Ny platespiler

S

Stereo_Mono

Gjest
Hei folkens!

Har utrolig nok litt penger igjen på konoten etter ferien ;D

Tenkte derfor å investere i en ny (brukt?) vinyl rigg.
Budsjettet ligger på ca 25.000

VPI Scout frister veldig, men er ikke sikker på hvilken alternativer jeg burde se på. Er jo så alt for mange i denne prisklassen.

Har tidligere lånt en Roksan Radius 5 med Nima arm en stund, men synes denne var plaget av tydelig motorstøy.

Tips og råd tas imot med stor takk.

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.425
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Dei tre spelarmerka eg siklar på (no blir det sikkert ein litt råare sak, sidan eg "oppgraderer" frå Linn LP12, og då vil det nok koste litt), er anten ein VPI, (likar både Aries og Scoutmaster - må ha platekransen the outher clamp, eller kva han heiter), ein Nottingham (men då med tangentialarm av eitt eller anna slag, t.d. den MG-1 som Rudi og eit par andre har kommentert her på sentralen), eller ein av dei litt råare Clearaudio med tangentialarm.
Eller kanskje eg skulle få ny motor og arm på LP12en? Såg forresten at Musical Fidelity endeleg har laga vinylspelar, men det vert nok i dyraste laget, saman med Avid, SME og Basis...
Akkja, gode draumar!

S

Stereo_Mono

Gjest
Takk for gode forslag. Var akkurrat som jeg fryktet. Alt for mye fantastiske spillere å velge mellom. Hvordan pleier forhandlere å stille seg til hjemmelån av platespillere?

P

paradigm

Gjest
Dei tre spelarmerka eg siklar på (no blir det sikkert ein litt råare sak, sidan eg "oppgraderer" frå Linn LP12, og då vil det nok koste litt), er anten ein VPI, (likar både Aries og Scoutmaster - må ha platekransen the outher clamp, eller kva han heiter), ein Nottingham (men då med tangentialarm av eitt eller anna slag, t.d. den MG-1 som Rudi og eit par andre har kommentert her på sentralen), eller ein av dei litt råare Clearaudio med tangentialarm.
Eller kanskje eg skulle få ny motor og arm på LP12en? Såg forresten at Musical Fidelity endeleg har laga vinylspelar, men det vert nok i dyraste laget, saman med Avid, SME og Basis...
Akkja, gode draumar!
MF'en får du på tilbud hos www.audioart.no, men vær rask - kun 1 stk. igjen til kr. 37000,- ;D

S

Stereo_Mono

Gjest
Ser ut som det går mot enten en Nottingham Interspace med Intersapce armen og Benz Micro ACE pickup eller VPI Scout med samme pickup..... Noen som har erfaring med Nottingham sine produkter?

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
Interspace er en fantastisk platespiller, og ville definitivt vært på min shortlist..Stort lydbilde, mye rom og ekstremt "svart" i de stille partiene, om du skjønner. VPI er kanskje et strå hvassere på finish..
Slett ingen dårlige alternativer! Lykke til, og husk å holde oss oppdaterte på hva som ender på toppen av racket... :)

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.425
Sted
Torget vurderinger
0
Skal eg vere polariserande på desse spelarane, vil eg seie at det er meir "sprut" og dynamisk kjensle via VPI, medan Nottingham som nemnt er "svart". Og Clearaudio i same prisklasse ekstremt nøytral...
Sjekk http://www.audiophile.no/Publisering.asp?Id=90 , http://www.audiophile.no/Publisering.asp?Id=162 og http://www.audiophile.no/Publisering.asp?Id=163 (men ein Aries er nok kvassare enn sistnemnde, og 10.5i-armen heilt sikkert betre. Og så kan du oppgradere med SDS og flywheel etter kvart, om du då ikkje går for ein Super scoutmaster, og får platekrans i tilleg til dette med ein gong...)

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.425
Sted
Torget vurderinger
0

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
Jeg må si meg enig med Zomby, det der er et glimrende kjøp! Dessuten er det ikke mange som topper Gyroen på design! Skulle gjerne hatt den selv, gitt....

S

Stereo_Mono

Gjest
Synes Bluenoten over er lekker også. Ikke så halv gærn pris på den heller...... Blir snart sprø av alle valg mulighetene i denne klassen...

O

om.s

Gjest
Jeg var selv så heldig da jeg for litt mer enn 3 år siden kom over en demo brukt SME10A for en hyggelig penge, den er det nå bestillt ny SME V arm til, så er dette noe å bli gammel sammen med ;D

Z

Zomby_Woof

Gjest
Skal man dømme etter dine bidrag på "Hva lytter du til i dag", så virker den ytterst stimulerende på musikkinteressen, om.s.

Du får ikke skrekkelig lyst på en 20 eller 30, da?

;)

O

om.s

Gjest
Skal man dømme etter dine bidrag på "Hva lytter du til i dag" så stimulerer den musikkinteressen, om.s.

;)
Jepp! den har også bidratt med flittige besök i noen av byens bruktsjapper, absolutt en stimulerende musikkformidler ;D

mvh

Z

Zomby_Woof

Gjest
Er bruktmarkedet bra i Sverige?
Ikke det at jeg trenger noen "harrytur" for å blakke meg på vinyl...

O

om.s

Gjest
Er bruktmarkedet bra i Sverige?
Ikke det at jeg trenger noen "harrytur" for å blakke meg på vinyl...
Her i Göteborg vil jeg si det er relativt meget bra, billig godt utvalg om man velger rett. Andrelånggatans skivhandel er ett godt sted om man vil lete vinyl fra 90 tallet og bakover......

mvh

JanOlav

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2005
Antall liker
1.151
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
15
Synes Bluenoten over er lekker også. Ikke så halv gærn pris på den heller...... Blir snart sprø av alle valg mulighetene i denne klassen...
Her er enda et valg som forhåpentligvis havner i stuen min utpå nyåret!

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
Den spiller forrykende, Bobolav, men den tangensialarmen synes jeg personlig er i overkant mystisk.....Prøvde den for noen år siden, og ble aldri fortrolig med den. Men det er meg. Derimot hørte jeg den med Mørch-arm, og det var virkelig saker!

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
Den spiller forrykende, Bobolav, men den tangensialarmen synes jeg personlig er i overkant mystisk.....Prøvde den for noen år siden, og ble aldri fortrolig med den. Men det er meg. Derimot hørte jeg den med Mørch-arm, og det var virkelig saker!

JanOlav

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2005
Antall liker
1.151
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
15

Ja, den er vel litt snål med tanke på at man må smyge plata på plass.

Topp Bunn