Ny mobil?

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
3.072
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5
Noen tips til alternative mobiler?
Sitter med en Samsung s8000 idag, og synes jo iphone er genialt enkel i forhold.
Har kikket på både Palm og Blackberry, men de faller bl a litt igjennom mht kamera...

Har du gode, positive erfaringer med mobilen din, si fra!

mvh
Proffen

Tuxflux

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.08.2008
Antall liker
0
Anbefaler HTC Desire varmt. Helt klart den beste telefonen jeg noen gang har hatt av den avanserte typen.

LydMekk

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.08.2003
Antall liker
2
HTC får mye skryt. Liker ikke iPhone.

S

Stereo_Mono

Gjest
Synes den enorme tilgangen til forskjellige programmer på iPhonen er genialt. Finner hele tiden noe artig, samt mange gode muligheter for styring av andre enheter fra den er supert. iPhone 4 er jo snart på banen og den får fantastisk omtale i fagpressen i disse dager. Kamera er visst blant de bedre og den gjør også 720p HD video.

Jeg bytter utentvil ut min iPhone 3G til 4ern når den dukker opp.

Elektron

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.07.2007
Antall liker
120
Sted
Bergen
Jeg har i utgangspunktet litt skrekk for tekniske ting men gikk for noen dager siden til innkjøp av den nye Samsung Wave GT-S8500. Imponerende skjermkvalitet og brukervennlighet. Utrolig rask og etter det jeg forstår utstyrt med en helt ny programmvare. Veldig god radio og telefonen henter inn og lagrer tilgjengelige kanaler på et øyeblikk. Grunnen til at jeg valgte en touch telefon var for å tvinge meg selv til å lære denne typen nymotens greier. Nå har jeg selvsagt ingen erfaring med iphone selv om de jeg kjenner som har en slik er veldig fornøyde. En av disse fikk imidlertid lov å fikle litt med min i dag og var imponert over funksjonaliteten, hurtigheten og ikke minst skjermkvaliteten. Prismessig kommer man også gunstigere ut med Samsung. Les forøvrig testene så kan du gjøre deg opp en mening. Når jeg har gjort meg ferdig med siste Fidelity skal jeg gå løs på bruksanvisningen for dette var moro :)

mvh Elektron

Slabbedask

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
34
Kjøpte Sony Ericsson Xperia for ca to mnd. siden og jeg er kjempefornøyd med den. Programvareutvalget for Android begynner å bli meget imponerende.

wotg

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2005
Antall liker
5
Har HTC HD2 Touch. Mobil med 1ghz prossessor, monster skjerm og Win mobile oprativsystem.
Veldig fin mobil hvis du trenger et portabelt kontor. Dette er faktisk en mobil det går greit å surfe med pga. den store skjermen og kjapp prosessor.
Telefonen er meget elegant knyttet opp mot sosiale nettverk som youtube, twitter og facebook.

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.014
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
HTC Touch HD finnes i min familie, og den som bruker telefonen er veldig fornøyd. Han er en smule datanerd, men det bør ikke ha noen betydning. Ingen problemer, i alle fall.

miata

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.01.2005
Antall liker
1
Har HTC hero.

Skal jeg bytte ut, blir det HTC igjen...

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Antall liker
7.433
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Naboen fikke en HTC Hero på jobben. Skulle hjelpe han med å sette opp synk til maskina.

Makan til knotete brukergrensesnitt! :mad:

Det endte opp med at han leverte telefonen tilbake og fikk seg en Nokia...

