Forsterkere Ny på forum, tips til ny integrert forsterker.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Farmen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    03.09.2018
    Innlegg
    755
    Antall liker
    887
    Sted
    Lier
    Torget vurderinger
    3
    Hei. Som skrevet, ny her på forumet.
    Jeg er på leting etter ny integrert forsterker da jeg mistenker at min Marantz HD Amp1 blir for spe til mine Zu Audio Omen Def Mk 2. Her kikket på mange gode og dyre alternativ, ASR Emitter 2 HV Exclusive, MBL N51, Luxman L509X noen Ecomp varianter og McIntosh MA9000.
    Skal lytte til de 3 første imorgen men lurer på om noen her har noen tips. Spiller mest vinyl, da på Elac Miracord 90.
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.682
    Antall liker
    7.922
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Er ikkje høgtalarane dine svært lettdrivne? I så fall kan du sikkert greie deg med mindre saft enn det du får frå ASR Emitter 2. Ein Emitter 1 er rimelegare. Det er identisk lyd på 1 og 2.
    Om høgtalarane er skikkeleg lettdrivne, ville eg også prøvd nokre mindre rørforsterkarar. Flott lyd til rimeleg pris.
     

    Strømling

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2014
    Innlegg
    1.229
    Antall liker
    772
    Sted
    Nedre Romerike
    Torget vurderinger
    1
    Lytt til Audio Research også når du først er innom Stereofil. Burmester er heller ikke noe dritt ;-)
     

    Farmen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    03.09.2018
    Innlegg
    755
    Antall liker
    887
    Sted
    Lier
    Torget vurderinger
    3
    Er ikkje høgtalarane dine svært lettdrivne? I så fall kan du sikkert greie deg med mindre saft enn det du får frå ASR Emitter 2. Ein Emitter 1 er rimelegare. Det er identisk lyd på 1 og 2.
    Om høgtalarane er skikkeleg lettdrivne, ville eg også prøvd nokre mindre rørforsterkarar. Flott lyd til rimeleg pris.
    Hei. Jo høyttalerne har 101 DB, og det skal være veldig lettdrevet. Blir spennende å høre de forskjellige forsterkerne på høytalere fra samme produsent, forskjellen er at de har bare Definition MK VI i lytterommet idag, det er jo vesentlig bedre høytalere, men vil nok hjelpe i valg. Må finne ut om jeg skal ha (trenger!) forsterker til nærmere 200 eller om det holder med noe til 90 eller kanskje mindre.
     

    Farmen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    03.09.2018
    Innlegg
    755
    Antall liker
    887
    Sted
    Lier
    Torget vurderinger
    3
    Lytt til Audio Research også når du først er innom Stereofil. Burmester er heller ikke noe dritt ;-)
    Hei. Jeg vil uansett ikke forhaste meg i valg, kommer uansett til å legge litt penger i en eventuell ny forsterker.
     

    Farmen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    03.09.2018
    Innlegg
    755
    Antall liker
    887
    Sted
    Lier
    Torget vurderinger
    3
    Hei. Har noen erfaring med Audia Flight FLS 10 i farten ?
     

    sammy

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2008
    Innlegg
    904
    Antall liker
    446
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    5
    Jeg har hatt Fls 10 i 9 måneder. Er vel den første gangen jeg ikke har følt trangen til å se etter en oppgradering. Har du lest litt i Audia Flight tråden?

    Jeg ville definitivt ha lånt et øre til Fls10 før eventuelt forsterkerkjøp. Sound of heaven låner ut Fls10 hvis du har lyst til å teste den hjemme. Lån andre forsterkere hvis det er mulig, så finner du fort ut om 85k er nok til å dekke dine behov.
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.453
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Er ikke Audio Flight bare en Ncore med historiens dyreste kabinett?
     

    sammy

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2008
    Innlegg
    904
    Antall liker
    446
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    5
    Ncore, klasse D? Audia Flight har noe av de kraftigste innmaten man kan finne til en integrert forsterker. 2kw trafo og nesten 300k mikrofarad lyttebank. 20w i klasse A og 200w i klasse AB i 8ohm.

    Du tenkte kanskje på Mola Mola sine bokser?
     

    Farmen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    03.09.2018
    Innlegg
    755
    Antall liker
    887
    Sted
    Lier
    Torget vurderinger
    3
    Ser ut som høyttalere laget for SET forsterkning.
    ...og er de laget for Single Ended Triode (SET), vil typiske kraftforsterkere som trådstarter nevner i fleng i startinnlegget, ikke være rett medisin.

