Ny på vinyl og lurer på hvordan få det beste ut av Sansui SR-636 med Shure PU

skudem

Medlem
Ble medlem
09.01.2006
Antall liker
0
Hei godtfolk!

Jeg er "oppvokst" med vinyl hos mine foreldre, men de siste 20 årene har platene ligget lagret og jeg har brukt cd og mp3. Men jeg glemmer aldrig helt sjarmen og lyden av vinyl, selv om anlegget den gang ikke var det beste.

Har kikket på spiller en stund, men hadde igrunn lagdt det på hylla, da økonomien ikke tillot det.
Men for noen uker siden så fikk jeg en Sansui SR-636, som i sin tid var en svært god og dyr spiller (i følge svigers som jeg fikk denne av) På denne så står det en Shure V 15 II som jeg har lest endel gode ord om. Dette er koblet mot en Rotel RC-990BX som var toppmodellen av Rotel forforsterkere for noen år siden og denne skal visstnok ha en ganske god RIAA. Videre til en doxa 70SE og et par Exact høytallere samt en Parasound som driver to subber.

Jeg har nå vært og samlet litt plater hos mor og far og diverse andre, og begynnt å lytte. Syns det låter rimelig godt men er sikkert rom for endel forbedringer.

Da er det er par ting jeg lurer på:
Noen som har erfaringer og noe å si om spiller og pu?
Vil jeg oppleve stor forskjell til det positive ved å kjøpe en rimelig Cambridge/Nad RIAA?
Hvordan vet jeg om jeg burde bytte stift på PU? og hvor får jeg tak i dette til denne?
Hvor høyt nåletrykk skal jeg ha, og hvordan stilles dette?
Hva og hvor burde jeg handle utstyr for å rense og hold platene støvfrie (på en rimelig måte)

Sitter forøvrig og nyter en Diana Washington nå. :)

Takk for all hjelp!

berxter

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.01.2007
Antall liker
4.656
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Shure V15II er etter manges mening noe av det fremste Shure laget, og i en god lettvektsarm har den ikke noe å skjemmes over, selv i dag. De begynner å trekke på årene, slik at gummien i nålopphenget nok ikke lenger er hva den engang var. Den anbefalte erstatningsnåla i dag er utvilsomt SAS-nåla fra japanske Jico. Den koster deg 97$, og det er den verd. http://www.export-japan.com/marketing/stylus/product_info.php?cPath=18&products_id=1042 . Det du skal ha er VN15E.
Nåletrykket er 1-1,5 g. Et godt utgangspunkt er 1,25g. Jeg tror ikke du trenger å tenke på en annen RIAA foreløpig.
Dette var hva jeg kunne svare.

Bernt K (Jeg har 3 stk V15II, og foretrekker dem foran V15III, SAS-nål.)

skudem

Medlem
Ble medlem
09.01.2006
Antall liker
0
Takk! Da blir det nok en slik nål. Er de greie å handle med?
Ser at Kjell B har en Vintage Shure guide på et annet hififorum, og det var meget nyttig lesing.

Hvis det er andre med tips til de andre spørsmål, så kjør på.

skudem

Medlem
Ble medlem
09.01.2006
Antall liker
0
Etter å ha tittet litt nøyere så er det visst en V15III jeg har. Hva slags nål anbefales da?

berxter

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.01.2007
Antall liker
4.656
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Fortsatt Jico SAS, men da heter den vel VN35HE

Bernt K