Johan-Kr

HåkonN

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.11.2007
Antall liker
0
Vi har hatt mye HTC på jobben, men da tidligere modeller med Windows. Det var ikke mye å skryte av. Både OS, batteritid, hastighet og generell kvalitet var ganske laber, så hele HTC navnet gir meg litt dårlig smak i munnen (det har sikkert blitt mye bedre). HTC HD2 trykket jeg så vidt på her om dagen, og den virket ganske bra. Veldig rask og jeg likte den store skjermen.

http://www.youtube.com/watch?v=cxkIJdG2brU

Ut i fra hva jeg kan se, så har den et par umiddelbare fordeler kontra iPhone. Ekstra stor skjerm og widgets. Widgets er vel greit å ha, selv om jeg klarer meg uten Twitter og Facebook 24 timer i døgnet. Syntes dog fortsatt ingenting slår iPhone på brukeropplevelse. Kjenner flere som har den gamle 3G, og fortsatt er storfornøyd. De kjøpte sin på samme tid som vi byttet HTC som gale. Nå har jeg en liten Nokia til å ringe med og en iPhone 3GS til alt annet; surfing (Safari nettleser er genial), musikksenter (Spotify på farten), fjernkontroll (Sonos), GPS og remote desktop applikasjoner (logmein) +++. Har måtte restarte den 1 gang på 1 år, og har ikke opplevd noe som helst bugs, treghet eller andre problemer av noen slag. Kommer til å bytte til iPhone 4 for bedre skjerm, batteri og 720P video. Det eneste jeg ikke liker med iPhone er iTunes og formatstøtte.

Blackberry er litt mer "kontormaskin". I USA bruker de mye mail i steden for SMS, og Blackberry har vært kjent for gode egenskaper på det området. Støtter vel også krypterte mail om jeg ikke husker feil. Ellers så er ikke gadgetfaktoren så høy som for eks. HTC, Apple og Samsung.

S

Supertramp

Gjest
Dumt spørsmål til Håkon.
Du skriver "Nå har jeg en liten Nokia til å ringe med og en iPhone 3GS til alt annet.."

Er ikke poenget med iPHONE at den kan ringes med? Er den dårlig på lyd/tale?

HåkonN

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.11.2007
Antall liker
0
Supertramp skrev:
Dumt spørsmål til Håkon.
Du skriver "Nå har jeg en liten Nokia til å ringe med og en iPhone 3GS til alt annet.."

Hehe, ja det er litt av poenget. Lyden er det ingenting galt med. To grunner til at jeg bruker en Nokia. Den er liten, slik at den alltid er med i bukselommen. Og gjennom jobben har jeg et Mobilt bredbånd abonnement jeg bruker på iPhone. Dette gir ubegrenset internett-bruk i Norge, men abonnementet er sperret for telefonsamtaler/SMS. Bruker da iPhone også som modem til den bærbare når jeg er på farten.

S

Stereo_Mono

Gjest
HåkonN skrev:
Supertramp skrev:
Dumt spørsmål til Håkon.

Hehe, ja det er litt av poenget. Lyden er det ingenting galt med. To grunner til at jeg bruker en Nokia. Den er liten, slik at den alltid er med i bukselommen. Og gjennom jobben har jeg et Mobilt bredbånd abonnement jeg bruker på iPhone. Dette gir ubegrenset internett-bruk i Norge, men abonnementet er sperret for telefonsamtaler/SMS. Bruker da iPhone også som modem til den bærbare når jeg er på farten.
Ingen dum idé det. Har iPhone selv og selger omtrent badekaret før den om alt skulle gå fløyten. Men den er stor å ha i lommen på sommertid uten jakke. Også er det greit å ha en liten sak til å bare ringe med sende meldinger. Særlig i disse festival tider ;D Mindre å være redd for også.

ou812rh

HiFi, humle, malt & sykkel
Ble medlem
21.03.2006
Antall liker
20.836
Sted
Torshov, Oslo
Torget vurderinger
10
Proffen skrev:
Ingen som vil mene noe om Blackberry og/eller Palm??

mvh
Proffen
Trodde Palm nesten var på randen til konkurs og litt usikkert å satse på!