    Da bør han så definitivt velge nettopp SET.

    Mvh
    Håkon Rognlien
    Hei. SET , singel ended triode, da datt jeg ut he he. Vil noen forklare !?
    Min nåværende Marantz HD Amp i kjøpte jeg mest grunnet utseende, sort/ kirsebær for match til min platespiller Elac Miracord 90. Med den sterkeren opplever jeg at den kutter når jeg er alene i kjellerstua å drar på (mye), elsker å spille høyt, frua liker ikke det så da får jeg "time alone" he he
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.632
    Antall liker
    11.017
    Torget vurderinger
    2
    Ser ut som høyttalere laget for SET forsterkning.
    ...og er de laget for Single Ended Triode (SET), vil typiske kraftforsterkere som trådstarter nevner i fleng i startinnlegget, ikke være rett medisin.

    Da bør han så definitivt velge nettopp SET.

    Mvh
    Håkon Rognlien
    Hei. SET , singel ended triode, da datt jeg ut he he. Vil noen forklare !?
    Min nåværende Marantz HD Amp i kjøpte jeg mest grunnet utseende, sort/ kirsebær for match til min platespiller Elac Miracord 90. Med den sterkeren opplever jeg at den kutter når jeg er alene i kjellerstua å drar på (mye), elsker å spille høyt, frua liker ikke det så da får jeg "time alone" he he
    Ja, jeg kan gjerne forklare. :) Men først: Jeg har selv ikke hatt gleden av å ha hørt ZU i eget oppsett, men, dersom den er konstruert for å passe til nevnte type forsterkere, så vil det medføre at den ikke nødvendigvis passer så veldig bra med andre prinsipper.

    Single Ended Triode (SET) er rørforsterkere, gjerne med lav utgangseffekt, disse er på en måte den enkleste og reneste form for forsterkning av lyd. Dersom de er godt bygget leverer de svært levende, hurtig og leken lyd, men de vil ofte også være nokså kostbare. Som nevnt vet jeg ikke om den aktuelle ZU-høyttaleren er bygget med nettopp dette for øyet, men uansett vil en så lettdrevet og høyimpedant høyttaler være en god match med laveffekts rørforsterkere.

    Sjekk med for eksempel Mala Audio, her finnes et godt utvalg https://www.malaaudio.no/elektronikk/forsterkere/integrerte-forsterkere/rorforsterkere?tm=produkter
    Det vil helt sikkert også fungere flott med push-pull forsterker, disse er ofte noe rimeligere, og har oftest mer effekt. Litt mindre magi, men mye flott her også. Personlig er jeg ikke så glad i forsterkere med KT88 / 6550-rør, jeg ville heller gå for EL34 som en god start, i så fall.

    Du kan også høre med Audiocompaniet, disse har Audio Note, ofte dyre greier, men disse spiller helt fantastisk. En AN Soro SE, er for eksempel et sikkert valg.

    Jeg har også erfaring for at fornuftige britiske forsterkere kan være et fint valg, om du vil unngå rør, det enkle er ofte det beste, og en Rega Brio er ofte helt fantastisk på lettdreven last som dine høyttalere.

    Lykke til!

    Mvh
    Håkon Rognlien
    (se ellers min hifi-blog: https://rognlien.wordpress.com)
     

    Farmen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    03.09.2018
    Innlegg
    755
    Antall liker
    887
    Sted
    Lier
    Torget vurderinger
    3
    Ser ut som høyttalere laget for SET forsterkning.
    ...og er de laget for Single Ended Triode (SET), vil typiske kraftforsterkere som trådstarter nevner i fleng i startinnlegget, ikke være rett medisin.

    Da bør han så definitivt velge nettopp SET.

    Mvh
    Håkon Rognlien
    Hei. SET , singel ended triode, da datt jeg ut he he. Vil noen forklare !?
    Min nåværende Marantz HD Amp i kjøpte jeg mest grunnet utseende, sort/ kirsebær for match til min platespiller Elac Miracord 90. Med den sterkeren opplever jeg at den kutter når jeg er alene i kjellerstua å drar på (mye), elsker å spille høyt, frua liker ikke det så da får jeg "time alone" he he
    Ja, jeg kan gjerne forklare. :) Men først: Jeg har selv ikke hatt gleden av å ha hørt ZU i eget oppsett, men, dersom den er konstruert for å passe til nevnte type forsterkere, så vil det medføre at den ikke nødvendigvis passer så veldig bra med andre prinsipper.

