Ny platespiller, mange spørsmål..

geirj

Fersking
Ble medlem
10.10.2009
Antall liker
0
Hei.

Jeg har planer om å sette opp en hjemmekino i kjellerstua på nyåret, og hadde tenkt å bringe nytt liv i platesamlinga ved å kjøpe en ny platespiller. :)

1. Hvilken spiller
Budsjettet for ny spiller er +- 5000,- (men er ikke noe problem å gå opp om dette er fornuftig..)
Både Hi-fi klubben og Soundgarden har spillere i denne prisklassen her i Trondheim, men hvilken av disse spillerene er "best" ?

Hadde det vært lurt og spart litt mer, gått opp en prisklasse og heller kjøpt denne?

2. Vedlikehold av plater
Da mange av mine eksisterende plater ikke har plastcover, hadde jeg tenkt å kjøpe dette fra Big dipper.
Hvordan gjør dere det i det daglige med renhold? Pleier dere å legge plate på spilleren, starte opp, og dra over med en rensebørste?

3. Hvor kjøper dere plater
Ser at Platekompaniet selger vinyl. Amazon (.com og co.uk), samt Ebay har også et bra utvalg. Ellers har vi finn.no her i Norge. Er det andre butikker som anbefales?

4. Forskjellige utgivelser/årganger
Er det slik at de fleste plater blir trykket opp i flere årganger? Hvis så, hvordan kan man da vite om det er en 1.utgivelser man kjøper?
Platekompaniet selger feks. Thriller. I beskrivelsen av produktet står det ...."Originally released on Epic (3811)".. Er nok ingen 1.utgave vi snakker om her med andre ord. Men hadde det ikke stått, hvordan kunne jeg da ha visst det?

Ble mange spørsmål dette. Setter stor pris på alle svar. :)

Mvh
Geir

Norlenning

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.03.2007
Antall liker
513
Torget vurderinger
2
Hei.Lite innspill så æ får vel trø tel ;D Plater handle æ stort sett på http://www.litenytt.no/framside/
Børste MÅ du ha og den ser grei ut,men æ meine Litenytt har tel 200kr.
Spiller e vel umulig å si noe om,e vel opp tel dæ kor mye du vil bruke.ProJect og Rega e vel bang for the bucks.Men du treng ikkje kjøpe nytt da.Men sørg nu førr å få en som e ok.Brente mæ litt på min første spiller.Masse problemer med armen og null peiling.Men e jo mekaniker så det løste sæ ;) lærte mye av det vess man skal se positivt på det ::) Dette MÅ du lese http://www.svalander.se/tips/spelarjusteringstips.htm vess du ikkje har tuklet med vinylsnurrere før!
De coverne fra BigDipper e bra,"sydde" sømmer.Kjøpte innercover derfra også men de va noe faenskap.Smitter noe greier over til platene som nesten ikkje går ann å få vekk,kan det være lim?
Mht utgivelser så kan man vel bruke Wikipedia,det der e ikkje enkelt ???
Men lykke tel,du trer nu inn i en ny og bedre verden :D

mvh Filip

JAND

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.07.2005
Antall liker
2
Det første jeg vil anbefale er å ikke kjåpe spiller på Hifiklubben. Det beste de kan tilby er en NAD C555, og den er ikke noe å satse på. En kompis kjøpte en slik, og motoren var dårlig festet og skapte støy og dur. Da er det bedre å kjøpe en Rega P2 eller en Project i samme prisklasse. Den PU som fulger med NAD-spilleren er heller ikke noe og satse på, og bør uansett byttes.....

I og med at du sier du kan gå opp i pris tenker jeg at det er best å droppe budget-alternativene.
Skal man bruke 5000,- er alternativene få.
Men for 10000,- er det mye og velge i;
Michell TecnoDec, Rega P3-24/P5, Sota, Clearaudio, Thorens, Audio Note TT-one osv.....

Jeg har god erfaring med Rega P3-24 og P5. De er kilne på underlag og bør helst henge på vegg.