OU812

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Antall liker
11.240
Sted
Trondheim
Palm er i praksis konkurs, eller ble de kjøpt opp av HP nettopp? Palm Pre tror jeg vil forsvinne ganske raskt så den tror jeg du bare skal glemme i utgangspunktet.
Android er uaktuelt for meg, da det lages av et firma som har som markedsidé å samle inn opplysninger om brukerne sine og så selge opplysningene til høystbydende - så kan det være så mye open source det vil for meg.
Windows Mobile er for dårlig, og Symbian har en meget tvilsom fremtid. Da er det ikke mange alternativer igjen.

S

Supertramp

Gjest
otare skrev:
Android er uaktuelt for meg, da det lages av et firma som har som markedsidé å samle inn opplysninger om brukerne sine og så selge opplysningene til høystbydende - så kan det være så mye open source det vil for meg.
Er det særlig bedre enn et firma som til de grader er selvbeskyttende (proprietære)......
Salg av opplysninger skjer over en lav sko og Android er vel verken bedre eller verre enn facebook - for de som har lest avtalevilkårene der.

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Antall liker
11.240
Sted
Trondheim
Jeg tar ikke stillng til hva som er best eller dårligst. Jeg bare synes at slikt kan nevnes. Det har en tendens til å bli glemt, evt stukket under en stol. Jeg synes jo også at det er litt rart at det er så utrolig mye prat om datalagringsdirektivet der man er veldig imot at myndighetene samler inn og lagrer data om en, mens firma som Google (og andre) kan gjøre det uten at det en gang nevnes.
Personlig vil jeg dog være langt mer skeptisk til firma som samler inn data om meg og selger dem videre, enn til et firma som sier at hvis du skal programmere noe for vår telefon må du gjøre det skikkelig (som jo i praksis er det Apple gjør for iPhone - regner med at det var Apple du siktet til).

S

Supertramp

Gjest
Jeg tenkte ikke på noen spesiell, men kommenterte kun din skepsis til Android (Google) og "salg av personvernet".

Mener jeg så en artikkel på DinSide om et Apple produkt og over 100 sider med avtalevilkår. Men finner det ikke igjen her nå, dessverre. Tviler på noen leser slike advokatepistler i det hele tatt.

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Antall liker
11.240
Sted
Trondheim
Det skrives mye rart på DinSide.
Jeg er skeptisk til Google og deres forretningsmodell og forundrer meg over at det ikke nevnes oftere. Når det gjelder Apple har jo de søkelyset på seg hele tiden, mens Google slipper unna. Og det synes jeg er rart. Apple er i utgangspunktet et svært ryddig firma - man vet hva man skal forholde seg til. Når gjelder Google er situasjonen en helt annen.
Så er det ihvertfall nevnt.

S

Supertramp

Gjest
Ja, jeg er enig i at Apple er ryddige; rigide men ryddige.

Den artikkelen på DinSide (hvis det var dem) var en copy-paste av avtalevilkår så man kan ikke laste en middels journalist for innholdet der.

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Antall liker
11.240
Sted
Trondheim
Ja, rigide er de. Og veldig USA-sentrerte. Det er langt fra alle regler og begrensninger som legges i slike avtalevilkår som passer godt (eller har noen mening) utenfor USA. Slike avtalevilkår utformes for å hindre at man saksøkes i "hytt og pine" - slike forhold som en europeer aldri ville tenke på å kommentere. Som at kaffen er for varm eller at det ikke står noe sted at man ikke kan tørke katten sin i mikrobølgeovnen.
Da blir slike avtalevilkår gjerne noen sider lange.

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Antall liker
11.240
Sted
Trondheim
Tilbake on topic:

I mine øyne finnes det bare 2 alternativer idag. Symbian er i ferd med å dø ut, Win mobile er alt for dårlig, Palm er konkurs og Blackberry er for spesielle formål.

Så man har Android og iOS. Satser man på Android har man en del forskjellige modeller å velge mellom, og HTC nevnes ofte som en produsent som lager bra hardware. Samsung er vel en annen (men har de hoppet av Android kanskje?).
Går man for iOS har man 2 modeller iPhone 3G(S) og iPhone 4.