    Single Ended Triode (SET) er rørforsterkere, gjerne med lav utgangseffekt, disse er på en måte den enkleste og reneste form for forsterkning av lyd. Dersom de er godt bygget leverer de svært levende, hurtig og leken lyd, men de vil ofte også være nokså kostbare. Som nevnt vet jeg ikke om den aktuelle ZU-høyttaleren er bygget med nettopp dette for øyet, men uansett vil en så lettdrevet og høyimpedant høyttaler være en god match med laveffekts rørforsterkere.

    Sjekk med for eksempel Mala Audio, her finnes et godt utvalg https://www.malaaudio.no/elektronikk/forsterkere/integrerte-forsterkere/rorforsterkere?tm=produkter
    Det vil helt sikkert også fungere flott med push-pull forsterker, disse er ofte noe rimeligere, og har oftest mer effekt. Litt mindre magi, men mye flott her også. Personlig er jeg ikke så glad i forsterkere med KT88 / 6550-rør, jeg ville heller gå for EL34 som en god start, i så fall.

    Du kan også høre med Audiocompaniet, disse har Audio Note, ofte dyre greier, men disse spiller helt fantastisk. En AN Soro SE, er for eksempel et sikkert valg.

    Jeg har også erfaring for at fornuftige britiske forsterkere kan være et fint valg, om du vil unngå rør, det enkle er ofte det beste, og en Rega Brio er ofte helt fantastisk på lettdreven last som dine høyttalere.

    Lykke til!

    Mvh
    Håkon Rognlien
    (se ellers min hifi-blog: https://rognlien.wordpress.com)
    Mistenkte at det var rør, he he.

    Hei og takk for svar. Har fått henvendelse fra Mala, de holder jo til i Drammen, jeg i Lier. Vil først høre på noen supre forsterkere jeg har fått supre priser på litt senere idag, hos Stereofil, danner meg et bilde da. De har også rør i utvalget, men skal høre med Jens hva som passer mine Zu best.
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.453
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Ncore, klasse D? Audia Flight har noe av de kraftigste innmaten man kan finne til en integrert forsterker. 2kw trafo og nesten 300k mikrofarad lyttebank. 20w i klasse A og 200w i klasse AB i 8ohm.

    Du tenkte kanskje på Mola Mola sine bokser?
    Tenkte ikke på Mola Mola, men mulig jeg blander andre sexy kabinetter med Audia Flight.

    20w klasse A? Blir den en stekeovn når den står på?
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Skal faktisk bli spennende - hvordan Hegel H590 vil te seg med the big guys av integrerte amper.

    Samme gjelder kommende nye Bladelius Thor, Mike Bladelius har sjokkert før og kan gjøre det igjen.

    Glem heller ikke disse GENIALE og SMARTE vellydende amerikanerne som Paul selger (leveres som tre utgaver - etter DITT EGET behov);
    https://butikk.pmaudio.no/butikk/elektronikk/integrerte-forsterkere

    Audiaflight og ASR er jo allerede nevnt - er ASR Emitter II (med kampvekt over 100 kg) verdens beste integrerte?.

    Dersom trådstarter kan late som to blir til en...
    ...mener jeg de 2 boksene Athem STR Pre/Power som er skapt til hverandre er en av high-end bransjens mest spennende alternativer.
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.632
    Antall liker
    11.017
    Torget vurderinger
    2
    Skal faktisk bli spennende - hvordan Hegel H590 vil te seg med the big guys av integrerte amper.

    Samme gjelder kommende nye Bladelius Thor, Mike Bladelius har sjokkert før og kan gjøre det igjen.

    Glem heller ikke disse GENIALE og SMARTE vellydende amerikanerne som Paul selger (leveres som tre utgaver - etter DITT EGET behov);
    https://butikk.pmaudio.no/butikk/elektronikk/integrerte-forsterkere

    Audiaflight og ASR er jo allerede nevnt - er ASR Emitter II (med kampvekt over 100 kg) verdens beste integrerte?.

