Ny pickup, men hvilken?

Fjelldal123

Medlem
Ble medlem
02.12.2020
Antall liker
31
Sted
Malvik
Hei!

Jeg vurderer å bytte pickup på min Argon TT-4, da Ortofon Rød som medfulgte har aldri imponert meg. Jeg har i mellomtiden kjøpt ekstern phonoforsterker, en Schiit Mani 2, som hjalp noe på lyden, men jeg er fortsatt ikke fornøyd.

Noen gode forslag? Budsjett 2-5000 kr.

Etter litt googling kan følgende pickuper være aktuelle:

Audio Technica VM540ML
Audio Technica VM95ML
Ortofon Blue
Ortofon Bronze
Ortofon Quintet Red

Jeg har bare hørt på Ortofon Bronze hos Hifi Klubben, og den var absolutt bedre enn min nåværende pickup.

På Forhånd takk

Sist redigert:

BeetleBug

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.06.2009
Antall liker
14.073
Sted
Sørlandet
Med opptil 60dB gain så kan du, om du ønsker, også ta steget opp til en MC pick-up.

Personlig mener jeg at Ortofon Rød, Blue, Bronze og Black er kjedelige saker. VM540ML har gode kvaliteter og graver "dypt" i rillene. Lite rillestøy og bra rom. Bra dynamikk.

Lykke til og nyt musikken!

Valentino

J. Brünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
25.680
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
AT sin VM540ML er utmerket, langt mer presis enn VM95ML.
Forøvrig kan du fint sette en Bronze-nål på Red-generatoren, men siden det koster omtrent det samme som en VM540ML hadde jeg ikke gjort det. Jeg bruker selv en RigB5ML, der et lite engelsk firma har byttet ut VM5xx sin plastkropp med en i CNC aluminium og vips har man en bedre pickup enn VM740ML til £271 pluss frakt og med gjengede skruehull, som ATs egne kropper ikke har. Du finner RigB på Facebook.
1722493970664.png

JMM

Slava Ukraini!
Ble medlem
27.11.2016
Antall liker
9.188
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
4
Fra den lista ville jeg uten minste tvil valgt VM540ML. Fra enhver liste over MMer egentlig.

spaceman_2

Hi-Fi interessert
Ble medlem
27.07.2016
Antall liker
112
Hej . Anggående Bronze på 2m red hus. Det kan lade sig gøre, men man får ikke det samme udbytte. 2M bronze deler hus med 2M Black , Da motoren (huset) er lidt anderledes i viklinger , således i sølv . Har selv 2M bronze , og er fornøjd med den . Betydelig bedre en 2M Blue . Men som andre siger og foreslår, er der rigtig mange gode pickupper derude. Kom ud og lyt til dem . Pickup valg er en personlig sag , hvad man kan lide . Hilsen Spaceman

Fjelldal123

Medlem
Ble medlem
02.12.2020
Antall liker
31
Sted
Malvik
Takk for gode svar :) Jeg er enig i det @BeetleBug sier, at lyden hvertfall til Ortofon Rød er kjedelig.

Det virker som majoriteten er enig i at AT VM540ML er det beste valget.

Er det så enkelt å bare kjøpe denne med headshell og skru den på?

Lenke

Sist redigert:

Valentino

J. Brünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
25.680
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Argon TT4 har et vinklet armhode, mens VM540ML/H er tilpasset armer med vinkel, så nei dessverre. Du må nok til med protraktoren som følger med spilleren, @Fjelldal123. Kjøp VM540ML uten armhode.

Dersom du mener Platinum 3 @ParttimeDIY så bråstopper den for meg allerede ved den elliptiske nålen. ML/MR/SAS or bust her. :)

Sist redigert:

Fjelldal123

Medlem
Ble medlem
02.12.2020
Antall liker
31
Sted
Malvik
Argon TT4 har et vinklet armhode, mens VM540ML/H er tilpasset armer med vinkel, så nei dessverre. Du må nok til med protraktoren som følger med spilleren, @Fjelldal123. Kjøp VM540ML uten armhode.

Dersom du mener Platinum 3 @ParttimeDIY så bråstopper den for meg allerede ved den elliptiske nålen. ML/MR/SAS or bust her. :)
Takk! Da får jeg gjøre et tappert forsøk på å installere og justere pickupen selv :)

bluesbreaker

Hundeeier
Ble medlem
05.03.2009
Antall liker
65.833
Sted
Blåskogen
Torget vurderinger
1
Hei.
Jeg forstår at jeg kanskje er litt sent på banen, og jeg har dessuten tenkt å foreslå noe litte grann utafor budsjettet.
Dette fordi jeg mener det kan være en bedre investering.

Det er alltid et spørsmål hvor langt en skal strekke det. Hvis man ønsker at vinyl skal være et seriøst alternativ, hadde jeg personlig strukket budsjettet littegrann.
Jeg vet ikke hva du spiller på ellers, men den Argon-spilleren skal vel tåle en bra pick up uten at det blir "overkill" .

Har du mulighet til å gjøre det, så får man en Hana SL for noe over 6 tusen kroner. (eller SH hvis man må ha high output).
Hana er en av få ting innen hifi som er ok prissatt i Norge. I USA koster en Hana SL ca 750 dollar. (ca 8200nkr)
Med en slik Hana får man nål med Shibata-slipning og en pickup som lydmessig kan konkurrere med alternativer som fort koster det dobbelte.