Hva består anlegget ellers av? Hvilket underlag skal spilleren stå på?

Jon A

Roberten

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.10.2008
Antall liker
1.541
geirj skrev:
Ser at Platekompaniet selger vinyl. Amazon (.com og co.uk), samt Ebay har også et bra utvalg. Ellers har vi finn.no her i Norge. Er det andre butikker som anbefales?
Audioroyal har jo alliert seg med Big Dipper og selger sort gull i Trondheim, så dit ville jeg absolutt tatt turen var jeg deg. Support your local så langt det lar seg gjøre.
Ellers nevner du ebay og det støtter jeg helhjertet, .com, co.uk. og .de er verdt søk med jevne mellomrom.
Når det gjelder platespiller så snurrer jeg mine lp'er på en Project RPM5, den ligger vel på litt over 5000,- og jeg er veldig fornøyd med den.

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
881
Husk stiftrens også!

Jeg ville anbefalt en 70-talls Dual 1218/-19/-25/-26/-28/-29 med Shure. Knallgode spillere som du kan få for en femtilapp på loppis om du er heldig. Spiller bedre enn en standard Rega P3, og er mere driftssikker. Tysk kvalitet på sitt beste. Eneste vedlikerhold er å skifte "steuerpimpel" i automatikken- det er en lite gummiknott som du kan få billig eller gratis hos Otmar Langer.

http://www.ol-technik.de/

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Antall liker
2.999
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Roberten skrev:
geirj skrev:
Audioroyal har jo alliert seg med Big Dipper og selger sort gull i Trondheim, så dit ville jeg absolutt tatt turen var jeg deg. Support your local så langt det lar seg gjøre.
Støtter denne Roberten.
Det gjelder uansett hvor man bor i landet. Bruk ditt lokale handlested mest mulig- det er utrolig hvor hjelpsomme og oppsfinnsomme enkelte kan være- for at nettopp DU skal få det du er ute etter. Av og til kan det koste noen få kroner mer, men garantien og enkelheten med eventuellt bytte/reperasjoner- oppveier ofte for slikt.
Audioroyal har også folkelig prisede platespillere/ riia etc. De har en nydelig sort spiller til ca 10k inkl arm. (husker ikke hvilket merke og modell)

ivar

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.10.2004
Antall liker
1
Hadde bare "support your local" vært gjeldende over hele linja.
Vel, da tror jeg f.eks reitan hadde vært _litt_ lettere i ræva!

men pardon my francois eller noe i den dur. Ikke meningen å kuppe.

Rega ja, p25 er gull imo, en brukt en bør være right up your price (eller kirsty) alley?

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
Vurderte sjøl den Clearaudiospilleren, men så begynte jeg å se på "hakket over", Clearaudio Performance Black Pearl. Hadde neeeesten bestilt en sånn hos Soundgarden ( som forøvrig har en meget kompetent vinylmann i Trondheim...), men så dukka det opp en pent brukt Vpi Scout her på "børsen". For min del ble det et meget lykkelig valg. Jeg er svinaktig fornøyd med den!!! Jeg har prøvd Rega og det ble ikke greia for meg, for å si det sånn. Har du muligheten, så hør på Clearaudio. Men husk at du må legge noen kroner i et godt riaa-trinn og ikke minst; en god pick up.

Finner du det rette for deg, er vinyl-lyd lykke! Jeg svetta mye før jeg bestemte meg. Lykke til!!
;D

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.481
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
"Best" er eit vanskeleg omgrep. Men eg ser at Soundgarden sel standard Emotion for 7 kkr, og det er ikkje noko dårleg kjøp. Elles går det an å tråle bruktmarknaden etter ein Technics SL 1200-1300-1500 (parast gjerne med ein Denon DL 110 eller 103), eventuelt finne ein Rega P2 og påmontere anten Dynavector 10x5 eller ein AudioTechnica OC 9. (Desse passar gjerne bra på Emotion også, utan at eg har prøvd det ut).