    Dersom trådstarter kan late som to blir til en...
    ...mener jeg de 2 boksene Athem STR Pre/Power som er skapt til hverandre er en av high-end bransjens mest spennende alternativer.
    Som nevnt er det store usikkerheter når vi snakker om en høyttalertype som Zu. I enkelte tilfeller virker disse kraftpakkene direkte kjedelige når du driver såpass lettdrevne og høyimpedante høyttalere.
    Jeg testet en gang Mc8000 på Tune Audio. Det var ikke spesielt bra, for å si det veldig forsiktig.

    Mvh
    Håkon Rognlien
     

    sammy

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2008
    Innlegg
    904
    Antall liker
    446
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    5
    Ncore, klasse D? Audia Flight har noe av de kraftigste innmaten man kan finne til en integrert forsterker. 2kw trafo og nesten 300k mikrofarad lyttebank. 20w i klasse A og 200w i klasse AB i 8ohm.

    Du tenkte kanskje på Mola Mola sine bokser?
    Tenkte ikke på Mola Mola, men mulig jeg blander andre sexy kabinetter med Audia Flight.

    20w klasse A? Blir den en stekeovn når den står på?
    Blir god og varm, men ingen stekeovn som SET forsterkere kan være. Den blir ca 45 grader på det varmeste punkt, romtemp er 24 grader.
     

    cbarth1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2012
    Innlegg
    2.195
    Antall liker
    2.436
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    2
    Med så ekstremt følsomme høyttalere vil mange (spesielt store) klasse a/b forsterkere ligge rundt nivået hvor de har høyest "crossover distortion". De må gjerne over et par watt før de er i optimale arbeidsforhold. Med 101db følsomhet vil det si kun når du har fest :cool:

    SET eller ren klasse A burde være medisinen til disse.
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.632
    Antall liker
    11.017
    Torget vurderinger
    2
    Med så ekstremt følsomme høyttalere vil mange (spesielt store) klasse a/b forsterkere ligge rundt nivået hvor de har høyest "crossover distortion". De må gjerne over et par watt før de er i optimale arbeidsforhold. Med 101db følsomhet vil det si kun når du har fest :cool:

    SET eller ren klasse A burde være medisinen til disse.
    Nettopp, og det blir derfor ekstra viktig med sånne tross alt sære høyttalere, å prøve diverse før du bestemmer deg.

    Mvh
    Håkon Rognlien
     

    Farmen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    03.09.2018
    Innlegg
    755
    Antall liker
    887
    Sted
    Lier
    Torget vurderinger
    3
    Skal faktisk bli spennende - hvordan Hegel H590 vil te seg med the big guys av integrerte amper.

    Samme gjelder kommende nye Bladelius Thor, Mike Bladelius har sjokkert før og kan gjøre det igjen.

    Glem heller ikke disse GENIALE og SMARTE vellydende amerikanerne som Paul selger (leveres som tre utgaver - etter DITT EGET behov);
    https://butikk.pmaudio.no/butikk/elektronikk/integrerte-forsterkere

    Audiaflight og ASR er jo allerede nevnt - er ASR Emitter II (med kampvekt over 100 kg) verdens beste integrerte?.

    Dersom trådstarter kan late som to blir til en...
    ...mener jeg de 2 boksene Athem STR Pre/Power som er skapt til hverandre er en av high-end bransjens mest spennende alternativer.
    Hei. Det påstås det rundt omkring, ASR Emitter 2 HV exclusive er verdens beste integrerte, skal inn til Stereofil straks å lytte, også På Luxman L609x og MBL N51 . . . . . .
     

    Quisten

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.07.2012
    Innlegg
    929
    Antall liker
    419
    Sted
    Stavanger
    Ta med HD AMP1 i lommen (den er jo så liten) å sjekk den gjerne opp mot andre ting du lytter på. Jeg har lest og forstått den skal klar vanskelige laster og også store høyttalere enn de oppgitte 30w gjerne tilsier.

    Har samme amp selv og den går seg hvertfall ikke bort rent musikalsk.
     

    Farmen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    03.09.2018
    Innlegg
    755
    Antall liker
    887
    Sted
    Lier
    Torget vurderinger
    3
    Ta med HD AMP1 i lommen (den er jo så liten) å sjekk den gjerne opp mot andre ting du lytter på. Jeg har lest og forstått den skal klar vanskelige laster og også store høyttalere enn de oppgitte 30w gjerne tilsier.