Selv ville jeg gått for iPhone 4. Den har den beste hardwaren (pr. i dag, det vil ha endret seg i løpet av noen måneder) og det beste OSet. Det har også best utvalg av programvare. Man er også sikker på at telefonen blir oppdatert når det kommer nye versjoner av OSet, men man må kjøpe hardware fra Apple.

Velger du Android får du frihet til å velge hardware, men du får ingen garanti for at hardwaren vil fungere med neste versjon av OSet. Du får fragmentert OS-miljø med dårlig sikkerhet for at programvare som utvikles i fremtiden vil kunne brukes på din telefon.

Så det er en avveiing - hva som teller mest for deg må du nesten bestemme selv.

S

Supertramp

Gjest
Helt, helt enig og selv skal jeg ha en slik.

Har i dag Nokia 5800ExpressMusic. Grei sak, men operativsystemet er ikke state-of-the-art.

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Antall liker
11.240
Sted
Trondheim
Ja. Og du vet hvordan det fungerer?
Det fungerer på app-nivå. Først må du inn i innstillinger og eksplisitt godta at disse dataene sendes. Når du så starter en applikasjon som vil sende disse dataene får du opp en dialogboks som spør om det er OK at disse dataene blir sendt. Hvis du svarer ja, vil disse data sendes så lenge applikasjonen er åpen, og maks i 24 t. Etter 24 t må du godkjenne på nytt. Det hele er svært tydelig, og du må eksplistt slå det på. Hvis du ikke vil at det skal sendes data slår du det bare av.
Virker ikke så veldig farlig synes jeg.

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
3.072
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5
Snublet over en "morsom" sak i dag.... ;D

Noen som har hørt om look-a-like`n til iphone?

Det finnes en som heter Meizu M8, og ut fra det lille jeg har lest meg til, kan det faktisk være et fullgodt alternativ til iphone...
Men det finnes vel neppe noen forhandlere i Norge, så da må en i så fall ty til online bestilling...

mvh
Proffen

Antonsen

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.04.2010
Antall liker
5.601
Sted
Hvittingfoss
Torget vurderinger
9
Når man skal laste ned apps etc for android telefoner som koster penger, hvordan blir dette betalt? må man registrere en konto med bank info etc, eller kommer det på tlf regning?

Brasse

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.05.2008
Antall liker
9
I Norge får du ikkje kjøpt Apps på Android.

X-hilarate

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.04.2010
Antall liker
13
Var ute og kikket etter en HTC Desire før helga, men butikken var selfølgelig tom..."alle" andre også.

Har aldri likt Apple produkter noe særlig, men kikket litt på en Iphone likevel. Den var akkurat som forventet.

Smilet kom først frem etter at jeg kikket på Samsung sin helt nye Galaxy S. Fytterakkern for en skjerm, og ikke minst telefon!

Det var hvertfall den som låg i lomma når jeg gikk ut fra butikken... ;D

http://www.nettavisen.no/it/article2940966.ece

Slabbedask

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
34
sirant skrev:
hmm, men hvordan får man da f. eks. innstalert/kjørt dette programmet, http://www.squeezecommander.com/, som det refereres til her: http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,13456.2500.html

Eller gjør man det ikke? Er jo flere som styrer squeezebox med f.eks htc desire. Men bruker kanskje en annen app da?
Om du ikke har mulighet til å laste ned Squeeze Commander kan du jo laste ned Squeezedroid eller Squeeze Control som begge er gratis og kan lastes ned fra hvorsomhelst.

Jeg har begge to installert og de fungerer kjempefint.

Jan_I

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
312
Hei
Er det noen som har testet ut Sony Ericson xperia x10 mini pro ?
Fordeler ? og ikke minst ulemper?

hva er forskjellen på mini og mini pro ?

Mvh Jan I

Slabbedask

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
34
Mini pro har utskyvbart tastatur og er dermed vesentlig tykkere.

Topp Bunn