Betre spelarar kostar meir. Sky is the limit....men det er kanskje fornuftig å tenke litt på kva heimekinoanlegget er tent med.

Platebørste er eit must. Karbonfiber eller Dishwasher. Funkar veldig bra til kvardagsbruk. Brukte, skitne plater treng platereinsemaskin, som kostar ca 3500 og oppover.

Innercover type MoFi er veldig greie med tanke på platene. Yttercover er for samlarar som investerer.

Årgangar på pressingar er eit stort felt, som vi får komme attende til seinare.

Plater kjøpast fleire stadar. Billegast i bruktsjappene. Nytrykk er eit noko dyrare, men svært godt alternativ. Bigdipper, Audio Media og ei rekkje andre innanlandspusherar er gode plassar å starte.

geirj

Fersking
Ble medlem
10.10.2009
Antall liker
0
Hei igjen. Takker for mange informative svar. :) Har tillatt meg å sittere og kommentere noe av det dere har skrevet.
F.E. skrev:
Plater handle æ stort sett på http://www.litenytt.no/framside/
Børste MÅ du ha og den ser grei ut,men æ meine Litenytt har tel 200kr.
- Skal sjekkes ut. :)

F.E. skrev:
ProJect og Rega e vel bang for the bucks. Dette MÅ du lese http://www.svalander.se/tips/spelarjusteringstips.htm vess du ikkje har tuklet med vinylsnurrere før!
De coverne fra BigDipper e bra,"sydde" sømmer.
Blir nok en del lesing for å sette seg inn i saker og ting ja. Men, det er morsomt å lære seg nye ting. :) Fint å få bekreftet at coverne er ok.

JAND skrev:
Det første jeg vil anbefale er å ikke kjåpe spiller på Hifiklubben. Da er det bedre å kjøpe en Rega P2 eller en Project i samme prisklasse.
..
Men for 10000,- er det mye og velge i;
Michell TecnoDec, Rega P3-24/P5, Sota, Clearaudio, Thorens, Audio Note TT-one osv.....
..
Hva består anlegget ellers av? Hvilket underlag skal spilleren stå på?
Da blir det kanskje til at jeg går opp en prisklasse til ca. 10K.
Når det gjelder resten av anlegget så starter jeg med blanke ark. Blir en Reciver, blu-ray spiller(..og cd), 5.1 høytaler sett, prosjektor m. lerret. + Platespiller.. ;) Så vel for ca. 60k totalt, men har ikke finregnet.
Platespilleren kan henges på veggen.

Roberten skrev:
Audioroyal har jo alliert seg med Big Dipper og selger sort gull i Trondheim, så dit ville jeg absolutt tatt turen var jeg deg.
Når det gjelder platespiller så snurrer jeg mine lp'er på en Project RPM5, den ligger vel på litt over 5000,- og jeg er veldig fornøyd med den.
Audioroyal skal sjekkes ut. :) Flere som liker Project. De og Rega er "gjengangere".

atonal skrev:
Jeg har også sansen for Technics SL1200/SL1210
http://www.audiophile.no/?did=9075755
Mer lesestoff :)

VilhelmW skrev:
Har du muligheten, så hør på Clearaudio. Men husk at du må legge noen kroner i et godt riaa-trinn og ikke minst; en god pick up.
Blir nok noen runder innom soundgarden for å høre på Clearaudio. :)
Sikkert et dumt spørsmål, men jeg fyrer fra hofta. Ser at den spilleren som jeg refererte til i min første post leveres med "Clearaudio’s egen Aurum Classic MM pick-up." Er ikke denne bra nok? Hvor mye må man regne med å legge i en annen pick up? Vil et slikt bytte av pick up gi en "a-ha" oppløevelese, slik at man hører en klar forskjell.. ::)