    Har samme amp selv og den går seg hvertfall ikke bort rent musikalsk.
    Hei. Ja den Marantz HD Amp1 er både vakker og spiller flott, men jeg har opplevd to ganger at den kuttet når jeg guffe på, liker å spille høyt. Blir nok til at jeg selger den selv om den er under et år gammel.
     

    Farmen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    03.09.2018
    Innlegg
    755
    Antall liker
    887
    Sted
    Lier
    Torget vurderinger
    3
    Hei.
    Etter test av ASR Emitter 2 HV Exclusive, MBL N51 og Luxman L509x på Zu høytalere hos Stereofil i går ble ihvertfall mitt valg veldig enkelt: Luxman.

    Jens og jeg brukte samme musikk på alle tre sterkerne, Yello med Limbo, for mest rettferdig sammenligning og min favoritt musikk/Artist.

    Luxman (stilt inn flatt da denne har alt av tone justering, de to andre ikke) leverte mye mere varme, dybde i lydbildet i alle volum skalaer. I tillegg leverte den masse god punch som jeg liker uten å bli slitsomt.

    Emitteren kan nok spille mye høyere, men når vi på Luxman ikke dro på mere enn ca 35% og DET ble høyt nok i lytterommet hos Stereofil sier det jo litt om hva som ligger i denne.

    Begge de andre ble nesten for harde/kalde i lydbildet ihvertfall for min smak.
    Selv Jens ble mektig imponert over hva vi hørte fra Luxman.

    Å bruke rør på Zu er nok ok, men da må favoritt musikk helle mere over på klassisk og jazz, og ikke ønske så høyt volum, for da vil man nok trenge en rør forsterker med mye power.

    HUSK, jeg er fersk her når det gjelder Hi Fi, var vel over middels interisert tidlig 80 tall, men har blitt bitt av basillen i fjor høst da vi investerte i platespiller igjen he he.
     

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.372
    Antall liker
    12.375
    Sted
    Sørlandet
    Utrolig interessant å lese det du skriver. Mange takk for at du deler dine inntrykk med resten av oss.

    Personlig velger jeg musikalitet, sjel og følelser fremfor hifikorrekte og superanalytisle kvaliteter.

    Mvh
    -BB-
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Rør bare for jazz og klassisk, ja. Prøv først, du! ;)

    101dB følsomhet betyr grovt regnet[1] at du kan spille 99dB gjennomsnittlig lydtrykk OG ha 20dB igjen til peaks med en 64W forsterker. Med normale, nye innspillinger med maks +/- 12-15dB dynamisk spennvidde vil du kunne dra på enda mer ten tegn til klipping eller problemer fra forsterkerens side.

    En strømsterk klump av en rørforsterker burde du absolutt gi en sjanse. Kan se for meg at f.eks. en BAT VK-60 ville være himmelriket på slike høyttalere.

    Men de du har prøvd er selvsagt flotte greier, og transistorforsterkere har jo ikke den drifts- og vedlikeholdskostnaden som rør har.

    1: Hvis vi antar at det faktum at du sitter mer enn 1m fra høyttalerne kompenseres av at du har TO høyttalere og rommet bidrar med litt gain.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.323
    Sted
    Smurfeland
    Å bruke rør på Zu er nok ok, men da må favoritt musikk helle mere over på klassisk og jazz, og ikke ønske så høyt volum, for da vil man nok trenge en rør forsterker med mye power.
    Tja. Kjenner ikke til Zu, men har hatt Klipsch Cornwall III med følsomhet på 102dB og tilsynelatende jevn impedansekurve, og brukt klasse A rør på dem. Hører mest på rock og metal og ser en del film. Opplevde vel stort sett at rett under 50 watt fra rørforsterkeren min var tilstrekkelig til det meste, så jeg kan bare konkludere med at jeg er tvilende til konklusjonen om at rør ikke passer særlig godt til Zu også. Bruker samme forsterkeren på Tannoy med enda lavere følsomhet nå, og savner fortsatt ikke krefter til mitt bruk.

    Men man går nok ikke feil med Luxman heller, selv om det kanskje koster litt mer i innkjøp.
     

    Farmen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    03.09.2018
    Innlegg
    755
    Antall liker
    887
    Sted
    Lier
    Torget vurderinger
    3
    Utrolig interessant å lese det du skriver. Mange takk for at du deler dine inntrykk med resten av oss.

    Personlig velger jeg musikalitet, sjel og følelser fremfor hifikorrekte og superanalytisle kvaliteter.