Lykke til. 🙂

Flageborg

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2005
Antall liker
3.317
Torget vurderinger
0
Jeg vurderer å bytte pickup på min Argon TT-4, da Ortofon Rød som medfulgte har aldri imponert meg. Jeg har i mellomtiden kjøpt ekstern phonoforsterker, en Schiit Mani 2, som hjalp noe på lyden, men jeg er fortsatt ikke fornøyd.
Hvilken høyttaler formidler kildematerialet ? :unsure:

Fjelldal123

Medlem
Ble medlem
02.12.2020
Antall liker
31
Sted
Malvik
Hei.
Jeg forstår at jeg kanskje er litt sent på banen, og jeg har dessuten tenkt å foreslå noe litte grann utafor budsjettet.
Dette fordi jeg mener det kan være en bedre investering.

Det er alltid et spørsmål hvor langt en skal strekke det. Hvis man ønsker at vinyl skal være et seriøst alternativ, hadde jeg personlig strukket budsjettet littegrann.
Jeg vet ikke hva du spiller på ellers, men den Argon-spilleren skal vel tåle en bra pick up uten at det blir "overkill" .

Har du mulighet til å gjøre det, så får man en Hana SL for noe over 6 tusen kroner. (eller SH hvis man må ha high output).
Hana er en av få ting innen hifi som er ok prissatt i Norge. I USA koster en Hana SL ca 750 dollar. (ca 8200nkr)
Med en slik Hana får man nål med Shibata-slipning og en pickup som lydmessig kan konkurrere med alternativer som fort koster det dobbelte.

Lykke til. 🙂
Noe over smertegrensen, dessverre. :) Takk for tipset :)

Karl_Erik

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.10.2002
Antall liker
1.166
Torget vurderinger
1
Hei!

Noen gode forslag? Budsjett 2-5000 kr.

Etter litt googling kan følgende pickuper være aktuelle:

Audio Technica VM540ML
Audio Technica VM95ML
Ortofon Blue
Ortofon Bronze
Ortofon Quintet Red

Jeg har bare hørt på Ortofon Bronze hos Hifi Klubben, og den var absolutt bedre enn min nåværende pickup.

På Forhånd takk
AT VM95ML og AT95SL er to alternativ som gir veldig mye for pengene, og av de to ville jeg satt AT95SL som favorit. VM540ML er sikkert også et godt alternativ, men den har jeg ikke hørt.

Ortofon Blue ville jeg hoppet over som en oppgradering til Red, siden forskjellen er for liten, og den uansett ikke er en konkurrent til VM95ML og AT95SL. Med Bronze er det et annet bilde, men til en langt høyere pris enn de to AT-modellene.

Sist redigert:

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
859
Skaff deg en Technics EPC-270c og kjøp en ny kvalitetsnål. EPC-270c er fra 70-tallet og er lett å finne. De ble solgt i bøtter og spann da de satt på Technics-platespillere. Technics var Panasonic sin hifi-satsing på denne tiden, og de laget mye bra for å etablere seg som premium-merke.

Jeg har en venn som setter denne over Denon DL-103 og DL-360.

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Antall liker
10.331
Torget vurderinger
2
Har original Technics 270Cii med ny japansk hyperelliptical nål , låter fint og måler bra men den kan ikke måle seg med Microline nålen til AudioTechnica .
Enig i at VM540ML er det antagelig det beste kjøpet man kan gjøre. Teknisk bedre enn alle andre nåler. Men har godt av optimal montering
Betalte vel ca 1400kr for ny stift hos DacapoAudio.

270cii trenger last tuning for å dempe toppen

Sist redigert:

Fjelldal123

Medlem
Ble medlem
02.12.2020
Antall liker
31
Sted
Malvik
Godtfolk, da har jeg installert AT 540ML på min platespiller og det var absolutt en stor forskjell i forhold til Ortofon Rød 🙂👍 Tips til innstillinger på phonoforsterkeren? Har satt den på 100PF, men ikke gjort andre endringer.

JMM

Slava Ukraini!
Ble medlem
27.11.2016
Antall liker
9.188
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
4
Audio-Technica sier 100-200pF, som for alle (?) MMer derfra. Sjekk andre innstillinger og bruk den du synes høres best ut. Det er jo ikke akkurat noe rett og galt her, men bare hva ørene og det mellom foretrekker.

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Antall liker
10.331
Torget vurderinger
2
Kabelen din har gjerne 100-130 pP så det trengs et RIAA trinn med 0.0 eller negativ capasitanse for beste respons, jo lavere desto bedre på AT MM, vanskelig å få RIAA under 50pF. 100+100 er på øvre range, ikke dødelig , men jo mindre desto bedre.

Sist redigert:

Motorhome

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.06.2018
Antall liker
1.811
Sted
Sunndalsøra
Skal man ha en god ortofon, så må man betale. Da en MC med boron nålarm og mere speed. For mye AT i denne tråden :)

Sist redigert:

MakkinTosken

Who, me?
Ble medlem
21.02.2020
Antall liker
43.267
Sted
og til
Torget vurderinger
6
Hadde man skrevet borr når vi snakker om bårr eller skrevet Bor som egennavn når vi snakker om bor, hadde alt vært enklere. Boron passer jo dessuten bra, siden vi bruker pickup for plukkopp.

JMM

Slava Ukraini!
Ble medlem
27.11.2016
Antall liker
9.188
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
4

Jeg vet, når jeg stopper og tenker. Problemet er at Sentralen er ca. det eneste stedet jeg leser og skriver norsk, så det sniker seg uvegerlig inn en rekke angelsaksiske gloser, spesielt når det skrives mens hjernen går på tomgang.

Kul har jeg forøvrig aldri vært, eller engang forsøkt å være.

Topp Bunn