Audiophile-Arve skrev:
"Best" er eit vanskeleg omgrep. Men eg ser at Soundgarden sel standard Emotion for 7 kkr, og det er ikkje noko dårleg kjøp.
..
Platebørste er eit must. Karbonfiber eller Dishwasher. Funkar veldig bra til kvardagsbruk. Brukte, skitne plater treng platereinsemaskin, som kostar ca 3500 og oppover.
..
Innercover type MoFi er veldig greie med tanke på platene. Yttercover er for samlarar som investerer.
..
Plater kjøpast fleire stadar. Billegast i bruktsjappene. Nytrykk er eit noko dyrare, men svært godt alternativ. Bigdipper, Audio Media og ei rekkje andre innanlandspusherar er gode plassar å starte.
Begynner å glede meg til å stikke innom soundgarden og høre på clearaudio. :)
F.E. kommenterte tidligere at han hadde dårlig erfaring med innercover fra big dipper. Hvor kjøper du dine MoFi fra?

Ble mye dette, men det er utrolig morsomt med så mye respons. :)
Blir mye lesing og prøvelytting i tiden fremover, og jeg kommer garantert tilbake med flere spørsmål. Dette med platespillere og vinyl er jo et eget studium. :)

berxter

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.01.2007
Antall liker
4.663
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Audioroyal har både inner- og yttercovere på lager. De er fine,de. Masse plater har de også.

Bernt K

Hilmar

Hi-Fi interessert
Ble medlem
09.02.2008
Antall liker
1
Sted
Trondheim
Hei Geir,

Du får mange fine innspill her og du har en herlig og spennende tid foran deg. Jeg har selv startet en gang omtrent som du tenker nå og det var fryktelig morro, men: Det gikk ikke så lang tid før jeg ville ha mer (= bedre lyd = bedre utstyr) og da ble det mye å bytte ut...

Min konklusjon, i etterpåklokskapens ånd, er at hvis jeg var i dine sko så ville jeg brukt de 60' på bare stereo og så bygd videre til surround ved en senere anledning. Det meste kan relativt trygt kjøpes brukt eller demobrukt og ja, platespiller bør absolutt være en del av pakken.

Dette var kanskje ikke svar på dine spørsmål så ta det for det det er ment som - et vennlig innspill.

Mvh

navnebror i Tr.heim

svingen68

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.01.2008
Antall liker
35
Torget vurderinger
1
Kjøper en del vinyl fra The Garden, www.thegarden.no som er en sjappe i Tønsberg.
Ikke spesielt billig men har stort utvalg og veldig god sevice :)

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
28.852
Torget vurderinger
27
jahnmar skrev:
Låner tråden bittelitt @geirj!

Hva syns folket om disse rimelige spillerne, til rundt 2-4 med innebygd RIAA? Er disse "brukenes"?! Eller er "alle" eksterne RIAA forsterkerer mye bedre enn innebygde? Snakker selfølgelig heelt på nybegynner stadiet her. Min aller første platespiller! 8)

F.eks; http://www.hifiklubben.no/produkter/stereo/platespillere/denon_dp-300f_platespiller_soelv.htm
Jeg kjenner ikke til spillerne du sikter til, men fordelen med å ha det hele adskilt er at det er enklere å oppgradere og bytte etterhvert.
Selv ville jeg nok gått for adskilt spiller og riaa om jeg hadde mulighet.

J

jahnmar

Gjest
Tenkte meg det ja. Hvor mye må man ut med for en god RIAA? Noen eksempler? Ser jo at de går fra rundt 1000lappen og oppover til det uendelige (som alt annet 8)).

duality

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
27.03.2008
Antall liker
1
jeg bruker Cambridge 640P, 1400kr på hfk.. det er et meget godt kjøp, og spiller knall bra på min Luxman pd 282 fra 1977-78.. det er min første spiller, og kjøpte den på brukten for en høvding.. måtte kjøpe ny pickup da den var av dårlig kvalitet, så da ble det 1400kr til... ender da opp med 3800kr for min første vinyl rigg, og det spiller knall bra..
kvaliteten på luxman spillerne er ikke noe og fnyse av, kanskje holde øya opp for en sånn? :)

ssm

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.04.2007
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Så når det kommer til Riaa " slurver de fleste" altfor ofte....man skal aldri undervurdere en god riaa , jeg vil anbefale asr MINI som ett greit utgangspungt , fleksibel mht til pu valg den tar de fleste , og bruktprisen på 3500 ca er ikke avskrekkende.....det er derimot lydkvaliteten på Jasmine LP 2.0 riaaen , så styr unna denne,.

graham slee , asr , project tubebox( gamle sorte) er grei med golden dragon rør.

gamle Adyton riaaer er også høvlige , men kanskje over ditt budsjett.

