå, med ny sub.
 

Vermin

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2006
Innlegg
7.000
Antall liker
5.925
Sted
Bjerkreim
Torget vurderinger
45
Hagto skrev:
Fikk min første naboklage ever, i dag!
Spillte den nye Metallica på litt uvant høyt nivå, med ny sub.
Er subben så go at tilogmed Metallica's nye låt kult?
 
Topp Bunn