Ny pickup til Dual 1225 ?

LarsFLG

Fersking
Ble medlem
29.07.2012
Antall liker
0
Hei folkens.

Jeg har fått en feilfri og god som ny Dual 1225 platespiller til bursdagen min. Jeg har derimot ikke RIAA-trinn installert i forsterkeren, så jeg må kjøpe meg en ny en. Faren til kjæresten min sa jeg kunne få hans Doxa 010 mc riaa. Nå har det seg sånn at pickupen som står i platespilleren er en Dual DMS 210 som er MM.

Spørsmålet er derfor: Skal jeg kjøpe en ny pickup som er MC for å kunne bruke Doxa riaa-trinnet, eller skal jeg bare kjøpe et rimelig riaa-trinn (har sett på cambridge audios 651P).

Kom gjerne med tips til hvilke MC-pickup jeg kan kjøpe. Slik jeg har forstått så bør de være lette, da armen på Dual 1225en ikke er av den kraftige sorten. Det er en liten og beskjeden platespiller, tross alt.

Tusen takk for all hjelp!

bluesman

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
27.01.2003
Antall liker
28
Torget vurderinger
1
Du kan prøve og søke her på sentralen etter "MM vs MC",så står det litt som du kanskje kan ha nytte av. Lykke til!

Lydersen

Hi-Fi interessert
Ble medlem
09.08.2010
Antall liker
9
Mitt råd er å skaffe ny nål til det elementet du har. De flest mc-pickupene passer ikke i armen på 1225. Mc pickupene krever middels til tung arm, og armen på 1225 er lett.

januscp

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.01.2012
Antall liker
339
Torget vurderinger
10
Gratulerer med dagen...

Det var jeg som solgte spilleren til kjæresten din (Kristiane?) tror jeg. Jeg har hatt den siden den var ny. Ortofon har gode pickup'er som matcher Dual 1225, og den vil låte aldeles fantastisk (jeg har prøvd). Det er mye myter rundt dette med platespillere, så du bør ta det du får høre med en god klype salt og sunn skepsis. Jeg har forresten en god riaa som passer både MM og MC til salgs her på forumet. Det er en Project Tube Box, riaa med rør, men Doxa'en er sikkert minst like god. (Pickup'en som står i har kun spilt maksimalt ca 500 timer i løpet av alle de årene, så å bytte stiften egentlig ikke noe poeng siden den er langt fra utslitt, men en oppgradert pickup vil nok gi bedre lyd uansett)

Mvh
Per J

toillball

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.04.2012
Antall liker
229
Jeg vill valgt en Shure M75, gjerne med Dual-hus (dvs type D eller GD). Man kan kjøpe krem-nål til disse hos Jico i Japan.
En rask sveip på fleabay: SHURE Tonabnehmer M 75 Type D auf DUAL TK 120 | eBay.

RR
Jeg har en Dual 1225 som jeg bruker til daglig og denne tråden fikk meg til å lure på hva jeg gikk glipp av med min orginale nål. Syntes den spilte ganske godt fra før og lurte på om mine simple ører ville høre forskjell på dette. Bestilte meg en Shure M75 D i Dual-hus og en ny nål til denne. Hørte så på en plate jeg kjente godt og siden M75 satt i dual hus var det lett å bytte mellom pickupene og sammenligne. Og jeg hører forskjell. Ganske stor forskjell. Shure spiller klarere og spissere (nå er jeg nykommer i lydbeskrivelsesjagongen:p) og en anelse høyere. Nå skal det sies at orginalnålen ikke var ny, men i god stand.
Kostet ikke all verden heller, ca 200 for pickupen og rett over hundrelappen for ny nål. Verdt hver ei krone, som nevnt over så løfter det spilleren mange hakk.:)

Kan føye til at jeg bruker en Tandberg TR1010 og dens riaa.

Sist redigert:

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
850
Riktig som toillball skriver, og vil du ha enda bedre lyd så bestiller du en SAS-nål fra japanske Jico. Renere i toppen.

- og en NAD PP 2 riaa, slik at nivået blir riktig, og lyden god.

Sist redigert:
Topp Bunn