Ikke kjøp spiller med innebygget riaatrinn , kjøp en riaa som kan brukes på din neste spiller , riaa er viktig for golyden , like viktig er det med en fleksibel løsning( som asr har) når man står overnfor starten og ikke vet hvilken pu er man liker , da kan man vingle litt og enda får brukt de aller fleste med hell , billige som dyre.....

velger du mm pickup kan Bellari være noe ....www.elusivedisc.com

Mvh Espen

rock

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.09.2009
Antall liker
310
Kjøp brukt til ca 3.000,- kr
Er mange fine platespillere i den priskategorien som JVC, Pioneer, Denon, Marantz, Kenwood, Luxman, Dual++ og så bruker du resterende 2.000,- kr til en ny pickup.

Technics 1210 MKII er også forholdsvis grei, skjønt mange forlanger ublue priser for gamle spillere.

Bruk helst tørr børste på platen og IKKE mens plata snurrer på platespilleren, synder selv mot dette, skjønt jeg har ikke noe reimdrevet platespiller.

Sky alt av flytende rengjøringsvæske, dette fungerer som sement, fukter opp skitt og sedmenterer når det tørker.
Brukte noe som skulle strykes på platene tørket som en film på 70-80-tallet dette skulle draes av og ta skitten med seg.
Det meste ble sittende igjen av skitten og denne påføringsmedium, heldigvis var det bare noen få plater det gjaldt.
I nødstilfelle kan plata skylles forsiktig under vasken i lunkent vann, og kanskje litt Salo.
Pass på så eiketten ikke blir våt og ødelagt.

Plater som er kjøpt siden ca 1990 er kjøpt på Qxl for en overkommelig penge.

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Antall liker
8.951
Torget vurderinger
1
ssm skrev:
Så når det kommer til Riaa " slurver de fleste" altfor ofte....man skal aldri undervurdere en god riaa ,
Støttes fullt ut. Riaa'en har enorm betydning for lyden i et vinyloppsett....

J

jahnmar

Gjest
Huff, dette kan bli dyrt! ;)
Neida, må starte med noe rimelig og lære/høre hva jeg holder på med før jeg går videre. Men er alltids greit å begynne med noe som har snev av kvalitet hvertfall!
Ekstern Riaa m.a.o. 8)

rock

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.09.2009
Antall liker
310
Nei det behøver ikke å bli dyrt hvis du ikke ønsker det dyrt da?

Har hørt anlegg til 600.000,- kr som låt elendig..
Eier skyldte på kabler og uheldige kombinasjoner innen oppsettet.
Meget mulig, men å betale 600.000,- kr for å få alt til å ende galt da...?

Når det gjelder denne Clear Audio platespiller du linket til så har jeg hørt denne og en 24.000,- kr variant koblet opp mot Electrocompagniet for / effektfosterker og JM lab høytalere.
Låt greit, men ikke mere, noe spinkelt.
Får bedre uttelling for mindre penger.

Når det gjelder RIAA så blir valget en forforsterker / forsterker med en god innebygd RIAA eller seperat RIAA som kan brukes på forskjellige forsterkeroppsett.

Sky platespillere av skjærfjøltypen som er kilne på akustisk tilbakekobling som pesten.
Så får du bestemme deg om lyden er preferansen eller bilder av oppsett...dvs. utseende som er veien til Nirvana.

Nå hender det at pene oppsett lyder bra, men er ingen garanti for det.

Topp Bunn