    Mvh
    -BB-
    Hei igjen.

    Jeg må jo si at jeg ikke har testet rør på mine Zu, vil nok gjøre det en dag. Det som jeg hang meg opp i var at jeg følte på Luxman at lyden var komplett, jeg har egentlig ikke peil på HiFi bortsett fra at jeg lytter og lærer av dere som kan forklare.
    Det jeg hører som er bra svelger jeg glatt, men jeg må like det jeg hører.
     

    Farmen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    03.09.2018
    Innlegg
    755
    Antall liker
    887
    Sted
    Lier
    Torget vurderinger
    3
    Rør bare for jazz og klassisk, ja. Prøv først, du! ;)

    101dB følsomhet betyr grovt regnet[1] at du kan spille 99dB gjennomsnittlig lydtrykk OG ha 20dB igjen til peaks med en 64W forsterker. Med normale, nye innspillinger med maks +/- 12-15dB dynamisk spennvidde vil du kunne dra på enda mer ten tegn til klipping eller problemer fra forsterkerens side.

    En strømsterk klump av en rørforsterker burde du absolutt gi en sjanse. Kan se for meg at f.eks. en BAT VK-60 ville være himmelriket på slike høyttalere.

    Men de du har prøvd er selvsagt flotte greier, og transistorforsterkere har jo ikke den drifts- og vedlikeholdskostnaden som rør har.

    1: Hvis vi antar at det faktum at du sitter mer enn 1m fra høyttalerne kompenseres av at du har TO høyttalere og rommet bidrar med litt gain.
    Hei.

    He he, det var ikke det jeg skrev, men at rør vil passe bedre en ordinære forsterkere på Zu og sikkert andre med høy følsomhet, lettdrevne om man spiller klassisk og jazz som hoved musikk. Jeg har ikke fått Luxman i hus, kanskje senere idag, eller ihvertfall imorra, og som nevnt tidligere så har jeg ikke testet rør på Zu, men det skal jeg helt klart gjøre en dag muligheten byr seg.
    I kjellerstua sitter vi i lytte posisjon kanskje 2 meter fra høyttalerne, og dette skal bli spennende å teste ut med den nye sterkeren i løpet av helgen
     

    sammy

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2008
    Innlegg
    904
    Antall liker
    446
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    5
    Hadde stereofil Luxman L590ax inne da du var innom?

    Har du allerede kjøpt L509x?
     

    Farmen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    03.09.2018
    Innlegg
    755
    Antall liker
    887
    Sted
    Lier
    Torget vurderinger
    3
    Hadde stereofil Luxman L590ax inne da du var innom?

    Har du allerede kjøpt L509x?
    Hei.

    De har den i butikken ja, vet det er en kl A, billigere men jeg vet ikke, 509 har også RIAA som jeg uansett også skulle oppgradere, vet ikke om denne 590 har RIAA.
     

    sammy

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2008
    Innlegg
    904
    Antall liker
    446
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    5
    Hvis du ennå ikke har kjøpt, ta og test l590ax før du bestemmer deg. Jeg vil tro at dine Zu høyttalere vil spille bedre sammen med en l590ax enn l509x. 590ax har også innebygd riaa.

    Jeg har testa mange ab og d forsterkere i forskjellige prisklasser, ingen spiller musikk på den måten som en klasse A forsterker gjør.
     

    Farmen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    03.09.2018
    Innlegg
    755
    Antall liker
    887
    Sted
    Lier
    Torget vurderinger
    3
    Hvis du ennå ikke har kjøpt, ta og test l590ax før du bestemmer deg. Jeg vil tro at dine Zu høyttalere vil spille bedre sammen med en l590ax enn l509x. 590ax har også innebygd riaa.

    Jeg har testa mange ab og d forsterkere i forskjellige prisklasser, ingen spiller musikk på den måten som en klasse A forsterker gjør.
    Hei igjen. rakk ikke Stereofil idag, ja kanskje jeg skal høre på den 590 kl A også før jeg svir av bankkortet mitt imorgen he he.
    Noen nevner at KL A forsterkere lett blir varme, stemmer det og hva vil det si for opplevelsen?
     

    sammy

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2008
    Innlegg
    904
    Antall liker
    446
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    5
    Klasse A blir varm og bruker mer strøm, men jeg syns musikken låter mer organisk med A watt. Du får kjenne på 590ax imorgen å se om du er komfortabel med varmeutviklingen.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn